André Kristoffersen Posted November 26, 2009 Posted November 26, 2009 Hu hu da var jeg først ute til å starte et bygg på den legendariske Tamiya 1/32 skala Spitfire MKIXC. Byggesettet er rykende ferskt og førsteinntrykket er av en vare med en kvalitet og skala som krever silkehanske status, mens mange foretrekker skala 1/48 fra obskure fabrikanter og kvalitet kanskje mere sånn, "lerrets hanske" med uggen passform" . Syntes jeg 1/32 representerer det ypperste man kan få i kompromiss av detaljer, størrelse og realisme. Da var den i hus, den hviler godt på Palisander bordet hjemme i tempererte og hyggelige omgivelser. Eskelokket representerer Johnny Johnsen, som flyr forbi White Cliffs of Dover. En snik titt på skrog detaljene, ikke behov for naglehjul scriber her. To Cowlinger og bukpanner i en enkelt støp. Oversiktlige og fine tegninger som alltid fra Tamiya. Flere valg med hensyn til deksler og luker. Her kommer det nok en IXe også etterhvert. Nå må jeg løpe ut å få limt litt, sånn bare for å ha startet, mens jeg lurer på hvilken utgave og nasjonalitet denne kommer til å ende opp som..... Quote
John Kvernevik Posted November 26, 2009 Posted November 26, 2009 Jøje meg for et sett OOOOOH , jeg også vil ha et sånt , får snakke fint med kona men jeg tror det går iorden Lykke til med prosjektet , og start en byggetråd da vel så jeg og andre kan følge med Quote
André Kristoffersen Posted November 26, 2009 Author Posted November 26, 2009 Ja da har vi limt litt på Merlin motoren, og det passer som hånd i hanske, trenger nesten ikke lim. Håper jeg er en av de første på det europeiske kontinent som har brutt møydomen på settet, sikkert ikke... det sitter nok flere snålinger rundt omkring som er nær decal stadiet nå... Flott oppdeling av hver sylinderblokk. invertert, med alle boltene på bunnpannen og helt sjef passninger. Det følger med et lite referansehefte, ikke forvent all verden av det. Noen bilder av forskjellige Merlin motorer er grei å ha, når det skal detaljeres med ledninger. Heldigvis har Tamiya ingen støpte ledninger som man må skjære vekk It is up to you what level of detail you hail.... Quote
Einar Sandvik Posted November 27, 2009 Posted November 27, 2009 Det har begynt å krible i kredittkortet. Settet har fine detaljer, sies det, men hva med dimensjonene: Stemmer det med tegningene? Einar S Quote
Geir Hogga Posted November 27, 2009 Posted November 27, 2009 Lekkert, moro med flere modeller i denne skalaen. Blir det Johnnie Johnsons fly, en amerikansk eller muligens en franskmann ut av dette? Gleder meg til å se denne ferdig, regner med at du sikter mot LU? Quote
Kyrre Ingebrethsen Posted November 27, 2009 Posted November 27, 2009 Jeg ser det at det må bli en Spit på meg også. Det siktet ser jo helt sinnsykt ut! K Quote
Ståle Haug Posted November 27, 2009 Posted November 27, 2009 Skulle nesten ønske du ikke hadde startet denne tråden. Hadde i grunnen bestemt meg for at jeg har nok byggesett allerede. Quote
André Kristoffersen Posted November 27, 2009 Author Posted November 27, 2009 Det har begynt å krible i kredittkortet. Settet har fine detaljer, sies det, men hva med dimensjonene: Stemmer det med tegningene? Einar S Hvilke tegninger og hvem bryr seg om det . Nei jeg har ikke giddet å måle den opp. De må da ha fått den riktig denne gangen...! Den stemmer i hvertfall i lengde mål og vingespenn med fullsizeren. Magefølelsen er god. Det er nok sikkert noen døgenikter som finner et eller annet å pirke på her også, og det er bra. Vet det er noe tvil rundt blemmene til 20 mm kanonene om de er for firkantet og skulle vært mere eliptiske so on. Sånn tilfelle man skulle bygge en norsk en, er det noen gode alternativer for IXc, de norske oppsettningene hadde vel denne litt tidligere i krigen. Camo. Tviler på at jeg bygger noen av de tre versonene i settet. Ferdig til LU ja, det må vi ha som mål. Quote
Ståle Haug Posted November 27, 2009 Posted November 27, 2009 Men har du fått sett noe på det der magnetgreiene for å feste cowling? Quote
