Gå til innhold
  • Bli medlem

Superdetailing a Supercar


Anbefalte innlegg

  • Svar 116
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Dere kjenner sikkert alle låta, så syng med:

Noen ganger er det ålrait...

og så forandrer vi andre linje til:

og andre ganger er det ikke...

 

Har ikke skjedd så mye i dag.

Rot og rør, og prøvd å hjelpe poden med litt matte lekse... men det er jo ålrait :)

Det jeg har gjort, er å få tredd på fjærene på demperne, men ikke uten endel chipping  >:(

Får flekke på litt, og ta noen bilder når de er montert.

Plukka litt på rutene.

Blir vel noe ekstra der og, men ikke noe å vise fram enda.

 

Ellers kan jeg jo avsløre at jeg synes dere er flinke på gjettinga.

Selvom ingen tippa at jeg skulle ut i garasjen og ha en pinacolada...  :cheers:

Men som dere er inne på, detta er fleksible lufterør i 1/24 skala

 

Noen stykk løslig satt sammen

tube-2.jpg

tube-1.jpg

 

Stian har rett i at det er noe lignende til lufting på frambremsene  :thumb:

så det er vel mulig det blir et par stumper der, må bare sjekke om det er plass først...

12.jpg

 

Men jeg trenger også noe å fylle opp nedi det hølet jeg har gnagd forran på bilen

front.jpg

Det går to luftekanaler fra det midtre luftinntaket og inn til kupeen.

 

De jeg har brukt før, på bl.a. Nascar var tykkere (og sikkert lettere å suge milk shake gjennom)

Syntes disse var mer rette størrelsen her, men det må være en annen type plast.

For på disse er det ingenting som biter.

Ikke uvanlig at det limet jeg sverget på å ikke bruke gir dårlig effekt på fet plast (tok sjangsen på å ofre et par 15 øres sugerør)  :P,

men på disse sitter ikke epoxy heller  ???

12 min. epoxy virket greit da jeg sjekket etter en halvtime, men... POP! løsna jo  :(

 

Vel, time will sjå

Fant et peeeent bilde også... detta er PORNO det!

S.jpg

 

Ligner på hylla mi... hylla altså, ikke innholdet  ::)

Heller ingen i nabolaget jeg kjenner som har dette i kjellerboden.

Han ville i såfall blitt mystisk borte en sen kveld, og etterlatt seg en notis hvor alt dette ble donert til meg  8)

Neida, det er hylla med ModelFactoryHiro hos Hapico

sikle sikle sikle... detta kunne en Ferrarifrelst modellbygger ofra en arm og begge legga for, hvis det ikke var for at det blir litt vanskelig å bygge med en arm...  :doh:

Rask hoderegning... hmmm... på dette bildet er det sett som over disk i Noreg ville kosta drøyt en halv mill  wOOt

 

Snart en fridag, prøve å få gjort noe da vel

 

J R Sugerørlegger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm sugerrør er tingen, kraftser til meg så mye jeg kan når jeg er på MC Donnald. Jeg viste ikke at disse kunne kjøpes i løsvekt. Ellers

har min gamle far fått det for seg at en 512BB er tingen å kjøpe i 1/1 er det noe som burde frarådes?

Syntes vel dette høres ut som mye innstillinger også boxer motor da :doh:

Jeg kunne selv tenke meg en 308GTB sånn 1978. Husker vi Magnum serien wOOt

 

Jeg får forøvrig ekstrem dårlig samvitighet når jeg leser Ferrari tråder, har en "Schumi F2000" liggende med alt av ets, decaler og ting som skal bygges for en  venn. Får trå til nå snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Back in Black  :)

 

Dagens uvanlige hobbyvare

glass-1.jpg

 

Ikke druene da  :doh:

De ligger godt i magen og lager Chewbacca-lyder  :o

 

Men plasten i disse boksene tenkte jeg kunne brukes til vinduer.

 

Har frest ut den lille innfeldte ruta i sidevinduet, og målet er å lage en som kan åpnes og lukkes.

