Gå til innhold
  • Bli medlem

Bell 47D-1 (FERDIG Einar Sandvik)


Anbefalte innlegg

Jeg må korrigere med sjøl litt angående det at jeg skrev at alle Bell 47 D- og G-helikoptrene på bildene i heftet til Olve hadde halerotorbøylen festa oppå bommen til halerotoren. Det stemmer ikke helt. 

 

På bildet av Bell 47G, nr. 698 i heftet, kan en se at bøylen er festa i bakkant av halerotorbommen, akkurat som Bell 47D-1 nr. 642 på Gardermoen. Bildet av Bell 47G nr 698 skriver seg fra et seint tidspunkt, da helikopteret tilhørte 720 skvadron. De andre to Bell 47 G-3-helikoptrene totalhavarerte i 1957 og 1958, men nr. 698 klarte seg helt fram til 1970 før det totalhavarerte. Ingen av de tre Bell 47G-3 overlevde lenge nok til å kunne havne på museum, med andre ord.

Mi5bD7m.jpg

 

Det utstilte eksemplaret på Luftfartsmuseet i Bodø, nr. 632, som ble ombygd fra Bell 47D-1 til å få  dobbeltankkonfigurasjon, som G, viser seg også å ha festet for halerotorbøylen bak halerotorbommen. Det samme har altså den bevarte Bell 47D-1 på Gardermoen.

BpAg7QH.jpg

Både den originale G-3 maskina og ombygde G-modellen på bildene over har forøvrig også fått påmontert en ny type haleflate med med finner som ikke var i bruk på norske Bell 47 tidligere. Italeri-byggesettet for Bell 47G har med ei slik haleflate.

 

Konklusjonen blir altså at overlevende norske Bell 47 D og G trolig fikk bytta ut halerotorenheten på et seint tidspunkt, kanskje en gang på 1960-tallet, og de kan bygges i siste fargeskjema med denne seine halerotorbøyletypen.  

 

Når det gjelder norske Bell 47G-3, er det følgelig bare Bell 47G-3 nr. 698 som kan bygges av Italeri-byggesettet uten å endre halerotorbøylen, og det må i så fall males i siste fargeskjema med oransje hale. Hm, godt tips til meg sjøl. :)

O3W5cGA.jpg

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var først etter ei stund at norske Bell 47 D-1 fikk horisontale  haleflater. Heilt i starten hadde de ikke horisontale haleflater i det hele tatt. Det var bare et smalt skråstilt brett på hver side av den vertikale flata på undersida av halepartiet, slik en kan se på bildet under. Dette brettet ble beholdt også etter at horisontale haleflater ble montert. Hvorvidt de skråstilte bretta hadde noen aerodynamisk funksjon eller bare fungerte som støtte til den vertikale flata, veit jeg ikke.

cJZo89Z.jpg

 

Det er slik jeg har tenkt å konfigurere halepartiet på modellen min av Bell 47D-1. Imidlertid trur jeg det kan være lurt å vente med å montere dette til etter at jeg har malt halepartiet blått, ettersom jeg ser for meg at halebretta, som skal være gule, blir vanskelige å maskere. 

 

 

 

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra fotografier av norske Bell 47 D-1, så kan det anes en viss kronologi i oppgraderingene:

 

I den første fasen hadde helikoptrene merking midt på halebommen og hadde enkle landingsskinner.

 

I fase to fikk de merkinga plassert på den vertikale haleflata, flottører i stedet for landingsskinner, oppheng for jerrykanner utenfor motoren og ei horisontal haleflate.

 

I tredje fase fikk de oransje halemerking, svarte flottører og fikk bytta ut halerotorseksjonen. 

 

Parallelt med dette ser det også ut til at de stadig har fått bytta ut motorer, radioinstallasjoner mm.

