Gå til innhold
  • Bli medlem

Bell 47D-1 (FERDIG Einar Sandvik)


Anbefalte innlegg

Reidar Berg skrev (14 timer siden):

Heldige du 😄 - synd Humbrol ikke er hva det en gang var. Kjempetabbe å flytte produksjon til Kina, kvaliteten er heller ikke blitt som i gamle dager etter at de tok produksjon tilbake til Europa igjen. Vanskelig å finne en god erstatning for penselmaling...

 

Ja, det var et gledens øyeblikk å få overrakt malingsboksen og kunne lese på boksen at det ikke var kinesiskprodusert. Vi snakka litt under julemøtet i Trondheim Plastmodellklubb om den reduserte kvaliteten på Humbrolmalinga etter at produksjonen ble flytta tilbake til Europa.

 

Kjell Terje antyda at det ganskje ble brukt råstoff i den gamle Humbrol-malinga fra forrige århundre som ikke lenger er tillatt å bruke og at eventuelle erstatningsråstoff kanskje ikke er like gode. Det virker sannsynlig, synes jeg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiver og strps ble limt, bora hull i omalt Humbrol 221 semigloss Garter Blue, som er den Humbrolfargen som jeg synes er nærmest Xtracolorfargen jeg har brukt på modellen. Årsaken til at jeg brukte Humbrolmaling nå. er den lange tørketida til Xtracolormalinga. 

 

Så ble de malte opphengene møysommelig tredd innpå et tynt og stivt metallrør, som deretter ble tredd igjennom hulla på de to gjenværende fotoetsopphegene. Et skjøteledd av en bit aluminiumsrør ble treddinnpå bakerst. Endelig er halerotorakslingen på plass.

 

j2wMjMY.jpg

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Her har det vært pause i bygginga på grunn av reisevirksomhet og selskapeligheter i det siste, men nå har jeg kommet litt videre med dette prosjektet. Turen har kommet til halefinna som henger under halebommen.

 

I byggesettet følger det med ei halefinne i fotoets, men ikke de to sidefinnene til halefinna. Siden plast er lettere å lime enn metall, brukte jeg fotoetshalefinna som mal og klipte til sidefinnene etter øyemål og justerte dem ved prøve dem mot modellen.

 

Nils var så snill å ta bilder av eksemplaret på Gardermoen, slik at jeg kunne se fasongen sett bakfra og se hvordan halefinna og sidefinnene er festa. Jeg tar med et utsnitt av et av bildene nederst. Den tidlige D-modellen som jeg bygger, hadde ikke haleflater, slik som på bildet. Haleflatene kom senere på norske D- og G-modeller.

 

Jeg borra opp to festehull i halefinna og hengte den opp med tynn metalltråd under halebommen på samme måte som på forbildet. De to sidefinnene ble limt på halefinna med plastlim og låst sammen øverst med ei tynn plaststripe øverst, slik som på forbildet. Det hele var et skikkelig pirkearbeid.

 

VEfWwEL.jpg

 

E5XLaON.jpg

 

7tXrtwG.jpg

Endret av Einar Sandvik
  • Me like! 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette prosjektet snubler videre framover.

 

Da jeg åpna boksen med Humbrols Lufthansa-gul, fikk jeg en sterk mistanke om at det likevel var kinesiskprodusert maling, ut i fra lukt og konsistens. Jeg rørte den godt og prøvde å male, men resultatet av penselmalinga var så dårlig at jeg fant fram Humbroltynner og fjerna malinga.

 

I prosessen med malingfjerning falt likegodt sidefinnene av, så de måtte limes fast på nytt. Etterpå fant jeg fram en boks gammel Humbrol blank gulmaling fra storhetstida før utflagginga til Kina.  Humbrol 69 er ganske lik Humbrols Lufthansagul, og malte med den. Resultatet ble ikke helt strøkent grunn av små malingsrester fra forrige malejobb, så det blir en ny pusserunde. 

 

Neste malerunde tenker jeg blir med blank Humbrol 69 tilsatt en dråpe rødt.

  • Me like! 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å se på dekalene jeg har liggende. Det ser ikke lovende ut. I det første fargeskjemaet er det bare ei rød pil med hvit påskrift: "DANGER. KEEP AWAY"

 

Yd4NFxV.jpg

 

På dekalarka til Bell 47 fra pavla og Italeri er det seks forskjellige utgaver av piler med påskrift, men ingen er lik de man ser på bilder av norske Bell 47D. 

 

Wy3dN5f.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg har tenkt å bygge modellen i det aller første byggeskjemaet, skal det være ei hvit plate på halebommen med skvadronkodene KK pluss rundell og individuell kode som på bildeutsnitta under. Plata er utvida der rundellen er plassert. Det gjør det ikke akkurat enklere å lage platene. Diameteren på rundellen har jeg målt meg fram til å være 5 mm og tallkodene 4 mm høge i skala 1:72.

 

hj6mBBy.jpg

 

VFvy0yg.jpg

 

 

Endret av Einar Sandvik
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reidar Berg skrev (På 19.1.2022 den 16.52):

Den ser jo veldig bra ut da...🙂

 

Den vil nok se bra ut inne i monteren på Flysamlingen på Gardermoen, tenker jeg. Den er skalamessig for tjukk, men det gjelder for så vidt hele halebommen etter at jeg forsterka den med metalltråd i sammenføyningene.

 

Det kunne gjerne vært en alternativ halerotor av fotoets i byggesettet, slik at en kunne erstatta den ujevne og klumpete rotoren av plast.

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind Jensen har vært så snill å lage og printe ut dekaler og sende til meg som et bidrag til modelldugnaden før Skala 2022.

 

Heldigvis har han sendt meg mange eksemplarer av dekalene, for de første dekalene gikk i oppløsning da jeg prøvde å sette dem på. Det var nok et resultat av at jeg hadde på litt lite lakk på forhånd og for lite forsiktighet under påføringa. Nå er piler på plass på den hengende haleflata.

 

xp8GqqK.jpg

Endret av Einar Sandvik
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind Jensen skrev (1 minutt siden):

Godt det funket til slutt. Er teksten lesbar?

 

Med forstørrelsesglass. Jeg brukte den gule teksten, som er minst synlig, ettersom fargebildet i flyboka til Olve ser ut til å ha gul skrift. Jeg har tenkt litt på å om jeg skulle den hvite skrifta, men hvem vil uansett se det inne i monteren?

 

Takk for hjelpa! :)

 

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hvite plaketten med kodebokstaver og norsk rundell er unnagjort. Jeg skulle egentlig brukt kodebokstaver som Øyvind hadde produsert for meg, men jeg fant ut at de var for store fordi jeg hadde oppgitt feil mål. Beklager, Øyvind! De skulle være 3 mm høge. ikke 4 mm. Dette er smått.

 

I stedet fant jeg bokstaver i rett font og som var 3 mm høge på et dekalark for CF-104 fra Vingtor i skala 1:48. De norske rundellene fant jeg på et Vingtorark for F-16 i skala 1.72. Rundellene er nok en tanke, det vil si kanskje bortimot en millimeter,  for store, men det var det nærmeste jeg fant i sortimentet mitt. 

 

Jeg har ikke noe bilde av KK-R tatt fra styrbord side, men rekkefølgen på kodene på styrbord side antar jeg var den samme som på andre norske Bell 47.

 

pp6J4mx.jpg 

Endret av Einar Sandvik
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.