Borret, freste og finpusset bort ruta, og kappet til litt plast

glass-2.jpg

 

I PE-settet følger det med "nagler" som skal sitte rundt kanten

Delikate små deler må jeg si  :P

Når jeg skal kappe ut små PE deler bruker jeg å feste dem på en bit tape før de kuttes.

nuts-1.jpg

 

Prøver å kutte nærmest mulig, for jeg har ennå ikke funnet noen måte å slipe bort restene av rammefestet på så små deler.

Bedre fikk jeg det ikke

nuts-2.jpg

 

Etter mye pirk og mange stygge ord, endte jeg opp med noe som trolig kan brukes.

Da limfugen på innsiden er synlig så valgte jeg å lakke ramma for glidevinduet med litt "deck tan"

Og her er resultatet, lukket

window-close.jpg

og åpent

window-open.jpg

Lurer på om jeg gidder å ta den andre siden også  :'(

 

Fant ut at jeg hadde lagd setebeltene feil, så disse ble kappet opp igjen  :doh:

Bortsett fra jobben, ikke noe stort tap, da jeg lager beltene av papir.

Hullene i beltefestene var nøyaktig passe for en knappenål, så jeg bestemte meg for å bruke dette som festebolter.

Borret hull til disse i bakre veltebøyle og gjennom sidevegger og midtkonsol.

cage-1.jpg

 

Limte setene på plass... litt knot å få tredd belter og festet bolter, men det gikk.

Resultatet sett rett forfra

belts.jpg

 

De midtre festene

belt-bolts.jpg

 

Og kanalfestet på pasasjersiden

belt-bolt.jpg

 

Fikk også montert pedaler og air jacks.

Pedalene ble vasket med svart og pusset.

Air jacks fikk et lag Alclad, maskerte og la på svart, og en trans-blå tilkobling.

Må vel på noen luftslanger etterhvert også...  :P

pedals-1.jpg

 

På pasasjersiden ligger det en tank jeg ikke er helt sikker på hva er.

PE-settet inneholder festestrips til denne.

Leste en "ekspert" anmeldelse på settet, der disse ble beskrevet som "very awkward"

Nå vet jeg hva det betyr...  ::) men har da vært borti verre.

Her er tanken montert, og det mangler bare det siste dekalet med "etiketten".

tank-1.jpg

 

Avslutter med noen bilder av prøvemonteringen

interior-1.jpg

interior-2.jpg

interior-3.jpg

interior-4.jpg

 

J R Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pent Jens roger. Pent.... :praise:

Hvordan går du frem med karbondekaler. Klipper du nøyaktig etter mål, eller skjærer du overskytende av til søppelkassa

 

Roy

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går du frem med karbondekaler. Klipper du nøyaktig etter mål, eller skjærer du overskytende av til søppelkassa

 

Roy

 

 

Tja... litt både og... det var jo forklarende  :P

 

Gjerrig som jeg er, så legger jeg ikke hele arket i bløt med en gang  :P

Men det kan være vanskelig å tilpasse på forhånd, spesielt på kurvede deler.

Har mange ganger banned høyt over den manglende millimeter'n :pinch:

Så jeg har funnet ut at det er bedre (og penere) å måtte kutte litt etterpå, enn å måtte skjøte inn ekstra.

Om jeg må skjøte på, så prøver jeg best mulig å mønstermatche skjøtene, spesielt på den grovmaskede.

 

Har igjen noen rester med BRM dekaler som jeg synes er svært fine og jobbe med,

men visste det ville gå med litt her, så jeg kjøpte tre ark fra CrazyModeler.

Disse virker litt "stivere" og er mye "sprøere".

 

MicroSOL og SET er et must, og gjerne en hårføner.

Må finne igjen "bygge-føneren" min, har brukt varmluftpistol nå, og 300 grader på tynn plastfilm krever avstand og forsiktighet.

 

Er det EN brukerveiledning jeg vil fraråde å følge, så er det den som står på MicroSOL flaska.

Der står det: After aplying MicroSOL, do not touch decal. Leave to dry."

Det er en oppskrift på katastrofe, og jeg har bevisene... ikke på skammens hylle, men på skrekkens hylle  :'(

 

Jeg legger litt SET på modellen, legger dekalet noenlunde på plass, og så rikelig med SOL der det ikke ligger nedtil.

Prøver å feste dekalene best mulig på de jevne flatene ved å presse med en q-tip.

