Einar Sandvik Skrevet 30. september 2021 Del Skrevet 30. september 2021 (endret) Jeg må korrigere med sjøl litt angående det at jeg skrev at alle Bell 47 D- og G-helikoptrene på bildene i heftet til Olve hadde halerotorbøylen festa oppå bommen til halerotoren. Det stemmer ikke helt. På bildet av Bell 47G, nr. 698 i heftet, kan en se at bøylen er festa i bakkant av halerotorbommen, akkurat som Bell 47D-1 nr. 642 på Gardermoen. Bildet av Bell 47G nr 698 skriver seg fra et seint tidspunkt, da helikopteret tilhørte 720 skvadron. De andre to Bell 47 G-3-helikoptrene totalhavarerte i 1957 og 1958, men nr. 698 klarte seg helt fram til 1970 før det totalhavarerte. Ingen av de tre Bell 47G-3 overlevde lenge nok til å kunne havne på museum, med andre ord. Det utstilte eksemplaret på Luftfartsmuseet i Bodø, nr. 632, som ble ombygd fra Bell 47D-1 til å få dobbeltankkonfigurasjon, som G, viser seg også å ha festet for halerotorbøylen bak halerotorbommen. Det samme har altså den bevarte Bell 47D-1 på Gardermoen. Både den originale G-3 maskina og ombygde G-modellen på bildene over har forøvrig også fått påmontert en ny type haleflate med med finner som ikke var i bruk på norske Bell 47 tidligere. Italeri-byggesettet for Bell 47G har med ei slik haleflate. Konklusjonen blir altså at overlevende norske Bell 47 D og G trolig fikk bytta ut halerotorenheten på et seint tidspunkt, kanskje en gang på 1960-tallet, og de kan bygges i siste fargeskjema med denne seine halerotorbøyletypen. Når det gjelder norske Bell 47G-3, er det følgelig bare Bell 47G-3 nr. 698 som kan bygges av Italeri-byggesettet uten å endre halerotorbøylen, og det må i så fall males i siste fargeskjema med oransje hale. Hm, godt tips til meg sjøl. Endret 30. september 2021 av Einar Sandvik Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 1. oktober 2021 Del Skrevet 1. oktober 2021 (endret) Det var først etter ei stund at norske Bell 47 D-1 fikk horisontale haleflater. Heilt i starten hadde de ikke horisontale haleflater i det hele tatt. Det var bare et smalt skråstilt brett på hver side av den vertikale flata på undersida av halepartiet, slik en kan se på bildet under. Dette brettet ble beholdt også etter at horisontale haleflater ble montert. Hvorvidt de skråstilte bretta hadde noen aerodynamisk funksjon eller bare fungerte som støtte til den vertikale flata, veit jeg ikke. Det er slik jeg har tenkt å konfigurere halepartiet på modellen min av Bell 47D-1. Imidlertid trur jeg det kan være lurt å vente med å montere dette til etter at jeg har malt halepartiet blått, ettersom jeg ser for meg at halebretta, som skal være gule, blir vanskelige å maskere. Endret 1. oktober 2021 av Einar Sandvik Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 2. oktober 2021 Del Skrevet 2. oktober 2021 (endret) Ut i fra fotografier av norske Bell 47 D-1, så kan det anes en viss kronologi i oppgraderingene: I den første fasen hadde helikoptrene merking midt på halebommen og hadde enkle landingsskinner. I fase to fikk de merkinga plassert på den vertikale haleflata, flottører i stedet for landingsskinner, oppheng for jerrykanner utenfor motoren og ei horisontal haleflate. I tredje fase fikk de oransje halemerking, svarte flottører og fikk bytta ut halerotorseksjonen. Parallelt med dette ser det også ut til at de stadig har fått bytta ut motorer, radioinstallasjoner mm. Endret 2. oktober 2021 av Einar Sandvik Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Mathisrud Skrevet 3. oktober 2021 Del Skrevet 3. oktober 2021 Angående farger - jeg var en liten tur