Gå til innhold
  • Bli medlem

Vrengt Gustav. Eduard 109 G-6 1/48


Anbefalte innlegg

  • Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Fil ned motoren i forkant, slik at du får smekket sammen nesa. Det blir vel ikke synlig likevel nedi der?

Tror jeg satser først på å dremle inni nesa. Hvis jeg filer på motoren blir det vanskelig å begrense filinga til det som "stikker inn" i nesa.

 

i verstefall så kan jeg bidra med opp til 44 mag hulspiss ladning.  22lr blir litt pinglete ;

Takk for hyggelig tilbud. Aller best tror jeg kanskje kaliber 12/70 fungerer til mulig eksterminering. Ideell skyteavstand fire meter: Bare plastfliser igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

899a60d2830f415d83db4ffc85b39e58.jpg

En del styr og ståk senere. Løsningen var å fjerne vangene i skroget som jeg trodde motoren skulle hvile på. Det var disse som hindret full sammenklasking forut. Nå henger maskina i løse lufta mellom nesen og en aksling som går inn mot "torpedoveggen", eller hva det nå heter. (Antar min flytekniske nemesis fra Sverige vil gripe inn hvis jeg tar feil nå:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff
Nå henger maskina i løse lufta mellom nesen og en aksling som går inn mot "torpedoveggen", eller hva det nå heter. (Antar min flytekniske nemesis fra Sverige vil gripe inn hvis jeg tar feil nå:-))

Sverige og sverige...har noen lystige minner fra noen hete netter i en Friggarbod ute i de svenska skogarna, så påberoper meg retten til å gripe inn og korrigere torpedovegg til brannskott eller firewall på nynorsk.

Forøvrig ble resultatet veldig bra etter en nervepirrende høydramatisk skildring av en nærmest uoverkommelig konstruksjonsfeil. Skulle akkurat til å foreslå å fjerne vangene i skroget, men du var litt for rask for meg?

EspenA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok bodd for lenge i utlandet, men hva er "vanger"?

 

Jens

Vang = Wang. Ordet kommer fra den kinesiske konstruktøren Deng ut Wang, som for øvrig var bestefaren til vår hjemlige Sølvi Wang, blant annet kjent som Bestemor Skogmus i den klassiske innspillingen av Dyrene i Hakkebakkeskogen.

Vang betyr egentlig voll eller slette. I teknisk betydning handler det om en slags langsgående "hyller" (høhø), i dette tilfellet hyllene som motoren/eksosen var ment å hvile på.

 

Sverige og sverige...har noen lystige minner fra noen hete netter i en Friggarbod ute i de svenska skogarna, så påberoper meg retten til å gripe inn og korrigere torpedovegg til brannskott eller firewall på nynorsk.

Ikke verst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Instruksene er under enhver kritikk når det gjelder rekkefølge på montering og tilpasning. De foreskriver å feste den ferdigmonterte motoren til brannskottorpedoveggen og mitraljøsene før du dropper hele stasen ned og inn i det sammenlimte skroget. Dette er i praksis helt umulig. Mange av smådelene til motoren bør nok vente helt til slutt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du fikk maskineriet på plass :) Lurer fælt på om du har riktig motorsett når jeg ser passformen på motor og påfølgende deksler. Ser mer ut som motorsett til den "gamle", unøyaktige utgaven av settet?

Motoren og resten av innmaten passer helt fint, eller altså pintrangt. Det trengtes bare litt brutal plastfjerning for å få det til. Den stikker dog bittelitt langt ut i forkant, så jeg er litt spent på propelltilpasningen. Men selve dekslene ser såpass lange ut at jeg gjerne tror at de kan være til den "gamle" 109eren i 1/47.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende det kommer bilde seinere, men jeg har sammenligna det nye settet med min gamle, ferdig bygde 109'er i 1:47, og det er nesten ingen forskjell på dimensjonene i lengderetningen foran på disse fuglene. På meg virker det som om det meste av avvikene skjer i halepartiet, som er lenger på det gamle settet. Uten å ha målt opp med skyvelære, syns jeg nytt og gammelt sett virka rimelig like fra frontrute og fremover.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.