 

 

 

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående farger - jeg var en liten tur innom Flysamlingen i dag, og hadde med meg min fargevifte. 🙂 Ikke uventet så var det flere varianter av både gul og blå, på forskjellige deler, og pga. overflekking. 🤔

 

For blåfargen så vil jeg peke ut FS 15102 som hovedfarge. Dvs. fargen på flyet var bittelitt lysere, men det kan forklares med mange års solbleking. Enkelte deler var flekket over med en litt lysere farge, FS 15180. Begge er nok varianter av Bengalac Funkisblå.

Gulfargen på halepartiet var hovedsakelig nær FS 13415, regulert for samme solbleking. Den innkapselde sykebåren var imidlertid FS 13538.

Og, hvis det er av interesse... Sykebåren hadde noen partier i rød, FS 21105. Samme farge var også malt på eksperimenthelikopteret PK X-1 som står ved siden av. Denne hadde forøvrig en mye mørkere blåfarge på cockpit-"glassklokka" - FS 15052.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du tok deg bryderiet med å undersøke fargene på helikopteret. Det setter jeg pris på.

 

Da fikk vi bekrefta at blåfargen FS15102 som er brukt på de norske Bell 47-helikoptrene er den samme som den som ble oppgitt for skolefly i de første etterkrigsåra på den gamle fargeguiden på IPMS Norge-sidene, under Luftforsvaret SIG, altså en farge som tilsvarer Xtracolor 152 som jeg var inne på tidligere i denne tråden. At fargen ser litt blankere ut på et museumseksemplar enn ute i felten, er jo ingen bombe.

 

Gulfargen i halepartiet har jeg ikke undersøkt tidligere. FS13415, altså. Det er trolig det samme som  vingefargen på norske blå-gule skolefly  den perioden. I papirkopien jeg har av fargeguiden fra IPMS Norge-sidene, er det ikke oppgitt noe FS-nummer eller maling. Jeg kunne kjapt konstatere at FS 13415 ikke stemmer med noen av Xtracolor-gulfargene jeg har på lager, i alle fall. Urban Fredriksson oppgir ingen ekvivalent til FS13415, etter det jeg kan se. Hm, jeg får kikke mer rundt i malingslager og fargekart.

 

Undersøkte du størrelsen på bokstavene i merkinga?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort en (helt uvitenskapelig) test på noen modellfarger jeg hadde liggende. Modellmalingen er i rekkefølge ovenfra:

  • Xtracolor X106 - FS13538 Insignia Yellow
  • Humbrol H197 - RAL 1028 Lufthansa Yellow
  • Precision M237 - RAL 1007 Chromgelb
  • White Ensign Colourcoats ACRA03 - Giallo Mimetico3 / FS 23434
  • Phoenix Precision M115 - Roundel/Trainer Yellow

Selv synes jeg at Humbrol-fargen for RAL 1028 matcher ganske bra. Denne burde også være enkel å få tak i. Denne matcher ganske godt det som vises som Kromgul på Bencalac sine fargekart.

 

 

Kromgul.JPG

Endret av Nils Mathisrud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En godt synlig del på norske Bell 47D-1, er et luftinntak som er montert på taket bak cockpiten. Derfra går det en luftslange rundt motoren. Dette luftinntaket har jeg ikke sett på bilder av Bell 47 G.

fI2NJD0.png

 

Luftinntaket er også å se på eksemplaret på Gardermoen. Her er det umalt, men jeg har sett det blåmalt på et fargebilde fra rundt 1960.

M4aNwrt.jpg

 

Denne detaljen er ikke med i Pavla-byggesettet, så jeg snekra sammen et av tynn plasticard. Jeg prøvde først å brette til dette inntaket av en passelig bit fra fotoetsarket, men presterte å brette feil, så da var den sjansen oppbrukt. Det ferdige luftinntaket skrår nok for lite utover jamført med det som sitter på helikopteret på Gardermoen, men det får stå sin prøve. Detaljen er i alle fall på plass.

cBXCtvE.jpg

 

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under dette luftinntaket på babord side ser det ut til å gå en stor seildukssekk eller seildukspølse på skrå ned fram motoren og ned til bakkant av cockpiten. Den vises både på det gamle fotografiet og i det utstilte helikopteret på Gardermoen.