innom Flysamlingen i dag, og hadde med meg min fargevifte. Ikke uventet så var det flere varianter av både gul og blå, på forskjellige deler, og pga. overflekking. For blåfargen så vil jeg peke ut FS 15102 som hovedfarge. Dvs. fargen på flyet var bittelitt lysere, men det kan forklares med mange års solbleking. Enkelte deler var flekket over med en litt lysere farge, FS 15180. Begge er nok varianter av Bengalac Funkisblå. Gulfargen på halepartiet var hovedsakelig nær FS 13415, regulert for samme solbleking. Den innkapselde sykebåren var imidlertid FS 13538. Og, hvis det er av interesse... Sykebåren hadde noen partier i rød, FS 21105. Samme farge var også malt på eksperimenthelikopteret PK X-1 som står ved siden av. Denne hadde forøvrig en mye mørkere blåfarge på cockpit-"glassklokka" - FS 15052. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 3. oktober 2021 Del Skrevet 3. oktober 2021 Takk for at du tok deg bryderiet med å undersøke fargene på helikopteret. Det setter jeg pris på. Da fikk vi bekrefta at blåfargen FS15102 som er brukt på de norske Bell 47-helikoptrene er den samme som den som ble oppgitt for skolefly i de første etterkrigsåra på den gamle fargeguiden på IPMS Norge-sidene, under Luftforsvaret SIG, altså en farge som tilsvarer Xtracolor 152 som jeg var inne på tidligere i denne tråden. At fargen ser litt blankere ut på et museumseksemplar enn ute i felten, er jo ingen bombe. Gulfargen i halepartiet har jeg ikke undersøkt tidligere. FS13415, altså. Det er trolig det samme som vingefargen på norske blå-gule skolefly den perioden. I papirkopien jeg har av fargeguiden fra IPMS Norge-sidene, er det ikke oppgitt noe FS-nummer eller maling. Jeg kunne kjapt konstatere at FS 13415 ikke stemmer med noen av Xtracolor-gulfargene jeg har på lager, i alle fall. Urban Fredriksson oppgir ingen ekvivalent til FS13415, etter det jeg kan se. Hm, jeg får kikke mer rundt i malingslager og fargekart. Undersøkte du størrelsen på bokstavene i merkinga? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Mathisrud Skrevet 3. oktober 2021 Del Skrevet 3. oktober 2021 (endret) Jeg har gjort en (helt uvitenskapelig) test på noen modellfarger jeg hadde liggende. Modellmalingen er i rekkefølge ovenfra: Xtracolor X106 - FS13538 Insignia Yellow Humbrol H197 - RAL 1028 Lufthansa Yellow Precision M237 - RAL 1007 Chromgelb White Ensign Colourcoats ACRA03 - Giallo Mimetico3 / FS 23434 Phoenix Precision M115 - Roundel/Trainer Yellow Selv synes jeg at Humbrol-fargen for RAL 1028 matcher ganske bra. Denne burde også være enkel å få tak i. Denne matcher ganske godt det som vises som Kromgul på Bencalac sine fargekart. Endret 3. oktober 2021 av Nils Mathisrud Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Mathisrud Skrevet 3. oktober 2021 Del Skrevet 3. oktober 2021 53 minutes ago, Einar Sandvik said: Undersøkte du størrelsen på bokstavene i merkinga? Nei, det fikk jeg ikke gjort. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 3. oktober 2021 Del Skrevet 3. oktober 2021 Jeg har mye Humbrol-maling liggende, men ikke H 197, ser jeg. Vel, jeg er ikke helt klar til å gå i gang med gulmalinga riktig ennå, uansett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 4. oktober 2021 Del Skrevet 4. oktober 2021 En godt synlig del på norske Bell 47D-1, er et luftinntak som er montert på taket bak cockpiten. Derfra går det en luftslange rundt motoren. Dette luftinntaket har jeg ikke sett på bilder av Bell 47 G. Luftinntaket er også å se på eksemplaret på Gardermoen. Her er det umalt, men jeg har sett det blåmalt på et fargebilde fra rundt 1960. Denne detaljen er ikke med i Pavla-byggesettet, så jeg snekra sammen et av tynn plasticard. Jeg prøvde først å brette til dette inntaket av en passelig bit fra fotoetsarket, men presterte å brette feil, så da var den sjansen oppbrukt. Det ferdige luftinntaket skrår nok for lite utover jamført med det som sitter på helikopteret på Gardermoen, men det får stå sin prøve. Detaljen er i alle fall på plass. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 5. oktober 2021 Del Skrevet 5. oktober 2021 (endret) Under dette luftinntaket på babord side ser det ut til å gå en stor seildukssekk eller seildukspølse på skrå ned fram motoren og ned til bakkant av cockpiten. Den vises både på det gamle fotografiet og i det utstilte helikopteret på Gardermoen. Hvilken funksjon kan denne seildukspølsa ha hatt? Endret 5. oktober 2021 av Einar Sandvik Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 6. oktober 2021 Del Skrevet 6. oktober 2021 (endret) Det er ganske klart at motoren i Pavla-byggesettet ikke stemmer helt overens med bilder av norske Bell 47D-1. Jeg niglaner på bilder for å finne ut av forskjellene, men motoren er så innpakka at det er vanskelig å finne ut av. Ulike elementer som pakker inn motoren, er det lettere å se. På Digitalmuseum finnes et bilde av Leif Juster som blir landsatt fra en Bell 47D-1 på Sverresborg i Trondheim St. Hansaften 1957. På bildeutsnittet av dette ganske skarpe bildet fra Adresseavisen ser vi bak Juster en del detaljer på styrbord side, blant annet to kasser som går igjen på flere bilder. Bak stativet for jerrykanna over kassene, ser vi at det er noe lyst på utsida av motoren og eksosrøret. Røret som stikker fram under drivstofftanken er også en detalj som må være med på modellen. Endret 6. oktober 2021 av Einar Sandvik Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 6. oktober 2021 Del Skrevet 6. oktober 2021 Her ser vi området like bak cockpiten og får med oss flere detaljer. Dumt med redningskorga som dekker den nedre delen av motoren. Jeg har etter fattig evne prøvd å reprodusere noe av det jeg ser på bildene. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 7. oktober 2021 Del Skrevet 7. oktober 2021 Hm. Når jeg ser på den øverste delen av motoren som vises på de to bildene i forrige innlegg, altså festet for rotorakslingen, så aner det meg at det kan dreie seg om to ulike utgaver av motoren. Riktignok vises både den faste og den roterende delen i forskjellige posisjoner, men.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 7. oktober 2021 Del Skrevet 7. oktober 2021 (endret) Motorene til Pavla og Italeri side om side. Jeg holder på å modifisere Pavla-motoren i retning av det jeg ser på bilder. Bell 47 fikk stadig kraftigere motorer etter hvert, men var det virkelig så stor forskjell på størrelsen til motorene i Bell 47D-1 og Bell 47G? Det har gått hardt utover vifta til Pavla-motoren etter mye handtering.....av og til med litt lim på fingrene. Endret 7. oktober 2021 av Einar Sandvik 1 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 8. oktober 2021 Del Skrevet 8. oktober 2021 (endret) Jeg malte haleseksjonen med blank blå Xtracolor 152 for tre dager siden med pensel for å få på et såpass tjukt lag maling på den flate fotoetsen at den ser mer rund ut. Cockpitseksjonen fikk strøk nummer to. Fremdeles er malinga litt klebrig. Den tørker seint. Planen videre er å pusse ned ujevnheter når malinga har tørka ferdig, og så gi modellen et nytt lag blåmaling med sprøyta. Endret 8. oktober 2021 av Einar Sandvik 