Jens Roger Kristoffersen Posted April 21, 2008 Share Posted April 21, 2008 Da er valget tatt, og ut fra tittelen skjønner vel de fleste at det dreier seg om Ferrari FXX. Heng med på gruppebygg den som vil! Var forøvrig innom Hobbex på Kløfta på vei hjem, for å fylle mankoen i en gammel størknet malingsbeholdning. Der hadde de jammen FXX'n... til 529,- Letter litt på samvittigheten å vite at jeg ikke betalte overpris på den i hvertfall. De hadde F40'n jeg fikk for $0,01 også... til 299,- Anyway, her er "forbildet" under presentasjonen Som en start kan jeg jo varme opp litt med info og historie. Ikke bare bilen, men hele konseptet rundt er mildt sagt spesielt. Det er vel ikke mange bilfabrikanter som kan få folk til å betale for å jobbe for dem. Men det er det Ferrari har klart. De som ønsket å være med, måtte søke om å få kjøpe den. Planen var å lage 29 biler, men det ble 30. Om han måtte grine seg til en, vet jeg ikke, men nr.30 gikk i hvert fall til "Skomaker'n" Chassis nr.001 ble utrolig nok tildelt en normann , Fredrik Østereng, som gjennom deltagelse i Challenge Cup ikke er ukjent med/for Ferrari. Han anser det å betale 1,75 millioner Euro for å jobbe for Ferrari som en god investering :'( Vel... det er jo frynsegoder da. Fri transport til 10 spesialløp i året, to i hver verdensdel. Fullt pit-crew fra Ferrari, som utfører service, justeringer, personlige tilpasninger og reparasjoner. Og du kan med full ryggdekning presentere deg som testfører for Ferrari Den "norske" bilen var på Autofil på Hellerudsletta i 2006, og det er vel tvilsomt om den kommer tilbake. Å få den på veien kan bare glemmes, selv om en skulle ha de ekstra 10 millionene i norske avgifter Og som løpsbil er den bare kvalifisert til å konkurrere med seg selv. Ferrari anser forøvrig prosjektet som så vellykket, at de har oppgradert alle bilene og forlenget avtalene for en sesong til. Lykkelige kjøpere kunne selv få bestemme farge, og selv om mange valgte rød, så finnes det flere gule, svarte og blå, en er hvit, og av alle ting... en herre som ønsket seg en i "Jaffa orange" Felles for alle, er derimot den hvite stripa... med unntak av tidligere nevte særing nr.30 Den er svart, og eneste bil uten stripe. Nummerdekaler er ikke med i settet, men det finnes dekalark for å lage hvilket nummer en måtte ønske, og også spesielle ark for individuelle biler. Tamiya har gitt ut en Limited utgave i svart, som skal forestille Schumacker's bil, men både dekalarket og box-arten har feilaktig fått stripe. Tamiya har også gitt ut et eget PE sett, som stort sett består av nettingen for alle luftinntakene. Studio27 har gitt ut et litt mer fyldig PE sett. Men mitt valg fallt på Crazy Modeler's super sett med 6 PE plater. Sakatsu har kommet med mye snacks, men det koster deretter. Ser heller ikke helt hensikten i å koste på 3x prisen for settet på en hvittmetall motor, når minimalt blir synlig og plastdelene er suverene. Foreløbig plan er å lage en svart modell, uten nummer men med stripe. Jeg kan være sær jeg også... For det første synes jeg svart gir den en litt sånn "stealth look", virker enda lavere og breiere. For det andre, så husker jeg fra Enzo'en at enhver annen farge vil kreve et par ruller maskeringstape. The Race is on! Poster bilder og oppdateringer så lenge folk orker å henge med. JR Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leif Haga Posted April 21, 2008 Share Posted April 21, 2008 yess Leif Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas.A.Gedde Posted April 21, 2008 Share Posted April 21, 2008 Stå på Og da kan vi vel starte en gruppe bygging da ?. eller hva Moland ? Niclas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted April 21, 2008 Share Posted April 21, 2008 vel... Tror det var motivasjonen jeg trengte... hiver meg på, med dette som utgangspunkt Roy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leif Haga Posted April 21, 2008 Share Posted April 21, 2008 Blr dette