Jens Roger Kristoffersen Posted April 25, 2008 Author Share Posted April 25, 2008 Pent arbeid sålangt. Går ut ifra at du er klar over at det ikke er tradisjonelle pluggledninger på disse motorene. Det sitter en coil direkte på hver tennplugg, og så går det et ledningsnett til ECUèn, i stedet for tradisjonell fordeler. For de som er kjent med moderne R-motorsykler, som f.eks. Suzuki GSX-R1000 så har den også slike coiler/tenningsmoduler. Jepp, tror coilene sitter i den "klumpen" som er en del av plugghetta. De buntes sammen langs motoren i en felles strømpe, men på modellen tror jeg de kommer til å "forsvinne" under luftinntaket. En kamerat har Merc med samme systemet. Den fuska litt innimellom, og han ble anbefalt å bytte pluggledningene. Høres kurrant ut, men det er på kurrante biler. Han ble litt lang i maska når han fikk vite at ledningene kosta 15.000 (12 stk a 1250,-) JR Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Roger Kristoffersen Posted April 26, 2008 Author Share Posted April 26, 2008 Tenkte jeg skulle gjort litt i kveld, men neida, begynte å rote med andre saker Holdt meg til tema da Hadde ikke sagt nei til en sånn heller jeg Er det jeg som tenker feil, når jeg tolker gruppebygg av Ferrari dit hen at alle skal bygge en gruppe Ferrari'er hver Hihihihihi Kjøpte den av Lars på GMFF for... tror det må være tre år siden. Fant den igjen i esken nå, og det var så og si bare sluttspurten igjen. Tror jeg la den bort fordi selv om alt av passform på delene er svært bra, så passer det liksom ikke når alt skal sammen. Karosseri må klemmes sammen med ramma for det er for mye inni der, og panseret går ikke nedtil osv osv Men jeg tenkte det er på tide og få gjort ferdig noen av de snart tresifra Ferrari settene mine. Bare å tenke "bli ferdig!" Den ble starta da hobbyrommet var mer eller mindre uframkommelig, så den er lakka med boks og interiør og motor er penselmalt. Tror ikke den blir med på noen konk, men her er noen flere bilder Har kjøpt et par ark med metall-transfer som er dxxt-bra (Crazy Modeler) Til og med en liten hest på tanklokket... tror den er drøyt 1mm Nå er'n ute av skammekroken, og jeg kan konse på FXX med bedre samvittighet JR Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjetil Olsen Posted April 26, 2008 Share Posted April 26, 2008 Pen modell Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Roger Kristoffersen Posted April 27, 2008 Author Share Posted April 27, 2008 Tenkte jeg skulle få gjort ferdig resten av bremseskivene Så finner jeg ut at det er to ting som ikke er inkludert i settet... En CD med meditasjonsmusikk og adressen til nærmeste "anger managament" gruppe Kommer litt bilder i kveld tenker jeg J R Optimist Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Roger Kristoffersen Posted April 27, 2008 Author Share Posted April 27, 2008 Forrige lille innlegg ble skrevet etter å ha SUPER limt en bremseskive mellom tommel og pekefinger. Tok en pause med Enya på CD og en time i fosterstilling i hjørnet på stua. Dissa NewAge greiene gjør underverker, full av optimisme bestemte jeg meg for å prøve epoxy. For å illustrere hva jeg har å slåss med, her er delene til en skive Siden jeg hadde bestemt meg for at de skal snurre, måtte jeg bruke dremel'n på festeørene Her er den midterste skiva med vridde "ører" Fant ut at den måtte monteres på noe for ikke å klemme flatt det som allerede var bøyd. Kunne kanskje brukes som lamellvifte i en 1/72 jetmotor? Fant ut at det var greit å bruke knappenåler for å få senterskivene sammen. Knappenåler var også kjekt for å holde det hele sammen mens epoxyen herda. Kanten på hodene ligger innpå skiva, og det er nok hold i isoporen til å gi lett press. Med superlimtabber for lengst glemt, var jeg svært fornøyd med disse to. Sakatsu lager senterbolt sett, men tenkte ikke på det i forkant, prisen er drøy for fire skruer, og hva er vel bedre enn å lage det selv? Rota litt rundt etter noe passende, og fant noen deler fra en gammel kasettspiller. Festeskruene for lydhodet var nesten perfekte, men jeg manglet muttere. Det var gjenger i braketten, så da var det bare å slipe. Limte en plasticard bit på toppen, og et PE senter oppå der igjen. Nok en gang fornøyd Mekka til noen enkle og helt basic kalipperfester, og her er sluttresultatet. Umontert frontskive og montert bakskive Og for å få tida til å gå mens jeg ventet på at maling og epoxy skulle tørke, så tok jeg en tørn på dash'en Selv om bilen er ganske ensformig i hele kupeen, valgte jeg å bruke tre forskjellige typer carbon dekaler for å bryte opp og skape litt liv. På de bildene jeg har, ser det ut som om rattet er trekt med skikkelig grovt semsket skinn. Prøvde å etterligne dette ved å gi rattet et lag mattlakk og litt flokking. Det er med PE for instrumentpanelet, men det er jo helt høl i hue. Liten vits i å bruke en 3D etsa bit for å lage et LCD display, så jeg brukte et av de to dekalene i settet. Brukte imidlertid lufteventilene fra PE settet, men i stedet for å bare lime de på utsiden, borret jeg helt ut plasten før jeg satte dem på. Lot dem være blanke, for å gi enda litt mer liv til interiøret. Brukte også padle shift'en fra PE settet, denne fikk carbondekal på begge sider. Til slutt fikk det hele, bortsett fra rattet, to strøk med Johnson for å sikre dekalene. Det tar tid, men sånn er det når en lager Mecano av Lego. Tror jeg kan si J R Fornøyd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leif Haga Posted April 27, 2008 Share Posted April 27, 2008 Imponerende arbeid Leif Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted April 27, 2008 Share Posted April 27, 2008 JH fornøyd også. