Jump to content

Vrengt Gustav. Eduard 109 G-6 1/48


Recommended Posts

e57f77f77f922613210a0b63f40dd278.jpg

Jeg har alt bygget en av Eduards nye 109ere, og settet er så bra at jeg ikke kan gi meg med bare en. Men for å variere litt, og for å prøve noe jeg ikke har prøvd før, fikk jeg fatt i dette tilbehøret på Telford sist høst. En 109 med vrengte motorcowlinger ser av en eller annen grunn ikke så naken ut som f.eks. en Spitfire.

65e259a1c0e5669c74fdac824c5f3cbe.jpg

Det er mye dill med i motorsettet som også innbefatter nese-MGene. Regner med å bruke minst like mye tid på denne som på resten av modellen. Et kunstverk i resin.

 

65e685e70e2c2e435c584a08f2b9dd26.jpg

En kvelds arbeid. Farefull finsaging av motordeksel. Og masse smått av resin er snittet løs fra støpeblokkene og festet på motorblokka.

 

cb5604f32dbb5ac78d5371f81ffc2d0c.jpg

Ehrlers gul 12 er akkurat nå den mest sannsynlige kandidaten til skjema. (Som vist her i Verdens Mest Inspirerende Bok). Vil ikke gjøre det altfor komplisert, for da går jeg trolig lei hele modellen før jeg er ferdig.

Det er Erla-produksjon dette, og da skal det visst være et temmelig karakteristisk sagtannmønster i kamoen, både på vingene og langs toppen av skroget. Ja, kanskje skal det sågar være sagtenner langs vingeforkant? Jeg regner med at Hauptbahnführer på Sola har meninger om dette.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 93
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Flott å se at flere hiver seg på med nye modeller her :) Det var en deilig mengde resin i det motorsettet der. Har lenge hatt en plan om å gjøre et slikt bygg med motorluker åpne. Det er litt kult, og særlig som du sier med Bf 109. Den ser operativ ut, selv med luker oppe. Håper du bygger Ehrlers maskin. Den er tøff! Ang. kamo har jeg ikke peiling, men det høres utvilsomt kult ut med sikksakk-mønster. Var det slik at Erla leverte maskinene i dette mønstret? Her må Hauptbahnführer aus Sola våkne opp og opplyse oss Far North hungrige sjeler :) Glad jeg er eier av Verdens Mest Inspirerende Bok. Der er det mye god inspirasjon å hente.

 

Følger spent med

 

Mvh

:) Rune

Link to comment
Share on other sites

Tja. Lenge siden jeg har kikket på G-6'er nå. Erla hadde sagtenner, mener jeg. Og får det forsåvidt bekreftet her:

http://theprofilepaintshop.blogspot.no/2013/10/chosing-correct-wingpattern-for-bf109g-6.html

 

Ellers er det helt greit at du bygger den dølleste 109'ern, Gul 12. Håper du har korrekt form på 2-tallet ...  :shifty:

Link to comment
Share on other sites

Guest Espen Andreas Hoff

Jeg eier også Verdens Mest Inspirerende Bok, men kan overhodet ikke erindre å ha sett  noen

boring Bf's there.....

Tiger-Espen

Link to comment
Share on other sites

Den på bildet er jaffal døll, levert rett fra fabrikk og nymalt.

 

Hvis det er disse dekalene så ser 2-tallet riktig ut.

https://www.scalemates.com/kits/272990-aml-amld48029-jg-5-over-the-far-north

 

Jeg synes f.eks Weissenberger (?) sin 4'er bak her er kul

Bf 109 G-6 W.Nr. unknown, Hptm. Horst Carganico, Gruppenkommandeur, Stab II./JG 5, Dorpat, February 1944. Source: asisbiz.com.

 

Eller gul 7 fra 9./JG5 (jada, dårlig bilde)

https://c1.staticflickr.com/3/2836/11072869785_ce4f47aa62_b.jpg

 

Dörr sin G-6, sikkert med Doppelwinckel:

Bf 109 G-6 W.Nr. unknown, Hptm Franz Dörr, 8./JG 5, Petsamo, Winter 1943-1944. Source: Barbas 1995, p. 65.