Bruker en litt stor våt pensel til å forsiktig strekke/presse dekalet inn i fordypninger eller rundt hjørner.

Blåser på med litt varmluft, og litt etter litt krymper dekalfilmen rundt detaljene.

Må gjerne gjentas tre fire ganger, mer SOL, mer pensling og mer varme... easy does it.

Eventuelle luftbobler fjerner jeg med å rulle (ikke gni) med en q-tip.

 

Overskytende dekal som blir liggende på andre synlige flater bør fjernes før det tørker helt, for med så mye SOL og SET må de eventuelt skrapes av.

Kan være litt tricky, da dekalfilmen som regel på dette punktet er skikkelig gummi-seig.

Superskarp Xacto og forsiktighet er det eneste som duger.

 

J R Carbonhue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm skal vi se, hva skal jeg pirke på her da tro?Ånei sånn var det ja, finner ikke noe jeg.

 

Per Erik

 

Må bare si takk da  :D

Hyggelig med så mye positive tilbakemeldinger, men det er lov å si fra hvis dere ser noe grums også.

Eller hvis dere har tips om hvordan ting kan gjøres enklere.

 

Det har blitt noen modeller gjennom åra, og jeg ser tydelig forskjell på de første og de siste.

Framgangen skyldes ikke bare prøving og feiling på egenhånd, men at jeg underveis også har fått noen tips og sett hva andre får til.

 

Er ikke ferdig enda, og klok av skade, vet jeg at det finnes mange muligheter for å grøftekjøre denne.

Ender kanskje som Semming sin Sierra modell... under en 1/24 pressening  wOOt

"The NEW Ferrari FXX - just before unveiling!"

 

JR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk, og rene "how-to" artikkelen. Supert :thumb:

 

Og jeg må jo beundre motet med å kappe i klare plasdeler. Det er noe jeg ikke tør.

 

----------------------------------------------------------

Kan bare si meg enig her.

Kvier meg litt for karbonjobben på Corollan men her fikk jeg jo "bruksanvisning" :thumb:

 

Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt i en annen tråd tidliger i dag, trodde ikke jeg skulle klare å samle meg etter "anfallet".

Men joda, noe ble det da.

 

Tok for meg snutedelen av bunnplata.

Her er det luftinntak som jeg syntes burde åpnes.

Løste det ved å borre 6stk 0,5 hull i hver fuge fra utsiden,

og brukte dette som guide for å frese bort fra innsiden før en finjustering med fil og 400 papir.

bottom-prep.jpg

 

På SMW for noen år siden kjøpte jeg et sett med "diamant" freser.

Diamant my ASS, de har problemer med å slipe plast jo!  :doh:

De jeg har prøvd/brukt er blitt glatte etter å ha slipt noen millimeter myk plast.

Nei. til slike jobber bruker jeg tannlegebor.

Fikk et tilnærmet livsforbruk i div størrelser av tannlege Torkel for en tid tilbake (takk takk takk !  :thumb:)

Disse er beregnet på å "høle ut" tenna på folk, så på plast er de nærmest evigvarende.

Her er begge deler... hold dere unna dritten øverst  :pinch:

drill-1.jpg

 

Bestemte meg for å legge karbon på denne også, selv om jeg da vet at det bør bli kabon på resten av undersiden også.  :doh:

Har jeg nok til det da tro  ::)

Som et eksempel... denne er jo relativt enkel, men det gikk vel med en drøy time for å få alt til å sitte tight.

bottom-carb.jpg

 

Trengte litt plasticard, og dæskendøtte... i den skuffen lå EREM pinsetten min som har vært dyyyypt savna.  wOOt;D:P

Finnes ikke bedre pinset, akkurat riktig spenst, godt hold og riktig fasong for pirk.

Nesten en bedre opplevelse enn resinpakka.  :P

Her er'n sammen med det jeg har fått gjort på bakveggen.

wall.jpg

 

Hele den matte delen av veggen er PE deksel med rutemønster, resten er BareMetal.

Tanken på bakveggen malte jeg først X-13 som det står i veiledningen.

Tamiya har sikkert valgt denne siden det er deres eneste metalic blå akryl, men den ble jo alt for mørk.