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted April 27, 2008 Share Posted April 27, 2008 Himmel Jens Roger Jeg sliter med plastikk delene her......... Dette blir utrolig bra, gleder meg til å se resten.... Min FXX ser ut som en gammel Lada i forhold til Kevlar rundene dine. Men det er første bilen jag lager, og prøver ikke å gape over for mye heller. Noe av det beste er å planelgge sekvenser(subassemblies) og ha de ferdig lakkert, før man fortsetter på neste. i morgen kveld poster jeg litt bilder av min progresjon, men gud å og gøy det er Roy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knut Børgesen Posted April 27, 2008 Share Posted April 27, 2008 Steikje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Roger Kristoffersen Posted April 27, 2008 Author Share Posted April 27, 2008 i morgen kveld poster jeg litt bilder av min progresjon, men gud å og gøy det er Roy Er det som er meininga, er det ikke det, Roy Skal være morro. Og så langt så synes jeg du klarer deg bra jeg, imponert over at du i det hele tatt bygger bil For min egen del; nesten tre års byggelyst MÅ bare ut JR Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted April 27, 2008 Share Posted April 27, 2008 Dette ligger an til å bli en nydelig modell. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Roger Kristoffersen Posted April 28, 2008 Author Share Posted April 28, 2008 Klarte jeg ikke la være i kveld (natt) heller (Kan noen kappe nettledningen min???) 330 LMB, "etterkommer'n" til 250 GTO Men den Kommer vel snart i plastikk denne også Må ofre et av 250 settene mine :'( , men skitt au Her er originalen: J R Ferraristi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjetil Olsen Posted April 28, 2008 Share Posted April 28, 2008 De bremseskivene så ut som de kunne ta motet fra noen og enhver. Flott resultat. Dashbordet ble fint med de Carbondekalene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Erik Karlsen Posted April 28, 2008 Share Posted April 28, 2008 Imponerende og bra arbeid nedlagt hittil.Fin tråd å følge dette Per Erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted April 28, 2008 Share Posted April 28, 2008 Slutter meg til fanskaren Dette blir kjent Jens Roger kvalitet, realisme, pirkomani og lakkglans ser jeg. "Fælllali" er jo inmari tøft Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trygve Jeppestøl Posted April 28, 2008 Share Posted April 28, 2008 Veldig bra karbonarbeid, helt i min smak Jeg har prøvd disse fotoetssakene til Crazy Modeller... Masse detaljer, men fy f... så harde. Nesten umulig å bøye hvis knekken er lengere en 2 mm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Roger Kristoffersen Posted April 29, 2008 Author Share Posted April 29, 2008 HUA HUAAAA tida flyr fort når en har det gøy Men det er ikke dermed sagt at en får gjort så mye. Hva er det jeg stadig ser henvisninger til her... TTT? Litt ble det da. Har pynta litt på air-box'n Har brukt BareMetal til klemmene. Limet på folien er ikke alltid like bra når det skal legges så tynne striper, og spesielt ikke på maling som ikke er helt blank. Et lite tips er å bruke bitte litt Micro Foil Adhesive (samme type flaske som Krystal Clear) Bare ikke for mye, og ikke søl, for den holder seg "tacky" i evighet. PE logoene var så spinkle at jeg ikke så for meg hvordan jeg skulle klare å få dem ut av ramma hele og rette. Får gjemme dem i skrapboksen til en dag jeg er skikkelig manisk Bestemte meg for å bruke metallstickers i stedet, men klarte ikke å finne igjen den lille lappen med disse som fulgte med settet. Rotehue, Jens Har heldigvis mange ekstra i div størrelser, og fant noen som jeg synes passet bra. For lokket på overflow tanken valgte jeg imidlertid å bruke PE delene. Detr er 3 skiver på hverandre for å få litt høyde på den, og også disse limte jeg sammen med Micro Foil Adhesive. IKKE MER SUPERLIM KLIN PÅ DENNE MODELLEN NEI !!! Klarte til og med å få fram logoen på lokket, men skrifta er så liten at ingen noengang vil kunne lese det på modellen uten å ha eksosrøra godt oppi nesa. Next challenge, dempere. Også her er Sakatsu ute med demper sett i dreid alu og PE. Et sett Alex Kustov mener er mulig å lage fullt virkende fjæring med. Men skal fjæringa virke må jo også