Torgeir Eikeland Skrevet 6. januar 2017 Skrevet 6. januar 2017 Jeg har alt bygget en av Eduards nye 109ere, og settet er så bra at jeg ikke kan gi meg med bare en. Men for å variere litt, og for å prøve noe jeg ikke har prøvd før, fikk jeg fatt i dette tilbehøret på Telford sist høst. En 109 med vrengte motorcowlinger ser av en eller annen grunn ikke så naken ut som f.eks. en Spitfire. Det er mye dill med i motorsettet som også innbefatter nese-MGene. Regner med å bruke minst like mye tid på denne som på resten av modellen. Et kunstverk i resin. En kvelds arbeid. Farefull finsaging av motordeksel. Og masse smått av resin er snittet løs fra støpeblokkene og festet på motorblokka. Ehrlers gul 12 er akkurat nå den mest sannsynlige kandidaten til skjema. (Som vist her i Verdens Mest Inspirerende Bok). Vil ikke gjøre det altfor komplisert, for da går jeg trolig lei hele modellen før jeg er ferdig. Det er Erla-produksjon dette, og da skal det visst være et temmelig karakteristisk sagtannmønster i kamoen, både på vingene og langs toppen av skroget. Ja, kanskje skal det sågar være sagtenner langs vingeforkant? Jeg regner med at Hauptbahnführer på Sola har meninger om dette. Siter
Rune Haugen Skrevet 6. januar 2017 Skrevet 6. januar 2017 Flott å se at flere hiver seg på med nye modeller her Det var en deilig mengde resin i det motorsettet der. Har lenge hatt en plan om å gjøre et slikt bygg med motorluker åpne. Det er litt kult, og særlig som du sier med Bf 109. Den ser operativ ut, selv med luker oppe. Håper du bygger Ehrlers maskin. Den er tøff! Ang. kamo har jeg ikke peiling, men det høres utvilsomt kult ut med sikksakk-mønster. Var det slik at Erla leverte maskinene i dette mønstret? Her må Hauptbahnführer aus Sola våkne opp og opplyse oss Far North hungrige sjeler Glad jeg er eier av Verdens Mest Inspirerende Bok. Der er det mye god inspirasjon å hente. Følger spent med Mvh Rune Siter
Einar Sandvik Skrevet 6. januar 2017 Skrevet 6. januar 2017 Det blir nok litt å glane på når denne blir ferdig. Lykke til Einar S Siter
Tommy Myrland Skrevet 6. januar 2017 Skrevet 6. januar 2017 Dette blir tøft! men... er det sånn at det ikke følger med motor i G'ene sånn som det gjorde i 'E settene? uh... det minner meg på at jeg har en påbegynt E1 liggende å lure Siter
Torgeir Eikeland Skrevet 6. januar 2017 Forfatter Skrevet 6. januar 2017 Njet. Null motor i dette settet. Den i E-settet var jo bare noe herk uansett. Ligna litt på en Legokloss og var i veien når du skulle lukke cowlingen. Siter
Kyrre Ingebrethsen Skrevet 6. januar 2017 Skrevet 6. januar 2017 Tja. Lenge siden jeg har kikket på G-6'er nå. Erla hadde sagtenner, mener jeg. Og får det forsåvidt bekreftet her: http://theprofilepaintshop.blogspot.no/2013/10/chosing-correct-wingpattern-for-bf109g-6.html Ellers er det helt greit at du bygger den dølleste 109'ern, Gul 12. Håper du har korrekt form på 2-tallet ... Siter
Torgeir Eikeland Skrevet 6. januar 2017 Forfatter Skrevet 6. januar 2017 Døllest??? Jaujau. Jeg har AML-dekalene. Ligner på bildene. Siter
Gjest Espen Andreas Hoff Skrevet 6. januar 2017 Skrevet 6. januar 2017 Jeg eier også Verdens Mest Inspirerende Bok, men kan overhodet ikke erindre å ha sett noen boring Bf's there..... Tiger-Espen Siter
Kyrre Ingebrethsen Skrevet 6. januar 2017 Skrevet 6. januar 2017 Den på bildet er jaffal døll, levert rett fra fabrikk og nymalt. Hvis det er disse dekalene så ser 2-tallet riktig ut. https://www.scalemates.com/kits/272990-aml-amld48029-jg-5-over-the-far-north Jeg synes f.eks Weissenberger (?) sin 4'er bak her er kul Eller gul 7 fra 9./JG5 (jada, dårlig bilde) https://c1.staticflickr.com/3/2836/11072869785_ce4f47aa62_b.jpg Dörr sin G-6, sikkert med Doppelwinckel: Siter
Torgeir Eikeland Skrevet 9. januar 2017 Forfatter Skrevet 9. januar 2017 Den på bildet er jaffal døll, levert rett fra fabrikk og nymalt. Hvis det er disse dekalene så ser 2-tallet riktig ut. https://www.scalemates.com/kits/272990-aml-amld48029-jg-5-over-the-far-north Jeg synes f.eks Weissenberger (?) sin 4'er bak her er kul Eller gul 7 fra 9./JG5 (jada, dårlig bilde) https://c1.staticflickr.com/3/2836/11072869785_ce4f47aa62_b.jpg Dörr sin G-6, sikkert med Doppelwinckel: Nei, nei. Den er kul. De mer kompliserte skjemaene sparer jeg til neste gang når jeg igjen skal bygge en med lukket cowling. Jeg tror denne her vil kle vrengt motor. Det er dessuten lurt å begrense antall c-momenter på hver modell. Da er det mer sannsynlig at den blir ferdig. Siter