Jens Håkon Brandal Posted November 27, 2009 Posted November 27, 2009 Jeg er vel en saann doegenikt jeg da, men naar Tamiya har gjort seg saa flid med alt annet, saa er det merkelig at de ikke ogsaa har laget panelene paa ryggen som overlappende som de skal vaere i stedet for aa markere de med graverte linjer. De maa tydeligvis ha studert forbildet, men dette ser altsaa ut til aa ha gaatt Tamiya hus forbi. Det er selvsagt en liten detalj aa plukke paa, men naar alt annet er saa bra, saa stusser man. Det blir litt som aa se en billig Lada-plastkule paa girspaken i en BMW M6...den fungerer akkurat like bra. Naar det gjelder blisterne til kanonmagasinene, saa ser det ut til aa ha vaert flere utgaver - noen mer elliptiske, andre mer firkantede som i settet. Tamiya har nok ikke gjort noe feil, de har bare bestemt seg for en type av de brede blisterne. Jens Quote
Kyrre Ingebrethsen Posted November 27, 2009 Posted November 27, 2009 Sånn tilfelle man skulle bygge en norsk en, er det noen gode alternativer for IXc, de norske oppsettningene hadde vel denne litt tidligere i krigen. Man fløy IXc fra '43 (så vidt jeg husker) og derfor kan man lage tidlige utgaver fra f.eks 331, med flaggstripe på maskinkanonene - eller så kan man lage med fulle invasjonsstriper, siden man brukte IXc i juli og begynnelsen av august '44. Deretter byttet man til IXe. Noen bilder jeg allerede hadde lastet opp: Quote
Kim Brantenberg Posted November 27, 2009 Posted November 27, 2009 Det betyr at man også kan lage kan lage en Mk IXc fra 332 skvadronen 6. juli 1944? Kim Quote
André Kristoffersen Posted November 27, 2009 Author Posted November 27, 2009 Jeg er vel en saann doegenikt jeg da, men naar Tamiya har gjort seg saa flid med alt annet, saa er det merkelig at de ikke ogsaa har laget panelene paa ryggen som overlappende som de skal vaere i stedet for aa markere de med graverte linjer. De maa tydeligvis ha studert forbildet, men dette ser altsaa ut til aa ha gaatt Tamiya hus forbi. Det er selvsagt en liten detalj aa plukke paa, men naar alt annet er saa bra, saa stusser man. Det blir litt som aa se en billig Lada-plastkule paa girspaken i en BMW M6...den fungerer akkurat like bra. Naar det gjelder blisterne til kanonmagasinene, saa ser det ut til aa ha vaert flere utgaver - noen mer elliptiske, andre mer firkantede som i settet. Tamiya har nok ikke gjort noe feil, de har bare bestemt seg for en type av de brede blisterne. Jens Døgenikter trengs ja jeg la også merke til at man flere steder på Spitfire i virkeligheten har overlappede paneler, og egentlig så er vel naglene ikke forsenket, men skulle kanskje vært mere av den opphevede typen. Slik som på gamle Monogram sett. Mulig slike overlappede panellinjer blir overdrevet og gir et litt teatralsk inntrykk på en modell i 1/32 skala. Det er helt sikkert ting å strekke seg etter. Savner litt utstyr baki flykroppen, radio, batteri og slik som knapt kan øynes, men like fullt er der. Takk for bilder Kyrre - Heglunds maskin med bulket spinner, etter en konfrontasjon med en italiensk FW-190 hadde sikkert blitt heftig. Finnes det løse bokstav koder i 32 skala for FN - ? og serienummer i sort å få i decaler. Når gikk man over fra tett felg til eikefelg? Quote
Kyrre Ingebrethsen Posted November 27, 2009 Posted November 27, 2009 Det betyr at man også kan lage kan lage en Mk IXc fra 332 skvadronen 6. juli 1944? Kim Ja, det kan du. De fløy 4 patruljer over kanalen den dagen, tror de holdt til på Tangmere. For å minne folk på hva vi har tilgjengelig: http://mediabase1.uib.no/pls/apex/f?p=108:7:2832456956748592::NO:2:: Quote
Kyrre Ingebrethsen Posted November 27, 2009 Posted November 27, 2009 Serienummer ordner seg lett 18 tommers bokstaver i 1:72 = 8 tommer i 1:32 12 tommers bokstaver i 1:48 = 8 tommer i 1:32 Hvis jeg ikke husker feil var tallene under vingene på en Spitfire etter krigen 18 tommer, noe som medfører at Norseman-dekaler + sikkert mange andre dekaler kan brukes. Ventura har også http://www.hannants.co.uk/search/?FULL=VA3270 Jeg ser Carpena har 24" Sky bokstaver til kroppen http://www.hannants.co.uk/search/?FULL=CA32007 Quote
Reidar Berg Posted November 27, 2009 Posted November 27, 2009 NILS !!! - her trengs det dekaler Min utgave er på luftetur med Posten Norge, har vel akkurat fløyet over Saltfjellet nå. Den hentelappen kommer ikke til å bli gammel... Reidar Quote
André Kristoffersen Posted November 27, 2009 Author Posted November 27, 2009 NILS !!! - her trengs det dekaler Min utgave er på luftetur med Posten Norge, har vel akkurat fløyet over Saltfjellet nå. Den hentelappen kommer ikke til å bli gammel... Reidar He he, ikke sikkert den kom med på ettermiddagsflyet, får håpe du har lappen i postkassa til mandag da Quote
