Gå til innhold
  • Bli medlem

Resin Tresko BV138


Anbefalte innlegg

I fare for å gå "treskoa" av meg 8), har jeg tenkt å gjøre alvor ut av denne :(. Ser at det er flere en meg som liker sjøfly her inne, særlig fæle diesel maskiner som subba rundt i fjordene her i de ikkefultsåglade 40 årene.

 

Byggesettet er i helresin fra MPM i 1/48 skala. Veier like mye som en usterilisert- hankatt (kostet i sin tid like mye som en rase siameser), og er like slitsom å ha med å gjøre. Foreløpig er det borret i CNC maskin, alurør som holder vingene sammen. Mye referanser er pløyd, og det er mye som må fylles opp inne her. Den skal ha fult interiør og scratch bygde åpne motorer.

 

Detta blir ikke noe terapiprosjekt, tror nok at hvitfrakk gutta på Gaustad kommer å henter meg før denne blir ferdig :shifty:

 

Et lite teaser bilde

Bv-138004.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det flyet der hadde jeg faktisk bygd om det kom i 1/48 i plast!! Veldig tøft fly, og det skulle jo ikke forundre meg om du kan bygge det med norsk tilknytning også...  ;)

 

Det er faktisk sant, jeg satt og så på noen bilder fra Norge på Ebay her om dagen med en gjeng med sånne treskoer ute i Trondheimsfjorden og jeg synes faktisk at det flyet har sin sjarm. Bygg det ferdig André! For det første bygger du kanonbra og det blir en inspirerende og flott modell for oss å beundre, for det andre kommer det et sett av det i plast akkurat i det du legger på siste runden med semigloss...  :thumb:

 

Men du André, har du lagt fra deg undertøyet ditt ved esken... wOOt

 

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike var det en del av på disse traktene under krigen ja. Har sett mange bilder fra Ilsvika med slike på slippen, eller duppende ute i fjorden. Lurer på om det var i en av disse "Luftwaffe im Fokus"-bøkene det var en fotoserie med en slik som tar av utenfor Trolla-bergene....

 

Har visst en bok liggende på denne som tilhører deg Andre, kan sende den nedover til deg jeg. Ser ut som du kan trenge den litt før september.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jada jada maser ;D  Ser jo utifra et empirisk-kognetivt ståsted at jeg må få fortgang ,før det kommer en ereksjon unsk... injeksjonsstøp av dette forbildet :P.  Hvem er først HPM kanskje? Noe som fører til umiddelbart innkjøp og forkastelse av flere kilo Tsjekkisk resin. En snarlig titt i esken og de mange referansebildene gir jo svettetokter og nattevåke. Jeg besluttet å ta fatt på den øverste diesel motoren, og tilhørende maskinkanon verranda. Her var det dårlig med stiffnere inne,  så de ble stringers i evergreen. Motoren må så skrues på hovedvingen, for å unngå spring. Hvoed vingen som veier over 2 kg, er førøvrig rett -ikke dårlig. Flere solide stål stenger holder sakene sammen. Tanken om eksponerte motorer reiser over i rus/drømme verden foreløpig..P-40013.jpg

P-40014.jpg

 

Og fargeskjema det er bestemt!P-40012.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt redd for at hovedvingen skal bøye seg på sikt. Er det slik at molekylene i resin ikke er stabile ??og  endrer form. Har ikke erfaring med så store konstruksjoner i dette materiale?? Har borret så langt inn jeg tørr, og det er flere stålrør som stiver av konstruksjonen. Får prøve å ikke stille den ut i sollyset ihvertfall.

Godt å se at vingen er planke bein - måtte den forbli så lenge.  Om du klarer å holde motivasjonen oppe sammen med jernbanekanonmesteren i Saggrenda, så tar Kongsberg kilo-prisen i hvertfall.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med resin er at den ikke er stabil, så derfor er jeg egentlig ikke glad i å bruke resin i lange, tynne deler som ikke støttes opp på annen måte.  Hva med å frese spor i vingens underside og epoksylime stål i og så fylle igjen med Milliput og glatte over?  Blir jo endel jobb, men da har du i hvertfall gjort det du kan for å hindre at det slår seg senere.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Vel det er lenge siden denne har fått noe oppmerksomhet, og det var vel naturlig å se litt på den i og med at den fikk en fuglføniks relevanse i denne seksjonen. Litt kort tidsfrist da, men vi får prøve.

 

Interiøret har voldet en del hodebry. Det meget basiske instrumentpanelet som er med, ble fort underkjennt. Altformye arbeid å lage et komplett nytt et. Lykken kom da jeg fant ut at Junker 52 ,også en tremotors doning, hadde mye av felles oppsettet. Aires har et interiør sett og her kunne flere ting brukes. Med litt klipping og liming av fotoets skulle det la seg gjøre å få noe som er mye mere representativt.

Javlin001.jpg

 

Noe jeg lurer på er avvikene i referanse materialet, hvor vidt det er to ekstra runde vinduer under cockpit. Noen tegninger viser uten og andre med, da overmalt? Noen som kan oppklare dette. Vinduer i midtseksjonenmå borres opp og små utstansede acetat glugger limes inn.

Javlin003.jpg

bv138-k6bl-ny.gif

Jeg tillater meg å klistre inn Kim sin eminente illustrasjon.

 

Har ennå ikke helt bestemt meg for decaler, at det blir en fra Luftwaffe i Norge er helt sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok nærliggende med en fra "Trondhjæms fjorden ja". Dieselrøkyen fra de tre høvellbenkene på treskoen overgår nok selv Heckflossen til Gaute en kald Januar morgen. 

 

Sitter forøvirg med 14 små deler nå som skal bli instrumentbrettet, bare vidvinkel synet kommer tilbake. Her er det nok å ta tak i. Godt å ha rikelige mengder med ekstra fotoets, så mosaikken går opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.