Gjorde om med en blås Alclad White Alu og et strøk trans-blå... mye bedre

 

Demperne foran var klare for montering, men så finner jeg ut at Tamiya har bare sendt med to stk demperjusteringer.  :(

De er til bakdemperne som ligger øverst i motorrommet, og de har sikkert ikke sett hensikten i å lage to til som skal bli borte under panseret.

Kunne alltids løpt og kjøpt et FXX sett til...  wOOt

Nei, det kunne jeg ikke, man har da plasticard.

Ligner greit nok for meg.

brakeadjust.jpg

 

Fikk alt på plass, og sånn så det ut

fronsusp-1.jpg

 

Blir ikke fullt så synlig når dash'n er på plass, og enda mindre blir det når skjermene kommer på

fronsusp-2.jpg

 

Til slutt i kveld satte jeg meg ned og leita gjennom delebokser.

Fant litt farget kobbertråd som jeg kjøpte noen pakker av for en tid tilbake.

Assorterte farger, dog veldig blanke, men mulig de kan brukes som ledninger og rør med litt mattlakk på.

Fargen er i hvertfall nærmest umulig å slite av.

Det som satte meg på leting etter dette var imidlertid netopp at de var "shiny", da kjølesystemet på FXX'n er rød elokserte rør.

wire.jpg

 

Litt mer roting, og jeg fant igjen endel DetailMaster.

Braided line og trykk koblinger

detailmaster.jpg

 

Bare finne de rette kombinasjonene, så har jeg noe på gang der også.

DetailMasters alu deler er bare helt nyyydelige.

detailmaster-1.jpg

 

Ble en langside i dag også ser jeg... gøy, både bygginga og skrivinga

 

J R Ferdigforidag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herregud JR.....

Ikke hvis dette til Ferrari fabrikken, du blir ansatt ASAP, Men nærmere ettertanke så hadde det kanskje ikke vært så farlig.

 

Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hvis dette til Ferrari fabrikken, du blir ansatt ASAP, Men nærmere ettertanke så hadde det kanskje ikke vært så farlig.

 

Roy

 

Tjaaaa... Råholt, Caddy, regn og kaldt... Modena, Ferrari, sol og varmt...

ikk'no lett valg det der serru...

 

Jeg synes han er litt cool han i Fjordland reklamen, "de sier det er så enkelt... helt på trynet!"

 

J R I Tvil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohuuia :thumb:

 

Hva gjelder den bakveggen og varmeskjold er det vanlig å bruke folie fra en Marlbo......... pakke.

 

Ellers,den der fargede kobbertråden,hvor fikk du tak i den??

 

Leif

 

Jepp, eneste tilfellet hvor Marlbo er bedre enn Prink... fxxx, må slutte å røyke, det er ikke godt lenger :(

På den annen side, jeg ga vel ikke mer for hele PE settet enn knapt nok 2 pk Marlbo  :P

 

Wire bestilte jeg fra Shor International, de har sykt mye avansert verktøy også.

Her er linken direkte til wire sida; http://shorinternational.com/wirecolored.htm

 

Jeg kjøpte to starter sett med mini ruller i 22 og 24 AWG bare for å se hva det var.

Tenkte kanskje den tynneste kunne brukes som pluggledning, for prisen var ikke ille.

$12 pr sett, med 12 ruller a 4,5 meter

 

AWG (American Wire Gauge) er et merkelig system, høyere verdi er tynnere wire  :doh:

22 AWG er 0,64mm, og 24AWG tilsvarer 0,51

Jeg skulle egentlig hatt noe både tykkere og tynnere også.

De har fra 30AWG opp til 14AWG som er fra 0,25 til 1,63mm.

 

J R Fullywired

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den :thumb:

 

Og så var det det med Råholt da.Familien hadde en hytte der,og vi sykla bort til Møkkarenna for å bade.

Det var ikke mer enn 40 år siden,er den der nå,Møkkarenna altså???

 

Leif

 

Er ikke så veldig opptatt av hva som skjer rundt her egentlig, jeg.

Bare bor her, og det har jeg gjort i 20 år snart...

Møkkarenna er her enda den, bare skiftet navn... til Råholt  ;)

 

J R Homeiswhereyoulayyourplastic

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.