Rune Haugen Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 Hei! Stemte på Spitfire for gruppebygg for det har jeg hatt lyst til å bygge lenge Har tenkt å bygge en sen etterkrigsmaskin stasjonert på Værnes, men det avhenger litt av at jeg får anskaffet meg dekaler. Jeg har tidligere gått til anskaffelse av modellen og diverse tilbehør fra Ultracast for å bygge ne IXe, så da er det bare å kaste seg uti det. Her er noen bilder: Spitmodell med dame på Nye eksosrør og kanondeksler Spinner og kanoner/mg'er Da det så ut til at Spitfire ble vinner måtte jeg bare starte på litt. Noe var også gjort fra før. Her er cockpit satt sammen og malt med Humbrol Nr 78. Venter på Eduard setebelter fra Hannants. Tenkte å bruke dekal på instrumentbordet. Passformen er bra Skaffet meg et korrigeringssett fra Aeroclub også, men jeg kommer ikke til å bruke det. Synes kvaliteten var så som så. Satser på å få formen jeg ønsker ved å bytte ut den altfor store spinneren til Hasegawa med Ultracast sin. Hvis noen er interessert i Aeroclub-skroget så send meg en PM. Sånn, da var loddet kastet og bare resten gjenstår. Ser med spenning frem på dere andres gruppebyggprosjekter Mvh Rune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knut Børgesen Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 Gratulerer med første post i gruppebygget. Ser bra ut så langt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Terje Trones Posted March 7, 2009 Share Posted March 7, 2009 Av en eller annen grunn er jeg ikke overrasket over at du har starta før avstemmingsknappen har rukket å bli lunken etter pekefingeren, Rune.... Selv tror jeg at det vil drøye litt før jeg kommer igang her, mye å gjøre i praksis, og alt for lite tid. Regner med at jeg prøver meg på en Værnesmaskin jeg også, men i 1/72. Og jeg tror nok at mion vil bli litt mer rett fra eska enn din ja..... Være med du også Knut? Moro å prøve fly også..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted March 7, 2009 Share Posted March 7, 2009 Se her var vi raske i startblokka ja, ferdig før påske denne Du har nok vært en mandags støp du har fått fra Aeroclub, min er like bra som orginalen utvendig. Jeg skal være enig i å mått fjerne litt flash noen steder og at interiørdetaljene er litt grumsete, disse skal uansett pusses vekk på min. Vet at Loon Models også lager et skrog, noen som har erfaring med dette? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted March 7, 2009 Share Posted March 7, 2009 Du er kommet godt igang, ser jeg. Spitfiren hadde du vel kommet til å bygge nå uansett, enten det hadde blitt gruppebygg eller ei, og, som vanlig, har du gjort gode forberedelser før oppstart. Dekalene fra Norseman ligger klare til bruk når du trenger dem. Bare si i fra. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted March 8, 2009 Author Share Posted March 8, 2009 Hei! Dekalene fra Norseman ligger klare til bruk når du trenger dem. Bare si i fra. Tar du med dekaler til Trondheim på møtet, Einar? Et spørsmål ang. vingene på Hasegawas Mk IXc. Skal jeg gjøre noe med dekslene til 0.303 mitraljøsene på vingene? Det skal jo være en 20mm og en 12,7mm på IXe. Jeg vet jeg må fylle mg-åpningene i forkantene på vingene, men det er flere deksler og klumper ifm 0.303 mitraljøsene? Vet dette har vært oppe i en diskusjon før, men har ikke funnet tilbake til tråden. Mvh Rune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted March 8, 2009 Share Posted March 8, 2009 Jeg skal være på kurs i Trondheim mandag og tirsdag, men programmet blir såpass stramt på mandagskvelden at jeg ikke trur at jeg får anledning til å komme på møtet. Jeg sender deg en PM. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted March 24, 2009 Author Share Posted March 24, 2009 Holder på å plundre litt og lurte på en ting: Var setene på Mk IX malt i interiørgrønn eller var de brune (bakelitt?) Mvh Rune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted March 24, 2009 Share Posted March 24, 2009 Jeg trur sjølve setet var bakelitt, med brun skinnpute i ryggen, mens ramma som setet var festa til, var interiørgrønn. Det nærmeste jeg kommer til dokumentasjon av setet i en norsk etterkrigsspitfire Mk IX er dette bildet som jeg tok med blits gjennom cockpitglasset i den bevarte norske spitfiren i Bodø. Det bildet sier ikke så mye, dessverre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted March 24, 2009 Share Posted March 24, 2009 Jeg ville og gaatt for bakelitt. Vallejo Cavalry Brown med flekker av oljemaling som prikkes med pensel fuktet med terpentin. Ville malt puten meget moerk brun oljefarge - da faar du skinnglans og. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted March 24, 2009 Author Share Posted March 24, 2009 Takker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted March 26, 2009 Share Posted March 26, 2009 Ah, en ting jeg la merke til...du har limt blisterne paa vingen for c-vingen - altsaa 20 mm innerst. Ser du har Ultracast sine e-ving deksler. Det blir litt jobb med aa grave ut de du har limt fast og erstatte med resin... Om du har limt sammen skrog og vinger, saa er et kanskje bedre aa heller begynne med enda ett prosjekt og heller bygge denne som en IXc? Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted March 26, 2009 Author Share Posted March 26, 2009 Ah, en ting jeg la merke til...du har limt blisterne paa vingen for c-vingen - altsaa 20 mm innerst. Ser du har Ultracast sine e-ving deksler. Det blir litt jobb med aa grave ut de du har limt fast og erstatte med resin... Om du har limt sammen skrog og vinger, saa er et kanskje bedre aa heller begynne med enda ett prosjekt og heller bygge denne som en IXc? Jens Jepp, det er akkurat det jeg har tenkt å gjøre, Jens Håkon. Har måttet oppgi IXe prosjektet og gå for IXc istedet Ultracast sine blistere passet ikke særlig godt, så i min iver etter å få de til å passe, knakk de i flere biter. Kommer nok til å bygge en IXe en gang, men da blir det CMK sin i 1/72 Mvh Rune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted March 26, 2009 Share Posted March 26, 2009 Paa de arkene jeg har av Norseman Decals saa er kodebokstavene naermest cockpitgraagroenne - sky i de nyansene jeg har sett malingsbokser er de i hvertfall ikke. Modeldecal har kanskje noen du kan bruke, eller saa er jo en mulighet for at du kan skjaere ut bokstavene i maskeringsfilm og lakkere de. Velger du klokt, saa er det bare rette kanter... RAF rundeller finner man tak i mange steder, og serienumre kan man kombinere paa et eller annet vis. Jeg forutsetter da at du vil ha en norsk maskin? En annen mulighet er aa lage AH-Z med bakskroget dekket av slurvete malte invasjonsstriper med koden malt paa foran stripene. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted March 26, 2009 Share Posted March 26, 2009 Paa de arkene jeg har av Norseman Decals saa er kodebokstavene naermest cockpitgraagroenne - sky i de nyansene jeg har sett malingsbokser er de i hvertfall ikke. Men det ble jo gjort et errata-ark som fulgte med disse dekalene, Jens. ET lite ark med bare bokstaver. Og de er Sky så gode som noen. K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted March 26, 2009 Share Posted March 26, 2009 Hmm...maa sjekke om det foelger med da... Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted March 26, 2009 Author Share Posted March 26, 2009 Jepp, skal bygges norsk. Har bestilt opp rundeller og bokstaver som skal gi meg uante utvalg av maskiner. Har en maskin jeg ønsker å bygge, men må gjøre litt mer research først. Rune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted March 26, 2009 Share Posted March 26, 2009 Hva med å bygge en modell av MH 350, FN-M, den ene som ikke blei skrota og som står på Norsk Luftfartsmuseum i Bodø i dag? Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted March 26, 2009 Share Posted March 26, 2009 Hvis du skal bygge en C med to bulker på hver ving tror jeg du bare kan bygge heeelt tidlig utgave, hvis du er opptatt av denslags autentisme. Senere, i '44, virker det som om det var fast kost med èn stor bulk. K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted March 29, 2009 Author Share Posted March 29, 2009 Hei! Da er cockpiten ferdigstilt. Humbrol nr 78 på hele interiøret piffet opp med litt Vallejo Svart. Settet er i imitert bakelitt. Brukte Burnt Sienna oljemaling og synes det ble ok. Ryggputa er malt i Vallejo German Camo black og Eduard fotoetsbelter lagt til. Instrumentpanelet er dekal som er med settet. Har bestemt meg for å lage maskina til Svein Hegglund pr. august 1943 Kilde: Profil av Bjørnar Norås Ka dokker tru? Stor blister på toppen av vingen eller 2 små som i settet til Hasegawa? Mens dere tygger på den skal jeg montere siktet og lime sammen skroget Sitrap fra Haugenstua slutt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted March 29, 2009 Share Posted March 29, 2009 Ser veldig overbevisende ut dette. Jeg også lurer på problematikken rundt blister på overvingen, da både mot hovedhjul og de små i vingeroten for understellsleggene. Når hvor og på hvilke utgaver var disse der og ikke. Vi får sikkert svar når vi har begynnt å lakkere Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted March 29, 2009 Share Posted March 29, 2009 Nydelig utført interiør! Jasså, det ble ikke etterkrigsmaskin likevel. Ja ja, med maskina til Svein Heglund fra 1943, får du flyet til nordmannen med flest nedskytinger det året (viss jeg husker rett) da den norske 331 skvadron var den skvadronen som skjøt ned flest fly av samtlige RAF-skvadroner. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted March 29, 2009 Share Posted March 29, 2009 Jeg hadde ellers tenkt å forsøke å inspirere deg med denne klønete påførte kamoen på en norsk etterkrigsspitfire fra Værnes. Å gjengi det sølet, særlig på motorkassen, kunne vært ei morsom utfordring: Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted March 29, 2009 Author Share Posted March 29, 2009 Vi får sikkert svar når vi har begynnt å lakkere You bet Nydelig utført interiør! Jasså, det ble ikke etterkrigsmaskin likevel. Ja ja, med maskina til Svein Heglund fra 1943, får du flyet til nordmannen med flest nedskytinger det året (trur jeg) da den norske 331 skvadron var den skvadronen som skjøt ned flest fly av samtlige britiske skvadroner. Einar S Takker! Det ble ikke IXe denne gangen. Ødela vingeblisterne til Ultracast så da går jeg for IXc Kult bilde av sloppy kamomaling forresten. R Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted March 31, 2009 Author Share Posted March 31, 2009 Hei! Da er de store komponentene limt på. Pussing samt montering av glassdeler + et par mindre deler venter. Deretter nærmer det seg lakkering. Mvh Rune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.