Gå til innhold
  • Bli medlem

1/48 DNL Ju 52/3m LN-DAE "Havørn"


Nils Mathisrud

Anbefalte innlegg

Jeg har plundret litt med smådetaljer i cockpit og kabin de siste dagene. Ikke så spennende å ta bilde av, derfor har det ikke blitt noen bilder.

 

I går skulle jeg dra av maskeringen på innsiden av kabinvinduene. Selve kabinveggene har jeg malt med en hjemmelig blanding av tre Vallejo Air farger for å matche et fargebilde av en DLH Ju 52. De norske Junkersene var som kjent innkjøpt brukt fra DLH så det er ikke usannsynlig at det er de samme farger. Vel, jeg har sagt det før og jeg sier det igjen, Vallejo Air er noe dritt. Nå fikk jeg nok et bevis for dette. Da jeg skulle trekke av maskeringstapen oppdaget jeg at styggedommen hadde rent inn i "kanalene" der tapebiter har overlappet hverandre. Ikke bare et sted, men nesten overalt. Heldigvis kunne jeg bruke en av Vallejo Air sine mange svakheter til min fordel. Malingen sitter meget dårlig på underlaget. Man skal ikke mye mer enn å komme borti med et eller annet så blir det merker i lakken. Så ved hjelp av en tannpirker klarte jeg elegant å gnikke vekk malingen, uten å skade glasset.

 

Ju52_24_small.jpg

 

Jeg har også drevet studier om hvordan Junkersens gardiner skulle henges opp. Etterkrigsfly hadde tydelig sidegardiner, men dette kunne jeg ikke finne på bilder av førkrigsmaskiner. Så oppdaget jeg at disse var utstyrt med rullegardiner. Det at rullegardinen var av samme farge som interiøret gjorde den ikke lettere å oppdage på bildene. Jeg kunne nå se at vinduene til Revell har en ganske så kraftig "karm" på oversiden, noe som måtte være rullegardina.

 

Neste "oppdagelse" var at jeg hadde montert vinduet i kabindøra opp ned, med rullegardina i nedkant. Det var ikke snakk om å presse ut vinduet og montere det inn på nytt. Løsningen ble å skjære ned og pusse til nedre vinduskarm og så legge på et halvt plastrør på øvre vinduskarm. Jeg benyttet også anledningen til å montere rullegardin på framre kabindør.

 

Ju52_25_small.jpg

 

Nå får jeg se å flekke over rullegardiner og vinduskarmer, med faenskapen ....  :'(

 

Nils  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 125
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Så du har ymse erfaringer med Vallejo Air du også :'( Det har jeg også fått erfart og har beveget meg litt bort fra Vallejo og gått tilbake til Xtracrylics. Den er noe mer tolerant overfor ytre påkjenninger og legger seg fint på modellen. Det er mange nye felter man blir ekspert på i modellbygging, og nå ser jeg du har fått erfaring med førkrigs rullegardiner :D Synes ellers det ser meget bra ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du nevner rullegardinene kom jeg plutselig til å tenke på litt mer detaljproblematikk og valg man må ta ved en førkrigs DNL-maskin.

 

Inni taket på settet er det fordypninger for kleshengere.  I mellom disse er det noen små runde forhøyninger som skal forestille friskluftdyser.  Se bildene:

Interir4.jpg

 

interir2.jpg

 

Imidlertid kan jeg ikke finne dokumentasjon på at de norske Junkerne hadde dette men derimot en slags friskluftslange som hang ned mellom vinduene.  Dette kan sees tydelig på følgende inventarbilder:

 

Fra åpningen av nordnorgeruten etter krigen (før noen fly ble ombygget så dette bør være eks-"Najaden" eller eks-"Falken"):

nordnorgeruten.jpg

 

Fra Trondheim 1936.  Lasting av post:

TrondheimLufthavn1936.jpg

 

Inventar "Havørn":

DSCN2320.jpg

 

Slangen fungerte slik (bildet er fra en litt mer luksusinnredet tysk Ju 52 før krigen):

interir3.jpg

 

Det er ikke dermed sagt at "Havørn" hadde slanger og ikke dyser men jeg kan ikke finne det på noen bilder av norske Ju 52 fra før krigen.

 

Legg dessuten merke til delvis mangel på kleshengere på bildet av "Havørn".

