Gå til innhold
  • Bli medlem

Rune's Hasegawa 1/48 Spitfire Mk IX, norsk Spit i RAF-tjeneste. FERDIG


Anbefalte innlegg

  • Svar 110
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Din maskin er korrekt for en tidlig '43-modell. Mener jeg gjorde noe research på dette da jeg bygget FN*L sjøl for en del år siden. Enten det eller så ga jeg f.

Tror det er en del bra bilder i Svein Hegglund sin egen bok.

 

K

 

Jeg tok kopier av sidene med bilder i boka til Heglund, men har ingen kopi av Mk IX FN-L derfra. Derimot er det bilder der av andre fly han fløy, deriblant Mk VB FN-F, med samme typen flaggstriper rundt kanonene.

 

Det finnes også et bilde i den boka som, i følge teksten, viser Mk IXA fra 332 skvadron på North Weald. Disse flya har en stor blister bak kanonen, men ikke over understellet, så vidt jeg kan se.

 

Einar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk deg at Spit Mk.IX i 1943 ikke hadde blistere på overvingen over hjulbrønnen. Dette er en etterkrigsmodifikasjon som kom fordi de endret hjulvinkelen (?) som følge av harde rullebaner.

 

Spittene vi hadde i Norge etter krigen hadde imidlertid "gress-understell".

 

Nils

 

Hva er gressunderstell?

 

 

Trond Olaf Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er gressunderstell?

 

Under krigen opererte de stort sett fra store gressplener. Hjulunderstellene var dimensjonert deretter. Etter krigen ble det mer og mer rullebaner av betong/asfalt. Dette stilte andre krav til understellet. Understell som var tilpasset harde rullebaner trengte større plass i hjulbrønnene, derfor bulken på oversiden.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det bare er å slipe det flatt på oversiden. Det skal ikke være noen panellinjer. Men hjulbrønnveggene ble naglet fast til vingebekledningen, så du skal i så fall ha en tilnærmet sirkelrund naglerekke. Om dette ville synes nedskalert til 1/48 skala er dog en annen sak. Hasegawa har en tendens til å overdrive nagleeffekter mens ICM (etter min mening) gjør det mer realistisk ved simpelthen å droppe dem.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant bilde.

Det ser ut som Dark Green i området rundt cockpit er mye lysere enn både området på cowlingen og bakover mot halen. Og det er tendenser til lappverk også.

 

 

 

Du har rett. I tillegg er det interessant å se at det er lite mørke eksosstriper på selve skroget,mens selve eksosrørstubbene er misfarget av lys eksos. Kan det være lys eksos på skroget som har misfarget grønnfargen?

 

Legger også merke til at jeg har valgt riktig mht blistere på overvinge samt at Nils har rett mht bulen over hjulbrønnen. I tillegg ser jeg at serienummeret på halen er av den stensilerte typen. Da må jeg gjøre noe annet enn det jeg tenkte mht dekalering. Noen som vet om dette er riktig på Norseman-arket?

 

Mvh

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å huske at den er den stensilerte typen på Norsemanarket. Det er jo uansett ikke noe problem å lage stensiler ... det er jo bare å kutte dekalet etter at det er lagt på.

 

Dette er forøvrig ett av to bilder jeg har funnet i det hele tatt hvor man ser norske Spitfire IX med små blistere på vingene. Alle andre viser stort blister. Jeg vet ikke hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativt kan man male en strek med bakgrunnsfargen der hvor stensilen "kutter" karakterene - etter at de er satt paa modellen.  Dark Green og Ocean Grey burde klare aa dekke det svarte uten at de endrer nyanse.  Det sikreste er dog aa kutte dekalene, men da blir det mer plunder og heft med aa sette de paa.

 

 

Jens

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

serienummeret på halen er av den stensilerte typen.

På forhånd unnskyld for denne digresjonen. "Stensilert" betyr vel strengt tatt kopiert (med f.eks voks- eller spritduplikator) på norsk. På engelsk betyr derimot betyr "stencil" sjablong. Og det er vel dette vi ikke har et godt norsk verb for: å male/tegne bokstaver med sjablong. Noen som har forslag?

 

Uansett så gleder jeg med til å følge byggingen din!

Kim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

serienummeret på halen er av den stensilerte typen.

På forhånd unnskyld for denne digresjonen. "Stensilert" betyr vel strengt tatt kopiert (med f.eks voks- eller spritduplikator) på norsk. På engelsk betyr derimot betyr "stencil" sjablong. Og det er vel dette vi ikke har et godt norsk verb for: å male/tegne bokstaver med sjablong. Noen som har forslag?

 

Uansett så gleder jeg med til å følge byggingen din!

Kim

 

Unnskyldning akspteres :) Manglet et godt ord for oppstykkede bokstaver. Tror jeg har løsningen i form av Photoshop, Dekalark og en nyanskaffet printer med høye DPI-verdier (oppløsning)  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.