Jump to content

Bell 47D-1 (FERDIG Einar Sandvik)


Recommended Posts

  • 1 month later...

Det er et virvar av ulike typer og betegnelser når det gjelder Bell 47. Både Agusta, Westland og Kawasaki produserte dette helikopteret på lisens. 

 

I skapet mitt med ubygde byggesett, har jeg dette Italeri-byggesettet liggende. Etter det jeg kan se, er dette så noenlunde et Bell 47 G.

 

Er det slik at flysamlinga har et Bell 47G i samlinga, eller mangler flysamlinga både Bell 47D-1 og Bell 47G og ønsker seg et som skal representere begge undertypene?

 

Dkn2w0d.jpg

Edited by Einar Sandvik
Link to comment
Share on other sites

32 minutter siden, Kåre Paulsen skrev:

Tror Janse skal få komme med fasiten her, da det er endret noe med kulepenn i den brosjyren jeg fikk, men de har merket av begge, og det er stor forskjell på de to (Bell og Augusta Bell).

Einar sikter til at Luftforsvaret både har operert Bell 47D-1 og Bell 47G. Disse er så vidt jeg vet ganske like. En forskjell er drivstofftankene bak cockpit. I tillegg har Luftforsvaret brukt Agusta Bell 47J, som har innelukket bakkropp og ser ganske forskjellig ut.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Ragnar Eckhoff skrev:

Einar sikter til at Luftforsvaret både har operert Bell 47D-1 og Bell 47G. Disse er så vidt jeg vet ganske like. En forskjell er drivstofftankene bak cockpit. I tillegg har Luftforsvaret brukt Agusta Bell 47J, som har innelukket bakkropp og ser ganske forskjellig ut.

Ja: Luftforsvaret fikk 6 Bell 47 D-1 i 1953 og 3 Bell 47 G-3 i 1954. I 1958 ble det anskaffet ytterligere 5 lisensbygde Agusta-Bell 47 J/J-2. 

Link to comment
Share on other sites

Italeribyggesettet som jeg har, er for en Bell 47G-3 som ble lisensbygd av Augusta, altså en Augusta Bell 47G-3, som så veldig forskjellig ut fra Augusta Bell 47 J, som hadde innelukka bakkropp. 

 

Poenget mitt er at dersom flysaminga vil ha en Bell 47 D-1 som så nesten likedan ut som Bell 47 G-3, bortsett fra tverrstilt kontra langsgående tanker bak kuppelen, og de mangler begge, så kan de like gjerne få en Bell 47 G-3 som en Bell 47 D-1. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Dekaler for eldre norske helikopter, bortsett fra FN-merking for Bell UH-1B og 412SP er mangelvare, registrerer jeg etter å ha sett igjennom dekal-samlinga mi. Det finnes ingen dekalark for Bell 47D, G og J og for H-19 "Chickasaw". Heller ikke for norske  grønne Bell UH-1B og 412 SP. 

 

Nyere helikoptertyper, som Sea King, Lynx og NH90 er det bedre tilgang på dekaler for.

 

Edited by Einar Sandvik
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Nils Mathisrud skrev:

Jeg har ønske for å lage dette, Einar. Av en eller annen grunn så viser helikopterdekaler seg å være populære.

Jeg ville i alle fall kjøpt slike helikopterdekaler.  Det ligger en del ubygde helikopterbyggesett som mangler norske dekaler i skapet mitt. Noe kan man vel alltids snekre sammen fra diverse ark, men det beste er jo med ene ark. Håndmaling av Bukken Bruse-figuren på en H-19 vil for eksempel være en stor utfordring for de fleste.

Link to comment
Share on other sites

Et low viz-ark med fargeløse rondeller for Bell 412SP og Twin Otter kunne kanskje vært noe?

 

Jeg har ellers sjekka med Attack Squadron om 3D-printa halebom i skala 1:72 for Bell 47, og fikk til svar at de ikke lenger er å få tak i derifra, men at Brengun kommer til å gi ut slike. De har kjøpt rettighetene til dette settet av Attack Squadron. Stengene i halebommen i Italeri-byggesettet er i tjukkeste laget, så erstatning hadde vært fint, men det er i alle fall sikkert at jeg ikke kommer til å lodde en halebom av metalltråd.

Edited by Einar Sandvik
Link to comment
Share on other sites

I et lettsindig øyeblikk gikk jeg til innkjøp av et Bell 47 D/G-byggesett i skala 1:72 fra Pavla. Da kan jeg bygge både D og G-varianten. Jeg har erfart at det er lettere å oppdage feil og unøyaktigheter ved å bygge to ulike byggesett parallelt enn bare ved å bygge ett byggesett, og nå kan jeg sammenligna Pavla og Italeri sine byggesett. Særlig der byggesetta ikke stemmer overens er det grunn til å kikke nærmere på tegninger og fotografier.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ingen som skal påstå at du tar lett på oppgaven 🙂 - de fleste hadde sannsynligvis bare tatt det enkleste av disse settene og bygget dette fort og gæli. Kjenner jeg deg rett så blir dette prosjektet en modell "litt" over snittet i forhold til hva som vanligvis står utstilt på museum 👍

Link to comment
Share on other sites

30 minutter siden, Nils Mathisrud skrev:

Det er ikke uvanlig at jeg bruker to byggesett, men ender opp med én modell. Tar det beste fra hvert byggesett.

Jeg ser ikke helt bort i fra at det kan bli resultatet her også. Det spørs litt på kvaliteten av Pavla-byggesettet, men i utgangspunktet ser jeg for meg å bygge både en D og en G.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

By visiting and/or register an account our forum you agree to our terms and privacy policy. Terms of Use.