 

Hvilken funksjon kan denne seildukspølsa ha hatt? 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske klart at motoren i Pavla-byggesettet ikke stemmer helt overens med bilder av norske Bell 47D-1. Jeg niglaner på bilder for å finne ut av forskjellene, men motoren er så innpakka at det er vanskelig å finne ut av. Ulike elementer som pakker inn motoren, er det lettere å se. 

 

På Digitalmuseum finnes et bilde av Leif Juster som blir landsatt fra en Bell 47D-1 på Sverresborg i Trondheim St. Hansaften 1957. På bildeutsnittet av dette ganske skarpe bildet fra Adresseavisen ser vi bak Juster en del detaljer på styrbord side, blant annet to kasser som går igjen på flere bilder.

 

Bak stativet for jerrykanna over kassene, ser vi at det er noe lyst på utsida av motoren og eksosrøret. Røret som stikker fram under drivstofftanken er også en detalj som må være med på modellen.

 

D5IqANx.png

 

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorene til Pavla og Italeri side om side. Jeg holder på å modifisere Pavla-motoren i retning av det jeg ser på bilder. Bell 47 fikk stadig kraftigere motorer etter hvert, men var det virkelig så stor forskjell på størrelsen til motorene i Bell 47D-1 og Bell 47G?

 

e0YLrBB.jpg

 

Det har gått hardt utover vifta til Pavla-motoren etter mye handtering.....av og til med litt lim på fingrene. :(

Endret av Einar Sandvik
  • Me like! 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg malte haleseksjonen med blank blå Xtracolor 152 for tre dager siden med pensel for å få på et såpass tjukt lag maling på den flate fotoetsen at den ser mer rund ut. Cockpitseksjonen fikk strøk nummer to. Fremdeles er malinga litt klebrig. Den tørker seint. Planen videre er å pusse ned ujevnheter når malinga har tørka ferdig, og så gi modellen et nytt lag blåmaling med sprøyta.

 

PPjKft4.jpg

Endret av Einar Sandvik
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Jostein H. Reinsnos skrev:

Denne er veldig bra å tilsette Xtracolor. Tørker mye raskere med et par dråper i malingen. Gode erfaringer

https://www.rustins.ltd/rustins/our-products/decorating-products/paint-driers?fbclid=IwAR3e-uwY-3RKzz_rLEZHXhoa5cEkYrm1vOF7SWA8vFhcVobaG4jGef8wRFM

Takk for tips! Har du kjøpt den i butikk her i landet eller på nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interiøret i cockpiten er malt, og stikker av metalltåd er satt på plass. Litt høylys er påført på setene, men ingen vask ennå.

 

Jeg har ikke klart å se skulderstropper til setebelter på noe bilde av norske Bell 47 tidlig i karrieren. Heller ikke har jeg kunnet slå fast sikkert at de var forsynt med hoftebelter. Imidlertid synes jeg det er rart om de ikke hadde hoftebelter. I byggesettet fulgte det med stropper til fastspenning av pasienter på bårene, så jeg tok disse reimene i bruk til hoftebelter.

 

IdIsDYq.jpg

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dette bildet fra 1957 ser vi piloten bruke hjelm, og hjelmen til passasjeren ligger på det andre setet. Jeg kan vanskelig tenke meg at piloten ikke da også har setebelter. Skulderreim kan jeg ikke se på bildet.

 

På de aller tidligste bildene bruker imidlertid pilotene ikke hjelm, så setebelter kan jo ha kommet til underveis. HMS var ganske ukjent på 1950-tallet. Alle ulykkene med Bell 47 kan ha ført til skjerpings.

 

KhDk1uY.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.