bærearmene hengsles... eller? Og dit skal jeg ikke dra dette prosjektet! (Kanskje hvis jeg hadde planlagt litt bedre og kjøpt inn demper settet) Bestemte alikevell å gjøre litt mer ut av plastdelene. Begynnte med å fjerne støpte fjærer, og igjen var jeg nedi skrotkassa og fant en passende del fra en gammel videospiller. Strekte fjæra litt, kappet til i passende lengder, og lakket rød. Fant ut at jeg like godt kunne kappe dem i to, slik at det blir lettere å få montert fjærene. Til bakdemperne er midtfestet uansett med blant PE detaljene, men den fremre er en rund sylinder som jeg nok må få på plass igjen. Ingen belastning på dette så det skal ikke mye festeflate til for å holde på plass. Her er noen bilder av resultatet så langt Endestykkene på originalen er rød eloksert, så jeg sprayet med Alclad, penslet to strøk Johnson, og la på klar rød. Vaska over litt lett med Detailer Black It Out. Må la rødfargen tørke minst til i morgen kveld før jeg prøver å "skru" på fjærene, som også må få et lag blank. Nå tror jeg det er natta... igjen J R Trøtt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stian Svendsen Posted April 29, 2008 Share Posted April 29, 2008 utrolig bra jobba, du får frem de minste detaljer, her er det absolutt noe å lære. Dessuten har du fine innlegg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted April 29, 2008 Share Posted April 29, 2008 Herregud mann........ skal si du gjennomfører, det er jo dritbra.. Jeg mistet også stickersene, fant dem igjen, men nå har jeg lagt dem på et lurt sted, og da er de vekk Stå på Jens roger. de eneste demperene jef kommer il å male er de bak, Panseret skal være lukket, og da gidder jeg ikke male dem. Monterte motoren i ramma i går.... he. he Roy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Terje Rønningbakken Posted April 29, 2008 Share Posted April 29, 2008 Dæven steike detta er det som kallas detaljer . helt sykt gjort Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Erik Karlsen Posted April 29, 2008 Share Posted April 29, 2008 Bra detaljeringsarbeid du legger ned her Per Erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Roger Kristoffersen Posted April 29, 2008 Author Share Posted April 29, 2008 utrolig bra jobba, du får frem de minste detaljer, her er det absolutt noe å lære. Dessuten har du fine innlegg. Takker for den og til alle andre som følger med og gir thumbs up Prøver å forklare litt om hvordan jeg løser oppgavene, hvilke produkter og teknikker som brukes. Ikke dermed sagt at det er det optimale, noe funker for noen, noe annet for andre. Noe av tanken med gruppebygg er jo å inspirere hverandre og kanskje også lære noe. Så jeg holder et øye med hva som foregår på de andre trådene også Forumet er jo ideelt til dette formålet. Har skrevet en del byggesettanmeldelser og "how to" artikler i Limtuben, men det blir liksom ikke helt det samme. Her er det ikke nødvendig å begrense seg hverken med tekst eller bilder. Og bilder sier ganske mye i denne sammenhengen. Har kamera liggende i hylla, og tar bilder rett i lakkboksen når jeg føler at det er noe som er relevant. Det blir litt mer press også. Hvis alt gikk dritt, så var det jo bare å skrinlegge planen om en eventuell artikkel, og ingen ville savne den. Men hvis det plutselig ble 3 ukers pause i oppdateringen min her, så var det vel noen som ville spørre "HVA SKJER'A???" Akkurat ferdig med lunch... og jeg fikk lyst til å pakke sammen og dra hjem for å bygge J R Motivert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Roger Kristoffersen Posted April 29, 2008 Author Share Posted April 29, 2008 Ble på jobben 'til the bitter end og køen starta jeg Hadde ikke hjælpa mye med en FXX på vei hjem i dag (selv om det kanskje hadde vært triveligere enn en Caddy ) Utrolig hvor magnetisk plast kan være Men jeg fikk vært innom Nille og handla litt mer plast da. Mens jeg går ut og funderer på hva jeg skal prøve meg på i kveld, kan dere få prøve å fundere på hva jeg skal bruke detta til: J(eg e)R Endelighjemme Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knut Børgesen Posted April 29, 2008 Share Posted April 29, 2008 Jeg bruker slike til å dekantere lakk fra spayboks, men jeg har en anelse om at du skal bruke de til noe mye mer avansert. Ellers er det vel fast følge i GTene mine på lørdager. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stian høiby Posted April 29, 2008 Share Posted April 29, 2008 Ble på jobben 'til the bitter end og køen starta jeg Hadde ikke hjælpa mye med en FXX på vei hjem i dag (selv om det kanskje hadde vært triveligere enn en Caddy ) Utrolig hvor magnetisk plast kan være Men jeg fikk vært innom Nille og handla litt mer plast da. Mens jeg går ut og funderer på hva jeg skal prøve meg på i kveld, kan dere få prøve å fundere på hva jeg skal bruke detta til: J(eg e)R Endelighjemme kan det være at du skal lage lufting til bremser? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.