Gå til innhold
  • Bli medlem

Bell 47D-1 (FERDIG Einar Sandvik)


Anbefalte innlegg

Nils Mathisrud skrev (1 time siden):

Selv om bokstavene er riktig størrelse, så har de ikke riktig form. De skal være av "RAF-type", dvs. litt tynnere og R'en skal være rundere.

 

Videre skal plata gå nærmere bokstavene. Jeg ville tatt i mot tilbudet om å få laget nye, riktige dekaler.

 

Faktisk lurer jeg på om både bokstavene og rondellen skulle vært enda en tanke mindre, for hele plaketten er i største laget. Jeg er klar over at bokstavene skulle vært en tanke tynnere. Det skulle vært en anelse mer luft mellom bokstavene. Det er mulig det er et synsbedrag, men det ser ellers for meg ut til at bokstavene på KK-R er tjukkere enn på KK-O på bildene jeg har posta lengre opp i tråden. 

 

Vingtordekalene er mye mer håndterbare  enn de jeg fikk printa ut, som lett gikk i oppløsning, sjøl om de fikk flere lag lakk oppå før bruk. Det ble noen runder og flere ødelagte dekaler før jeg fikk pilene på haleflata på plass. Jeg vet rett og slett ikke om jeg orker å ta en runde til med plaketten, når resultatet ble såpass bra som det ble. 

 

Planen har vært å skjære eller file vekk litt av plaketten øverst og nederst på hver side av rondellen, men jeg har ennå ikke gjort det, siden hele plaketten bør få et lag lakk før jeg starter med dette.

 

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Mathisrud skrev (8 timer siden):

Har i dag modifisert en annen profiltegning og laget denne. Jeg kan få laget merkinger som dekaler på et "smågodt-ark". Men det spørs om det blir innafor tidsfristen din. Siden metallplata har hvit bakgrunn kan jeg også prøve å printe ut roundell og koder på transperant eller hvit dekalark.

Bell47D_632_KK-R_port.jpg

 

Det smågodt-arket har jeg sans for! :)

 

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg lurer på om understellet på dette helikopteret opprinnelig var umalt, med svarte gummi-tupper på meiene, for jeg synes understellet på KK-R ser svært lyst ut.

 

Det følger med hjulfester og hjul til meiene i Pavla-byggesettet. Etter hvert som jeg har glant på bilder av understellet, har jeg imidlertid notert meg at det ser ut til at de norske Bell 47 D ikke ser ut til å ha fått montert hjul på hjulfestene som er plassert på meiene (gule ringer). Verken KK-O eller KK-R har det. 

 

På babord side er det et merkelig oppheng på det bakre meiefestet (rød ring). Hva kan det være? Et lys? Det har en viss likhet med lyset under cockpiten (blå ring). Lampa ser ut til å være umalt, akkurat som understellet, på bildet av KK-R. 

 

PgBJgqu.jpg

 

q90sKQk.jpg

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Mathisrud skrev (1 time siden):

Finnes det ikke andre maskiner som er bedre dokumentert i form av bilder?

 

Jeg kjenner ikke til flere bilder enn disse to som viser norske Bell 47D-1 med understell med meier. De ble kanskje utstyrt med flottører etter ganske kort tid. I flybladet til Olve er det et fargebilde av KK-O i tidlig fargeskjema og med gule flottører og et svart-hvitt-foto av KK-U i tidlig fargeskjema og med flottører. Påskrifta med "Flyvåpnets redningstjeneste" var med mindre bokstaver enn det som ble brukt senere. Bell 47.pdf (flyblader.com) Jeg har for øvrig et fint resinsett med flottører for Bell 47 liggende, men mangler bokstaver til flottørene.

 

Jeg tenker KK-R kunne være spesielt interessant for Flysamlingen på Gardermoen, ettersom det skal være den samme maskina som den de har utstilt. I følge flybladet til Olve ble KK-R senere til BE-D, JT-M og så sivilregistrert som LN-ORM før det havna på museum i forsvaret. Dette må være Gardermoen-maskina. I Bodø er vel KK-P utstilt, den som ble ombygd til G-modell etter et havari.

