Gå til innhold
  • Bli medlem

Silkehanske skala Tamiya Spitfire IXc


Anbefalte innlegg

  • Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

ARC?  Nei det forumet har jeg gitt opp.

 

Jens

Det er mange ok folk på ARC. Og mange som ikke er ok.

 

Anyway, det var faktisk på ARC jeg ble gjort oppmerksom på Zotz sitt nye Spit-ark. En lekker gresk maskin er med der.

 

http://www.zotzdecals.com/news.htm

 

oi oi det var deckal arket sitt ja. Den Spitten med den nakene rypa, blir nok mitt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke blitt så mye bygging på meg i helgen, men jeg studerer iherdig referanser. JR tror jeg er godt igang med cockpiten, mens jeg kjører motoren færdig først. Her er en liten artig video snutt med designereren Mr. Togasaki Saki san.

Meget imponert over japansken til blekansiktet der, kun noen få uttale feil ;D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du fått sett noe på det der magnetgreiene for å feste cowling?

 

Jeg har kikket litt her og disse mikromagnetene er sterke.  wOOt De skal monteres i små forsenkninger i panelene og gjemmes inne i blant annet intercooleren for å feste toppanelet. Meget smart spør du meg, det er bare å huske så lime med RIKTIG polarisering så ikke panelet skytes av flyet isteden.  :pinch:

 

JR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he. Har brukt mye av ettermiddagen til å søke etter en magneten som skal i intercooleren. Den var umulig å finne, det overrasker meg for teppemonsteret pleier ikke å like slikt.

spitfireRAB058.jpg

Den hadde lagt sin elsk på no 11 skaplpel bladet og det to var nesten uadskillige. Nå er den på plass.

 

Kompressoren med alle sine detaljer er det mest ekstreme jeg har sett i plaststøp. Inntrykke av en meget bra engineered og støpt sett er ikke forminsket. Man må slite for å finne utstansingsmerker, og der de er blir det skjult av andre deler, eller de er laget som små forøyninger som skaves av.

 

spitfireRAB061.jpg

Det samme kan sies om motorfeste opphenget. Det kan bygges opp separat og motoren monteres inn. Her får man diorama ideer tenker jeg. .. Du verden jeg koser meg, det passer så bra og man blir riktig godt humør. Har nesten sluttet ¨å prøvetilpasse delene nå.  Tegningen må leses nøye for T. har fått med seg små subtile forskjeller mellom varriantene.

 

Motoren i settet er vel en Merlin 61- ?? var var de utvendige forskjellene, 66 en kom vel med tostegs kompressor. Noen som har noen gode Merlin bilder bortsett fra de som dukker først opp ved " goggle" søk. Nå må dele vaskes godt før det kan påføres et lag silkematt sort over motorblokk og kompressor. Litt kjedellig farge, men det var vel slik den fremsto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte liker jo å snakke om å bygge Tamiya som "montering" til forskjell fra "modellbygging", men du hildrande du hvor herlig det er å oppleve ingeniørkunst på høyt nivå i blant, med et sett som nærmest bygger seg selv. Dette virker som et sett jeg godt kunne tenkt meg å bygge bare for å oppleve kvaliteten på settet.  :thumb:

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok mange vil oppdage nye , positive og lettvinte sider ved hobbyen med dette settet. Jeg liker også god gammeldags knoting med "trolldeig sett" fra obskure produsenter i østerled. Bare ikke hele tiden... Man trenger ikke være Spitfire entusiast for å like dette byggesettet. Tamiya klarer å skape en interesse for forbildet bare som følge av kvaliteten på hele produktet. Da snakker jeg om total inntrykket, innpakning, tegninger, og presentasjonen . Får håpe det ligger mange slike under treet i de tusen hjem.

'

Det er selvsagt rom for forbedringer på denne også. Det er masse ledninger og slikt som burde på plass i motorrommet. Ihvertfall pluggledningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faatt melding om at min Spitfire er paa vei fra Japan:)

 

Kan bli mange spiter på LU, egen Tamiya klasse  :P (hvis alle som har kjøpt har dette som mål.)  :P

 

JR

 

Det kan fort bli behov for en del ekstra bord i såfall :)

 

nå klør det virkelig i fingertuppene etter få se nærmere på herligheten  :pinch:

 

Tommy (som snart har en spit i postkassa)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld i stua. Det har ikke skjedd noe revolusjonerende på lakk fronten her, da jeg prøver å finne ut av alle ledningene som skal monteres i motoren og på hvilke stadie det er smart. Det som er mest iøynefallende er tenningssystemet med tennplugg ledninger som går langs V blokken og en rad i toppen mellom V blokkene. Ser ut til at det er dobbelt tenningssystem.