 

Ellers ville jeg fjernet den store firkanten midt på innsiden av døra.  Her ble det plassert skilt om hvilken rute flyet hadde, f.eks. Berlin-Wien og var nok viktigst på store flyplasser der mange Ju 52 var oppstilt slik at man ikke gikk på feil fly.  Det var dessuten ikke alltid i bruk.  I Norge var det nok ikke noen tvil om hvilket fly man skulle gå på så disse skiltene var ikke i bruk.  Jeg fant ikke noe bilde av innsiden av døra til "Havørn" i farta men derimot disse av "Hauken", "Najaden", samt et bilde av "Falken" tatt 2 måneder før den ble solgt til Norge og fløy rundt som "Fritz Simon" på Oslo-Göteborg-København ruta.  Ingen av bildene viser dette skiltet i bruk.

hent_bildeCA88S4FJ.jpg

 

LN-DAF-1.jpg

 

D-AQUI.jpg

 

Legg merke til de to snorene til rullegardinene på innsiden av døra til "Hauken".  En i midten for å dra ned og en på siden for å dra opp.  Dette vises også på bildene av rullegardinene inni flyet.

 

Man kan og merke seg at Revell har reprodusert setene nøyaktig slik som på det første inventarbildet.  Hvis man ser på setene på bildet av inventaret i "Hauken" vil man merke at setene faktisk ikke er helt like som i settet, og da tenker jeg ikke på putene men selve skinnsetene.  Det vises også tydelig på ryggen på klappsetet på bildet av "Hauken".

 

Ingen av de norske inventarbildene viser det lille runde instrumentet (temperatur, klokke..????) mellom spakene over midtsetet bakerst.

 

 

 

Trond Olaf Larsen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går tregt med byggingen om dagen. Redigering av Norsk Luftfartshistorisk Magasin samt konfirmasjonsforeredelser i huset får ta noe av skylden.

 

Men jeg har da iallefall fått limt sammen flykropphalv(?)delene. Det er jo en milepæl på en modell bare det.

 

Bilder kommer nok etterhvert.

 

Nils  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det med motordekselet skal vi fikse. Men før det har jeg en annen utfordring. Etter å ha kappet av nesen ser jeg at det er svært lite å gå på mellom resincockpiten og snittflaten. Der skal det monteres en brannvegg, også den av resin. Men denne skal liksom stikke et par millimetre inn i flykroppen. Dette er det selvsagt ikke plass til.

 

Ju52_31_small.jpg

 

Ju52_32_small.jpg

 

Her måtte det pusses. Men det ga jeg opp etter et par minutter. Å pusse seg gjennom denne resinklumpen ned til det bare gjenstår en løvbladtynn vegg ville ta natt og dag pluss at biten jeg ville stå igjen med garantert ikke ville kunne brukes. Neste idé var å sage seg gjennom. Dette gikk bedre, men sagingen skapte nok varme til å begyne å deformere den tynne veggen som skulle bli igjen.  :'(

 

Men jeg kom selvsagt opp med den perfekte løsningen.

 

Ju52_33_small.jpg

 

Litt plastlister og annen detaljering nå så har jeg en utmerket brannvegg.  :thumb:

 

Rømmelokket ble limt fast med araditt, en diger klump som fester veggen til resincockpiten og litt langt kanten så den holder seg på plass der.

 

Taket er forøvrig bare klikket på plass. Det er lettere å håndtere modellen da, og mindre sjanse for å føkke opp interiøret.

 

Nils  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare en måte som jeg synes funker når det gjelder å fjerne en så diger resinklump og det er å skrape det ned med et skalpell.  Normalt føles det som at det vil ta en evighet men det tar bare en kveld.

 

Jeg har forkastet idèen om å bruke Aires cockpiten.  Dels fordi jeg fant ut at "Askeladden" langt fra var sivilisert i cockpiten og dels siden Aires cockpiten hadde en enda større resinklump som stakk ut av åpningen foran og måtte tynnes veldig mye i tillegg til brannveggen.

 

 

Trond Olaf Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Jeg hadde besøk av Tormod i dag til bykkekveld og vi fikk gjort endel begge to. Det var på tide for min del, for jeg hadde ikke rørt modellen på et par måneder. Men i kveld fikk jeg gjort masse!!

 

Ju52_35_small.jpg

 

Ju52_36_small.jpg

 

Veggen er bygget opp av rømmeplast, strips, metalltråder og noen resinbiter som er skåret løs fra CMK-settet. Nå tror jeg at jeg skal male litt før jeg smekker resten av nesen på plass.

 

Fantastisk med byggekvelder. Trivelig er det også.  :thumb:

 

Nils  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.