Gå til innhold
  • Bli medlem

Bell 47D-1 (FERDIG Einar Sandvik)


Anbefalte innlegg

På et bilde av vraket av KK-V som havarerte i desember 1956, kan det se ut som at det hadde merking av type nummer to.

 

Det er i alle fall klart at omlegging fra merkingsskjema en til to skjedde før omorganiseringa av helikoptertjenesten i oktober 1957 da de ulike helikopter-seksjonene ble slått sammen med kommunikasjonsvingene med småfly av typene SAAB 91B-2 og DHC3 Otter rundt om i landet og ble kalt støttevinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bildet, som jeg tidligere har funnet på nettet, og hadde liggende på en annen PC, er tatt etter et havari med Bell 47D KK-R i Svenningdal 28.april 1956, viser at det hadde merkingsskjema nummer to. Her kan en også se at det hadde fått stativ for jerrykanne av en annerledes utforming en det KK-R på Flysamlingen har i dag. Helikopteret har også fått påmontert haleflate. 

 

Det betyr at de norske Bell47D neppe hadde den konfigurasjonen og merkinga som modellen min har, mer enn et par år.

 

26kYxmb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle enkeltdelene har egentlig sett ut til å være klare for montering sammen nå, men jeg anteuråd da jeg så at avstanden mellom rotorbladet og halebommen så for stor ut, Så begynte jeg å se nærmere på Italeri-byggesettet for Bell 47G, som jeg også har planer om å bygge.

 

Nå oppdaga jeg at rotoren jeg hadde bygd ut i fra delene i Pavla D/G-byggesettet, var større enn den i italeri-byggesettet. Rotorakslingen var rundt 3mm for lang, og det er mye i skala 1.72. Her var det ingen annen råd enn å kappe av rotorakslingen nedenfor tverrarma markert med gul pil på bildet. Denne tverrarma var også for brei. Den skal være smalere enn tverrarma over, som jeg har markert med rød pil. Fotoetsdelen i Pavlabyggesettet for denne øverste tverrarma samsvarer godt i dimensjoner med tilsvarende i Italeribyggesettet, men de utstkkende ballanse-armene er for lange, så her ble det også kutting. 

 

Kort sagt, det ble noen timer med fikling før jeg ble noenlunde fornøyd.

 

SpTHOzF.jpg

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lampelignende runde saken på den bakre delen av understellet, på babord side, falt av og forsvant under håndtering av modellen. En ny ble lagd, denne gangen gjorde jeg den mindre fordi jeg innså at øyemålet mitt neppe var helt patent da jeg lagde den forrige. Jeg har også gjort litt mer med ledningene.

 

fPuwlL3.jpg

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruppebilde av de fem flymodellene jeg tar med for å fylle opp i montrene på Gardermoen som betaling for at IPMS Norge skal få arrangere Skala 2022 gratis: Arado 196, Piper L-18C Supercub, Cessna L-19A/O-1A Birddog, Bell 47 D-1 og F-16AM.

 

Det er nok ingen premiemodeller, men det ligger noen arbeidstimer bak dem i alle fall. Modellen av Piper L-18C Supercub er gammel og bør vel byttes ut etter hvert, men den får gjøre nytta foreløbig, siden ingen meldte seg på for å bygge den.

 

thumbnail_IMG_8009.jpg

Endret av Einar Sandvik
  • Me like! 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle som har kommet med råd og hjelp underveis i prosjektet, slik at jeg greide å bli ferdig med modellen til Skala 2022. En spesiell takk til Øyvind som bidro med dekaler til halefinna og Nils som sendte meg dekaler for halebommen, tok fargeprøver og bilder av Gardermoen-eksemplaret og la ut gamle bilder av forbildet. En spesiell takk også til Bjørn Olsen for hjelp med bilder, historisk info og mål. Takk også til Kjell Terje som lånte meg en boks Lufthansagult. Dette har på en måte været en dugnad i dugnaden. 

 

Takk for omtanken og for glasset med hurtigtørkingsvæske til bruk for Xtracolor i framtida, Jostein! Det får jeg garantert bruk for i framtidige prosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Under Skala 2022 på Forsvarets flysamling Gardermoen prata jeg med Bjørn Olsen, som har hjulpet meg under arbeidet med modellen av Bell 47D-1. Jeg spurte han om han kjente til hvilken motor de norske Bell 47G hadde, ettersom jeg var usikker på om de var en rein G, slik jeg fikk vite på IPMS-sida vår på Facebook eller om de var G-3 med en kraftigere motor enn Bell 47 D-1, slik en kunne få inntrykk av fra Wikipedia og Store norske leksikon på nettet.

 

Bjørn viste meg en ringperm med dokumenter om Bell 47. Rapportene der etterlot ingen tvil: De tre norske Bell 47G var alle tre reine Bell 47G med samme motortype som Bell 47D-1. Bell 47G hadde tilsvarende dimensjoner som Bell 47 D-1, etter det jeg har kunnet finne ut. (Jeg har endra opplysningene på  Wikipedia-sida)

 

Det innebærer at Pavla Bell 47D/G- byggesettet samsvarer i dimensjoner med både Bell 47D-1 og G. Italeri-byggesettet er litt større og er tydeligvis basert på seinere varianter av Bell 47 G med kraftigere motor.

