Torgeir Eikeland Posted May 31, 2016 Share Posted May 31, 2016 Denne deilige skapningen har i mange år vært nær toppen av byggelista. Den ble endelig påbegynt under Hovden Høydebyggerlaugs årlige samling forrige måned. Mye dill i de indre gemakker! Snart klart for sammenklasking. Forsetet er laget av jern og metall. Luigi i akterkabinen får sitte litt mykere, men ellers er det kummerlige vilkår. Svært vanskelig å bestemme skjema. Den er grusomt tøff med tårn og irakiske merker, men det er likedan en grusom øvelse å skulle sølvlakke Special Hobby. Settets passform er som vanlig fra denne produsenten: OK, men langt unna Tamiya! Italiensk speileggkamo er på sin side myye tøffere enn sølv, men da går jeg glipp av den gebrekkelige profilen til ryggtårnet. . Det tredje alternativet (portugisisk) byr også på tårn, men er bare heldekkende grønn på oversiden. Nokså kjedelig. Jeg har gjort noen prøver i speileggkamolakkering. Giallo mimetico fra white ensign er litt krevende å mottle med. Den må tynnes ekstremt godt fordi matt enamel ellers lett gir overspray. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted May 31, 2016 Share Posted May 31, 2016 Hoho, herlig skapning Det er jo liiiitt kjipt å ikke få en versjon med tårnet, men med speileggkamo bør det oppveie alle betenkeligheter du måtte ha. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted May 31, 2016 Share Posted May 31, 2016 Betegnelsen "padde" treffer godt med hensyn til det estetiske nivået til designet. Speilegg-kamo er tøffest! Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted May 31, 2016 Share Posted May 31, 2016 Bifaller egge-løsningen. Det passer jo ekstra godt da padder, som kjent, legger egg. Trist at tårn må utgå - men flyets profil blir uansett passe tøft og sært. Det ser da også virkelig ut som om du behersker kamoen bra på testbiten SAS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Myrland Posted May 31, 2016 Share Posted May 31, 2016 Ohoi! denne liker jeg! speileggkamoen har du fått dreisen på også. Regnet med du ville bli den første til å bygge denne suspekte italieneren. Får følge med på tråden din og snappe opp mulige "feller" som du blir avdekke, kanskje jeg blir motivert til å begynne på min Breda når jeg engang blir ferdig med fåkker'n Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted May 31, 2016 Author Share Posted May 31, 2016 Takker herrene for engasjementet. Det ser ut til å være enstemmig flertall for speilegg, så jeg får bare kjøpe inn noen tolvpakninger og øve mer på å steike dem uten å knuse plommen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arild Moland Posted May 31, 2016 Share Posted May 31, 2016 Speileggkamo fikser du lett. Jeg mener, når jeg fikk det til med Xtracrylics og Vallejo Air... Arild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted May 31, 2016 Author Share Posted May 31, 2016 Speileggkamo fikser du lett. Jeg mener, når jeg fikk det til med Xtracrylics og Vallejo Air... Arild Nei, det så jo faktisk ikke helt forjævlig ut det du lagde i 2007 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arild Moland Posted May 31, 2016 Share Posted May 31, 2016 Ikke sant? Det skal dog sies at jeg ville ikke gjort det om igjen med de lakktypene... Ser frem til fortsettelsen her. Arild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hobbysupply Posted May 31, 2016 Share Posted May 31, 2016 Jeg er nok litt sent ute, men ville nok hatt bling, bling Roy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted May 31, 2016 Author Share Posted May 31, 2016 Jeg gjør det på følgende måte: vente med å montere tårn/rygg fram til vinger og alt annet er limt, sparklet og pusset. Ser det lovende ut kan jeg vurdere sølv og tårn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom Henriksen Posted May 31, 2016 Share Posted May 31, 2016 Da bygger du en fra Portugal da vøtt. [/url] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted May 31, 2016 Author Share Posted May 31, 2016 Det tredje alternativet (portugisisk) byr også på tårn, men er bare heldekkende grønn på oversiden. Nokså kjedelig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom Henriksen Posted May 31, 2016 Share Posted May 31, 2016 Det tredje alternativet (portugisisk) byr også på tårn, men er bare heldekkende grønn på oversiden. Nokså kjedelig. Ach! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted May 31, 2016 Author Share Posted May 31, 2016 Undervingen passer til skroget som en gnu i ei håndveske. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Erik Johansen Posted May 31, 2016 Share Posted May 31, 2016 Lego! Janse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted May 31, 2016 Author Share Posted May 31, 2016 En spesiell takk til verktøyfreak Ole Kjensmo for å ha fått meg til å kjøpe plastfil fra Tamiya. Endelig noe som virkelig funker til å tynne Special Hobbys svært tjukke vingebakkanter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted May 31, 2016 Author Share Posted May 31, 2016 Her leker vi ikke Special Hobby. De øvre vingehalvdelene er festet etter det som er kjent som kyrremetoden. Når dette har tørket vil det bli anvendt rå makt for å få forent undervingen med resten. Det blir spennende å se hvor symmetrisk modellen blir etterpå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Roger Kristoffersen Posted May 31, 2016 Share Posted May 31, 2016 Dobbeldekker ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Myrland Posted June 1, 2016 Share Posted June 1, 2016 Vakkert!.... Special Hobby ..love is in the air ❤️ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Averkvist Posted June 1, 2016 Share Posted June 1, 2016 Du vet vel det at italienerne brukte sølv/alu-farget primer/interiør-farge i sine fly?! ...og senere lysegrå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted June 1, 2016 Share Posted June 1, 2016 Du vet vel det at italienerne brukte sølv/alu-farget primer/interiør-farge i sine fly?! Å? På alle fly? Når fant man ut det? På Stormo! websiden står det beskrevet at man brukte "Verde Anticorrosione", og noen andre gråfarger. Ikke noe om sølv/alu. http://www.stormomagazine.com/RegiaAeronauticaColorsinWWII_3a.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Averkvist Posted June 1, 2016 Share Posted June 1, 2016 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted June 1, 2016 Author Share Posted June 1, 2016 Det står i teksten som Rune linket til at Re 2000 var ett av unntakene som hadde grått interiør. Og når jeg tidligere har bygget Fiat CR 42 het det i instruksjonene og på bilder jeg kikket på at interiøret var sølvmalt. Men jeg føler meg relativt trygg på at Stormo har peiling når de oppgir grønt som hovedregel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Averkvist Posted June 1, 2016 Share Posted June 1, 2016 Det står i teksten som Rune linket til at Re 2000 var ett av unntakene som hadde grått interiør. Og når jeg tidligere har bygget Fiat CR 42 het det i instruksjonene og på bilder jeg kikket på at interiøret var sølvmalt. Men jeg føler meg relativt trygg på at Stormo har peiling når de oppgir grønt som hovedregel. I løpet av WW2 ja, men Breda 65 begynte å leveres allerede i 1937! Og hvor grønnt var det... grå med ett hint av grønnt eller krafig grønn farge... ...men det er klart, du kan male alle dine fly med RAF interior green... det blir jo vakkert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.