Torgeir Eikeland Posted March 4, 2010 Share Posted March 4, 2010 SIG Perkele 2011 har ikke formelt blitt stiftet, men det har ikke manglet på snakk i en annen tråd. Jeg satser på å få denne ferdig før emnet er ferdigdebattert og egen Perkeleseksjon er opprettet etter søknad i tre eksemplarer til moderator. Dette var det eneste byggesettet jeg tok med meg fra Skala, og fristelsen ble rett og slett for stor til at jeg klarte å vente med å bygge det. Flyet er dritkult og sært, settet har masse resin og ets, og kan man bedre ha det? Jeg har mest lyst på den med snøkamo og ski. Cockpitdelene er malt opp og snart klare for montering i ramme. Pilotsetet er min mest kompliserte fotoetsmontasje hittil. Her skal det være et vindu. Når jeg har dekket det til med cellotape blir det ganske lett å se hva som er inni. Men åssen det ser ut der inne aner jeg ikke. Er det et lite rom der med vegger, eller ser man bare inn i skroget? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kosti Eriksen Posted March 5, 2010 Share Posted March 5, 2010 Vedkommende som tegnet det flyet der tror jeg ikke visste at fly skulle være aerodynamiske. Men hei, full pott for "thinking outside the box". Forseggjort cockpit, Torgeir. Jeg har også tenkt å bidra til gruppebygget. Og forresten: Det skrives "Pärkele". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted March 5, 2010 Share Posted March 5, 2010 Se her ja en flott tyvstart her ja, angående vinduet i bakskroget skal det vistnok befinne seg noe balast og en handcranck der. Du (og jeg) må nok slipe ned plasten til ultratynn og lime inn noe acetat der ja... Noen bilder fra en god referansebok. http://i199.photobucket.com/albums/aa81/Peacekeeper_2007_bucket/020-2.jpg[/img]] http://i199.photobucket.com/albums/aa81/Peacekeeper_2007_bucket/024-2.jpg[/img]] http://i199.photobucket.com/albums/aa81/Peacekeeper_2007_bucket/025-1.jpg[/img]] En veldig grei bok, for dette prosjektet. Gidder du ikke å kjøpe den, skal jeg gladlig postere bilder. Helst for å påpeke feil med modellen din og etter at du har lukket skroget.... he he Jøss det skulle vært en djevel smiley her... Regner med at du bygger den mumietroll hvite så da tar jeg meg av den i kamo, paralell med den engelsk/polske jeg har begynnt på. Den har forøvrig mye mere resin deler av en eller annen grunn..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Hvidsten Posted March 6, 2010 Share Posted March 6, 2010 Lykke til! Lysander er (for meg) et rått fly. Kul fasong og digert. Jeg hadde gleden av å studere Shuttleworth collections' eksemplar i fjor sommer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Stangvik Posted March 6, 2010 Share Posted March 6, 2010 Pokker hvor aerodynamisk alt skal være. Flymaskinene er jo laget for å gjøre en jobb, og den jobben den ble satt til, utførte Lysander veldig bra. Var i utgangspunktet beregnet for Army Cooperation, men man skjønte tidlig at den ville ha liten sjanse, flygende lavt og sakte rundt på, og i nærheten av, en moderne slagmark. Short field performance og muligheten til å ta av og lande på små jorder sørget for at den ble mye brukt til å frakte agenter (Joes) til og fra okkuperte områder. Per Hysing-Dahl (legg merke til en/1 s i Hysing ) havarerte med en Lysander i kanalen under ett slikt oppdrag (post om dette et annet sted på forumet). Ble også brukt som target tug, trening og kommunikasjonsfly. Synes den er stilig og veeeeeldig engelsk. Husker jeg rett, heter konstruktøren Teddy Petter (ikke stavet feil). Konstruerte også Westland Whirlind og Canberra. Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted March 7, 2010 Author Share Posted March 7, 2010 Takk for bilde og synspunkter. Jeg får ta og mikle til et slags compartment inni der og kanskje scratche ei slags sveiv og legge inn. Men siden denne skal være finsk er det vel mye mer passende med ei flaske Kosken? Og ja: jeg bygger Mummitrollet. Jækla bra navn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted March 7, 2010 Share Posted March 7, 2010 Den fotoetsen på setet ser ut til å ha være en utfordring. Har du brukt loddebolt for å få delene til å henge i hop? Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted March 10, 2010 Author Share Posted March 10, 2010 Njet. Ikke loddebolt. Jeg har endelig for alvor tatt til meg det supertynne superlimets supre effekt. Når det får kapillere sitter det ganske bra. Tørker på to sekunder. Digg. SIG Perkele fosser videre og her er vi klare for sammenliming av skrog. Skulle vist bilde av akterkabinen også, men det ble noen digitale problemer med minnekortet her. Ets og djevelskap i dashbord. Ledningene har jeg laget av blytråd fordi dette faktisk kommer til å bli synlig gjennom frontruta. Veldig gøy. Enda mer ets, denne gangen på motoren. Her er den grunna med kaos svart og klar for lett Alcladisering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted March 10, 2010 Share Posted March 10, 2010 Sjå der har ikke rukket å få i meg ei flaske Koskenkorva, ei heller klippet i sprue rammene før Mumi Trollet ( eller er det Snusmumrikken ?) på sørlandet er godt i gang ... Det likner jo på orginal bildene dette, her noe å tygge på om det skulle være noe mere detaljer på vilspor.... http://i199.photobucket.com/albums/aa81/Peacekeeper_2007_bucket/PresidentBottolfavBongoenLimo.jpg[/img]] Er redd for "hufsa " og legger meg snart..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kosti Eriksen Posted March 10, 2010 Share Posted March 10, 2010 Ikke fullt så bra alliterasjon, Torgeir, men desto bedre cockpit! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted March 10, 2010 Share Posted March 10, 2010 Flott cockpit og motor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjetil Olsen Posted March 10, 2010 Share Posted March 10, 2010 Fantastiske detaljer. Dette er den absolutt peneste flytypen du har bygget på lenge. Har en sånn liggende på loftet jeg også, men jeg har for mange prosjekter gående. :'( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted March 11, 2010 Author Share Posted March 11, 2010 Takk for alt folkens. Bra med bilder Bottolf. Jeg har som vanlig tenkt å åpne vinduene mest mulig, og for meg ser det ut som sideruta til piloten rett og slett er sveiva ned a la et annet bilvindu på det ene bildet. Så hvis jeg bare sager løs sidevindupanelet og sager det tvers av nær toppen? Og så limer jeg den avkappede delen fast i skroget så det ser ut som den stikker opp? I kveld har jeg begynt å planlegge åssen jeg skal få dette bygget beint. Det er et sykt påfunn å konstruere et fly hvor vingen henger i "veltebøylen" inne i cockpit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anton Chumak Posted March 12, 2010 Share Posted March 12, 2010 Ræva må ha sett ut som vaffel etter å ha flydd en stund. Eller hadde de fallskjerm under? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted March 12, 2010 Share Posted March 12, 2010 Ræva må ha sett ut som vaffel etter å ha flydd en stund. Eller hadde de fallskjerm under? du får sagt det du Anton... Tenk om den pålitelige engelske strømforskyningen skulle slå inn i tillegg, da hadde det sett leit ut for flyger stumpen. Torgeir, smart å åpne sidevinduet, tror jeg hadde erstatet den avkappede delen med noe klar acetat som ikke er så tykk og uten den melkhvite kanten som lett kan oppstå i utskjæringer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted March 12, 2010 Share Posted March 12, 2010 Forresten her er noen flere bilder som viser at begge sidene av sidevinduene kan heises opp og ned, ikke bare det, de har en seksjon øverst som kan skyves til side. Dette måtte vært praktisk når man flyr i sakte hastighet og kan stikke et sopelim ut å dryle til en eventuell "kraut " på bakken Skulle egentlig begynnt med middagen nå, men mens kjærsten er ute i søppla tar jeg med stor risiko disse spionbildene. http://i199.photobucket.com/albums/aa81/Peacekeeper_2007_bucket/004-1.jpg[/img]] http://i199.photobucket.com/albums/aa81/Peacekeeper_2007_bucket/003-1.jpg[/img]] http://i199.photobucket.com/albums/aa81/Peacekeeper_2007_bucket/006.jpg[/img]] Ikke