Gå til innhold
  • Bli medlem

Lysander in Perkele service 1/48 Eduard


Anbefalte innlegg

flybilder281.jpg

 

SIG Perkele 2011 har ikke formelt blitt stiftet, men det har ikke manglet på snakk i en annen tråd. Jeg satser på å få denne ferdig før emnet er ferdigdebattert og egen Perkeleseksjon er opprettet etter søknad i tre eksemplarer til moderator. 

 

flybilder282.jpg

 

Dette var det eneste byggesettet jeg tok med meg fra Skala, og fristelsen ble rett og slett for stor til at jeg klarte å vente med å bygge det. Flyet er dritkult og sært, settet har masse resin og ets, og kan man bedre ha det? Jeg har mest lyst på den med snøkamo og ski.  ;D

 

flybilder283.jpg

 

Cockpitdelene er malt opp og snart klare for montering i ramme. Pilotsetet er min mest kompliserte fotoetsmontasje hittil.

 

flybilder285.jpg

 

Her skal det være et vindu.

 

flybilder284.jpg

 

Når jeg har dekket det til med cellotape blir det ganske lett å se hva som er inni. Men åssen det ser ut der inne aner jeg ikke. Er det et lite rom der med vegger, eller ser man bare inn i skroget?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Se her ja en flott tyvstart her ja, angående vinduet i bakskroget skal det vistnok befinne seg noe balast og en handcranck der. Du (og jeg) må nok slipe ned plasten til ultratynn og lime inn noe acetat der ja... Noen bilder fra en god referansebok.

http://i199.photobucket.com/albums/aa81/Peacekeeper_2007_bucket/020-2.jpg[/img]]020-2.jpg

http://i199.photobucket.com/albums/aa81/Peacekeeper_2007_bucket/024-2.jpg[/img]]024-2.jpg

http://i199.photobucket.com/albums/aa81/Peacekeeper_2007_bucket/025-1.jpg[/img]]025-1.jpg

En veldig grei bok, for dette prosjektet.

 

Gidder du ikke å kjøpe den, skal jeg gladlig postere bilder. Helst for å påpeke feil med modellen din og etter at du har lukket skroget.... he he ;D

Jøss det skulle vært en djevel smiley her...

Regner med at du bygger den mumietroll hvite så da tar jeg meg av den i  kamo, paralell med den engelsk/polske jeg har begynnt på. Den har forøvrig mye mere resin deler av en eller annen grunn.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pokker hvor aerodynamisk alt skal være.

Flymaskinene er jo laget for å gjøre en jobb, og den jobben den ble satt til, utførte Lysander veldig bra.

Var i utgangspunktet beregnet for Army Cooperation, men man skjønte tidlig at den ville ha liten sjanse, flygende lavt og sakte rundt på, og i nærheten av, en moderne slagmark. Short field performance og muligheten til å ta av og lande på små jorder sørget for at den ble mye brukt til å frakte agenter (Joes) til og fra okkuperte områder. Per Hysing-Dahl (legg merke til en/1 s i Hysing  :P) havarerte med en Lysander i kanalen under ett slikt oppdrag (post om dette et annet sted på forumet).

Ble også brukt som target tug, trening og kommunikasjonsfly.

Synes den er stilig og veeeeeldig engelsk. Husker jeg rett, heter konstruktøren Teddy Petter (ikke stavet feil). Konstruerte også Westland Whirlind og Canberra.

 

Bengt

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njet. Ikke loddebolt. Jeg har endelig for alvor tatt til meg det supertynne superlimets supre effekt. Når det får kapillere sitter det ganske bra. Tørker på to sekunder. Digg.

 

flybilder287.jpg

 

SIG Perkele fosser videre og her er vi klare for sammenliming av skrog. Skulle vist bilde av akterkabinen også, men det ble noen digitale problemer med minnekortet her.

 

flybilder288.jpg

 

Ets og djevelskap i dashbord. Ledningene har jeg laget av blytråd fordi dette faktisk kommer til å bli synlig gjennom frontruta. Veldig gøy.  :)

 

flybilder289.jpg

 

Enda mer ets, denne gangen på motoren. Her er den grunna med kaos svart og klar for lett Alcladisering.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjå der har ikke rukket å få i meg ei flaske Koskenkorva, ei heller klippet i sprue rammene før Mumi Trollet ( eller er det Snusmumrikken ?) på sørlandet er godt i gang ...  Det likner jo på orginal bildene dette, her noe å tygge på om det skulle være noe mere detaljer på vilspor....

http://i199.photobucket.com/albums/aa81/Peacekeeper_2007_bucket/PresidentBottolfavBongoenLimo.jpg[/img]]PresidentBottolfavBongoenLimo.jpg

Er redd for "hufsa " og legger meg snart..... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alt folkens.  :)

Bra med bilder Bottolf. Jeg har som vanlig tenkt å åpne vinduene mest mulig, og for meg ser det ut som sideruta til piloten rett og slett er sveiva ned a la et annet bilvindu på det ene bildet. Så hvis jeg bare sager løs sidevindupanelet og sager det tvers av nær toppen? Og så limer jeg den avkappede delen fast i skroget så det ser ut som den stikker opp?

