Gå til innhold
  • Bli medlem

Silkehanske skala Tamiya Spitfire IXc


Anbefalte innlegg

Hu hu da var jeg først ute til å starte et bygg på den legendariske Tamiya 1/32 skala Spitfire MKIXC. Byggesettet er rykende ferskt og førsteinntrykket er av en vare med en kvalitet og skala som krever silkehanske status, mens mange foretrekker skala 1/48 fra obskure fabrikanter og kvalitet kanskje mere sånn, "lerrets hanske" med uggen passform" . :D;D:D Syntes jeg 1/32 representerer det ypperste man kan få i kompromiss av detaljer, størrelse og realisme.

 

Midnightblue040-1.jpg

Da var den i hus, den hviler godt på Palisander bordet hjemme i tempererte og hyggelige omgivelser. Eskelokket representerer Johnny Johnsen, som flyr forbi White Cliffs of Dover.

 

 

spitfireRAB049-1.jpg

En snik titt på skrog detaljene, ikke behov for naglehjul scriber her.

 

spitfireRAB050-1.jpg

To Cowlinger og bukpanner i en enkelt støp.

 

spitfireRAB051.jpg

Oversiktlige og fine tegninger som alltid fra Tamiya.

 

spitfireRAB052.jpg

Flere valg med hensyn til deksler og luker. Her kommer det nok en IXe også etterhvert.

 

Nå må jeg løpe ut å få limt litt, sånn bare for å ha startet, mens jeg lurer på hvilken utgave og nasjonalitet denne kommer til å ende opp som.....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Ja da har vi limt litt på Merlin motoren, og det passer som hånd i hanske, trenger nesten ikke lim. Håper jeg er en av de første på det europeiske kontinent som har brutt møydomen på settet, sikkert ikke... det sitter nok flere snålinger rundt omkring som er nær decal stadiet nå... :D;D:D

spitfireRAB054.jpg

Flott oppdeling av hver sylinderblokk.

 

spitfireRAB055.jpg

invertert, med alle boltene på bunnpannen og helt sjef passninger.

 

spitfireRAB056.jpg

Det følger med et lite referansehefte, ikke forvent all verden av det. Noen bilder av forskjellige Merlin motorer er grei å ha, når det skal detaljeres med ledninger. Heldigvis har Tamiya ingen støpte ledninger som man må skjære vekk :thumb:  It is up to you what level of detail you hail....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har begynt å krible i kredittkortet. :)

 

Settet har fine detaljer, sies det, men hva med dimensjonene: Stemmer det med tegningene?

 

Einar S

 

Hvilke tegninger og hvem bryr seg om det :D;D. Nei jeg har ikke giddet å måle den opp. De må da ha fått den riktig denne gangen...!  Den stemmer i hvertfall i lengde mål og vingespenn med fullsizeren. Magefølelsen er god.  Det er nok sikkert noen døgenikter som finner et eller annet å pirke på her også, og det er bra. Vet det er noe tvil rundt blemmene til 20 mm kanonene om de er for firkantet og skulle vært mere eliptiske so on.

 

Sånn tilfelle man skulle bygge en norsk en, er det noen gode alternativer for IXc, de norske oppsettningene hadde vel denne litt tidligere i krigen.

 

Camo. Tviler på at jeg bygger noen av de tre versonene i settet. ::)

 

Ferdig til LU ja, det må vi ha som mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel en saann doegenikt jeg da, men naar Tamiya har gjort seg saa flid med alt annet, saa er det merkelig at de ikke ogsaa har laget panelene paa ryggen som overlappende som de skal vaere i stedet for aa markere de med graverte linjer.  De maa tydeligvis ha studert forbildet, men dette ser altsaa ut til aa ha gaatt Tamiya hus forbi.  Det er selvsagt en liten detalj aa plukke paa, men naar alt annet er saa bra, saa stusser man.  Det blir litt som aa se en billig Lada-plastkule paa girspaken i en BMW M6...den fungerer akkurat like bra. 

 

Naar det gjelder blisterne til kanonmagasinene, saa ser det ut til aa ha vaert flere utgaver - noen mer elliptiske, andre mer firkantede som i settet.  Tamiya har nok ikke gjort noe feil, de har bare bestemt seg for en type av de brede blisterne.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn tilfelle man skulle bygge en norsk en, er det noen gode alternativer for IXc, de norske oppsettningene hadde vel denne litt tidligere i krigen.

 

Man fløy IXc fra '43 (så vidt jeg husker) og derfor kan man lage tidlige utgaver fra f.eks 331, med flaggstripe på maskinkanonene - eller så kan man lage med fulle invasjonsstriper, siden man brukte IXc i juli og begynnelsen av august '44. Deretter byttet man til IXe.

 

Noen bilder jeg allerede hadde lastet opp:

 

SPITFIREIXCBS470FN-X.jpg

 

SVEINHEGLUND.jpg

 

SpitfireMkIXCMA668FN-LNWeald-43.jpg

 

SpitfireIXcNo331sqnoverhaul.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel en saann doegenikt jeg da, men naar Tamiya har gjort seg saa flid med alt annet, saa er det merkelig at de ikke ogsaa har laget panelene paa ryggen som overlappende som de skal vaere i stedet for aa markere de med graverte linjer.  De maa tydeligvis ha studert forbildet, men dette ser altsaa ut til aa ha gaatt Tamiya hus forbi.  Det er selvsagt en liten detalj aa plukke paa, men naar alt annet er saa bra, saa stusser man.  Det blir litt som aa se en billig Lada-plastkule paa girspaken i en BMW M6...den fungerer akkurat like bra.  

