Gå til innhold
  • Bli medlem

Bell 47D-1 (FERDIG Einar Sandvik)


Anbefalte innlegg

9 timer siden, Reidar Berg skrev:

Det er jo ingen som skal påstå at du tar lett på oppgaven 🙂 - de fleste hadde sannsynligvis bare tatt det enkleste av disse settene og bygget dette fort og gæli. Kjenner jeg deg rett så blir dette prosjektet en modell "litt" over snittet i forhold til hva som vanligvis står utstilt på museum 👍

Takk! Jeg sliter gjerne med finishen, men noenlunde historisk korrekt håper jeg i alle fall å få det til. Akkurat Bell 47 har jeg et litt spesielt forhold til, siden det var det første helikopteret jeg så på nært hold. 

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første og eneste gangen jeg har sett et slikt helikopter på nært hold i virksomhet, må ha vært rundt 1957, tenker jeg, da jeg var 5-6 år gammel og vi gikk søndagstur i fint vær til Lade flyplass i Trondheim. Den tyske jagerflyplassen fra krigens dager ble på den tida fremdeles brukt til flyplass for småfly. Mens vi stod på flyplassen, landa det et helikopter med glassboble-kabin og gule flottører.

 

Inne i helikopteret satt en velkledd pilot med skjorte og slips. Han hadde hengende nylonstrømper inne i førerhytta, og dem viste han smilende fram til noen andre karer. Dette minnet har sittet spikra i hukommelsen. Jeg har stussa over dette med nylonstrømpene  i ettertid og tenkt at han kanskje var salgsagent eller noe slikt, inntil jeg fortalte om opplevelsen da vi prata om Lade flyplass på et møte i Trondheim Plastmodellklubb, og Kjell Terje repliserte: " Det er mange slags "kill marks"." :)

 

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom helikopteret jeg så lande på flyplassen på Lade hadde flottører, har jeg sett for meg at jeg skulle bygge et Bell 47 med flottører. Italeri-byggesettet inneholder ikke flottører, men Pavla-byggesettet skal ha det. Vi får se når det dukker opp.

 

På Scalemates-nettsida er det vist to ettermarkedssett med flottører for Bell 47 i skala 1:72.

 

Det ene er fra Lone Star, som er et enmannsfirma i England. Innehaveren opplyser at han midlertidig har stengt nettsida si for salg for å komme a jour med ekspedering av innkomne ordrer.

 

Den andre produsenten er DF HeloStuff, som har et sett flottører og tanker, eller Schwimmer und Kraftstoff, som det står på tysk. Ikke på lager, opplyses det på sida til David Funke, men at det vil bli lagd på bestilling i løpet av et par uker. Ordre er lagt inn. 

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I dag ankom Pavla-byggesettet i posten. Det ser ganske grovt ut i støpen og har mye fotoets, som har fine detaljer, men jJeg er usikker på hvor overbevisende halebommen i fotoets vil famstå. Italeri-byggesettet er nok et generelt bedre byggesett, i alle fall med hensyn til detaljer i plaststøpen. 

 

Vi får se hva det blir til, om begge blir bygd eller om det blir kryssbygging.

thumbnail_IMG_6153.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.5.2021 den 21.54, Reidar Berg skrev:

Det så jo VELDIG grovt ut i støypen, mulig du får en aldri så liten utfordring her....😬

Italeri-byggesettet er definitivt skarpere i støpen og har mindre flass enn Pavla-byggesettet. Byggelysten med hensyn til de to byggesetta er i samsvar med dette, kjenner jeg, men fotoetsen ser bra ut og vil sikkert kunne heve modellen mye.

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var pakke til meg i posten i dag.

 

Innholdet i den alt for store pappeska var flottører og drivstofftanker til Bell 47 av resin. Støpen er fin, og flottørene har detaljer som er fraværende på flottørene i Pavla-byggesettet. Dette er tydeligvis tysk kvalitet.

 

 

thumbnail_IMG_6174.jpg

Endret av Einar Sandvik
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cockpitseksjonen fra Pavla får plass inni cockpitseksjonen fra Italeri.

 

Ei sammenligning av haleseksjonene i de to byggesetta viser at haleseksjonen i Pavla-byggesettet er betydelig kortere enn den i Italeri-byggesettet, og forskjellen ser ut til hovedsakelig å være i den fremre enden. Det manglende samsvaret er særlig tydelig fra det punktet der halebommen på begge sidene har en knekk utover og blir vesentlig breiere fremst.

 

Det ene byggesettet er muligens lagd i feil skala, men eventuelt hvilket av dem har jeg ikke funnet ut ennå. Jeg har funnet tegninger med ytterkantmål på hele helikopteret, men ikke på de enkelte delene, slik at det er vanskelig å kontrollmåle.

 

Flottørene fra DF Helo Stuff ser ut til å være en anelse kortere enn flottørene i Pavla-byggesettet.

thumbnail_IMG_6175.jpg

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge ei tegning jeg fant på Internett, er den totale lengden av Bell 47- helikopteret på 13,30 m inkludert rotoren.

 

Fra forkanten av boblecanophyen til bakenden av bøyla rundt halerotoren måler helikopteret 9,62 m. I skala 1:72 skulle det utgjøre 1336 mm. Etter litt krøkket og usikker måling ved å holde sammen delene, kom jeg til at Italeri-byggesettet er ca. 3 mm for langt.

