Gå til innhold
  • Bli medlem

Silkehanske skala Tamiya Spitfire IXc


Anbefalte innlegg

Ble ikke så lange stunden med hobbyaktiviteter i kveld... Det som ble gjort var både kjedelig og langtekelig. Fornøyd med å få det unna. Det var plugg ledninger 24 i tallet  :pinch: Borret hull i en tynn plastrod, og plaserte tenningsledninger av tynn loddetinn på denne. Pass på å sjekk klaringer hele tiden med motorbokken når du legger til ledninger det er trangt der inne. Et virvar av ledninger og rør i alle rettninger. Det virker typisk engelsk, litt rotete og ustrukturert, men der virket sikkert bra.

 

spitfireRAB067.jpg

 

spitfireRAB068.jpg

Ramma passer perfekt og hullene til festeelementen er borret opp. Her er det også duppeditter som skal ha sine ledninger. Mer kommer etterhvert.

 

Tenkte jeg skulle dele med dere de bildene jeg fant i farten av Rolls Royce Merlin. De er tatt på flysammlingen Gardemoen, fra en fotospit, og en statisk motor ( antakelig fra en Mosquito) Det er lokale variasjoner i rørsystem og små komponenter så dobbelt sjekk før du gjør rørjobben.

langedrag335sqd290.jpg

langedrag335sqd289.jpg

langedrag335sqd218.jpg

langedrag335sqd216.jpg

langedrag335sqd215.jpg

Det mangler enkelte komponenter  ser det ut til.

Fargene er vel noe off fra virkeligheten i hvertfall på en krigs spit MKIXc, hvor det meste var blank sort.

Det står vel en Merlin på Teknisk museum også for de som bor i nærheten.

 

Nå er motor delene klare for lakkering, det får bli i morgen :shifty:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Dette blir bra  :thumb: Hmmm, lurer på hvor lenge jeg klarer å la være å kjøpe det settet ... Den Merlinen fra Gardermoen stammer så vidt jeg vet fra en Mosquito som hadde en hårete landing på vannet Langen i Telemark, etter angrep mot kaiområdet på Menstad ved Skien. Dette skjedde tidlig i '45. Mannskapet klarte seg og gikk i fangenskap. Flyet gikk gjennom isen og ble senere dratt opp med traktor sommeren etter. Det finnes visst flere "relikvier" fra dette på gårdene i nærheten.

 

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har motoren fått et lag X-18 semigloss black fra Tamiya. Bolter og skruer er fremhevet med tørrbørsting i polished steel, og den har fått en meget forsiktig vask i mørkolje. Aluminum komponenter er lakket i alcad. Motoren er ikke færdig detaljert, eller lakket ennå men dette er det foreløpige resultat.

 

spitfireRAB070.jpg

spitfireRAB071.jpg

Her kommer en sammlekanal for alle pluggledningene som må bøyes og borres 12 hull i, det blir ikke lett.

 

spitfireRAB069.jpg

Merlin61.jpg

Orginal bildet fra manualen :D;D. Not :shifty:

Kameraet mitt sliter litt med å fange inn alt. Bedre bilder kommer siden.

Utrolige flotte støpte detaljer, som fremheves ved litt forsiktig tørrbørsting.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidlig type, altså kort luftinnsug? Var det en MkV  til MkIXc, slik de første var, der er det vel også noen forskjeller i motorfester, med en sånn kink i osv?

Neinei, det var IXc, ikke MkV, denslags var man ferdig med. Resten får noen andre svare på. Jeg har ikke snøring. Men jeg leste nylig i en eller annen publikasjon at de fikk nye IX'er i januar '44. Har selvsagt ikke referansen.

 

Så vidt jeg har skjønt fikk man altså IXc (eller IX eller IXb som den ble refert til) i oktober '42. Man fikk nye IXc i januar '44, med bombefester, altså lavflygingsutgave (?). Så fikk man IXe i august '44, for deretter å få nye IXe'r i april '45. Disse maskinene ble med til Norge.

Sjekket litt og fant denne gamle tråden:

http://www.ipmsnorge.org/forum/index.php?topic=7367.0

 

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt utført rørleggerjobb det der Andre.  :thumb: Rør og ledninger er et av de beste effektene for å skaffe et 3d-bilde av modellen imho. 

 

Da har jeg skaffet meg samme Tamya Spitfire til netto pris, 0 kr. (bokstavelig) Er ikke i hus, men i løpet av to uker er den nok det. Nå mangler det russiske dekaler.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Heisan heisan. Skal si det har vært progresjon her, såpass mye at jeg ikke har hatt tid til å poste noen oppdateringer. Å bygge dette settet er som å lese en svært god bok man ikke kan legge fra seg., "Lord of The Rings" for eksempel genial på alle måter, det er dette settet også. Noen dager med vinterferie ble brukt på hobby rommet og ikke i skiløypa til forveksling.

Dette er ståa dagen før dagen...

spitfireRAB074.jpg

Men hvor i pokker er Bottolf han skulle jo montere eksosanleggene og sette på plass Merlin uhyret i skroget....

 

Vel vi får pludre med noen små blider så lenge da...

spitfireRAB073.jpg

En lett detaljert cockpit.

 

spitfireRAB076.jpg

Litt Ocean Grey and Dark green. Hannants Xtracrylic med 0,3 mm Infinity sprøyte, og magic egg maskering.

Fargene er så nær spot on  så jeg håper å slippe å bli arrestert av fargepolitiet. Væring, lett preshading, med oljevask i panel linjer. Decaler Zotz "late Nines"

 

spitfireRAB075.jpg

Hm nå tror jeg jeg vet hvor Bottolf er på tjuvperm henne....

 

Modellen jeg har bygget er den til test pilot Gus Lundquist USAF (aner vi Svensk link, med tante på Strømmen ). Han klarte ved hjelp av ekstra tanker å fly til Grønnland. Det måtte han nødlande på BW8, mens han ventet på reservedeler for å komme tilbake til England laget mekanikern Sgt Petta en flott noesart på Spiten. "Tolly Hallo" ble tittelen, og Lundquist giftet seg senere med Tolly. ...

 

Det banker på døren :o 

Inn kommer en halvsjev Bottolf.... Lundquist aner uråd å går ut for å titte på Spitten....

spitfireRAB078.jpg

Ser man det her har Bottolf vært ute med noe ugang igjen.....

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.