Ferrari gruppe eller bare FXX ?? Leif Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas.A.Gedde Posted April 21, 2008 Share Posted April 21, 2008 Det får hvel bli Ferrari som gruppe bygging, så flest får blitt med, eller hva ? Niclas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Roger Kristoffersen Posted April 21, 2008 Author Share Posted April 21, 2008 Høres greit ut... sa finner jeg også ut hvor mange som deler min tilnærmet ubegrensede begeistring for "Il Stagliano Rampante"... eller noe sånt Gir også litt frie grenser både i valg av modell og hvor mye en vil detaljere. Personlig så bygger jeg i utgangspunktet en modell som blir slik jeg ville hatt den, hvis jeg hadde hatt 15 mill til bil Har allerede satt kniven i plasten! Med motoren bak, så er det ikke rare greiene i snuta, men Tamiya har klart å få med bremsekraftforsterker og batteri. Tett fra topp og tett fra bunn, så blir jo dette borte. Med mindre... hmmmmmm... snip snip kutte kutte Dagens konvertering: Snute før og snute etter da ble det en front med 13 plastdeler, pluss PE griller og litt plasticard, og jeg innser nå at jeg får endel scratchjobb for å fylle opp nedi der JR Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Roger Kristoffersen Posted April 21, 2008 Author Share Posted April 21, 2008 Som "ny" på forumet, har jeg ikke helt oversikten over hvordan alt ordnes enda, men jeg ser det er en egen kategori for gruppebygg. Kanskje du Niclas vet hvordan, og ordner med flytting til den gruppa? Eller skal vi vente til flere biter på "agnet"? JR Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anton Chumak Posted April 21, 2008 Share Posted April 21, 2008 Det må være nok personer til å ha gruppe bygninger, eller så blir det til 4 personer eller noe, med 1 model ferdig til sammen på alle fire. (om man er heldig...) Så lag heller en tråd med forslag om å ha gruppebyging med bil. Panser og flygutta diskuterer nå hva for noe de skal ha om ikke så lenge til. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svein Ivar Braathe Posted April 21, 2008 Share Posted April 21, 2008 Dette ser ut til å bli noe utenom det vanlige Enkelte ganger angrer man litt etter at halve jobben er gjort men da er det jo for sent Så lykke til med scrachingen Blir det Ferrari generelt og fremover til LU så blir jeg på gruppebygging med jeg også Svein Ivar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stian Svendsen Posted April 21, 2008 Share Posted April 21, 2008 Dette ser ut til å bli noe utenom det vanlige Enkelte ganger angrer man litt etter at halve jobben er gjort men da er det jo for sent Så lykke til med scrachingen Blir det Ferrari generelt og fremover til LU så blir jeg på gruppebygging med jeg også Svein Ivar Av solidaritet hadde jeg og blitt med da, da får jeg jo en grunn til å kjøpe meg et sett Ferarri sett Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Roger Kristoffersen Posted April 21, 2008 Author Share Posted April 21, 2008 Keith has left the building... at least for this night Har såvidt begynt å kline på litt svartfarge, men det er vel ikke så spennende å se bilder av. Terje skryter fælt av Tamiya acryl for tida, og har levert så det holder. "Ikk'no pes, funker så det griner" sier'n med et lurt glimt i øyet. Kan hende han prøver å lure meg... På den annen side, Terje har lagd mang en beundringsverdig modell tidligere. Men hovedgrunnen til at jeg velger acryl er at det blir litt lettere å gjøre om dersom alt går feil. Å strippe den modellen her etter en brøler, er bare å glemme. Med så mange kriker og kroker tror jeg den ville egnet seg best som mat for draugen. Vel, hva annet har skjedd? Her bygger vi ikke etter blekka, det må tilpasses litt etter hvert. Så jeg har fått lagd belter og gjort endel på setene. Trenger litt tuch-up og beltene danderes når setene monteres inn. Bremsene blir et lite prosjekt i seg selv tror jeg. Crazy Modeler lever opp til navnet her, og leverer 3D