Kim Brantenberg Posted November 27, 2009 Posted November 27, 2009 Ja, det kan du. De fløy 4 patruljer over kanalen den dagen, tror de holdt til på TangmereKjempekult! Jeg snakket en gang med en av de som fløy disse patruljene, og har siden hatt lyst til å bygge maskinen hans. Kim Quote
Jens Håkon Brandal Posted November 27, 2009 Posted November 27, 2009 Døgenikter trengs ja jeg la også merke til at man flere steder på Spitfire i virkeligheten har overlappede paneler, og egentlig så er vel naglene ikke forsenket, men skulle kanskje vært mere av den opphevede typen. Slik som på gamle Monogram sett. Mulig slike overlappede panellinjer blir overdrevet og gir et litt teatralsk inntrykk på en modell i 1/32 skala. Det er helt sikkert ting å strekke seg etter. Savner litt utstyr baki flykroppen, radio, batteri og slik som knapt kan øynes, men like fullt er der. Takk for bilder Kyrre - Heglunds maskin med bulket spinner, etter en konfrontasjon med en italiensk FW-190 hadde sikkert blitt heftig. Finnes det løse bokstav koder i 32 skala for FN - ? og serienummer i sort å få i decaler. Når gikk man over fra tett felg til eikefelg? Special Hobby settet av Seafire III og Spitfire Vc *har* overlappende paneler paa ryggen. Eduard har vel slike paa Hellcat'en de gav ut for noen aar siden ogsaa. Om tjekkiske "bakgatefirmaer" kan gjenskape effekten, hvorfor ikke Tamiya? Hvorvidt naglene paa skroget skal vaere forsenkede eller "popnagler" er jeg mindre opptatt av - det er som regel skyggeeffekten av de vi ser, og det er lettere aa restaurere fordypningenr i huden etter den noedvendige pussingen. Mange bilder av Spitfires (ogsaa Vb) viser med deksel paa felgen, saa jeg ville nok ha sett etter bilder som viser typisk bruk paa den tiden. Jens Quote
Einar Sandvik Posted November 27, 2009 Posted November 27, 2009 Når gikk man over fra tett felg til eikefelg? Jeg har forstått det slik at den tette felgen egentlig var et deksel utenpå eikene og at noen fly hadde deksel, andre fly ikke, slik at det er lurt å sjekke bilder av det aktuelle flyet en bygger. Det var jo mens 331 og 332 skvadron fløy Mk.IXc på North Weald at 331 ble den skvadronen i Storbritannia med flest nedskytninger det året, og at 332 også var høgt oppe på scoringslista. Svein Heggelund var toppscoreren i 331 skvadron på den tida. Det er med andre ord gode grunner for å bygge dette Tamiya-byggesettet med norsk tilknytning. Einar S Quote
André Kristoffersen Posted November 27, 2009 Author Posted November 27, 2009 Hm syntes Eddie fra 80 tallet da jeg vokste opp er det beste sannhets serum for å bygge Spitt...http://i199.photobucket.com/albums/aa81/Peacekeeper_2007_bucket/18.jpg[/img]] . . Quote
Olve Dybvig Posted November 27, 2009 Posted November 27, 2009 Det var jo mens 331 og 332 skvadron fløy Mk.IXc på North Weald at 331 ble den skvadronen i Storbritannia med flest nedskytninger det året, og at 332 også var høgt oppe på scoringslista. Svein Heggelund var toppscoreren i 331 skvadron på den tida. Det er med andre ord gode grunner for å bygge dette Tamiya-byggesettet med norsk tilknytning. Einar S Jeg går ut i fra at vi snakker om antall rapporterte claims (med ev vitner og sånt) her og ikke antall reelle nedskytninger Olvis Quote
Torgeir Eikeland Posted November 27, 2009 Posted November 27, 2009 Special Hobby settet av Seafire III og Spitfire Vc *har* overlappende paneler paa ryggen. Eduard har vel slike paa Hellcat'en de gav ut for noen aar siden ogsaa. Om tjekkiske "bakgatefirmaer" kan gjenskape effekten, hvorfor ikke Tamiya? Har du prøvd å si dette på for eksempel ARC ? Din døgenikt av et troll. Quote
Jens Håkon Brandal Posted November 27, 2009 Posted November 27, 2009 ARC? Nei det forumet har jeg gitt opp. Jens Quote
Kyrre Ingebrethsen Posted November 28, 2009 Posted November 28, 2009 ARC? Nei det forumet har jeg gitt opp. Jens Det er mange ok folk på ARC. Og mange som ikke er ok. Anyway, det var faktisk på ARC jeg ble gjort oppmerksom på Zotz sitt nye Spit-ark. En lekker gresk maskin er med der. http://www.zotzdecals.com/news.htm Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.