Gå til innhold
  • Bli medlem

Bell 47D-1 (FERDIG Einar Sandvik)


Anbefalte innlegg

Einar Sandvik skrev (5 timer siden):

Takk for innspill! Jeg har vært inne på tanken. Et bad i kokvarmt vatn gir kanskje tilstrekkelig varme?

 

Jeg pleier å varme plasten over et stearinlys. Her holder jeg på med å trekke ny frontrute til en 1/48 Super Cub. Jeg trengte mange forsøk før jeg fikk et brukbart eksemplar. Jeg har brukt noe plast fra Squadron beregnet på formålet som jeg kjøpte for en del år siden.

 

AM-JKLUtWjHkPRa5ChzRPlhA0z95p3WKvjBLKiJv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt nervøs for stearinlysoppvarming. Da jeg lagde til en karolinerfigur ei kappe av yoghurtbeger-plast til en som skulle blåse i vinden, følte jeg at jeg hadde null kontroll. Plutselig bøyde plasten seg voldsomt i løpet av et sekund seg, uten forvarsel. Det ble noen forsøk før jeg ble fornøyd, ja.

 

Når det er sagt, så hadde jeg minimal suksess med oppvarming i kokvarmt vatn. Det ble kanskje ikke varmt nok.

 

Plasten som jeg har er ganske tynn og bøyelig, og det er egentlig lite bøy som kreves her, så kanskje er det tilstrekkelig at jeg limer karmene godt fast med tokomponent-lim. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnar Eckhoff skrev (15 minutter siden):

Ok, du får gjøre som du har tenkt. Det er vel sånn med de fleste av oss at vi fortrekker teknikker vi er fortrolig med.

 

Ja, vi gjør nok det. Av og til hindrer det kanskje at vi utvikler oss teknisk. 

 

Dersom jeg skulle ha lagd noe med mye krum i flatene, så ville jeg nok prøvd med en metode med sterkere oppvarming, men akkurat i dette tilfellet føles det litt unødvendig. 

 

Vi får se om tokomponentlimet takler det lille spennet som blir i den relativt flate plastbiten.

 

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Mathisrud skrev (1 time siden):

Da er det ikke så nøye om den ikke passer helt.... 😃

Det bør vel bli den venstre i så fall, siden det er den siden som vil vende ut.

 

Det var litt det jeg hadde i tankene.

 

Etter å ha studert bilder, har jeg kommet fram til at dørene ikke flukter konturene i bobla, men at karmene er utenpå bobla, så jeg lager dørene så store at de er litt større enn døråpninga. Dermed gir det godt feste for å lime dørene fast utenpå og presse plasten til å følg konturene i bobla og bakveggen i cockpiten. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den malte bobla med dører ble avmaskert i går kveld. Resultatet var bra, bortsett fra at det hadde kommet lim utenfor kanten på rammene på innsida av "glasset". Dermed ble det å ta av dørene for å fjerne limsølet. I prosessen med dette løsna hele bobla og den ene døra ble skadd og måtte erstattes og males. 

 

Nå blir det ny runde med puss og maling, når Xtracolormalinga endelig tørker såpass at jeg kan gjøre det. Jeg har ikke greid å skaffe meg akselerator til malinga ennå.

 

Det er litt sånn to skritt fram og ett tilbake i dette prosjektet.

 

Z5gHctL.jpg

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

De siste dagene har det blitt mange runder med maling, puss og Johnson, og nå begynner jeg å si meg såpass fornøyd med finishen at det kan plasseres dekaler med nummer på helikopteret. I et ark med Vingtordekaler for norske blå-gule skolefly i skala 1:72, ser de hvite serienumrene ut til å ha noenlunde rett størrelse og font.

 

H9M9F93.jpg

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotoren på Bell 47D- eksemplaret på Flysamlingen på Gardermoen har blåmalt tupp. På fargebildet fra Svalbard er tuppen på rotorbladet derimot gul, og for meg ser det kun ut til å være bare endeflata som er malt. Et nærbilde av rotoren viser gulfarge der blåmalinga er avskalla, både på treet og metallbeslaget, men kun helt på enden.

 

hoWRjnE.jpg

 

9w6SO9i.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils var så snill å ta en del bilder av maskina på Flysamlingen på Gardermoen for meg, fra vinkler jeg ikke har tatt bilder fra sjøl eller funnet på nettet. Dette flotte bildet tatt bakfra av motorseksjonen, viser mange fine detaljer som er vanskelig å finne ut av fra gamle svart-hvitt-bilder fra 50-tallet. 

 

1BjI8wW.png

 

Det er detaljer på denne maskina som ikke fantes opprinnelig, og som jeg har utelatt. Ei Jerrykanne ble montert i stativ på hver side som ekstra drivstoff-forsyning, siden Bell 47D hadde kort rekkevidde. Markert med rød pil på bildet.

 

Det jeg antar er kjøleanlegg for eksosrøra, er også noe som ikke var på disse maskinene opprinnelig, her markert med gul pil.

 

En detalj som jeg derimot har lagt til på modellen min, er den runde delen i underkant av fuel-tanken, som jeg har markert med oransje pil. Den ble enkelt lagd ved å kutte en passe bit av ei plaststøpestang.

 

SR3USha.jpg

 

Endret av Einar Sandvik
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Mathisrud skrev (18 timer siden):

Jerrykannene kom på plass ganske tidlig, selv om de ikke var der opprinnelig. På mange bilder ser man stativet montert, men uten selve kannene.

 

De første Bell 47 ble levert til Norge i 1953, og det siste ble avskrevet i 1971. 

 

Jeg kan ikke se stativ for jerrykanne på noe foto av Bell 47D i det første merkingsskjemaet, altså det som jeg bygger modell av.

 

Hvor lenge det første merkingsskjemaet var i bruk, vet jeg ikke. Årstall er mangelvare på bildene jeg har sett. Et bilde fra Norsk digitalmuseum, som er datert til sankthansaften i 1957, viser Leif Juster på veg ut av et Bell 47D som har merkingsskjema nummer to og har påmontert stativ for jerrykanne, så både det andre merkingsskjemaet og montering av jerrykanne-stativ må ha blitt innført før 1957. 

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.