 

Naar det gjelder blisterne til kanonmagasinene, saa ser det ut til aa ha vaert flere utgaver - noen mer elliptiske, andre mer firkantede som i settet.  Tamiya har nok ikke gjort noe feil, de har bare bestemt seg for en type av de brede blisterne.

 

Jens

 

Døgenikter trengs ja ;D jeg la også merke til at man flere steder på Spitfire i virkeligheten har overlappede paneler, og egentlig så er vel naglene ikke forsenket, men skulle kanskje vært mere av den opphevede typen. Slik som på gamle Monogram sett. Mulig slike overlappede panellinjer blir overdrevet og gir et litt teatralsk inntrykk på en modell i 1/32 skala. Det er helt sikkert ting å strekke seg etter. Savner litt utstyr baki flykroppen, radio, batteri og slik som knapt kan øynes, men like fullt er der.

 

Takk for bilder Kyrre - Heglunds maskin med bulket spinner, etter en konfrontasjon med en italiensk FW-190 hadde sikkert blitt heftig. Finnes det løse bokstav koder i 32 skala for FN - ? og serienummer i sort å få i decaler. Når gikk man over fra tett felg til eikefelg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serienummer ordner seg lett

 

18 tommers bokstaver i 1:72 = 8 tommer i 1:32

12 tommers bokstaver i 1:48 = 8 tommer i 1:32

 

Hvis jeg ikke husker feil var tallene under vingene på en Spitfire etter krigen 18 tommer, noe som medfører at Norseman-dekaler + sikkert mange andre dekaler kan brukes.

Ventura har også

http://www.hannants.co.uk/search/?FULL=VA3270

 

Jeg ser Carpena har 24" Sky bokstaver til kroppen

http://www.hannants.co.uk/search/?FULL=CA32007

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Døgenikter trengs ja ;D jeg la også merke til at man flere steder på Spitfire i virkeligheten har overlappede paneler, og egentlig så er vel naglene ikke forsenket, men skulle kanskje vært mere av den opphevede typen. Slik som på gamle Monogram sett. Mulig slike overlappede panellinjer blir overdrevet og gir et litt teatralsk inntrykk på en modell i 1/32 skala. Det er helt sikkert ting å strekke seg etter. Savner litt utstyr baki flykroppen, radio, batteri og slik som knapt kan øynes, men like fullt er der.

 

Takk for bilder Kyrre - Heglunds maskin med bulket spinner, etter en konfrontasjon med en italiensk FW-190 hadde sikkert blitt heftig. Finnes det løse bokstav koder i 32 skala for FN - ? og serienummer i sort å få i decaler. Når gikk man over fra tett felg til eikefelg?

 

Special Hobby settet av Seafire III og Spitfire Vc *har* overlappende paneler paa ryggen.  Eduard har vel slike paa Hellcat'en de gav ut for noen aar siden ogsaa.  Om tjekkiske "bakgatefirmaer" kan gjenskape effekten, hvorfor ikke Tamiya?  Hvorvidt naglene paa skroget skal vaere forsenkede eller "popnagler" er jeg mindre opptatt av - det er som regel skyggeeffekten av de vi ser, og det er lettere aa restaurere fordypningenr i huden etter den noedvendige pussingen.

 

Mange bilder av Spitfires  (ogsaa Vb) viser med deksel paa felgen, saa jeg ville nok ha sett etter bilder som viser typisk bruk paa den tiden. 

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når gikk man over fra tett felg til eikefelg?

 

Jeg har forstått det slik at den tette felgen egentlig var et deksel utenpå eikene og at noen fly hadde deksel, andre fly ikke, slik at det er lurt å sjekke bilder av det aktuelle flyet en bygger.

 

Det var jo mens 331 og 332 skvadron fløy Mk.IXc på North Weald at 331 ble den skvadronen i Storbritannia med flest nedskytninger det året, og at 332 også var høgt oppe på scoringslista. Svein Heggelund var toppscoreren i 331 skvadron på den tida. Det er med andre ord gode grunner for å bygge dette Tamiya-byggesettet med norsk tilknytning.

 

Einar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det var jo mens 331 og 332 skvadron fløy Mk.IXc på North Weald at 331 ble den skvadronen i Storbritannia med flest nedskytninger det året, og at 332 også var høgt oppe på scoringslista. Svein Heggelund var toppscoreren i 331 skvadron på den tida. Det er med andre ord gode grunner for å bygge dette Tamiya-byggesettet med norsk tilknytning.

 

Einar S

 

Jeg går ut i fra at vi snakker om antall rapporterte claims (med ev vitner og sånt) her og ikke antall reelle nedskytninger

 

Olvis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Special Hobby settet av Seafire III og Spitfire Vc *har* overlappende paneler paa ryggen.  Eduard har vel slike paa Hellcat'en de gav ut for noen aar siden ogsaa.  Om tjekkiske "bakgatefirmaer" kan gjenskape effekten, hvorfor ikke Tamiya? 

Har du prøvd å si dette på for eksempel ARC  ;D?

Din døgenikt av et troll.  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.