PE skiver i 12 deler pr. stk. Indre og ytre flate, og mellom der skal det sitte en tredje skive med 35 små "ører" som vris 90 grader for å få ventileringen. De resterende 8-9 delene er mindre skiver som brukes til å bygge opp senter og nav. Kalipere må kappes fra plastdelene i settet, og da må det freses spor som skiva kan passe inn i. One down, three to go. Ikke helt fornøyd, men den skal nok kunne brukes. Et tips for de som vil prøve dette og ikke er helt komfortable med PE: Ikke kapp av kaliperene på plastskivene før du ser resultatet av PE skivene. Det er ingen skam og snu! Med så mye jobb i en bremseskive så synes jeg det er litt synd å gjemme dem bort inne i en felg. :'( Derfor er planen å bygge bilen stående på de innebygde "air jack's" med hjulene avmontert på den ene siden. Bilen har tre innebygde luft jekker. To stikker opp inne i front av cockpiten, og den tredje er montert på enden av motoren og kommer ut gjennom bakskjørtet. Lufttilkoblingen er den lille tappen som stikker ut av det midtre luftegitteret i hekken. Her har jeg da klart å planlegge enda mer galskap. Selv om en modellbil står stille, irriterer det meg å vite at bremseskiva står i ro hvis jeg roterer på hjulet. Det må jo bli sånn når skive og kaliper er en plast del, for hvis ikke ville jo kaliperen bli med rundt, og det ville være enda dummere. MEN... nå er ikke kaliper og skive kun EN del lenger. Derfor må jeg lage nye fester for kalipere, slik at skivene kan rotere på akslingen men holdes på plass av kaliper. Hmmmmm... blir spennende... Lurer litt på hva jeg har gitt meg ut på her, og om jeg klarer å fullføre Kan jo ikke kaste inn håndkle når så mange har hivd seg på. JR Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arild Moland Posted April 21, 2008 Share Posted April 21, 2008 Vel, opprett gjerne en forslagstråd under gruppebyggeseksjonen, så alle som er potensielt interesserte i bilgruppebygg kan se den der, og gi innspill. Vi starter ikke mer enn ett nytt gruppebygg om gangen, og da bør det være rimelig brei enighet om tema, selv om det jo virker som det er Ferrari-stemning her. Arild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stian Høiby Posted April 21, 2008 Share Posted April 21, 2008 dexter models har laget litt forskjellige ting til dette settet; http://www.hiroboy.com/catalog/index.php?manufacturers_id=49 de har dekalene til østberg sin bil også: http://www.dextermodels.com/pages/indexpag.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Roger Kristoffersen Posted April 23, 2008 Author Share Posted April 23, 2008 Ikke mye synlig som skjer enda Stort sett lage "bytte-deler", og de fleste blir vel ikke synlige på den ferdige modellen. Pedaler, plastbiten til venstre og 7 deler PE til høyre Kjølevifter, her må senter "gnages" ut av ramma, usedvanlig hardfør plast i dette settet når de blir lakkert svarte og plasseres over en svart radiator, så ser vel ingen forskjell Stagene som går fra tverrbjelken i motorrommet til toppen av bakveggen Plastbitene ser veldig greie ut, men jeg er nå bare sånn at når jeg har PE, så må det prøves 7 biter i hver ende av stagene, og jeg bruker knappenåler som bolt JR Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Roger Kristoffersen Posted April 23, 2008 Author Share Posted April 23, 2008 Så linken din til Dexter, Stian men det ser ut til at dekalene er 1/18 for ref eller hvis noen MÅ ha den norske bilen, så er det noe på eBukta, Item number: 110246039995 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Terje Trones Posted April 23, 2008 Share Posted April 23, 2008 Heisan Jens Roger! Moro å se at du svinger skalpellen igjen! Ser at du fortsetter på samme nivå som du stoppa, blir spennende å følge denne. Og når det gjelder synlige/usynlige modifikasjoner; Spiller ingen rolle om de vises eller ikke, du vet at de er der.