Tommy Myrland Posted January 14, 2017 Share Posted January 14, 2017 Om ikke annet, kan 22 LR fikse det meste, alternativt pyroeffekt under neste Southern Challange Sent from my iPhone using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted January 14, 2017 Author Share Posted January 14, 2017 Gir ikke opp ennå. Skal få den sammen på et vis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Espen Andreas Hoff Posted January 15, 2017 Share Posted January 15, 2017 22LR?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted January 15, 2017 Author Share Posted January 15, 2017 22LR?? .22 long rifle. Også kjent som kaliberet på ei salongrifle. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted January 15, 2017 Share Posted January 15, 2017 Dette ser skremmende bra ut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted January 15, 2017 Share Posted January 15, 2017 Det der så gruelig trangt ut. Ønsker lykke til med dremeleringen - det går nok utmerket til slutt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sten Arne Brunsby Posted January 16, 2017 Share Posted January 16, 2017 hmm, brekkjærn og en liten atomladning skal vel klare å overtale denne om ikke dremel gjør jobben i verstefall så kan jeg bidra med opp til 44 mag hulspiss ladning. 22lr blir litt pinglete ; men både forbildet og jobben så langt ser flott ut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted January 16, 2017 Share Posted January 16, 2017 Fil ned motoren i forkant, slik at du får smekket sammen nesa. Det blir vel ikke synlig likevel nedi der? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted January 16, 2017 Author Share Posted January 16, 2017 Fil ned motoren i forkant, slik at du får smekket sammen nesa. Det blir vel ikke synlig likevel nedi der? Tror jeg satser først på å dremle inni nesa. Hvis jeg filer på motoren blir det vanskelig å begrense filinga til det som "stikker inn" i nesa. i verstefall så kan jeg bidra med opp til 44 mag hulspiss ladning. 22lr blir litt pinglete ; Takk for hyggelig tilbud. Aller best tror jeg kanskje kaliber 12/70 fungerer til mulig eksterminering. Ideell skyteavstand fire meter: Bare plastfliser igjen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sten Arne Brunsby Posted January 16, 2017 Share Posted January 16, 2017 12/70 hørtes ut som ett godt alternativ ja og med riktiig beregnet avstand høres det ut som du har gjort dette før Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted January 16, 2017 Author Share Posted January 16, 2017 En del styr og ståk senere. Løsningen var å fjerne vangene i skroget som jeg trodde motoren skulle hvile på. Det var disse som hindret full sammenklasking forut. Nå henger maskina i løse lufta mellom nesen og en aksling som går inn mot "torpedoveggen", eller hva det nå heter. (Antar min flytekniske nemesis fra Sverige vil gripe inn hvis jeg tar feil nå:-)) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted January 16, 2017 Share Posted January 16, 2017 Bra jobba Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted January 16, 2017 Share Posted January 16, 2017 Gratulerer med vel utført Lebensraumarbeit i flynesen. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Myrland Posted January 16, 2017 Share Posted January 16, 2017 Det der ble berre lekkert! Godt at sterke virkemidler ikke ble en realitet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Espen Andreas Hoff Posted January 16, 2017 Share Posted January 16, 2017 Nå henger maskina i løse lufta mellom nesen og en aksling som går inn mot "torpedoveggen", eller hva det nå heter. (Antar min flytekniske nemesis fra Sverige vil gripe inn hvis jeg tar feil nå:-)) Sverige og sverige...har noen lystige minner fra noen hete netter i en Friggarbod ute i de svenska skogarna, så påberoper meg retten til å gripe inn og korrigere torpedovegg til brannskott eller firewall på nynorsk. Forøvrig ble resultatet veldig bra etter en nervepirrende høydramatisk skildring av en nærmest uoverkommelig konstruksjonsfeil. Skulle akkurat til å foreslå å fjerne vangene i skroget, men du var litt for rask for meg? EspenA Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted January 16, 2017 Share Posted January 16, 2017 Har nok bodd for lenge i utlandet, men hva er "vanger"? Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted January 17, 2017 Author Share Posted January 17, 2017 Har nok bodd for lenge i utlandet, men hva er "vanger"? Jens Vang = Wang. Ordet kommer fra den kinesiske konstruktøren Deng ut Wang, som for øvrig var bestefaren til vår hjemlige Sølvi Wang, blant annet kjent som Bestemor Skogmus i den klassiske innspillingen av Dyrene i Hakkebakkeskogen. Vang betyr egentlig voll eller slette. I teknisk betydning handler det om en slags langsgående "hyller" (høhø), i dette tilfellet hyllene som motoren/eksosen var ment å hvile på. Sverige og sverige...har noen lystige minner fra noen hete netter i en Friggarbod ute i de svenska skogarna, så påberoper meg retten til å gripe inn og korrigere torpedovegg til brannskott eller firewall på nynorsk. Ikke verst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted January 17, 2017 Share Posted January 17, 2017 Aha. Rart ikke Eduard's instrukser er bedre paa hva som maa fjernes for aa installere deres resin sett i et av deres egne byggesett, som sannsynligvis er designet for muligheten til aa ta i mot BrassIn-settene... Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted January 17, 2017 Author Share Posted January 17, 2017 Instruksene er under enhver kritikk når det gjelder rekkefølge på montering og tilpasning. De foreskriver å feste den ferdigmonterte motoren til brannskottorpedoveggen og mitraljøsene før du dropper hele stasen ned og inn i det sammenlimte skroget. Dette er i praksis helt umulig. Mange av smådelene til motoren bør nok vente helt til slutt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted January 22, 2017 Author Share Posted January 22, 2017 Fikk lurt maskineriet på plass og klemt sammen nesa. Det er litt mer jobb enn å bygge ut av eska, dette. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tormod Sørvang Posted January 22, 2017 Share Posted January 22, 2017 Ser ut til at du fikk rodd i land denne motorinstalasjonen på en tilfredstillende måte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted January 22, 2017 Author Share Posted January 22, 2017 Jau, takk. Og ellers er det nok fint at dette motordekselet skal stå åpent.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted January 23, 2017 Share Posted January 23, 2017 Bra du fikk maskineriet på plass Lurer fælt på om du har riktig motorsett når jeg ser passformen på motor og påfølgende deksler. Ser mer ut som motorsett til den "gamle", unøyaktige utgaven av settet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted January 23, 2017 Author Share Posted January 23, 2017 Bra du fikk maskineriet på plass Lurer fælt på om du har riktig motorsett når jeg ser passformen på motor og påfølgende deksler. Ser mer ut som motorsett til den "gamle", unøyaktige utgaven av settet? Motoren og resten av innmaten passer helt fint, eller altså pintrangt. Det trengtes bare litt brutal plastfjerning for å få det til. Den stikker dog bittelitt langt ut i forkant, så jeg er litt spent på propelltilpasningen. Men selve dekslene ser såpass lange ut at jeg gjerne tror at de kan være til den "gamle" 109eren i 1/47. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arild Moland Posted January 23, 2017 Share Posted January 23, 2017 Det kan hende det kommer bilde seinere, men jeg har sammenligna det nye settet med min gamle, ferdig bygde 109'er i 1:47, og det er nesten ingen forskjell på dimensjonene i lengderetningen foran på disse fuglene. På meg virker det som om det meste av avvikene skjer i halepartiet, som er lenger på det gamle settet. Uten å ha målt opp med skyvelære, syns jeg nytt og gammelt sett virka rimelig like fra frontrute og fremover. Arild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.