Gå til innhold
  • Bli medlem

Rune's Hasegawa 1/48 Spitfire Mk IX, norsk Spit i RAF-tjeneste. FERDIG


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Stemte på Spitfire for gruppebygg for det har jeg hatt lyst til å bygge lenge :) Har tenkt å bygge en sen etterkrigsmaskin stasjonert på Værnes, men det avhenger litt av at jeg får anskaffet meg dekaler. Jeg har tidligere gått til anskaffelse av modellen og diverse tilbehør fra Ultracast for å bygge ne IXe, så da er det bare å kaste seg uti det. Her er noen bilder:

 

Spitmodell med dame på

 

SpitIX_01.jpg

 

Nye eksosrør og kanondeksler

 

SpitIX_02.jpg

 

Spinner og kanoner/mg'er

 

SpitIX_03.jpg

 

Da det så ut til at Spitfire ble vinner måtte jeg bare starte på litt. Noe var også gjort fra før.

 

SpitIX_04.jpg

 

Her er cockpit satt sammen og malt med Humbrol Nr 78. Venter på Eduard setebelter fra Hannants. Tenkte å bruke dekal på instrumentbordet.

 

SpitIX_05.jpg

 

Passformen er bra

 

SpitIX_06.jpg

 

Skaffet meg et korrigeringssett fra Aeroclub også, men jeg kommer ikke til å bruke det. Synes kvaliteten var så som så. Satser på å få formen jeg ønsker ved å bytte ut den altfor store spinneren til Hasegawa med Ultracast sin. Hvis noen er interessert i Aeroclub-skroget så send meg en PM.

 

SpitIX_07.jpg

 

Sånn, da var loddet kastet og bare resten gjenstår. Ser med spenning frem på dere andres gruppebyggprosjekter :)

 

Mvh

Rune

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 110
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Av en eller annen grunn er jeg ikke overrasket over at du har starta før avstemmingsknappen har rukket å bli lunken etter pekefingeren, Rune.... :D

Selv tror jeg at det vil drøye litt før jeg kommer igang her, mye å gjøre i praksis, og alt for lite tid. Regner med at jeg prøver meg på en Værnesmaskin jeg også, men i 1/72. Og jeg tror nok at mion vil bli litt mer rett fra eska enn din ja..... :shifty:

 

Være med du også Knut? Moro å prøve fly også..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her var vi raske i startblokka ja, ferdig før påske denne :shifty: Du har nok vært en mandags støp du har fått fra Aeroclub, min er like bra som orginalen utvendig. Jeg skal være enig i å mått fjerne litt flash noen steder og at interiørdetaljene er litt grumsete, disse skal uansett  pusses vekk på min.  Vet at Loon Models også lager et skrog, noen som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Dekalene fra Norseman ligger klare til bruk når du trenger dem. Bare si i fra.

 

Tar du med dekaler til Trondheim på møtet, Einar?

 

Et spørsmål ang. vingene på Hasegawas Mk IXc. Skal jeg gjøre noe med dekslene til 0.303 mitraljøsene på vingene? Det skal jo være en 20mm og en 12,7mm på IXe. Jeg vet jeg må fylle mg-åpningene i forkantene på vingene, men det er flere deksler og klumper ifm 0.303 mitraljøsene?

 

Vet dette har vært oppe i en diskusjon før, men har ikke funnet tilbake til tråden.

 

Mvh

:) Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg trur sjølve setet var bakelitt, med brun skinnpute i ryggen, mens ramma som setet var festa til, var interiørgrønn.

 

Det nærmeste jeg kommer til dokumentasjon av setet i en norsk etterkrigsspitfire Mk IX er dette bildet som jeg tok med blits gjennom cockpitglasset i den bevarte norske spitfiren i Bodø. Det bildet sier ikke så mye, dessverre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, en ting jeg la merke til...du har limt blisterne paa vingen for c-vingen - altsaa 20 mm innerst.  Ser du har Ultracast sine e-ving deksler.  Det blir litt jobb med aa grave ut de du har limt fast og erstatte med resin...  Om du har limt sammen skrog og vinger, saa er et kanskje bedre aa heller begynne med enda ett prosjekt og heller bygge denne som en IXc?

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, en ting jeg la merke til...du har limt blisterne paa vingen for c-vingen - altsaa 20 mm innerst.  Ser du har Ultracast sine e-ving deksler.  Det blir litt jobb med aa grave ut de du har limt fast og erstatte med resin...  Om du har limt sammen skrog og vinger, saa er et kanskje bedre aa heller begynne med enda ett prosjekt og heller bygge denne som en IXc?

 

Jens

 

Jepp, det er akkurat det jeg har tenkt å gjøre, Jens Håkon. Har måttet oppgi IXe prosjektet og gå for IXc istedet 8) Ultracast sine blistere passet ikke særlig godt, så i min iver etter å få de til å passe, knakk de i flere biter. Kommer nok til å bygge en IXe en gang, men da blir det CMK sin i 1/72

 

Mvh

:) Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paa de arkene jeg har av Norseman Decals saa er kodebokstavene naermest cockpitgraagroenne - sky i de nyansene jeg har sett malingsbokser er de i hvertfall ikke.  Modeldecal har kanskje noen du kan bruke, eller saa er jo en mulighet for at du kan skjaere ut bokstavene i maskeringsfilm og lakkere de.  Velger du klokt, saa er det bare rette kanter...  RAF rundeller finner man tak i mange steder, og serienumre kan man kombinere paa et eller annet vis.  Jeg forutsetter da at du vil ha en norsk maskin?  En annen mulighet er aa lage AH-Z med bakskroget dekket av slurvete malte invasjonsstriper med koden malt paa foran stripene.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Da er cockpiten ferdigstilt. Humbrol nr 78 på hele interiøret piffet opp med litt Vallejo Svart. Settet er i imitert bakelitt. Brukte Burnt Sienna oljemaling og synes det ble ok. Ryggputa er malt i Vallejo German Camo black og Eduard fotoetsbelter lagt til. Instrumentpanelet er dekal som er med settet.

 

SpitIX_09.jpg

 

SpitIX_10.jpg

 

SpitIX_08.jpg

 

Har bestemt meg for å lage maskina til Svein Hegglund pr. august 1943

 

SpitIX_11.jpg

Kilde: Profil av Bjørnar Norås

 

Ka dokker tru? Stor blister på toppen av vingen eller 2 små som i settet til Hasegawa? Mens dere tygger på den skal jeg montere siktet og lime sammen skroget

 

Sitrap fra Haugenstua slutt :)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig utført interiør!

 

Jasså, det ble ikke etterkrigsmaskin likevel.

 

Ja ja, med maskina til Svein Heglund fra 1943, får du flyet til nordmannen med flest nedskytinger det året (viss jeg husker rett) da den norske 331 skvadron var den skvadronen som skjøt ned flest fly av samtlige RAF-skvadroner.

 

Einar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får sikkert svar når vi har begynnt å lakkere

 

You bet wOOt

 

Nydelig utført interiør!

 

Jasså, det ble ikke etterkrigsmaskin likevel.

 

Ja ja, med maskina til Svein Heglund fra 1943, får du flyet til nordmannen med flest nedskytinger det året (trur jeg) da den norske 331 skvadron var den skvadronen som skjøt ned flest fly av samtlige britiske skvadroner.

 

Einar S

 

Takker! Det ble ikke IXe denne gangen. Ødela vingeblisterne til Ultracast så da går jeg for IXc :) Kult bilde av sloppy kamomaling forresten.

 

R

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.