all verdens bildekvalitet, tatt med sånn mobilkamera, men håper det kan være til noe hjelp. Ekstra trengende kan heller kjøpe boka. Syntes det er uskyldig å ta bilde av boksidene. Da slipper man ihvertfall, tull med opphavsrettigheter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted March 15, 2010 Author Share Posted March 15, 2010 Igjen må jeg takke på det ydmykeste for meget nyttige spionbilder. De får jeg bruk for når jeg skal begynne å bygge glass rundt dette gebrekkelige stillaset. Men inntil videre driver jeg og tørrpasser, fikler, tørrpasser igjen og justerer for å få vingene symmetriske og med riktig "løft". Eller dihedral som det heter. Stag og vinger er ikke limt her, men jeg synes det begynner å se bra ut justeringsmessig. Jeg har lest tre byggerapporter som meldte om for lite eller ingen dihedral på dette settet. Og før jeg begynte justeringene pekte vingene ganske riktig rett ut. Det stemmer dårlig med bilder jeg har sett av Lysander. For å heve vinkelen flytta jeg hullene til stagene 2,5 millimeter innover. De gamle fylte jeg med plastrod. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted March 15, 2010 Share Posted March 15, 2010 Du skal nå gjøre tingene så lettvint, Torgeir. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted April 18, 2010 Author Share Posted April 18, 2010 Joda. Hvis noen trodde Perkele var død var det feil, selv om det nok går litt trått dette her. Gult og blått ser bra ut under vingene. Og her den vikigste grunnen til tråheten i framdriften: en masse etsedill. Men jeg tror det blir fint med alle bomb racksene under stubbvingene. Gønneren er en Vickers som lå over fra Baltimoren, for denne Lysanderen var visstnok ustyrt med dette og ikke Lewis som var standard tidlig i krigen. Vickers har et par hakk hvassere skuddtakt, og det finnes rapporter om at i alle fall en russisk jagerpilot fikk merke dette til gagns. Skiene er av delikat, tynn resin med etsa kåper oppå. Her er de grunna med kaos svart før jeg maler dem med alclad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kosti Eriksen Posted April 19, 2010 Share Posted April 19, 2010 Fin jobb med etsen, Torgeir. De kåpene på skiene så veldig crispe og fine ut. Men se på det grusomme windshieldet. For en vinkel! Hahahaha Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted April 19, 2010 Author Share Posted April 19, 2010 Jepp. Det er et absurd fly, men veldig vakkert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted April 19, 2010 Share Posted April 19, 2010 Lockheed Martin kjoerte en reklamekampanje med slagordet "A face a mother could love" hvor det ble fokusert paa Hercules sin evne til aa frakte blant annet noedhjelp inn til trange steder. Lysanderen er i grunnen i samme duren, bare bytt ut "mother" med "spy" Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted April 26, 2010 Author Share Posted April 26, 2010 Det begynner å nærme seg det morsomme nå. Denne gangen har jeg bare malt kamoen på frihånd, dersom noen lurer på hvorfor det ser dass ut. Dette skal jo likevel bare være et vagt (om synlig overhodet) mønster under det hvite. Finnene la vinterkamoen sin skikkelig tett, og den var mye mer slitesterk enn for eksempel den russiske. Jeg har fått tilbud om oppskrift på lim- og krittblandingen de brukte, men har en mistanke om at den vil gå litt tregt gjennom sprøyta. Og man tager hva man haver. Til grønnfargen har jeg brukt Dark Slate Grey som er nokså nært i FS-nummer til den finske olivengrønnfargen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted April 27, 2010 Share Posted April 27, 2010 Jaggu fikk du ikke bruk for FAA-farger på denne også Blir spennende å se den med vinterkamo. Bra arbeid så langt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kosti Eriksen Posted April 27, 2010 Share Posted April 27, 2010 Kom igjen, Torgeir. Kjør kritt og lim!!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.