Gå til innhold
  • Bli medlem

Rune's Hasegawa 1/48 Spitfire Mk IX, norsk Spit i RAF-tjeneste. FERDIG


Anbefalte innlegg

  • Svar 110
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • 2 uker senere...

Hei!

 

Lege siden siste oppdatering, men det har skjedd litt i kulissene. Så langt har jeg kommet hittil:

 

SpitIX_13.jpg

 

Har grunnet med Tamiya. Sky for halebåndet og gult på vingeforkantene er sprøytet og klargjort for maskering. Blåe kanoner vises også. Skal lage den blåe stripa først, så hvitt og så rødt til slutt.

 

Lurer samtidig på et par ting. Skal Mk IX'er fra tidlig i krigen ha Oleo-sakser  - se bilde under

 

SpitIX_14.jpg

 

Lurer samtidig på om lyset på bildet under hadde farget pære eller om den var hvit?

 

SpitIX_15.jpg

 

For å klargjøre mine intensjoner med denne modellen som det var snakk om i en tråd for ikke lenge tilbake, så er det følgende;

 

"Bygge en mest mulig virkelighetstro tredimensjonal fremstilling av en operativ Spitfire i norsk tjeneste under krigen. Settet blir noe korrigert mht mål og dimensjoner, men ikke skroget. Maling skal være tro mot originalen. Væring skal påføres ihht til bilde av forbildet"

 

Tilbakemeldinger mottas med takk :)

 

Mvh

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser jo ikke ut som om det er noe lys på FN*L som jeg postet. Dette er forøvrig ikke et lys som egentlig hører til i vanlig lanterneføring på fly.

 

Ser slik ut Kyrre. Da skipper jeg lyset :)

 

Enda et spørsmål har dukket opp. Hvor mange eiker hadde dekkene på denne maskina ??? Ser på The Spitfire Site at det var vanlig med 5-eikers hjul fram til 4 eiker tok over i 1944. Da burde vel det tilsi 5-eiker, men unntak kan jo finnes. Noen som har sett bilder av denne maskina der hjulene vises?

 

 

Mvh

:) Rune

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant kun ett bilde av FN-N som ser ut som om det er fra '43 eller tidlig '44. Den spit'en syntes å ha deksel på hjulene, men bildet er relativt overeksponert, så det kan også være at eikene har forsvunnet i lyset.

 

K

 

Jeg går for deksel. Det følger med i Hasegawa-settet, mens 5-eikers hjul ikke gjør det. Dessuten er deksel på Mk IX litt eksotisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at du har brukt skarpe flaggfarger.

 

De fargebilder jeg har av fly i de norske skvadronene i RAF viser at det ble brukt rundellfarger (altså murstensrød, som er nærmest brun) i splittflagg og spinnerstriper. Jeg har ingen fargebilder som viser kanonløp med flaggstriper men jeg vil for min egen del konkludere at rundellfarger ble brukt også her.

 

Nils  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at du har brukt skarpe flaggfarger.

 

De fargebilder jeg har av fly i de norske skvadronene i RAF viser at det ble brukt rundellfarger (altså murstensrød, som er nærmest brun) i splittflagg og spinnerstriper. Jeg har ingen fargebilder som viser kanonløp med flaggstriper men jeg vil for min egen del konkludere at rundellfarger ble brukt også her.

 

Nils  :)

 

Takker for infoen Nils. Det høres plausibelt ut, men da undres jeg på om RAB sine flaggstriper på kontinentet også ble malt med mursteinsrødt? Det burde jo være enda vanskeligere å få tak i rødfarge på det krigsherjede kontinentet? Kunne det være at de malte de i rødfargen de brukte i rundellene før krigen. Den burde jo være mulig å oppdrive i England. Igjen blir dette bare spekulasjoner. Jeg beholder fargene som de er, og tar innspillet til etteretning :)

 

Mulig den blir ferdig til 17. mai. Tenker du på ARC-feiring? Skal prøve så godt jeg kan :)

 

Mvh

:) Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenke ikke paa ARC feiring, men med saa patriotiske kanonmunninger saa ville det jo passe:)  Naar det gjelder farger, saa kan man se det paa to maater.  Den desidert enkleste fargen aa faa tak i ville vaert rundellroed, men selv under krigen var det mulig aa faa tak i maling, saa om man vil ha frisk roedfarge som i flagget, saa var det ikke verre enn aa sende en menig paa sykkel til naermeste fargehandel for aa kjoepe en boks roedmaling.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da franskmennene begynte å invertere fargene på rundellene etter invasjonen brukte de først rundellfargene, det var vel først mot slutten av krigen at de etterhvert gikk over til skarpe farger. Da de norske skvadronene søkte Air Ministry om å få bruke norske flaggstriper, ble det referert til at franskmennene hadde fått lov til å bytte om fargene (dette har jeg dokumentasjon på). Søknaden ble avslått, noe som førte til Berg sitt fly måtte males (merkes) om. Jeg tror derfor at det er meget sannsynlig at PV181 hadde flaggstriper i rundellfarger. Men jeg vet selvsagt ikke.

 

Men det jeg vet er hvordan jeg ville malt min modell.  ;)

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.