André Kristoffersen Posted July 6, 2007 Share Posted July 6, 2007 I fare for å gå "treskoa" av meg , har jeg tenkt å gjøre alvor ut av denne . Ser at det er flere en meg som liker sjøfly her inne, særlig fæle diesel maskiner som subba rundt i fjordene her i de ikkefultsåglade 40 årene. Byggesettet er i helresin fra MPM i 1/48 skala. Veier like mye som en usterilisert- hankatt (kostet i sin tid like mye som en rase siameser), og er like slitsom å ha med å gjøre. Foreløpig er det borret i CNC maskin, alurør som holder vingene sammen. Mye referanser er pløyd, og det er mye som må fylles opp inne her. Den skal ha fult interiør og scratch bygde åpne motorer. Detta blir ikke noe terapiprosjekt, tror nok at hvitfrakk gutta på Gaustad kommer å henter meg før denne blir ferdig Et lite teaser bilde Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tormod Sørvang Posted July 6, 2007 Share Posted July 6, 2007 Husker du kjøpte denne for noen år siden.......håper på å se den ferdig før jeg blir for gammel og svaksynt..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted July 6, 2007 Author Share Posted July 6, 2007 Joda aldern tynger det er på tide å få gamle synder opp av esken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vidar Ringstad Posted July 6, 2007 Share Posted July 6, 2007 Litt av en jobb du har dratt på deg der . Kansje Tormod henger seg på med Fiaten sin . Vidar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Øyvind Leonsen Posted July 6, 2007 Share Posted July 6, 2007 Det flyet der hadde jeg faktisk bygd om det kom i 1/48 i plast!! Veldig tøft fly, og det skulle jo ikke forundre meg om du kan bygge det med norsk tilknytning også... Det er faktisk sant, jeg satt og så på noen bilder fra Norge på Ebay her om dagen med en gjeng med sånne treskoer ute i Trondheimsfjorden og jeg synes faktisk at det flyet har sin sjarm. Bygg det ferdig André! For det første bygger du kanonbra og det blir en inspirerende og flott modell for oss å beundre, for det andre kommer det et sett av det i plast akkurat i det du legger på siste runden med semigloss... Men du André, har du lagt fra deg undertøyet ditt ved esken... Øyvind Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted July 6, 2007 Author Share Posted July 6, 2007 Selvfølgelig er det norske decaler med i esken. Nja så først nå- at noen hadde svimet fra seg undertøyet sitt der, ikke noe fornuft plagg -her som det er så mye gjørme og vann. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vidar Ringstad Posted July 6, 2007 Share Posted July 6, 2007 Nja så først nå- at noen hadde svimet fra seg undertøyet sitt der, ikke noe fornuft plagg -her som det er så mye gjørme og vann. Like greit å gå uten,siden det blir vått alikevel . Vidar Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted July 6, 2007 Author Share Posted July 6, 2007 Helt enig skulle tråden eller uten en tråd bli litt glissen, så kan jeg jo spe på med noen fine og naturlige bakgrunnsbilder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knut Erik Hagen Posted July 6, 2007 Share Posted July 6, 2007 Hei, Kan jeg få bidra til å øke AMS faktoren med noen bilder fra Helsingør? Eders Knut Erik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roar Stensrud Posted July 7, 2007 Share Posted July 7, 2007 Helt enig skulle tråden eller uten en tråd bli litt glissen, så kan jeg jo spe på med noen fine og naturlige bakgrunnsbilder. Hrm... Det der er vel innpakninga til månelandingsdioramaet ditt... R. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjetil Olsen Posted July 7, 2007 Share Posted July 7, 2007 Spesiell og fin modell, som det skal bli morro å se ferdig. La ikke merke til den lille rosa greia der jeg... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Terje Trones Posted July 7, 2007 Share Posted July 7, 2007 Slike var det en del av på disse traktene under krigen ja. Har sett mange bilder fra Ilsvika med slike på slippen, eller duppende ute i fjorden. Lurer på om det var i en av disse "Luftwaffe im Fokus"-bøkene det var en fotoserie med en slik som tar av utenfor Trolla-bergene.... Har visst en bok liggende på denne som tilhører deg Andre, kan sende den nedover til deg jeg. Ser ut som du kan trenge den litt før september....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarl Ove Ramsvik Posted July 7, 2007 Share Posted July 7, 2007 Blir spennende å følge tråden, har hatt lyst på en slik i flere år men har vært usikker på arbeidsmengden. Avventer derfor at de hvite frakken rykker mannsterkt ut,- kanskje kommer de i de hvite bussene.. Blasfemisk sammenstilling spør du meg. :'( Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Nicolaysen Posted July 25, 2007 Share Posted July 25, 2007 Var det slik at du fikk perm av herrene i hvite frakker for å dra med Dakota til Røros, Bottolf? Hva har skjedd, har du "rusta ned" denne treskoa like kraftig som Golf´en, slik at den er gått til bånns i flomvannet der oppe i krattet? Anders Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted July 25, 2007 Author Share Posted July 25, 2007 Den ligger på beddingen i påvente av at noe AMS skal gå over. Fikk tilbake BV-138 bilbelen som Kjell Terje lånete av meg på Røros. Det hjalp ikke Uppdates følger snart. