Gå til innhold
  • Bli medlem

Lysander in Perkele service 1/48 Eduard


Anbefalte innlegg

 

flybilder319.jpg

Dette her er ikke så langt unna kritt og lim.

Vinterkamoen er ikke så beinskjært denne gangen som jeg har vært vant med, og det kommer av at jeg underveis gikk tom for den utmerkede Agama-malinga jeg har brukt til slikt noe de senere år.

Dermed måtte jeg ty til gamle og ikke fullt så gode Humbrol 34. Denne skal tynnes en god del for at finishen ikke skal bli ruglings, og med den sinte biltematynneren jeg har brukt har konsekvensen denne gangen blitt at malinga under har kokt en smule her og der med påfølgende strafferunder med micromesh.

Altså måtte jeg tykne miksen litt, og jeg er slett ikke fornøyd med finishen. Når dette her har tørka lenge og vel skal vi se hva vi kan få gjort med noen strøk Johnson og forsiktig bruk av micromesh.

Mens jeg venter på at lakken blir knuuusktørr har jeg begynt på et annet dritkult perkelefly. Noen som vil gjette hva det er?  ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Oh yes.  ;D

Jeg kjøpte boka av Kari Stenman og har hatt en meget interessant mailutveksling med ham om kamofargene på disse flya. Det viser seg at de ikke hadde trefarget ørkenkamo slik de er avbildet på nesten alle profiler og modeller man ser. De var i stedet malt med brun grunnfarge (marrone mimetico) med grønne flekker (verde mimetico). Jeg har fått FS-numre og greier. Disse fargene har han funnet på roret av FA-1 som er bevart.

Dermed kommer sikkert mange til å tro at jeg har malt modellen feil... :shifty:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh yes.  ;D

Jeg kjøpte boka av Kari Stenman og har hatt en meget interessant mailutveksling med ham om kamofargene på disse flya. Det viser seg at de ikke hadde trefarget ørkenkamo slik de er avbildet på nesten alle profiler og modeller man ser. De var i stedet malt med brun grunnfarge (marrone mimetico) med grønne flekker (verde mimetico). Jeg har fått FS-numre og greier. Disse fargene har han funnet på roret av FA-1 som er bevart.

Dermed kommer sikkert mange til å tro at jeg har malt modellen feil... :shifty:

 

Ikke nå lengre.......

 

Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufselig spanande :thumb: Selv ville jeg brukt kokain iblandet en "lett"  ribbefettblanding for å oppnå vinter kamo av respekt :cheers: selvsagt smørt utover med godt brukte gymsokker. Enhver vetug " Perkele"....? ville vel "saget og sagt" at det hadde forenklet oppgaven mye med å spraye et tynt lag Tamiya "kvit" over det heile .....".Kvi kvest no ig".....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God og stødig progresjon på arbeidet.  :thumb:

 

Er det lenge til du kommer med en tråd på fiaten? Har selv investert i boka til Stenman. Er profiltegningen på baksiden i henhold til hans funn angående det italienske kamomønsteret. Har et håp om bygge denne også i SIG Perkele... men med bare to fullførte sett i fjor så spørs det :)

 

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flybilder320.jpg

 

Kippis!

Tre strøk Johnson og noen dekaler senere begynner Perkele-preget å komme på plass. Nå litt lys grå vask (Ja, Jens: faktisk! ::))

Til slutt gnukker jeg over med micromesh for å få fram detaljer, og så må jeg sikkert gå over med mer hvitt helt til slutt. Og så må jeg lime fast all dille-etsen og vingene og glasset og greier og greier.

Dessuten: instruksjonene vil ha meg til å lime et tynt, scratchbygd rør på langs av skroget under høyre hjuloppheng. Jeg har ikke sett bilder av dette, men har en sterk mistanke om ta det skal være en del tynnere enn den hele millimeteren de foreskriver. I enden skal det sitte en fotoetset krusedull, og jeg skjønner fankern ikke hva dette her skal forestille. Referanseavdelingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det en stang til å pelle opp ting med? Du henger en lite sekk i en tau som er spent opp på tvers av flyretningen, enter Lysander lavt og sakte, kroken ned og katsjang, så henger sekken etter "røret".

Kim

Aha! Jo, jeg synes å ha snappet opp begrepet "message hook" et sted. Altså kunne denne stanga senkes ned med denne krusedullkroken på. Kanskje den også kunne fungert som hangarskipslandingskrok? Ikke det at Lysanderen hadde trengt det. Den kunne jo lande på ei dørmatte om det trengtes.

Spørsmålet som gjenstår er om denne sekken hang og slang i kroken på hele hjemturen, eller om navigatør/akterskytter kunne fiske den opp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her et lite ekstra ilustrasjon og bilde av funksjonen som er forklart over.

http://i199.photobucket.com/albums/aa81/Peacekeeper_2007_bucket/Lysander008.jpg[/img]]Lysander008.jpg

http://i199.photobucket.com/albums/aa81/Peacekeeper_2007_bucket/Lysander007.jpg[/img]]Lysander007.jpg

;)

http://i199.photobucket.com/albums/aa81/Peacekeeper_2007_bucket/Lysander.jpg[/img]]Lysander.jpg

Ehh joda man måtte nok bestryke marken ganske lavt, som man ser. Ikke noe for tette finske furuskoger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det unna! Det ser ut som pinnen henger i en tråd gjennom skroget. Takk for all hjelp.  :thumb:

En annen ting jeg legger merke til på tegningen er at bombefestet under akterskroget er plassert i en slags utsparing. Men på bildet av den finske Lysanderen ser det derimot IKKE sånn ut, og jeg har ikke akkurat forberedt noen kirurgi der heller. Det er noen "etsa" sidestøtter også med, og det er bra. Ellers ville jeg måttet bøye festet for å få det til å passe med kurven. Hvis dere skjønner hva jeg mener da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.