Gå til innhold
  • Bli medlem

Bell 47D-1 (FERDIG Einar Sandvik)


Anbefalte innlegg

Jeg vil ikke utelukke at det kunne finnes Bell 47D med hvite og røde halerotorer, for jeg har ikke bilder av alle helikoptrene, men på alle svart-hvitt-bildene jeg har tilgjengelig av helikoptre i de to første fargeskjemaene, matcher den lyse fargen i halerotoren de gule partiene og er mørkere enn det hvite i rundellene. På de få  fargebildene snurrer rotorene, slik at det er umulig å se fargene.

 

Her i første fargeskjema:

 

sR819Ia.jpg

 

Her i andre fargeskjema: De hvite pilothjelmene og det hvite i den norske rundellen er tydelig lysere enn de lyse partiene i rotoren.

 

71KVI1r.jpg

 

Det er altså åpenbart at mange, kanskje alle, norske Bell 47 D i første og andre fargeskjema hadde gule og svarte rotorer. Derfor kommer jeg til å male om halerotoren til å ha gule og svarte striper.

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar Sandvik skrev (10 timer siden):

Jeg vil ikke utelukke at det kunne finnes Bell 47D med hvite og røde halerotorer, for jeg har ikke bilder av alle helikoptrene, men på alle svart-hvitt-bildene jeg har tilgjengelig av helikoptre i de to første fargeskjemaene, matcher den lyse fargen i halerotoren de gule partiene og er mørkere enn det hvite i rundellene. På de få  fargebildene snurrer rotorene, slik at det er umulig å se fargene.

Det er altså åpenbart at mange, kanskje alle, norske Bell 47 D i første og andre fargeskjema hadde gule og svarte rotorer. Derfor kommer jeg til å male om halerotoren til å ha gule og svarte striper.

Tja

 

 

JT-P. 698, farge.JPG

209.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om fargene på halerotoren der.

 

Ja, det er skjema en og to for Bell 47D-1 det er snakk om, før man gikk over til oransje i stedet for gult på halepartiet.

 

Jeg undres på om eksemplaret på Gardermoen en gang  har fått halepartiet malt om  fra gult til oransje og har fått halepartiet retromalt i  gult som museumseksemplar eller om det aldri ble malt om fra gult til oransje.   

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Bell 47J var bakerste del av halepartiet åpenbart malt oransje. De ble kjøpt inn som erstatning for havarerte Bell 47 D og var i bruk samtidig med norske Bell 47D i den siste tida Bell 47 D var i bruk. Det kan indikere at man også ville ha oransje i stedet for gult på Bell 47D.

 

Det kan være at noen Bell 47D ble malt om fra gult til oransje på halepartiet, men ikke alle. Dersom Bell 47D-eksemplaret på Gardermoen er bevart uendra fra brukstida si, så er den et bevis på at i alle fall noen Bell 47D aldri ble malt om.  

 

WyIkvPF.jpg

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47J var definitivt oransje. Og når jeg ser på bildet av JT-P som Olve har postet, så er også den oransje (man kan tydelig se et lite gult felt som bryter mot det oransje).

 

Maskina på Flysamlingen vil jeg kalle gul. Jeg antar at iallefall halepartiet er nymalt, bl.a. fordi det har gammel kode. Oppmalingen av roundeller og bokstaver er heller ikke særlig godt utført, med rikelig av maling som har krøpet inn under maskeringstapen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare spekulasjon, men kan det være at det som er gult kan være deler som har vært skiftet ut i fb med vedlikehold? Jeg vil tro at det er individuelle forskjeller mellom maskinene, og at hver maskin også endret seg over tid. Jeg ville valgt meg et bilde av en bestemt maskin fra et gitt tidspunkt og basert modellen på det. På meg kan det virke som om Bell 47D stort sett hadde gul hale, men det finnes kanskje bilder som viser oransje hale? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnar Eckhoff skrev (6 timer siden):

Bare spekulasjon, men kan det være at det som er gult kan være deler som har vært skiftet ut i fb med vedlikehold? Jeg vil tro at det er individuelle forskjeller mellom maskinene, og at hver maskin også endret seg over tid. Jeg ville valgt meg et bilde av en bestemt maskin fra et gitt tidspunkt og basert modellen på det. På meg kan det virke som om Bell 47D stort sett hadde gul hale, men det finnes kanskje bilder som viser oransje hale? 

 

Jeg trur du kan være inne på noe der. På Bell 47D var bakenden av bøylen ved halerotoren festa oppå røret som halerotoren satt på, men senere ble halebøylen festa i bakenden av røret der halerotoren satt, som her, slik jeg har vist tidligere i denne byggetråden.

 

Det kan hende at norske Bell 47G fikk bytta ut bøylefestet tidlig i brukstida. På Bell 47D- eksemplaret på Gardermoen er det bakre bøylefestet også temmelig sikkert blitt bytta ut.

 

Jeg har ikke sett noe fargebilde av Bell 47D med oransje hale.

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.