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted July 25, 2007 Share Posted July 25, 2007 Jippi. About fokking time du bruker dine betydelige evner til noe skikkelig interessant i stedet for å tulle med undervannsmaritime mål og annet was. Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted July 26, 2007 Author Share Posted July 26, 2007 Jada jada maser Ser jo utifra et empirisk-kognetivt ståsted at jeg må få fortgang ,før det kommer en ereksjon unsk... injeksjonsstøp av dette forbildet . Hvem er først HPM kanskje? Noe som fører til umiddelbart innkjøp og forkastelse av flere kilo Tsjekkisk resin. En snarlig titt i esken og de mange referansebildene gir jo svettetokter og nattevåke. Jeg besluttet å ta fatt på den øverste diesel motoren, og tilhørende maskinkanon verranda. Her var det dårlig med stiffnere inne, så de ble stringers i evergreen. Motoren må så skrues på hovedvingen, for å unngå spring. Hvoed vingen som veier over 2 kg, er førøvrig rett -ikke dårlig. Flere solide stål stenger holder sakene sammen. Tanken om eksponerte motorer reiser over i rus/drømme verden foreløpig.. Og fargeskjema det er bestemt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted July 28, 2007 Share Posted July 28, 2007 Som Kyrre sier: syke, syke mannen. Måtte du bli ferdig til LU. Denne blir diiiiger! Trgr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted July 29, 2007 Share Posted July 29, 2007 Godt å se at vingen er planke bein - måtte den forbli så lenge. Om du klarer å holde motivasjonen oppe sammen med jernbanekanonmesteren i Saggrenda, så tar Kongsberg kilo-prisen i hvertfall. Jens Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted July 29, 2007 Author Share Posted July 29, 2007 Er litt redd for at hovedvingen skal bøye seg på sikt. Er det slik at molekylene i resin ikke er stabile ??og endrer form. Har ikke erfaring med så store konstruksjoner i dette materiale?? Har borret så langt inn jeg tørr, og det er flere stålrør som stiver av konstruksjonen. Får prøve å ikke stille den ut i sollyset ihvertfall. Godt å se at vingen er planke bein - måtte den forbli så lenge. Om du klarer å holde motivasjonen oppe sammen med jernbanekanonmesteren i Saggrenda, så tar Kongsberg kilo-prisen i hvertfall. Jens Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted July 29, 2007 Share Posted July 29, 2007 Min erfaring med resin er at den ikke er stabil, så derfor er jeg egentlig ikke glad i å bruke resin i lange, tynne deler som ikke støttes opp på annen måte. Hva med å frese spor i vingens underside og epoksylime stål i og så fylle igjen med Milliput og glatte over? Blir jo endel jobb, men da har du i hvertfall gjort det du kan for å hindre at det slår seg senere. Jens Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted July 29, 2007 Author Share Posted July 29, 2007 Thanks ikke et dårlig forslag Det skal freses, og lammineres. Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted May 5, 2008 Author Share Posted May 5, 2008 Vel det er lenge siden denne har fått noe oppmerksomhet, og det var vel naturlig å se litt på den i og med at den fikk en fuglføniks relevanse i denne seksjonen. Litt kort tidsfrist da, men vi får prøve. Interiøret har voldet en del hodebry. Det meget basiske instrumentpanelet som er med, ble fort underkjennt. Altformye arbeid å lage et komplett nytt et. Lykken kom da jeg fant ut at Junker 52 ,også en tremotors doning, hadde mye av felles oppsettet. Aires har et interiør sett og her kunne flere ting brukes. Med litt klipping og liming av fotoets skulle det la seg gjøre å få noe som er mye mere representativt. Noe jeg lurer på er avvikene i referanse materialet, hvor vidt det er to ekstra runde vinduer under cockpit. Noen tegninger viser uten og andre med, da overmalt? Noen som kan oppklare dette. Vinduer i midtseksjonenmå borres opp og små utstansede acetat glugger limes inn. Jeg tillater meg å klistre inn Kim sin eminente illustrasjon. Har ennå ikke helt bestemt meg for decaler, at det blir en fra Luftwaffe i Norge er helt sikkert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Terje Trones Posted May 6, 2008 Share Posted May 6, 2008 Hvis du unnlater å bygge en tresko fra Trondheim tror jeg det samlede MC Klappstühl vil bli svært fornærmet, og sporenstreks sender hele torpedoavdelingen til Kongsberg for å "ordne opp i ting"..... Lykke til med denne klossen, Andre, ser ut som det trengs! Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted May 6, 2008 Author Share Posted May 6, 2008 Er nok nærliggende med en fra "Trondhjæms fjorden ja". Dieselrøkyen fra de tre høvellbenkene på treskoen overgår nok selv Heckflossen til Gaute en kald Januar morgen. Sitter forøvirg med 14 små deler nå som skal bli instrumentbrettet, bare vidvinkel synet kommer tilbake. Her er det nok å ta tak i. Godt å ha rikelige mengder med ekstra fotoets, så mosaikken går opp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts