Gå til innhold
  • Bli medlem

Bell 47D-1 (FERDIG Einar Sandvik)


Anbefalte innlegg

11 timer siden, Einar Sandvik skrev:

Har du et godt bilde eller to, så setter jeg pris på å få se det.

Fant på en bærbar harddisk noen egne bilder, som jeg hadde glemt at jeg hadde tatt på flysamlinga på Gardermoen.

 

Blått interiør med olive drab seter kan visst stemme. Setene har ingen pølser, som de i Italeri-byggesettet, men er helt glatte. Jeg registrerer at dette er en toseter, ikke treseter, som i byggesettet. 

 

Jeg tolker også fargen på de mørke antisklifeltene som olive drab.

 

Litt annen utforming av spaken på sida av setet enn i byggesettet, ser jeg.

 

Detaljen med det røde, hvite og gule feltet for signallyspatroner under førersetet er det fåfengt å prøve å kopiere i skala 1:72, tenker jeg.

 

bnwMvlR.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pavla-byggesettet inneholder fotoets for bårer, men de er av en åpen type med vindskjerm i stedet for den lukka norske modellen. Rett nok er det jevnt over varmere i Italia enn her, men jeg ville ikke likt noe særlig å ligge i åpen båre som pasient på utsida av helikopteret, uansett årstid, trur jeg.

 

FflPL0V.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte ei melding til Brengun i går og spurte om muligheten for å skaffe et par 3D-printa halebommer til Bell 47d/G i skala 1:72 derfra, ettersom de hadde overtatt rettighetene fra Arma Hobby til å produsere dem.

 

Jeg fikk nettopp svar fra Brengun om at de ikke greide å skrive dem ut på 3D-printeren sin på grunn av at det var for mye support som trengtes. Dermed er vel den muligheten parkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her holder jeg Italeri-hale opp foran et foto på PC-skjermen av en Bell 47 G, som er tatt noenlunde rett fra sida, og det er tilsynelatende godt sammenfall. (Vanskelig å holde modellen støtt i ei hand og kameraet støtt med ei anna hand mens man knipser.)

 

Plasten i byggesettet er lysegrå i virkeligheten.

 

GYZ3wm8.jpg

 

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke til å bruke fotoets-halebommen fra Pavla i sin helhet istedenfor Italeri-halebommen fra Italeri, som Arild foreslo, men en del vurderer jeg seriøst å bruke,  og det er delen under motoren, som vi ser på bildet under. Italeri-delen er rektangulær, mens Pavla-delen smalner bakover. Det siste er i samsvar med tegninga jeg viste ovafor, og det er nok korrekt, etter det jeg kan se av fotografier av forbildet. 

 

Jeg må nok smalne inn skrevet utover i halebommen i Italeribyggesettet.

 

ilcNUlP.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fotosamlinga mi av bilder fra Luftfartsmuseet i Bodø, fant jeg dette bildet av undersida av en sivil Bell 47G. Bildet er ikke tatt rett nedenfra, men vi ser av bildet at landingsskinna på hver side ikke er parallell med kanten av den fremste delen av undersida av halebommen, slik den ville vært dersom undersida hadde hatt rektangulær form her. Den skråner inn bakover, slik som i understellet til Pavla. 

 

uUTCcMS.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dette bildet viser at halebommen ikke skrår innover mot glassbobla øverst, som i Italeri-byggesettet, men heller skrår utover, omtrent parallelt med den nederste delen av halebommen.

 

Det ser ut til at fotoets-understellet til Pavla har fanget den generelle utforminga i den fremste delen av halebommen bedre enn Italeri, slik Arild påpekte tidligere, bortsett fra at Pavla-halen ser ut til  å være for kort akkurat der den knekker utover ved staget som har feil vinkel (på grunn av perspektivet?), slik jeg viste tidligere. Den fremste delen av halen, den breie delen rundt motoren, er like lang i begge byggesetta, men den er kanskje blitt for høy i Italeri-byggesettet. Halebommen i Pavla-byggesettet er totalt rundt en cm kortere enn Italeri-halebommen.

 

Hvorfor gjør byggesettprodusenter slike tabber? Italeri holder til og med til i samme land som i sin tid produserte Agusta Bell 47.

 

QjjlpsG.jpg

 

 

 

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sammenligner mål på tegninga med oppgitte mål i byggeveiledninga til byggesetta, blir jeg litt stuss:

Lengde

Tegning: 9,62 m (31,58 fot)

Italeri:     9,59 m

Pavla:      8,33 m 

 

Rotordiameter

Tegning: 11,32 m (31,13 fot)

Italeri:     12,62 m

Pavla:      10,27 m

 

Med så ulike tall som utgangspunkt, så fremt lengde og rotordiameter er målt på samme måte, er det ikke rart at det blir forskjeller mellom modellene. Noe av ulikhetene kan kanskje skyldes omregning mellom meter og fot, men det er vanskelig å forklare at Pavla oppgir over en meter kortere lengde på helikopteret og over to meter kortere rotordiameter enn Italeri.     

 

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det oppgis også veldig forskjellig rekkevidde i de to byggesettveiledningene. Jeg lurer på om talla kan gjelde for henholdsvis D -og G-varianten.

 

Det ser ut til at G-varianten fikk en annen motor, og det medførte kanskje behov eller mulighet for en større rotor for å utnytte økt kraft?

 

Rekkevidden økte nok også med overgangen fra én til to drivstofftanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.5.2021 den 17.52, Einar Sandvik skrev:

Synd at Brengun ikke greier å 3D-printe halebommen til Bell 47 som de kjøpte rettighetene til fra Arma Hobby. Halebommen på dette bildet som fulgte med mailen jeg fikk fra dem, ser rett ut.....eller?

 

vFOJmfu.jpg

 

Skjønner godt at det må være vanskelig å produsere denne. Må i tillegg være ett sant mareritt å få denne kuttet løs fra alle festepunktene 😬

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ragnar Eckhoff skrev:

I følge tegninger i Bell 47 heftet til Olve, så er det forskjeller i strukturen på halebommen mellom D-1 og G. Det burde være mulig å få sjekket opp med bilder om dette er riktig.

Ja, det må sjekkes. Jeg har begynt å få en sterk mistanke om at det er mer enn tank-konfigurasjonen med tverrstilt tank på D-versonen og to langsgående tanker på G-versjonen som skiller de to versjonene. Ettersom G-versjonen fikk ny og kraftigere motor, kan det ha krevd en justering av den fremste delen av halebommen for å få plass til motoren. Den bakerste delen av halebommene til Pavla og Italeri er helt like.

 

Italeri-byggesettet er en G-variant, mens Pavla lanseres som en D/G. Kanskje er Pavla egentlig en D? Kanskje er forskjellene mellom de to byggesetta slik de skal være? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Wikipedia står det at Bell 47 A og B var "powered by the 157 hp (117 kW) Franklin O-335-1". Det står ikke noe om motoren i Bell 47 D-1, så jeg går ut i fra at det var samme type motor.

 

Minst ett norsk Bell 47 D-1 ble ombygd til Bell 47G. Et sivilmerka Bell 47 G/D-1 som henger i taket på Luftfartsmuseet i Bodø, er et tidligere norsk militært Bell 47 D-1 som er blitt ombygd til G-standard.

 

Norske Bell 47G var av undertypen Bell 47 G-3, leser jeg. Om denne versjonen står det: "Powered by a supercharged 225 hp (168 kW) Franklin 6VS-335-A". Altså en kraftigere og trolig større motor. De andre undertypene av Bell 47 G skilte seg fra hverandre ved at de hadde ulike typer motorer. Det er med andre ord tvilsomt om G-modellen fra Italeri har rett type motor for en norsk Bell 47G-3.

 

 

 

 

 

 

 

Endret av Einar Sandvik
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppga muligens feil motor for Bell 47 G i forrige postering. Ei norsk Wikipedia-side opplyser at Norge hadde Bell 47G-3, men oppgir spesifikasjoner for Bell 47 G-3B-2A, som hadde Textron Lycoming TVO-435-F1A på 280 hk.

 

Om det er den norske Wikipedia som har rett her, eller om norske Bell 47 G-3 hadde Franklinmotor, er ikke godt å si. Forvirringa begynner å bli ganske total nå. 

Endret av Einar Sandvik
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne maskina, som henger i taket på Luftfartsmuseet i Bodø, og som jeg har brukt som eksempel på Bell 47-halebom tidligere, er altså ei maskin som er ombygd fra D-1 standard til G-3-standard, tydeligvis med utskifting av motor ( til 200 hk 6-sylindra Franklin 6V4-200-C32-motor i følge museet) og med to tanker i salveske-konfigurasjon. Jeg mistenker at fremre del av halebommen ikke er ombygd på dette helikopteret.

 

vvW9EkB.jpg

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All den kunnskapen som du har opparbeidet, Einar, må jo samles et sted. Kanskje et kompendium, eller hva med en oppdatert utgave av Olves hefte?

 

Jeg kom plutselig på at jeg har dette heftet i bokhylla. Skal prøve å få tatt en titt på det i helga.

spacer.png

 

https://www.1001hobbies.co.uk/squadron-signal/31433-squadron-signal-sqs1606-book-h-13-sioux-helicopters.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.