 

Nok om det. De rør og slanger Tamiya har med er ekselente og passer utmerket uten dobbelt støp.

 

Det har vært "disset" litt om skalaen her inne , "grytevott " er slett ikke så avskrekkende som man skulle tro. Flyet er jo lite i utgangspunktet og det er mulig å favne hele modellen i et blikk. Desuten passer den med god margin inn i IKEA skapet "Dettolf" som har vært en populær slager her inne. Denne sosialdemokratiske glass kuben befinner seg også i møbelerte hjem på beste vestkant har jeg hørt,  Bottolf har heller ikke bare engelske stilmøbler ;).

 

spitfireRAB062.jpg

En sammentapet modell, du verden passformen er helt ekstrem, sparkel tuben kan ligge igjen i skuffen. Her en prøveoppstilling sammenliknet med en Browning 0.303 prosjektil (som er ufaliggjort).

 

Nå vil jeg ha meg en liten kveldstur på ski wOOt  i lysløypa bak huset før det blir lutefisk til kveldsmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det nesten bare å klippe løs delene og riste esken godt så faller alt på plass av seg selv ser jeg........

 

Meget bra byggetempo André. Du rekker en hel skvadron med Spitfire før Ladskonkurransen hvis du dropper pinnekjøttet og ribba... ::)

 

Vel det kan saktens kombineres, fjordland har mange raske og fine ferdigmiddager for folk i farta sies det. :D

 

Det ble en kort skitur, på 8 cm frossen snø, med litt lyng innimellom. Kald var det også -10c her nå. Ingen ting som litt kald lutefisk med bacon til kvelds da. :thumb: og en liten Spittfire :cheers: øl.

 

Jeg fant faktisk et forbedringspotenisiale etter å ha lett med lys og lykter.

spitfireRAB066.jpg

Disse letthullene i cockpit rammespantene  kan marginalt forbedre inntrykket ved å borres opp. Slikt går faktisk i denne skalaen. I 1/48 blir det meget flimsy.

Nå blir det senga med "Le grande Circus" , boka til Pierre Closterman for ordens skyld.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener PCM sitt IXc sett har dekaler for en sovjetisk Spitfire Mk.IX...

 

Jens

 

Stemmer nok det Jens Haakon. Det finnes også en varriant for,  Kjetil Aakra -, en toseters russisk MKIXUTI, hell grønn. Det hadde vært tøff konvertering det.  :thumb:

 

Problemet eller luksus problemet er å bestemme seg nå ganske tidlig for hvilken utgave man skal bygge av C versonen. Lang /kort kjøler under buken, og tidlig sen understell med links. Noen små ting  andre steder er det også, så man må følge med på tegningen.

 

Skulle man finne på ¨å bygge norsk er vel Heglunds maskin FN-L (?) MA568 (?)en tidlig IXc med kort innsug?. Noen som vet høyden på de minste kodene (MA568) ? i sort. Ellers så skulle det vel la seg gjøre å maskere de store sky bokstavene. Norske flagg rundt kanonen og ellers så var det vel ingen spessielle merkinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen mulighet for norsk IXc er AH-Z slik den var ved D-Dagen med hastig paafoerte invasjonsstriper og koden malt paa i mindre bokstaver under cockpit.  Flaggstriper paa spinneren er litt mer kinkig aa faa til.

 

Jens

 

Har vi bilder av den, du beskriver ovenfor.

'

Tror Heglunds maskin hadde langt luftinnsug forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er originalen...

 

SpitfireAH-Z.jpg

 

And here's one I made earlier.

 

72_Spit9_AH-Z3.jpg

 

Jens

 

Stilig Jens, man må definitivt legge ved bilde for ikke å bli annklaget for nervøs på hånden. Det kjekke er vel at de stripene kan males på like etter man har vært på julebord. Hvordan man skal løse flaggstripene på propellen blir en annen sak. Kanskje kjøre den i lav hastighet i en skrutrekker, og touche borti med en pensel på de rette fargene.

 

Det som er helt sikkert er at det er kvikker opp med invasjons striper. Johnny Johnsen sin maskin er ganske kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.