 

YMerOZ2.jpg

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Jan Erik Johansen endret tittelen til Bell 47D-1 (FERDIG Einar Sandvik)
  • 3 uker senere...
  • 6 måneder senere...

Dette utsnittet av et bilde fra artikkelen i desembernummeret av Flyhistorie om redningsaksjonen til Vestisen i 1956 av KK-O, 633, gir ei datering for skjemaet med gul og svart halerotor og påmonterte haleflater. Fargebildet fra Svalbard som Nils posta tidligere i denne tråden, viser det samme helikopteret i samme skjema, men jeg vet ikke hvilket år Svalbardekspedisjonen foregikk.

 

TFaU2Ed.jpg

 

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ny informasjon dukker stadig opp. I dag dukka det opp en fargefilm på fjesboka som var tatt av Per O. Kjendlie på den nybygde flyplassen på Andøya våren 1958, da 331 skvadron var forlagt dit en periode mens det var anleggsarbeid på flyplassen i Bodø.

 

Blant mange sekvenser med filmopptak av F-84 Thunderjet og F-86 Sabre, er det også noen sekunder med opptak ved en Bell 47D. Helikopteret har gule flottører, muligens med rød skrift. Haleplata ser også ut til å ha påmalt koder med rød skrift, men kodene er helt uleselige. Halerotoren ser ut til å være hvit med to svarte striper. Det at (den gule (?)) stanga bakerst på halebommen, ut til rotoren er så utydelig, skyldes nok på refleks fra sola. 

 

Bildene er avfotografert fra PC-skjermen med mobiltelefon.

 

qT2iCwt.jpg

 

p6enxaM.jpg

 

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Steinar Krogstad skrev (6 timer siden):

Jeg så en filmsnutt på TV/ filmavisen igår, med den første helikopterlandingen på et marinefartøy. Der var det et flott bildeglimt av Bell 47, med roundell på toppen av bensintanken!

 

Ja vel. Det er tydelig at det var en del endringer i maling og merking underveis i brukstida, og også forskjeller mellom maskinene, så det forundrer meg ikke. På hvilket tidspunkt var denne filmen tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filmsnutten var fra Operasjon Vestis i 1956, der KK-O (633) var ombord. Denne operasjonen er også omtalt i Flyhistorie nr. 66. Men ingen av bildene i magasinet viser roundellen på bensintanken. Filmsnutten viser derimot at roundellen var plassert feil vei, med vimpelen mot vindretningen.

 

Jeg har også et bilde av KK-O som er oppgitt til å være fra 1954, hvor man også kan se antydning til roundellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Mathisrud skrev (2 timer siden):

Filmsnutten var fra Operasjon Vestis i 1956, der KK-O (633) var ombord. Denne operasjonen er også omtalt i Flyhistorie nr. 66. Men ingen av bildene i magasinet viser roundellen på bensintanken. Filmsnutten viser derimot at roundellen var plassert feil vei, med vimpelen mot vindretningen.

 

Jeg har også et bilde av KK-O som er oppgitt til å være fra 1954, hvor man også kan se antydning til roundellen.

 

Forstår jeg deg rett når du  sier du kan se antydning til rondell oppå bensintanken på KK-O i 1954?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Mathisrud skrev (På 7.4.2023 den 8.55):

Filmsnutten var fra Operasjon Vestis i 1956, der KK-O (633) var ombord. Denne operasjonen er også omtalt i Flyhistorie nr. 66. Men ingen av bildene i magasinet viser roundellen på bensintanken. Filmsnutten viser derimot at roundellen var plassert feil vei, med vimpelen mot vindretningen.

 

Jeg har også et bilde av KK-O som er oppgitt til å være fra 1954, hvor man også kan se antydning til roundellen.

 

Steinar Krogstad skrev (På 7.4.2023 den 2.12):

Jeg så en filmsnutt på TV/ filmavisen igår, med den første helikopterlandingen på et marinefartøy. Der var det et flott bildeglimt av Bell 47, med roundell på toppen av bensintanken!

 Skarpt observert! Jeg bladde meg fram til filmavisa for 26. april 1956, og måtte se den et par ganger før jeg oppdaga rondellen oppå bensintanken sett gjennom cockpitbobla. Hvor stor kan den feilvendte rondellen ha vært, mon tro?

 

pR1Cjyn.jpg

 

n6Cgz6y.jpg

 

Påskrifta "Bell" foran på bobla vises i rødt på fargefilm fra Andøya, men jeg ser ikke av filmen hvilket helikopter det var. Det vises også en liten rød flekk på fronten av glassbobla på KK-O på et fargebilde av denne maskina i flyboka i nettserien som Olve redigerer. De bevarte maskinene i Bodø og på Gardermoen, KK-P og KK-R, har ikke denne røde påskrifta på fronten av glassbobla..

 

Rondellen kan også anes gjennom bobla på et av bildene i Flyhistorie, ser jeg nå.

qHVq9Ag.jpg

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.