 

bell47g_3v (2).jpg

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotoren på forbildet måler 11,32 m, som skulle tilsvare 15,7 mm i skala 1:72.

 

Rotoren i Pavla-byggesettet, som er støpt i ett stykke sammen med rotorhodet, er 14,7 mm, altså 10 mm - en hel  cm- for lite. 

 

I Italeri-byggesettet er rotorbladene og rotorhodet støpt hver for seg. Limt sammen vil rotordelene til sammen måle 15,5 mm, i rett linje, altså 2 mm for kort. Rotorbladene er imidlertid støpt med litt krumming, slik rotorblader på et helikopter har når maskina står på bakken. Målt langs krumminga i stedet for i rett linje på støperamma, slik jeg har gjort, vil det kanskje bli et par millimeter ekstra, slik at rotoren har noenlunde korrekte mål.

 

Konklusjon: Italeri-byggesettet gruser Pavla-byggesettet både på dimensjoner og detaljer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.5.2021 den 12.18, Nils Mathisrud skrev:

En rotor på 14-15 mm (i 1/72 skala) vil ikke gi rare løftekraften. Den vil vel fint få plass inne i cockpit-glassklokka....

Det kunne sikkert vært fint med en sånn liten rotor som vifte inne i glasskuppelen. Jeg ser for meg at det må ha vært temmelig varmt inne i glassbobla når sola steikte. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På et bilde i nett-heftet til Olve om Bell 47, ser jeg at det er en hvit gardin i taket i glassbobla, så sola kunne nok være plagsom til tider.

 

Førerkabinen i Italeri-byggesettet er satt sammen uten at setet og instrumentdelen er limt fast i påvente av at jeg finner ut av fargene i cockpiten på norske Bell 47. 

 

Jeg kikker for tida rundt etter gode interiørbilder av Bell 47D-1 og Bell 47G. På et fargebilde jeg foreløpig har funnet, ser det for meg ut til at Bell 47D-1 som luftforsvaret hadde, kan ha hatt blått interiør og olive drab seter, men jeg har problemer med å skjelne fargen på gulvet. Er det noen som har gode bilder av interiøret i Bell 47?

thumbnail_IMG_6232.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannelig ikke sikker på hvem som gruser hvem her, Einar. Plasten til Pavla ser jo ut som noe realt skrot og det er klart at flat fotoets ikke blir det samme som rund plast i halepartiet, men jeg er ikke veldig imponert over Italeri heller. Jeg har prøvd å sammenstille fotoets, plast og tegning, og hverken Italeri eller Pavla har klart å reprodusere det vi ser på tegningen. Men, i motsetning til Italeri, ser Pavla i det minste ut til å ha klart å få hovedknekken i halebommen på rett plass, noe jeg tør mene har langt større betydning for det overordna inntrykket av modellen, enn om stagene internt i bommen har korrekt vinkel. Om det var jeg som skulle bygge denne modellen, så ville jeg vært tilbøyelig til å bruke fotoetsbommen, da den såvidt jeg kan se har riktigst overordna fasong. Å henge seg opp i eksakte vinkler på stagene her, blir som å være mer opptatt av panellinjene på en vinge, enn om vingen faktisk har korrekt fasong. Forutsatt at tegningen er korrekt, så blir det å velge det som er minst feil. 

 

image.png.c08f0d7f37ed7e3e466eee02655d49ed.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Arild Moland skrev:

Sannelig ikke sikker på hvem som gruser hvem her, Einar. Plasten til Pavla ser jo ut som noe realt skrot og det er klart at flat fotoets ikke blir det samme som rund plast i halepartiet, men jeg er ikke veldig imponert over Italeri heller. Jeg har prøvd å sammenstille fotoets, plast og tegning, og hverken Italeri eller Pavla har klart å reprodusere det vi ser på tegningen. Men, i motsetning til Italeri, ser Pavla i det minste ut til å ha klart å få hovedknekken i halebommen på rett plass, noe jeg tør mene har langt større betydning for det overordna inntrykket av modellen, enn om stagene internt i bommen har korrekt vinkel. Om det var jeg som skulle bygge denne modellen, så ville jeg vært tilbøyelig til å bruke fotoetsbommen, da den såvidt jeg kan se har riktigst overordna fasong. Å henge seg opp i eksakte vinkler på stagene her, blir som å være mer opptatt av panellinjene på en vinge, enn om vingen faktisk har korrekt fasong. Forutsatt at tegningen er korrekt, så blir det å velge det som er minst feil. 

 

image.png.c08f0d7f37ed7e3e466eee02655d49ed.png

Takk for innspill og takk for at du tok deg arbeidet med å undersøke saken!

 

Det er nok ikke uten grunn at det har vært produsert et ettermarkedssett med haleparti for Bell 47 D/G. Det er utsolgt fra produsenten, som nevnt tidligere i denne tråden, men vil bli utgitt på nytt av en annen produsent. 

 

Jeg hengte meg opp i at fotoetshalen til Pavla er over en cm for kort, og prøvde å finne ei forklaring på det. Jeg har en mistanke om at forskjellene i vinkel på det nevnte staget kan skyldes at halepartiet knekker utover forover der, slik at det gir en forvrengning sett rett fra sida. 

 

Ellers er hovedfasongen på Pavlahalen mer korrekt, ja. Italeri-halen skrår for mye ut, for langt bak. Ettersom den sistnevnte halen er i plast, er det lettest å gjøre noe med den, tenker jeg, men det blir litt "tjon", som de sier her i Sparbu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.