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jostein H. Reinsnos Skrevet 8. oktober 2021 Del Skrevet 8. oktober 2021 Denne er veldig bra å tilsette Xtracolor. Tørker mye raskere med et par dråper i malingen. Gode erfaringer https://www.rustins.ltd/rustins/our-products/decorating-products/paint-driers?fbclid=IwAR3e-uwY-3RKzz_rLEZHXhoa5cEkYrm1vOF7SWA8vFhcVobaG4jGef8wRFM 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 8. oktober 2021 Del Skrevet 8. oktober 2021 52 minutter siden, Jostein H. Reinsnos skrev: Denne er veldig bra å tilsette Xtracolor. Tørker mye raskere med et par dråper i malingen. Gode erfaringer https://www.rustins.ltd/rustins/our-products/decorating-products/paint-driers?fbclid=IwAR3e-uwY-3RKzz_rLEZHXhoa5cEkYrm1vOF7SWA8vFhcVobaG4jGef8wRFM Takk for tips! Har du kjøpt den i butikk her i landet eller på nettet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jostein H. Reinsnos Skrevet 8. oktober 2021 Del Skrevet 8. oktober 2021 Denne kom fra Vertøy AS (verktoy.as) i Stavanger. Om de ikke har på lager kan de muligens skaffe. Hadde du bodd i nærheten skulle du fått fra flaska mi. Har en flaske som sikkert holder ut mitt liv 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 8. oktober 2021 Del Skrevet 8. oktober 2021 OK. Takk for informasjonen. Jeg får se om jeg får tak i noe slikt fludium. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 9. oktober 2021 Del Skrevet 9. oktober 2021 Det ser ut til at hovedrotoren i Pavla-byggesettet trenger litt oppretting. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 10. oktober 2021 Del Skrevet 10. oktober 2021 Rart hvordan avslappende varme bad og litt bøy og tøy kan rette opp en skakkjørt kropp. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 11. oktober 2021 Del Skrevet 11. oktober 2021 Interiøret i cockpiten er malt, og stikker av metalltåd er satt på plass. Litt høylys er påført på setene, men ingen vask ennå. Jeg har ikke klart å se skulderstropper til setebelter på noe bilde av norske Bell 47 tidlig i karrieren. Heller ikke har jeg kunnet slå fast sikkert at de var forsynt med hoftebelter. Imidlertid synes jeg det er rart om de ikke hadde hoftebelter. I byggesettet fulgte det med stropper til fastspenning av pasienter på bårene, så jeg tok disse reimene i bruk til hoftebelter. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 11. oktober 2021 Del Skrevet 11. oktober 2021 På dette bildet fra 1957 ser vi piloten bruke hjelm, og hjelmen til passasjeren ligger på det andre setet. Jeg kan vanskelig tenke meg at piloten ikke da også har setebelter. Skulderreim kan jeg ikke se på bildet. På de aller tidligste bildene bruker imidlertid pilotene ikke hjelm, så setebelter kan jo ha kommet til underveis. HMS var ganske ukjent på 1950-tallet. Alle ulykkene med Bell 47 kan ha ført til skjerpings. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 12. oktober 2021 Del Skrevet 12. oktober 2021 Jeg forhørte meg om setebeltesaken på Flysamlingen, og fikk til svar at det mangler dokumentasjon, men at et bilde fra 1954 ser ut til å vise at hoftebelter da var i bruk. Trolig var hoftebelter i bruk helt fra starten av på Bell 47D i Norge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 13. oktober 2021 Del Skrevet 13. oktober 2021 Det utydelige gamle avisbildet fra 1954 ser ut til å vise at det ligger hoftebelter i passasjersetet. De er svært lyse, slik som setebelter gjerne var under Andre verdenskrig, så det ser ut til at jeg bør male hoftebeltene på nytt i en lysere farge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.