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Roger Kristoffersen Posted April 23, 2008 Author Share Posted April 23, 2008 Spiller ingen rolle om de vises eller ikke, du vet at de er der.... Ja, det er som jeg sa med bremseskivene... jeg vet det er galskap, men det irriterer meg grusomt at de står stille hvis jeg skulle få lyst til å snurre litt på hjulet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stian Høiby Posted April 23, 2008 Share Posted April 23, 2008 Så linken din til Dexter, Stian men det ser ut til at dekalene er 1/18 for ref eller hvis noen MÅ ha den norske bilen, så er det noe på eBukta, Item number: 110246039995 ja så det jeg også,men de hadde til 1:24 før,og de hadde dekaler til flere av de fxx bilene,så spørs om de er utsolgt,og ikke i produksjon lenger. men ellers så ser byggingen helt utmerket ut:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Roger Kristoffersen Posted April 24, 2008 Author Share Posted April 24, 2008 Ble kvelden... eller rettere sagt natti i dag også... eller er det i mårra nå Vel, fikk gjort litt da, før jeg satt der med hele venstre neven full av supertynnt superlim Fikk forresten en litt uventet reaksjon med det stoffet, flere som har opplevd det kanskje? Skulle lime motorfestene i de gjennomgående hullene i ramma. Tenkte at jeg kunne ta en dråpe superlim i det ca 1mm hullet fra undersiden etter å ha satt delene sammen. Ramma var forøvrig spraya med Alclad, mulig det var grunnen til det som skjedde? Limet ville ikke bite, så jeg tok forsiktig en dråpe kicker i hullet. Det ville fortsatt ikke feste, så jeg rugget lit på bitene. Skal si det skjedde noe Det freste kraftig og på to sekunder hadde det vokst en 2cm champinon av skum opp av hullet Skvatt litt, men det var bare å plukke'n av Utenom ugagnen, er dette det som er gjort: Første byggetrinn på motor Eneste ekstra så langt er pluggledningene. Var litt pes, for de går ut sideveis og er så tynne at det ikke lar seg gjøre å borre 0,5 hull i dem. Butt i butt ville nok heller ikke holdt, så jeg "freste" istedet ut et spor på undersiden av hver plugghette og limte kablene fast i dette. Eksosen er lakka med White Alu Alclad og gitt litt farge med transparent blå og gul. Jeg har ikke sparklet skjøtene. For det første vil de knapt nok være synlige nedi der, og de er så "taite" at jeg tenkte de kunne gå som sveiseskjøter. Et og annet sted må det sveises når seks rør skal sammen til ett. Legg forøvrig merke til at det ikke finnes en eneste potte. Denne hører du! Her med "air-box" løslig montert. Skal på noen flere ledninger til div. sensorer på motoren, og box'n skal ha endel slangeklemmer, emblemer etc. I morgen blir det noen timer ekstra på jobben, så da tror jeg ikke det blir gjort noe. JR Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anton Chumak Posted April 24, 2008 Share Posted April 24, 2008 Ser ikke ut som du har mistet gamle kunster. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjetil Olsen Posted April 24, 2008 Share Posted April 24, 2008 Dette blir vakkert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knut Børgesen Posted April 24, 2008 Share Posted April 24, 2008 Nydelig Det var merkelige greier med superlimen. Jeg har superlimt en del deler med alclad. Aldri hatt noen problemer slik du nevner. Merkelig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted April 24, 2008 Share Posted April 24, 2008 Flott Jens Roger.... Poster bilder i kveld av min progresjon, kan bare si at det er et nydelig sett.... Anbefales Roy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigve Hansen Posted April 25, 2008 Share Posted April 25, 2008 Pent arbeid sålangt. Går ut ifra at du er klar over at det ikke er tradisjonelle pluggledninger på disse motorene. Det sitter en coil direkte på hver tennplugg, og så går det et ledningsnett til ECUèn, i stedet for tradisjonell fordeler. For de som er kjent med moderne R-motorsykler, som f.eks. Suzuki GSX-R1000 så har den også slike coiler/tenningsmoduler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.