Link to comment
Share on other sites

Den på bildet er jaffal døll, levert rett fra fabrikk og nymalt.

 

Hvis det er disse dekalene så ser 2-tallet riktig ut.

https://www.scalemates.com/kits/272990-aml-amld48029-jg-5-over-the-far-north

 

Jeg synes f.eks Weissenberger (?) sin 4'er bak her er kul

Bf 109 G-6 W.Nr. unknown, Hptm. Horst Carganico, Gruppenkommandeur, Stab II./JG 5, Dorpat, February 1944. Source: asisbiz.com.

 

Eller gul 7 fra 9./JG5 (jada, dårlig bilde)

https://c1.staticflickr.com/3/2836/11072869785_ce4f47aa62_b.jpg

 

Dörr sin G-6, sikkert med Doppelwinckel:

Bf 109 G-6 W.Nr. unknown, Hptm Franz Dörr, 8./JG 5, Petsamo, Winter 1943-1944. Source: Barbas 1995, p. 65.

Nei, nei. Den er kul. De mer kompliserte skjemaene sparer jeg til neste gang når jeg igjen skal bygge en med lukket cowling. Jeg tror denne her vil kle vrengt motor. Det er dessuten lurt å begrense antall c-momenter på hver modell. Da er det mer sannsynlig at den blir ferdig.

 

Link to comment
Share on other sites

cb02cdc2c42f065f719040719ec78089.jpg

Cockpiten er klar, og det brygger opp til sammenklasking.

 

b57eecff664651bff1fb62fef5aab2aa.jpg

Men hold an! Denne vorta på ryggen til å feste ringantenne i må da vel vekk? Det er ikke noen antydning til vorte på ryggen på bilder av gul 12, og heller ikke på andre tidlige Gustaver. Det hadde vært greit nok om det ikke var for at utveksten går inn i et halvmåneformet innhakk i motsatt skroghalvdel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ventet med aa fjerne vorta til du har limt sammen skroget - da gjoer det ikke noe om du har soekk i hoeyre side av skroget.  Er disse setebeltene de nye, supertynne etset i staal?

Det stemmer. De er omtrent dobbelt så lette å bøye til som beltene av messing. Mye mindre spjoing.

Nå er skroget sammenlimt, etter at vorta ble kuttet ned til å gå i flukt med resten. Jeg har også oppdaget at resinmotoren med tilstøtende herligheter IKKE er en drop fit som kan settes på plass etter skrogsammenliming, slik instruksjonene påstår. Dermed ble fremre skjøt revet opp igjen før den rakk å størkne. Skal nok få skikk på det.

Link to comment
Share on other sites

Den sirkelen er en peileantenne, vorta er isolatoren. Hvorfor Eduard har gjort det slik har jeg ikke snøring på, for tidlige Bf109G'er hadde ofte ikke dette. Men når man kommer til 44 og slikt så er det standard, fordi FuG16-radio var standard.

På tidlige fly - opp til G-5 (og helt sikkert en del G-6) så var peileren en del av radioutstyret - og sikkert mindre nøyaktig. Med loopen så er mottaker separat og det gjør peilingen mer nøyaktig.

 

En peileantenne brukes til å navigere med. På større fly var den ofte en hel loop og så kunne den svinges for å mekanisk peile seg til forskjellige radiofyr.

http://www.flugzeuginfo.net/acimages/hudson_davidfulton.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Guest Espen Andreas Hoff

Forrige gang var vingene for korte, og denne gang er tydeligvis nesen altfor smal....

Kronerulling for nye briller til Vladimir er kanskje løsningen 8)

EspenA

Link to comment
Share on other sites

Motoren kan fint løftes opp slik at den ligger på disse kantene med eksosutgangene lina opp. Men det hjelper ikke, for "neseringen" er likevel for trang.

 

Ah...  Om du ikke gjoer hele neseringen loevtynn, saa kan du kvesse kanten for aa gi illusjon av tynt metall og slipe av resten fra motorblokken.  Litt juks, men tror ikke det skulle vaere saa veldig synlig naar modellen staar paa sine hjul.

 

Jens

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Create New...

Important Information

By visiting and/or register an account our forum you agree to our terms and privacy policy. Terms of Use.