Torgeir Eikeland Skrevet 11. januar 2017 Forfatter Skrevet 11. januar 2017 Cockpiten er klar, og det brygger opp til sammenklasking. Men hold an! Denne vorta på ryggen til å feste ringantenne i må da vel vekk? Det er ikke noen antydning til vorte på ryggen på bilder av gul 12, og heller ikke på andre tidlige Gustaver. Det hadde vært greit nok om det ikke var for at utveksten går inn i et halvmåneformet innhakk i motsatt skroghalvdel. Siter
Rune Haugen Skrevet 12. januar 2017 Skrevet 12. januar 2017 Hm, ja den vorta hadde jeg også sagt skulle bort. Har ikke sett den på bilder jeg heller. Jeg bruker Verdens Beste Bok som fasit i tvilstilfeller. Sola har sikkert også noe å si i saken. Pen cockpit forresten Siter
Tommy Myrland Skrevet 12. januar 2017 Skrevet 12. januar 2017 It looks so cozy! Egentlig veldig greit at Eduard putter med ferdige malte setebelter i settene sine. hvor fleksibel er disse med tanke på forme beltene nede i kurven uten at malingen flakker av? Dårlig løsning av Eduard med den "vorta" hvis det er sånn at ikke alle G-6 hadde den sirkelantenna på toppen. Siter
Jens Håkon Brandal Skrevet 12. januar 2017 Skrevet 12. januar 2017 Jeg ville ventet med aa fjerne vorta til du har limt sammen skroget - da gjoer det ikke noe om du har soekk i hoeyre side av skroget. Er disse setebeltene de nye, supertynne etset i staal? Jens Siter
Torgeir Eikeland Skrevet 12. januar 2017 Forfatter Skrevet 12. januar 2017 Jeg ville ventet med aa fjerne vorta til du har limt sammen skroget - da gjoer det ikke noe om du har soekk i hoeyre side av skroget. Er disse setebeltene de nye, supertynne etset i staal? Det stemmer. De er omtrent dobbelt så lette å bøye til som beltene av messing. Mye mindre spjoing. Nå er skroget sammenlimt, etter at vorta ble kuttet ned til å gå i flukt med resten. Jeg har også oppdaget at resinmotoren med tilstøtende herligheter IKKE er en drop fit som kan settes på plass etter skrogsammenliming, slik instruksjonene påstår. Dermed ble fremre skjøt revet opp igjen før den rakk å størkne. Skal nok få skikk på det. Siter
Kyrre Ingebrethsen Skrevet 13. januar 2017 Skrevet 13. januar 2017 Den sirkelen er en peileantenne, vorta er isolatoren. Hvorfor Eduard har gjort det slik har jeg ikke snøring på, for tidlige Bf109G'er hadde ofte ikke dette. Men når man kommer til 44 og slikt så er det standard, fordi FuG16-radio var standard. På tidlige fly - opp til G-5 (og helt sikkert en del G-6) så var peileren en del av radioutstyret - og sikkert mindre nøyaktig. Med loopen så er mottaker separat og det gjør peilingen mer nøyaktig. En peileantenne brukes til å navigere med. På større fly var den ofte en hel loop og så kunne den svinges for å mekanisk peile seg til forskjellige radiofyr. http://www.flugzeuginfo.net/acimages/hudson_davidfulton.jpg Siter
Torgeir Eikeland Skrevet 13. januar 2017 Forfatter Skrevet 13. januar 2017 For noe knot. Tror jeg må forlenge nesa for å få plass til dette maskineriet. . Siter
Gjest Espen Andreas Hoff Skrevet 14. januar 2017 Skrevet 14. januar 2017 Forrige gang var vingene for korte, og denne gang er tydeligvis nesen altfor smal.... Kronerulling for nye briller til Vladimir er kanskje løsningen EspenA Siter
Torgeir Eikeland Skrevet 14. januar 2017 Forfatter Skrevet 14. januar 2017 Kan vel hende det er motoren som er i 1/47, ja. Siter
Jens Håkon Brandal Skrevet 14. januar 2017 Skrevet 14. januar 2017 For meg ser det ut til at kanten innenfor eksosroerene i plastskroget kolliderer med motoren. Sier instruksene noe om at den skal fjernes? Vil tro at en resin motor skal inkludere nye eksosroer som skal passe til motorblokken og gaa gjennom aapningen i skroget? Jens Siter
Torgeir Eikeland Skrevet 14. januar 2017 Forfatter Skrevet 14. januar 2017 Motoren kan fint løftes opp slik at den ligger på disse kantene med eksosutgangene lina opp. Men det hjelper ikke, for "neseringen" er likevel for trang. Siter
Tommy Myrland Skrevet 14. januar 2017 Skrevet 14. januar 2017 Sikkert ikke mye å gå på, men å slipe nesering transparent og runde kantene i forkant på motorblokka for få lukket glippen?... Sent from my iPhone using Tapatalk Siter
Jens Håkon Brandal Skrevet 14. januar 2017 Skrevet 14. januar 2017 Motoren kan fint løftes opp slik at den ligger på disse kantene med eksosutgangene lina opp. Men det hjelper ikke, for "neseringen" er likevel for trang. Ah... Om du ikke gjoer hele neseringen loevtynn, saa kan du kvesse kanten for aa gi illusjon av tynt metall og slipe av resten fra motorblokken. Litt juks, men tror ikke det skulle vaere saa veldig synlig naar modellen staar paa sine hjul. Jens Siter
Torgeir Eikeland Skrevet 14. januar 2017 Forfatter Skrevet 14. januar 2017 Jada. Har tenkt å gå løs med dremelen. Må bare ta litt fart. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.