Nils Mathisrud Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Merk deg at Spit Mk.IX i 1943 ikke hadde blistere på overvingen over hjulbrønnen. Dette er en etterkrigsmodifikasjon som kom fordi de endret hjulvinkelen (?) som følge av harde rullebaner. Spittene vi hadde i Norge etter krigen hadde imidlertid "gress-understell". Nils Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kyrre Ingebrethsen Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Din maskin er korrekt for en tidlig '43-modell. Mener jeg gjorde noe research på dette da jeg bygget FN*L sjøl for en del år siden. Enten det eller så ga jeg f. Tror det er en del bra bilder i Svein Hegglund sin egen bok. K Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Din maskin er korrekt for en tidlig '43-modell. Mener jeg gjorde noe research på dette da jeg bygget FN*L sjøl for en del år siden. Enten det eller så ga jeg f. Tror det er en del bra bilder i Svein Hegglund sin egen bok. K Jeg tok kopier av sidene med bilder i boka til Heglund, men har ingen kopi av Mk IX FN-L derfra. Derimot er det bilder der av andre fly han fløy, deriblant Mk VB FN-F, med samme typen flaggstriper rundt kanonene. Det finnes også et bilde i den boka som, i følge teksten, viser Mk IXA fra 332 skvadron på North Weald. Disse flya har en stor blister bak kanonen, men ikke over understellet, så vidt jeg kan se. Einar S Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trond Olaf Larsen Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Merk deg at Spit Mk.IX i 1943 ikke hadde blistere på overvingen over hjulbrønnen. Dette er en etterkrigsmodifikasjon som kom fordi de endret hjulvinkelen (?) som følge av harde rullebaner. Spittene vi hadde i Norge etter krigen hadde imidlertid "gress-understell". Nils Hva er gressunderstell? Trond Olaf Larsen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kyrre Ingebrethsen Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Okay, da var det en annen bok. Skal titte når jeg kommer hjem K Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Mathisrud Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Hva er gressunderstell? Under krigen opererte de stort sett fra store gressplener. Hjulunderstellene var dimensjonert deretter. Etter krigen ble det mer og mer rullebaner av betong/asfalt. Dette stilte andre krav til understellet. Understell som var tilpasset harde rullebaner trengte større plass i hjulbrønnene, derfor bulken på oversiden. Nils Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rune Haugen Skrevet 1. april 2009 Forfatter Del Skrevet 1. april 2009 Slipper jeg unna med å pusse ned disse blisterne, eller må jeg gjøre noe mer (panellinjer osv) Rune Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Mathisrud Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Jeg mener det bare er å slipe det flatt på oversiden. Det skal ikke være noen panellinjer. Men hjulbrønnveggene ble naglet fast til vingebekledningen, så du skal i så fall ha en tilnærmet sirkelrund naglerekke. Om dette ville synes nedskalert til 1/48 skala er dog en annen sak. Hasegawa har en tendens til å overdrive nagleeffekter mens ICM (etter min mening) gjør det mer realistisk ved simpelthen å droppe dem. Nils Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rune Haugen Skrevet 1. april 2009 Forfatter Del Skrevet 1. april 2009 Takk for info, Nils. Da sliper jeg ned Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kyrre Ingebrethsen Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Kilde: Kristian Nyerøds bok. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rune Haugen Skrevet 1. april 2009 Forfatter Del Skrevet 1. april 2009 Takker for bildet, Kyrre Her er det mye info å hente Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torgeir Eikeland Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Veldig interessant bilde. Det ser ut som Dark Green i området rundt cockpit er mye lysere enn både området på cowlingen og bakover mot halen. Og det er tendenser til lappverk også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rune Haugen Skrevet 2. april 2009 Forfatter Del Skrevet 2. april 2009 Veldig interessant bilde. Det ser ut som Dark Green i området rundt cockpit er mye lysere enn både området på cowlingen og bakover mot halen. Og det er tendenser til lappverk også. Du har rett. I tillegg er det interessant å se at det er lite mørke eksosstriper på selve skroget,mens selve eksosrørstubbene er misfarget av lys eksos. Kan det være lys eksos på skroget som har misfarget grønnfargen? Legger også merke til at jeg har valgt riktig mht blistere på overvinge samt at Nils har rett mht bulen over hjulbrønnen. I tillegg ser jeg at serienummeret på halen er av den stensilerte typen. Da må jeg gjøre noe annet enn det jeg tenkte mht dekalering. Noen som vet om dette er riktig på Norseman-arket? Mvh Rune Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kyrre Ingebrethsen Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Jeg mener å huske at den er den stensilerte typen på Norsemanarket. Det er jo uansett ikke noe problem å lage stensiler ... det er jo bare å kutte dekalet etter at det er lagt på. Dette er forøvrig ett av to bilder jeg har funnet i det hele tatt hvor man ser norske Spitfire IX med små blistere på vingene. Alle andre viser stort blister. Jeg vet ikke hvorfor. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Håkon Brandal Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Alternativt kan man male en strek med bakgrunnsfargen der hvor stensilen "kutter" karakterene - etter at de er satt paa modellen. Dark Green og Ocean Grey burde klare aa dekke det svarte uten at de endrer nyanse. Det sikreste er dog aa kutte dekalene, men da blir det mer plunder og heft med aa sette de paa. Jens Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kyrre Ingebrethsen Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Trikset er å sette på dekalet og så kutte med sylskarp skalpell når dekalet har tørket. Dette fordrer at man ikke har brukt tamiyatynner eller Micro Sol eller annen setting solution. Kuttmerket forsvinner når man hiver på mattlakk. K Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Mathisrud Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Legg på dekalen og la den tørke pittelitt så den får "satt seg". Ta så et nytt krumbøyd skalpellblad og rull eggen langs snittlinjen. Da vil dekalen forbli liggende. Hvis man trekker bladet langs snittlinjen er det lett for at man drar med seg dekalen. Nils Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rune Haugen Skrevet 2. april 2009 Forfatter Del Skrevet 2. april 2009 Takker for tips på dekaler Dette skal nok gå uten alt for mye trøbbel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kim Brantenberg Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 serienummeret på halen er av den stensilerte typen. På forhånd unnskyld for denne digresjonen. "Stensilert" betyr vel strengt tatt kopiert (med f.eks voks- eller spritduplikator) på norsk. På engelsk betyr derimot betyr "stencil" sjablong. Og det er vel dette vi ikke har et godt norsk verb for: å male/tegne bokstaver med sjablong. Noen som har forslag? Uansett så gleder jeg med til å følge byggingen din! Kim Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anders Nicolaysen Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 sjablonere△ || sjablongere -te; -ing utføre el. tildanne etter sjablon Hentet fra ordnett.no Anders Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rune Haugen Skrevet 2. april 2009 Forfatter Del Skrevet 2. april 2009 serienummeret på halen er av den stensilerte typen. På forhånd unnskyld for denne digresjonen. "Stensilert" betyr vel strengt tatt kopiert (med f.eks voks- eller spritduplikator) på norsk. På engelsk betyr derimot betyr "stencil" sjablong. Og det er vel dette vi ikke har et godt norsk verb for: å male/tegne bokstaver med sjablong. Noen som har forslag? Uansett så gleder jeg med til å følge byggingen din! Kim Unnskyldning akspteres Manglet et godt ord for oppstykkede bokstaver. Tror jeg har løsningen i form av Photoshop, Dekalark og en nyanskaffet printer med høye DPI-verdier (oppløsning) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kim Brantenberg Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Det var bra Anders kom oss til unnsetning med "sjablongering", jeg har slitt fælt med å finne et ord. Hjemmelagde dekaler, kult! ... nå gleder jeg meg enda mere til fortsettelsen! Kim Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rune Haugen Skrevet 3. april 2009 Forfatter Del Skrevet 3. april 2009 Ut fra bildet til Kyrre vises det ikke så godt, men jeg antar denne maskina skal gult på framkanten av vingene og rød dopduk over 7,7mm mg'ene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Mathisrud Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Gul framkant var en offisiell merking for dagjagere spesifisert i et eller annet direktiv i 1941, så det hadde den ganske sikkert. Rød tape over mg-åpningene var kun en praktisk løsning for å hindre at skitt og lort skulle komme i mg-løpene og føre til at våpnene låste seg. Nils Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Håkon Brandal Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 For aa hindre at det samme skjedde med maksinkanonene, saa hende det at man brukte kondomer. Det er ikke tull nei... Jens Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.