 

Piloten satt vel på babord (venstre) side. Jeg har en teori om at det var et ekstra søkelys/landingslys montert over meia på babord side, og at dette lyset ble utelatt da flottører ble montert i stedet for meier, kanskje fordi flottørene sperra så mye for utsikta at det ikke hadde noen hensikt med dette lyset. Bare en teori, jeg vet ikke.

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind Jensen skrev (52 minutter siden):

Ser at jeg lagde andre K-er enn Nils. Tok utgangspunkt i vedlagte bilde. Mulig jeg feiltolket det, eller at fontene ble endret underveis. Mine er definitivt ikke samme som de to sort/hvitt bildene som er lengre opp i tråden her. Like greit at de var for store…

 

 

Godt observert!

 

Du gjorde rett i å lage bokstavene slik du gjorde ut i fra fargebildet av KK-O med flottører, men jeg ser nå at K-ene er litt forskjellige på bildene. Det ser ut som at plaketten til KK-O er blitt skifta ut fra da helikopteret hadde meier til da KK-O fikk flottører, og dermed kom det nye fonter. Jeg trodde fargebildet tatt rett fra sida var best å jobbe ut i fra, men der tok jeg feil, ser jeg. Det hadde blitt rett dersom jeg bygde KK-O med flottører. Igjen: Takk for hjelpa!

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Montering av understell med meier pågår. Den ene meia i byggesettet var knekt før jeg starta, så jeg lagde nye meier av varmstrukket plast.

 

Knepet med å strekke så tjukke stenger som disse meiene, er å varme opp et ganske langt og tjukt stykke plaststang, og så vente noen sekunder før man begynner å strekke plasten. Det vanskeligste var å få lagt inn en passe bøy på enden før plasten kjølna for mye. Litt ujevn tjukkelse mot enden ble pussa ned.

 

Jeg tok mål og bora groper i meiene for å sette overdelen av understellet fast i. Det ville vært enda mer solid med et understell av metall, sjølsagt.

 

Her er helikopteret satt løst oppå understellet for å sjekke at det passer. 

 

4HWglpQ.jpg

 

 

 

 

 

 

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils var så snill å sende meg tre fotografier av Bell 47 D-1 med meier, et av KK-R og to av KK-P. Der kunne jeg konstatere at også KK-P hadde denne utveksten bak på meiefestet på venstre side, som jeg viste med rød ring rundt på bildene jeg posta lørdag. På det ene bildet kan man se noe som ligner et batteri eller kanskje en liten motorboks montert på denne utveksten. Jeg viser et lite utsnitt av bildet av KK-P her, for å vise hva jeg snakker om. 

 

OcpBwDc.jpg

 

Jeg vet ikke hva dette er, men kommer til å lage denne utveksten på modellen, sia både KK-O, KK-P og KK-R hadde den, dog uten boksen, som jeg bare har sett på KK-P.

 

Hjulfestet oppå meia vises godt her til venstre på bildet. På et bildet av KK-P er hjul påmontert, men ikke på de andre bildene, så jeg dropper å montere hjul på meia.

 

 

 

Endret av Einar Sandvik
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Steinar Krogstad said:

Bare en liten bagatell; man trenger vel ikke gå veien om decal, når det er noe som skal sitte på ei plate? Er det ikke lettere å bare printe det på en kartong og kutte det ut?

Godt poeng!

 

Jeg kan lagre det som en JPG, og sende deg Einar. Så kan du printe ut selv. Det er iallefall verd et forsøk. Jeg kan ev. printe ut og sende med Postvæsenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig hyggelig med slik hjelpsomhet. :)

 

Dersom skriveren min faktisk kan skrive ut karatong, kan den kanskje også skrive ut den tynneste typen kartongpast som jeg har liggende en bit av et ark av. Den er ganske bøyelig, nesten som et tjukt papirark. Om sverta eventuelt vil feste seg, er et annet spørsmål.

 

 Jeg ser for meg at vanlig kartong kanskje kan gulne med åra. Her bygges det jo for evigheten, he, he.

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meie-understellet har fått hjulfester. Jeg har satt en skiveforma propp på den bakerste tverrstanga på høyre side. Denne tidligere omtalte anordninga av ukjent funksjon er lagt til på venstre side, ut i fra slik jeg tolker fotografiene. Alle tilleggene er gjort med hvit plast.

