Nils Mathisrud Posted April 15, 2008 Share Posted April 15, 2008 Gruppebygginga for F-16 går mot sin tidsfrist 1. juni. Mange er kommet langt, flere er endog helt ferdige. Etter at dette er kommet vel i havn kan vi vel starte opp et nytt flygruppebuggingsprosjekt. Men allerede nå kan vi begynne å tenke på hva det skal være. Det kan være greit å vite dette litt i forkant slik at man kan ta med dette i planleggingen for sin neste modell dersom man velger å være med på gruppebyggingen. Jeg inviterer derfor til å komme med forslag. Disse mottas i denne tråden. Etter en stund (en eller annen gang mellom 1. mai og 1. juni) tar vi alle forslagene og legger ut til avstemming. Kom gjerne også med forslag til tidsperspektiv (oppstart og avslutning). Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted April 15, 2008 Share Posted April 15, 2008 Tja man kan jo gå et skritt tilbake i tid. Jeg foreslår F-104 Starfighter i alle varrianter. Denne har jo både norsk og internasjonalt tilsnitt, er en av de heftigste jetflyene som er laget. Masse decaler, og eftermarknads saker å få. Syntes man bør ha sånn 4-5 mnd på seg for å få noe som er noe greie på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted April 15, 2008 Share Posted April 15, 2008 Hva med ikke-norske F-16? Eller kan man skape litt mer liv rundt Fra Spitfire til F-16 prosjektet? Om noen forretninger eller liknende har anledning til aa sponse en pris eller to, saa kan det kanskje vaere en spore til innsats fra flere enn de som har postet fremdrift den seneste tiden. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arild Moland Posted April 15, 2008 Share Posted April 15, 2008 "Fra Spitfire til F-16" er vel ikke akkurat et prosjekt som er åpent for alle (begrenset antall modeller som skal bygges), så selv om utsiktene til premie kanskje kan anspore enkelte til å ta jobben alvorligere for å faktisk bli ferdig med det man har påtatt seg å bygge, så syns jeg vel at vi heller bør prøve å dra inn premier i klasser der alle potensielt kan delta. Og Jens, den pågående F-16-gruppa omfatter også ikke-norske F-16, så det blir vel å gjenta seg selv. Vel, har ikke egentlig noen formening om hva temaet skulle være. Men en forutsetning for at jeg selv vil stille, er at jeg kan bygge modellen i 1/48 og uten måtte bruke Miliput og en kvadratmeter rømmelokk for å få det til å likne forbildet. Mao. det er fint om det finnes anstendige sett i handelen for de av oss som ikke er helt Nils. Arild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted April 15, 2008 Author Share Posted April 15, 2008 Før jeg kommer med mine egne forslag til tema vil jeg gjerne foreslå noen retningslinjer. Et tema bør være passe åpent og passe avgrenset. Med passe åpent mener jeg at det ikke blir for snevert slik at det utelukker mange. Derfor bør vi ikke skille på skaler og heller ikke (i utgangspunktet) skille på fargeskjema, nasjonalitet osv. Men det må heller ikke bli for åpent, det vil utvanne et temaet helt. F.eks. vil "Norske F-84 Thunderjet i 1/72 skala" være for avgrenset, mens "F-84 Thunderjet" vil gjøre det interessant for flere samtidig som det er et veldefinert tema. På den annen side vil "Norske jagerfly" være for vidt tema. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olve Dybvig Posted April 15, 2008 Share Posted April 15, 2008 Nepalske privatjet i 1/48 Forslag herved avgitt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted April 15, 2008 Share Posted April 15, 2008 Naa var mitt F-16 forslag forsaavidt ikke alvorlig ment, men et tema kan jo vaere Sjoefly. Det ligger jo opptil det Nils holder paa med, og det passer i grunnen min egen Catalina (muligens Sea King om man toeyer strikken litt), men det er kanskje ikke et tema som fenger saa mange. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Roger Hansvoll Posted April 15, 2008 Share Posted April 15, 2008 F-104 høres ut som en god ide. JR Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Semming Bråthen Posted April 15, 2008 Share Posted April 15, 2008 Hei Dersom en kikker på luftforsvaret sin aktivitet ville kanskje Hercules være aktuell ?? Den kan jo bygges i minst tre skalaer (1/144, 1/72 og 1/48), den spenner over en lang tidsepoke og mange varianter i tillegg er den benyttet av mange land i mange skjemaer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted April 15, 2008 Author Share Posted April 15, 2008 En praktisk nytteeffekt av en gruppebygging kan være at vi tar med de ferdige modellene til SMW, som en delutstilling på standen vår. Dvs. hvis vi skal ha en stand på SMW da. Men den diskusjonen skal vi ikke ta her i denne tråden. :'( Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted April 15, 2008 Share Posted April 15, 2008 Det er en god tanke, og da er det mest praktisk med et fly som lett lar seg frakte. Da stiller C-130 i de mest populaere skalaene med et handicap i forhold til F-104 i de samme skalaer... Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted April 15, 2008 Author Share Posted April 15, 2008 Det kan jo gjøres i forbindelse med andre gruppebyggingsprosjekter også, innen bil, panser eller annet. Da blir utstillingen straks mer interessant en en tilfeldig samling modeller. Men nå begynner jeg å spore av. Diskuter gjerne dette annensteds. Her vil jeg ha forslag til temaer for flygruppebygging. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted April 15, 2008 Share Posted April 15, 2008 Enda et forslag - Spitfire/Seafire Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tormod Sørvang Posted April 15, 2008 Share Posted April 15, 2008 F-104 Starfighter høres bra ut..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted April 15, 2008 Share Posted April 15, 2008 Syntes bursdagsbarnet skal få bestemme her ja.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted April 15, 2008 Share Posted April 15, 2008 Jeg synes tema kunne være "Sjø". Det skulle være både bredt og smalt. K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Einar Jansen Posted April 15, 2008 Share Posted April 15, 2008 :) F-104 høres bra ut i mine ører. mvh Per Einar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olve Dybvig Posted April 15, 2008 Share Posted April 15, 2008 Støtter F-104 forslaget Olve Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anton Chumak Posted April 15, 2008 Share Posted April 15, 2008 F-104 er kult fly selv for litt særing som meg, så jeg støtter forslaget. Er personlig litt lei av spitfire... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Terje Opsahl Posted April 16, 2008 Share Posted April 16, 2008 Hei, støtter forslaget F-104 Starfighter alle varianter, oppstart 010608, ferdig til LU 2009, drit i SMW!!! (det mener jeg da............) Terje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarl Ove Ramsvik Posted April 16, 2008 Share Posted April 16, 2008 Tror jeg ymtet frempå om Harrier engang, nærmere bestemt på Bardufoss. Vi kan jo kutte ut den fossen og sette Norge istedet avgrenset i tid nedad til 1975 og oppad til idag. Scalaen bør vel være 1/48 så da snakker vi selvfølgelig om Hasagawa's serie som utgangspunkt. Itillegg har sikkert noen Monograms AV-8A til langtidsmodning. Tror dessuten det er utgitt en GR 3 nese i resin for de som vil prøve seg på en RAF konvertering. Fargeskjemaer og aktuelle dekaler burde det være flere av og mange har sikkert private bilder å by på. Oppdateringssett i resin og ets burde dessuten være innen rekkevidde med kredittkortet som våpen. Med andre ord "Harrier i Norge 1975 -2008". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Myrland Posted April 16, 2008 Share Posted April 16, 2008 Det hadde vært mye kulere å bygge tængs..... ymmoT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arild Moland Posted April 16, 2008 Share Posted April 16, 2008 Du får gjøre ferdig Hetzeren din først du, Tommy Jarl Ove, det var da et passe snevert forslag. Og vi har fremdeles til gode å se bevis på at du bygger, eller er det et gruppebygg som må til for å få deg ut av skapet? Kan ikke noen foreslå et fly jeg ikke har bygd ennå da (Harrier teller ikke, for det er så døllt)? SR-71, B1-B eller noe sånt... Arild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted April 17, 2008 Author Share Posted April 17, 2008 Denne tråden er for forslag til flymodellgruppebygging, da faller tængs litt utenfor. Men det er intet hinder å starte gruppegygging for det heller, i en ditto egnet tråd. Alle forslag er velkomne. Det er ingen grunn til å drepe noen ideer ennå, fordi man personlig synes det er - døllt. (Jeg har vært med på Harrier-gruppebygging selv jeg, flere ganger, og støtter det forslaget.) Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted April 17, 2008 Share Posted April 17, 2008 Om det ikke er noe krav om norskhet, saa kan jo "Mirage" vaere et interessant og fargerikt tema - det kan og overlappe "Afrika". Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts