Trygve Jeppestøl Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Skal vel lage en belg eller fler....... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Roger Kristoffersen Skrevet 29. april 2008 Forfatter Del Skrevet 29. april 2008 Dere kjenner sikkert alle låta, så syng med: Noen ganger er det ålrait... og så forandrer vi andre linje til: og andre ganger er det ikke... Har ikke skjedd så mye i dag. Rot og rør, og prøvd å hjelpe poden med litt matte lekse... men det er jo ålrait Det jeg har gjort, er å få tredd på fjærene på demperne, men ikke uten endel chipping Får flekke på litt, og ta noen bilder når de er montert. Plukka litt på rutene. Blir vel noe ekstra der og, men ikke noe å vise fram enda. Ellers kan jeg jo avsløre at jeg synes dere er flinke på gjettinga. Selvom ingen tippa at jeg skulle ut i garasjen og ha en pinacolada... Men som dere er inne på, detta er fleksible lufterør i 1/24 skala Noen stykk løslig satt sammen Stian har rett i at det er noe lignende til lufting på frambremsene så det er vel mulig det blir et par stumper der, må bare sjekke om det er plass først... Men jeg trenger også noe å fylle opp nedi det hølet jeg har gnagd forran på bilen Det går to luftekanaler fra det midtre luftinntaket og inn til kupeen. De jeg har brukt før, på bl.a. Nascar var tykkere (og sikkert lettere å suge milk shake gjennom) Syntes disse var mer rette størrelsen her, men det må være en annen type plast. For på disse er det ingenting som biter. Ikke uvanlig at det limet jeg sverget på å ikke bruke gir dårlig effekt på fet plast (tok sjangsen på å ofre et par 15 øres sugerør) , men på disse sitter ikke epoxy heller 12 min. epoxy virket greit da jeg sjekket etter en halvtime, men... POP! løsna jo Vel, time will sjå Fant et peeeent bilde også... detta er PORNO det! Ligner på hylla mi... hylla altså, ikke innholdet Heller ingen i nabolaget jeg kjenner som har dette i kjellerboden. Han ville i såfall blitt mystisk borte en sen kveld, og etterlatt seg en notis hvor alt dette ble donert til meg Neida, det er hylla med ModelFactoryHiro hos Hapico sikle sikle sikle... detta kunne en Ferrarifrelst modellbygger ofra en arm og begge legga for, hvis det ikke var for at det blir litt vanskelig å bygge med en arm... Rask hoderegning... hmmm... på dette bildet er det sett som over disk i Noreg ville kosta drøyt en halv mill Snart en fridag, prøve å få gjort noe da vel J R Sugerørlegger Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
André Kristoffersen Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Hm sugerrør er tingen, kraftser til meg så mye jeg kan når jeg er på MC Donnald. Jeg viste ikke at disse kunne kjøpes i løsvekt. Ellers har min gamle far fått det for seg at en 512BB er tingen å kjøpe i 1/1 er det noe som burde frarådes? Syntes vel dette høres ut som mye innstillinger også boxer motor da Jeg kunne selv tenke meg en 308GTB sånn 1978. Husker vi Magnum serien Jeg får forøvrig ekstrem dårlig samvitighet når jeg leser Ferrari tråder, har en "Schumi F2000" liggende med alt av ets, decaler og ting som skal bygges for en venn. Får trå til nå snart. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Håkon Brandal Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Du faar jo en 512BB fra Fujimi i 1:24... Er det noen som vet noe om kvaliteten paa dette settet? Jens Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leif Haga Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 512 BB i 1/1 vil jeg bestemt avråde Det er en skikkelig bever,tenker etter så lagde ikke Ferrari bra biler før innpå 90 tallet Leif Svarte sugerør er "gratis" hos Fresh eller hva det heter på Shellstasjoner Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Roger Kristoffersen Skrevet 2. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2008 512BB? Har hørt mye rart om dem, ja... Selvsagt en rå bil, når den virker, men jeg tror han skal beregne mer enn innkjøpsprisen hvis han vil holde den på veien. Ikke bare drifts og kostnadsmessig, men jeg holder med Bottolf, 308 eller 328 er en mye penere bil! JR Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Roger Kristoffersen Skrevet 2. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2008 Back in Black Dagens uvanlige hobbyvare Ikke druene da De ligger godt i magen og lager Chewbacca-lyder Men plasten i disse boksene tenkte jeg kunne brukes til vinduer. Har frest ut den lille innfeldte ruta i sidevinduet, og målet er å lage en som kan åpnes og lukkes. Borret, freste og finpusset bort ruta, og kappet til litt plast I PE-settet følger det med "nagler" som skal sitte rundt kanten Delikate små deler må jeg si Når jeg skal kappe ut små PE deler bruker jeg å feste dem på en bit tape før de kuttes. Prøver å kutte nærmest mulig, for jeg har ennå ikke funnet noen måte å slipe bort restene av rammefestet på så små deler. Bedre fikk jeg det ikke Etter mye pirk og mange stygge ord, endte jeg opp med noe som trolig kan brukes. Da limfugen på innsiden er synlig så valgte jeg å lakke ramma for glidevinduet med litt "deck tan" Og her er resultatet, lukket og åpent Lurer på om jeg gidder å ta den andre siden også :'( Fant ut at jeg hadde lagd setebeltene feil, så disse ble kappet opp igjen Bortsett fra jobben, ikke noe stort tap, da jeg lager beltene av papir. Hullene i beltefestene var nøyaktig passe for en knappenål, så jeg bestemte meg for å bruke dette som festebolter. Borret hull til disse i bakre veltebøyle og gjennom sidevegger og midtkonsol. Limte setene på plass... litt knot å få tredd belter og festet bolter, men det gikk. Resultatet sett rett forfra De midtre festene Og kanalfestet på pasasjersiden Fikk også montert pedaler og air jacks. Pedalene ble vasket med svart og pusset. Air jacks fikk et lag Alclad, maskerte og la på svart, og en trans-blå tilkobling. Må vel på noen luftslanger etterhvert også... På pasasjersiden ligger det en tank jeg ikke er helt sikker på hva er. PE-settet inneholder festestrips til denne. Leste en "ekspert" anmeldelse på settet, der disse ble beskrevet som "very awkward" Nå vet jeg hva det betyr... men har da vært borti verre. Her er tanken montert, og det mangler bare det siste dekalet med "etiketten". Avslutter med noen bilder av prøvemonteringen J R Detailer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil Olsen Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Dette blir vakkert Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per Erik Karlsen Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Hm skal vi se, hva skal jeg pirke på her da tro?Ånei sånn var det ja, finner ikke noe jeg.Det første bildet ditt av setebeltene sett forfra, ble lekkert.Mye liv i de setene der. Venter på mere imponerende modellbygging jeg Per Erik Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Pent Jens roger. Pent.... Hvordan går du frem med karbondekaler. Klipper du nøyaktig etter mål, eller skjærer du overskytende av til søppelkassa Roy Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Roger Kristoffersen Skrevet 2. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2008 Hvordan går du frem med karbondekaler. Klipper du nøyaktig etter mål, eller skjærer du overskytende av til søppelkassa Roy Tja... litt både og... det var jo forklarende Gjerrig som jeg er, så legger jeg ikke hele arket i bløt med en gang Men det kan være vanskelig å tilpasse på forhånd, spesielt på kurvede deler. Har mange ganger banned høyt over den manglende millimeter'n Så jeg har funnet ut at det er bedre (og penere) å måtte kutte litt etterpå, enn å måtte skjøte inn ekstra. Om jeg må skjøte på, så prøver jeg best mulig å mønstermatche skjøtene, spesielt på den grovmaskede. Har igjen noen rester med BRM dekaler som jeg synes er svært fine og jobbe med, men visste det ville gå med litt her, så jeg kjøpte tre ark fra CrazyModeler. Disse virker litt "stivere" og er mye "sprøere". MicroSOL og SET er et must, og gjerne en hårføner. Må finne igjen "bygge-føneren" min, har brukt varmluftpistol nå, og 300 grader på tynn plastfilm krever avstand og forsiktighet. Er det EN brukerveiledning jeg vil fraråde å følge, så er det den som står på MicroSOL flaska. Der står det: After aplying MicroSOL, do not touch decal. Leave to dry." Det er en oppskrift på katastrofe, og jeg har bevisene... ikke på skammens hylle, men på skrekkens hylle :'( Jeg legger litt SET på modellen, legger dekalet noenlunde på plass, og så rikelig med SOL der det ikke ligger nedtil. Prøver å feste dekalene best mulig på de jevne flatene ved å presse med en q-tip. Bruker en litt stor våt pensel til å forsiktig strekke/presse dekalet inn i fordypninger eller rundt hjørner. Blåser på med litt varmluft, og litt etter litt krymper dekalfilmen rundt detaljene. Må gjerne gjentas tre fire ganger, mer SOL, mer pensling og mer varme... easy does it. Eventuelle luftbobler fjerner jeg med å rulle (ikke gni) med en q-tip. Overskytende dekal som blir liggende på andre synlige flater bør fjernes før det tørker helt, for med så mye SOL og SET må de eventuelt skrapes av. Kan være litt tricky, da dekalfilmen som regel på dette punktet er skikkelig gummi-seig. Superskarp Xacto og forsiktighet er det eneste som duger. J R Carbonhue Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Roger Kristoffersen Skrevet 2. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2008 Hm skal vi se, hva skal jeg pirke på her da tro?Ånei sånn var det ja, finner ikke noe jeg. Per Erik Må bare si takk da Hyggelig med så mye positive tilbakemeldinger, men det er lov å si fra hvis dere ser noe grums også. Eller hvis dere har tips om hvordan ting kan gjøres enklere. Det har blitt noen modeller gjennom åra, og jeg ser tydelig forskjell på de første og de siste. Framgangen skyldes ikke bare prøving og feiling på egenhånd, men at jeg underveis også har fått noen tips og sett hva andre får til. Er ikke ferdig enda, og klok av skade, vet jeg at det finnes mange muligheter for å grøftekjøre denne. Ender kanskje som Semming sin Sierra modell... under en 1/24 pressening "The NEW Ferrari FXX - just before unveiling!" JR Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knut Børgesen Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Fantastisk, og rene "how-to" artikkelen. Supert Og jeg må jo beundre motet med å kappe i klare plasdeler. Det er noe jeg ikke tør. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leif Haga Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Fantastisk, og rene "how-to" artikkelen. Supert Og jeg må jo beundre motet med å kappe i klare plasdeler. Det er noe jeg ikke tør. ---------------------------------------------------------- Kan bare si meg enig her. Kvier meg litt for karbonjobben på Corollan men her fikk jeg jo "bruksanvisning" Leif Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Roger Kristoffersen Skrevet 2. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2008 Kvier meg litt for karbonjobben på Corollan men her fikk jeg jo "bruksanvisning" Leif Men Leif da, detta kan du jeg måtte tørke sikkel av skjermen min etter å ha sett setene dine til Corolla'n jeg J R Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Takk for god Forklaring. Da blir det Karbon på noe av dørene i kveld Roy Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Håkon Brandal Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 You're crazy...but I like you! Jens Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Roger Kristoffersen Skrevet 2. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2008 You're crazy...but I like you! Jens Takk 'n same to u, dude J R Crazy Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Roger Kristoffersen Skrevet 2. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2008 Som sagt i en annen tråd tidliger i dag, trodde ikke jeg skulle klare å samle meg etter "anfallet". Men joda, noe ble det da. Tok for meg snutedelen av bunnplata. Her er det luftinntak som jeg syntes burde åpnes. Løste det ved å borre 6stk 0,5 hull i hver fuge fra utsiden, og brukte dette som guide for å frese bort fra innsiden før en finjustering med fil og 400 papir. På SMW for noen år siden kjøpte jeg et sett med "diamant" freser. Diamant my ASS, de har problemer med å slipe plast jo! De jeg har prøvd/brukt er blitt glatte etter å ha slipt noen millimeter myk plast. Nei. til slike jobber bruker jeg tannlegebor. Fikk et tilnærmet livsforbruk i div størrelser av tannlege Torkel for en tid tilbake (takk takk takk ! ) Disse er beregnet på å "høle ut" tenna på folk, så på plast er de nærmest evigvarende. Her er begge deler... hold dere unna dritten øverst Bestemte meg for å legge karbon på denne også, selv om jeg da vet at det bør bli kabon på resten av undersiden også. Har jeg nok til det da tro Som et eksempel... denne er jo relativt enkel, men det gikk vel med en drøy time for å få alt til å sitte tight. Trengte litt plasticard, og dæskendøtte... i den skuffen lå EREM pinsetten min som har vært dyyyypt savna. Finnes ikke bedre pinset, akkurat riktig spenst, godt hold og riktig fasong for pirk. Nesten en bedre opplevelse enn resinpakka. Her er'n sammen med det jeg har fått gjort på bakveggen. Hele den matte delen av veggen er PE deksel med rutemønster, resten er BareMetal. Tanken på bakveggen malte jeg først X-13 som det står i veiledningen. Tamiya har sikkert valgt denne siden det er deres eneste metalic blå akryl, men den ble jo alt for mørk. Gjorde om med en blås Alclad White Alu og et strøk trans-blå... mye bedre Demperne foran var klare for montering, men så finner jeg ut at Tamiya har bare sendt med to stk demperjusteringer. De er til bakdemperne som ligger øverst i motorrommet, og de har sikkert ikke sett hensikten i å lage to til som skal bli borte under panseret. Kunne alltids løpt og kjøpt et FXX sett til... Nei, det kunne jeg ikke, man har da plasticard. Ligner greit nok for meg. Fikk alt på plass, og sånn så det ut Blir ikke fullt så synlig når dash'n er på plass, og enda mindre blir det når skjermene kommer på Til slutt i kveld satte jeg meg ned og leita gjennom delebokser. Fant litt farget kobbertråd som jeg kjøpte noen pakker av for en tid tilbake. Assorterte farger, dog veldig blanke, men mulig de kan brukes som ledninger og rør med litt mattlakk på. Fargen er i hvertfall nærmest umulig å slite av. Det som satte meg på leting etter dette var imidlertid netopp at de var "shiny", da kjølesystemet på FXX'n er rød elokserte rør. Litt mer roting, og jeg fant igjen endel DetailMaster. Braided line og trykk koblinger Bare finne de rette kombinasjonene, så har jeg noe på gang der også. DetailMasters alu deler er bare helt nyyydelige. Ble en langside i dag også ser jeg... gøy, både bygginga og skrivinga J R Ferdigforidag Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leif Haga Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Ohuuia Hva gjelder den bakveggen og varmeskjold er det vanlig å bruke folie fra en Marlbo......... pakke. Ellers,den der fargede kobbertråden,hvor fikk du tak i den?? Leif Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 herregud JR..... Ikke hvis dette til Ferrari fabrikken, du blir ansatt ASAP, Men nærmere ettertanke så hadde det kanskje ikke vært så farlig. Roy Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Roger Kristoffersen Skrevet 2. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2008 Ikke hvis dette til Ferrari fabrikken, du blir ansatt ASAP, Men nærmere ettertanke så hadde det kanskje ikke vært så farlig. Roy Tjaaaa... Råholt, Caddy, regn og kaldt... Modena, Ferrari, sol og varmt... ikk'no lett valg det der serru... Jeg synes han er litt cool han i Fjordland reklamen, "de sier det er så enkelt... helt på trynet!" J R I Tvil Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Roger Kristoffersen Skrevet 3. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2008 Ohuuia Hva gjelder den bakveggen og varmeskjold er det vanlig å bruke folie fra en Marlbo......... pakke. Ellers,den der fargede kobbertråden,hvor fikk du tak i den?? Leif Jepp, eneste tilfellet hvor Marlbo er bedre enn Prink... fxxx, må slutte å røyke, det er ikke godt lenger På den annen side, jeg ga vel ikke mer for hele PE settet enn knapt nok 2 pk Marlbo Wire bestilte jeg fra Shor International, de har sykt mye avansert verktøy også. Her er linken direkte til wire sida; http://shorinternational.com/wirecolored.htm Jeg kjøpte to starter sett med mini ruller i 22 og 24 AWG bare for å se hva det var. Tenkte kanskje den tynneste kunne brukes som pluggledning, for prisen var ikke ille. $12 pr sett, med 12 ruller a 4,5 meter AWG (American Wire Gauge) er et merkelig system, høyere verdi er tynnere wire 22 AWG er 0,64mm, og 24AWG tilsvarer 0,51 Jeg skulle egentlig hatt noe både tykkere og tynnere også. De har fra 30AWG opp til 14AWG som er fra 0,25 til 1,63mm. J R Fullywired Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leif Haga Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 Takk for den Og så var det det med Råholt da.Familien hadde en hytte der,og vi sykla bort til Møkkarenna for å bade. Det var ikke mer enn 40 år siden,er den der nå,Møkkarenna altså Leif Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Roger Kristoffersen Skrevet 3. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2008 Takk for den Og så var det det med Råholt da.Familien hadde en hytte der,og vi sykla bort til Møkkarenna for å bade. Det var ikke mer enn 40 år siden,er den der nå,Møkkarenna altså Leif Er ikke så veldig opptatt av hva som skjer rundt her egentlig, jeg. Bare bor her, og det har jeg gjort i 20 år snart... Møkkarenna er her enda den, bare skiftet navn... til Råholt J R Homeiswhereyoulayyourplastic Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.