I kveld har jeg begynt å planlegge åssen jeg skal få dette bygget beint. Det er et sykt påfunn å konstruere et fly hvor vingen henger i "veltebøylen" inne i cockpit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ræva må ha sett ut som vaffel etter å ha flydd en stund. Eller hadde de fallskjerm under?

:D;D:D du får sagt det du Anton... Tenk om den pålitelige engelske strømforskyningen skulle slå inn i tillegg, da hadde det sett leit ut for flyger stumpen.

 

Torgeir, smart å åpne sidevinduet, tror jeg hadde erstatet den avkappede delen med noe klar acetat som ikke er så tykk og uten den melkhvite kanten som lett kan oppstå i utskjæringer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten her er noen flere bilder som viser at begge sidene av sidevinduene kan heises opp og ned, ikke bare det, de har en seksjon øverst som kan skyves til side. Dette måtte vært praktisk når man flyr i sakte hastighet og kan stikke et sopelim ut å dryle til en eventuell "kraut " på bakken ;) Skulle egentlig begynnt med middagen nå, men mens kjærsten er ute i søppla tar jeg med stor risiko disse spionbildene.

http://i199.photobucket.com/albums/aa81/Peacekeeper_2007_bucket/004-1.jpg[/img]]004-1.jpg

http://i199.photobucket.com/albums/aa81/Peacekeeper_2007_bucket/003-1.jpg[/img]]003-1.jpg

http://i199.photobucket.com/albums/aa81/Peacekeeper_2007_bucket/006.jpg[/img]]006.jpg

Ikke all verdens bildekvalitet, tatt med sånn mobilkamera, men håper det kan være til noe hjelp. Ekstra trengende kan heller kjøpe boka. Syntes det er uskyldig å ta bilde av boksidene. Da slipper man ihvertfall, tull med opphavsrettigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen må jeg takke på det ydmykeste for meget nyttige spionbilder. De får jeg bruk for når jeg skal begynne å bygge glass rundt dette gebrekkelige stillaset.

 

flybilder297.jpg

 

Men inntil videre driver jeg og tørrpasser, fikler, tørrpasser igjen og justerer for å få vingene symmetriske og med riktig "løft". Eller dihedral som det heter. Stag og vinger er ikke limt her, men jeg synes det begynner å se bra ut justeringsmessig. Jeg har lest tre byggerapporter som meldte om for lite eller ingen dihedral på dette settet. Og før jeg begynte justeringene pekte vingene ganske riktig rett ut. Det stemmer dårlig med bilder jeg har sett av Lysander.

 

flybilder296.jpg

 

For å heve vinkelen flytta jeg hullene til stagene 2,5 millimeter innover. De gamle fylte jeg med plastrod.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

flybilder314.jpg

 

Joda. Hvis noen trodde Perkele var død var det feil, selv om det nok går litt trått dette her. Gult og blått ser bra ut under vingene.

 

flybilder315.jpg

 

Og her den vikigste grunnen til tråheten i framdriften: en masse etsedill. Men jeg tror det blir fint med alle bomb racksene under stubbvingene. Gønneren er en Vickers som lå over fra Baltimoren, for denne  Lysanderen var visstnok ustyrt med dette og ikke Lewis som var standard tidlig i krigen. Vickers har et par hakk hvassere skuddtakt, og det finnes rapporter om at i alle fall en russisk jagerpilot fikk merke dette til gagns.

Skiene er av delikat, tynn resin med etsa kåper oppå. Her er de grunna med kaos svart før jeg maler dem med alclad.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flybilder318.jpg

 

Det begynner å nærme seg det morsomme nå. Denne gangen har jeg bare malt kamoen på frihånd, dersom noen lurer på hvorfor det ser dass ut. Dette skal jo likevel bare være et vagt (om synlig overhodet) mønster under det hvite. Finnene la vinterkamoen sin skikkelig tett, og den var mye mer slitesterk enn for eksempel den russiske. Jeg har fått tilbud om oppskrift på lim- og krittblandingen de brukte, men har en mistanke om at den vil gå litt tregt gjennom sprøyta.  ;D

Og man tager hva man haver. Til grønnfargen har jeg brukt Dark Slate Grey som er nokså nært i FS-nummer til den finske olivengrønnfargen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.