 

Jeg tenkte ei stund å male det i aluminiumsfarge, slik det så ut til å ha vært i på bildet av KK-R som jeg posta lørdag. Etter å ha studert bildene jeg fikk tilsendt av Nils, er jeg kommet til tverrstengene kan ha vært blå mens de lyse meiene like gjerne kan ha vært gule. Understellet er trolig er blitt malt blått før man gikk over til å montere flottører, ser det ut til av et bilde av KK-R i lufta og bildet av KK-P som jeg viste et utsnitt av ovafor, så jeg safer og maler heile understellet blått, som resten av helikopteret, tenker jeg.

 

u6VSAO5.jpg

Endret av Einar Sandvik
  • Me like! 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok lurest å vente med å lime helikopteret på understellet før den ikoniske glassbobla er på plass, tenker jeg.

 

Glassbobla i Pavla-byggesettet er ikke i gjennomsiktig støpt plast, men vacuforma i tre deler, der dørene er mye tjukkere enn bobla, og dørene er gulere og med varierende gjennomsiktighet. Altså vurderte jeg å bytte ut dørene og heller bruke dem som maler for nye dører. Imidlertid begynte jeg å se nærmere på bilder og fant ut at dørene I Pavlabyggesettet er rett for en Bell 47G, men feil for en norsk Bell 47 D-1.

 

Vtq4Len.jpg

 

Her er døra til en norsk Bell 47G, med en tydelig bul forover i den nedre delen av bakkanten:

5MEHksy.jpg

 

Døra med rett bakkant på dette tidligere norske Bell 47 D, som ble ombygd til G-modell med to langsgående tanker, avslører at helikopteret opprinnelig var en D-modell. Det henger i taket på luftfartsmuseet i Bodø, der jeg tok dette bildet.

 

HJvomze.jpg

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en PDF-fil fra Nils i går kveld og prøvde å skrive ut plakett på en bit nesten papirtynn kartongplast. Til tross for flere forsøk, ble det ikke noe trykk på kartongplasten, men det fulgte hver gang med et papirark med trykk.

 

Jeg klipte ut noen plaketter, limte dem på tynn kartongplast og smurte på Johnson. Det ble en kjempeforskjell på plakettene, om en kan si det slik om noe så smått. Størrelsen på det nye plakettene ble helt skalarett, kunne jeg konstatere da jeg prøvde dem på modellen, men trykken kunne gjerne vært skarpere. Litt finskjæring av kanten, trengs også, ser jeg.

 

2jdFX2e.jpg

 

 

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens plaketter med bedre kvalitet er underveis, fortsettet jeg med førerhusbobla.

 

Det minst morsomme med modellbygging er maskering av glass. Her ble det maskering av flater som krummer i alle retninger. Heldigvis er det ingen ruter i bobla, så maskeringa ble en forholdsvis grei oppgave.

 

Det er ganske håpløst å tilpasse dører uten å ha bobla på plass, så den måtte limes på plass nå. Siden plastlim ikke biter på vacuplast, at trelim sitter ganske dårlig og at superlim "froster" glass, brukte jeg Looctite tokomponentlim  som tørker på 5 minutter. Tokomponentlim er klissete å holde på med, men ettersom bobla var maskert, unngikk jeg limsøl fra fingrene og over på "glasset".

 

Bobla er en tanke skeiv i forhold til cockpiten av plast som den skal limes fast til, så på det første forsøket ble bobleglasset så skeivt plassert at jeg valgte å ta den løs og lime den fast på nytt. Nå er jeg noenlunde fornøyd med plasseringa.

 

kWuF7fF.jpg

Endret av Einar Sandvik
  • Me like! 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeid med å snekre til nye dører pågår. Dørene som fulgte med byggesettet, og som jeg ikke kan bruke, er helt flate. Når jeg ser på dette bildet som er tatt rett forfra, får jeg absolutt inntrykk av dørene buler en smule. Det samme gjør veggen i bakkant av førerkabinen som døra skal passe inntil. 

 

Problemet å finne klar innpakningsplast uten sår eller rugler og som buler bare litt. Det mest lovende av det jeg har funnet i huset, er plastinnpakninga til et par ubrukte tannbørster. Dessverre ser plasten ut til enten å bule for mye eller den er flat. "Jordan vet hvordan", heter det i reklamen. Vi får se.

 

iJFntg6.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.