Rune Haugen Posted June 1, 2016 Share Posted June 1, 2016 Ok, før krigen er jeg usikker på. Om maskina var ommalt innvendig etter krigsutbruddet kan man spekulere i. Vet at amerikanerne malte om interiør i cockpit fra sølv til grønt etter at det ble snakk om konflikt. Hvilken grønnfarge det var er jeg usikker på, men FS 34272 er oppgitt som referanse. Den er ganske lik RAF sin interiørfarge. Mulig den japanske er hakket nærmere - Tamiya XF-71 (Nei, den er ikke RAF sin interiørfarge, men den japanske marine sin). Xtracrylics sin RAF interiørfarge er den beste i mine øyne. Den er mye dusere. Når det er sagt, så har jeg den siste tiden observert at man har begynt å bruke US interior green i RAF-fly, fordi det står interior green på tegninga og på Vallejo-flaska Så mye for å sjekke referanser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reidar Berg Posted June 1, 2016 Share Posted June 1, 2016 Kult forbilde, denne ligger faktisk ganske så høyt i min byggebunke også. Luftens svar på 2CV'n. Passform ser forøvrig helt standard Special Hobby ut, mye arbeide å få ting i vater Reidar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edward H. Valholm Posted June 1, 2016 Share Posted June 1, 2016 Den "kyrre-metoden" er nå behørig lagret i langtidsminnet.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted June 1, 2016 Author Share Posted June 1, 2016 Det står i teksten som Rune linket til at Re 2000 var ett av unntakene som hadde grått interiør. Og når jeg tidligere har bygget Fiat CR 42 het det i instruksjonene og på bilder jeg kikket på at interiøret var sølvmalt. Men jeg føler meg relativt trygg på at Stormo har peiling når de oppgir grønt som hovedregel. I løpet av WW2 ja, men Breda 65 begynte å leveres allerede i 1937! Og hvor grønnt var det... grå med ett hint av grønnt eller krafig grønn farge... ...men det er klart, du kan male alle dine fly med RAF interior green... det blir jo vakkert. Har du noen kilder for denne skråsikkerheten? Jeg ser bare at det finnes byggeartikler av folk som burde ha peiling hvor breda-kontoret er grønt. Og det er for ordens skyld heller ikke RAF-grønt du ser, men snarere israelsk kfir-grønt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted June 1, 2016 Share Posted June 1, 2016 Den Tamiya-filen, er det noe de har på Hobbyland? Ser ut som noe det kunne vært greit å hatt. Er forøvrig spent på hvordan kyrremetoden og Special Hobby fungerer sammen med hensyn på symmetri. Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted June 1, 2016 Author Share Posted June 1, 2016 Den Tamiya-filen, er det noe de har på Hobbyland? Nei. Amundsen hobby. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ole Kjensmo Posted June 1, 2016 Share Posted June 1, 2016 En spesiell takk til verktøyfreak Ole Kjensmo for å ha fått meg til å kjøpe plastfil fra Tamiya. Endelig noe som virkelig funker til å tynne Special Hobbys svært tjukke vingebakkanter. Du hørte på rådet...! Til andre også, anbefales! Tamiya slurver sjelden med sine produkter. Forøvrig godkjent jobb så langt, cockpitinterøret har jeg jo allerede sett live. Ole Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted June 1, 2016 Share Posted June 1, 2016 Så lenge hver mann kjøper sin egen fil. Fildeling er som kjent ulovlig. Herlig med en fargedebatt, men her må det være lov å tolke til egen fordel, altså når det først er malt sånn så var det sånn. Ønsker lykke til med dobbelthaken, det går helt sikkert veldig bra. SAS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted June 1, 2016 Share Posted June 1, 2016 Det som kan være avgjørende for symmetri når man bruker Kyrremetoden er om man har vært for ivrig med å lime cockpit-skottene fast i skrogsidene. Det hender man må ha noe wiggle-rom for å få undervingene til å sitte beint. Det kan hende skrogsidene dras litt fra hverandre når man skal få vingetupper og -forkant til å sitte godt. Sent from my iPhone using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted June 1, 2016 Author Share Posted June 1, 2016 Ser bra ut spør du meg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Myrland Posted June 1, 2016 Share Posted June 1, 2016 Denne illustrasjonen har jeg tjuvlånt fra Ali d'Italia heftet om Breda BA.65 det er vel noe i den retning de hevder interiørfargen skal være, dog ikke et bevis... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted June 1, 2016 Author Share Posted June 1, 2016 Denne illustrasjonen har jeg tjuvlånt fra Ali d'Italia heftet om Breda BA.65 det er vel noe i den retning de hevder interiørfargen skal være, dog ikke et bevis... Takk. Fellende bevis er det vel så langt smått med. På den grønne siden har vi enkelte indisier. På sølvsiden en bombastisk svenske. Men gøy med fargediskusjon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted June 2, 2016 Share Posted June 2, 2016 Symmetrien ble bra, men hvordan matcher panellinjer opp mot hverandre på over- og undervingen? Fremdeles en høydeforskjell mellom skrog og overvinge å ta seg av - i alle fall på venstre side i bildet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Myrland Posted June 2, 2016 Share Posted June 2, 2016 Torgeir du er kjent for å bygge ting i et forholdsvis høyt tempo, men har du skaffet deg dette maskeringsarket fra Montex? Eller er det mer kos med Tamiyatape?... http://www.ebay.com/itm/Montex-SM48325-1-48-Breda-BA-65-Paint-Mask-for-Special-Hobby-kit-/272240455719?hash=item3f62cbb027:g:gBUAAOSwZJlXM8wl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted June 2, 2016 Share Posted June 2, 2016 Det er ikke bare lysvinkel som får det til å se ut som høydeforskjell da? Synes det er vanskelig å se noe med sikkerhet. Ellers legger man merke til at tiden har stoppet litt opp i kjelleren i Paradisveien. Muligens på et mest mulig behagelig tidspunkt. SAS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted June 23, 2016 Author Share Posted June 23, 2016 Sakte framover. Dette er bare en mock up så vi kan begynne å ane omfanget av konstruksjonens fulle estetikk. Som man ser gikk jeg likevel for tårn. Mangelen på linjer som dette gir var ikke til å motstå. Til min overraskelse passer motoren dessuten i cowlingen, og panellinjer over og under forkant av vingen matcher helt flott. Jeg har fylt en del sprekker og skjøter med plast smeltet i en krukke lim. Resultatene er så langt lovende, så jeg sikter mot sølv. Langs ryggen går det jo også heldigvis en panellinje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted June 23, 2016 Share Posted June 23, 2016 Holdt på å si "vakkert!", men det blir jo helt feil i dette tilfellet. Ellers er jeg superskeptisk til sånn plast-oppløst-i-lim-sparkel. Er ikke det oppskriften på noe som aldri vil tørke, og som vil fortsette å synke sammen til evig tid? Har prøvd det én gang for en mannsalder siden, og det fristet ikke til gjentakelse. Men det er mulig at jeg tar helt feil her? Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olve Dybvig Posted June 23, 2016 Share Posted June 23, 2016 " omfanget av konstruksjonens fulle estetikk " Ler Du kan få sagt det du Olvis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted June 23, 2016 Author Share Posted June 23, 2016 Holdt på å si "vakkert!", men det blir jo helt feil i dette tilfellet. Ellers er jeg superskeptisk til sånn plast-oppløst-i-lim-sparkel. Er ikke det oppskriften på noe som aldri vil tørke, og som vil fortsette å synke sammen til evig tid? Har prøvd det én gang for en mannsalder siden, og det fristet ikke til gjentakelse. Men det er mulig at jeg tar helt feil her? Ragnar Jeg har også vært svært skeptisk av samme grunn som deg. Men nå prøver jeg likevel fordi det kommer fra så mange og til dels også antatt etterrettelige hold at dette virker. Selv om det egentlig ikke er logisk at det gjør det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted June 24, 2016 Share Posted June 24, 2016 Jau, estetikken er til å ta og føle på... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted June 24, 2016 Share Posted June 24, 2016 Her snakker vi muligens om dekonstruksjonen av estetikk? Det ser nærmest ut som om det har fløyet rett ut av Donald Duck & Co. Men samtidig tøft, veldig tøft. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted June 24, 2016 Share Posted June 24, 2016 Det er et tankekors at konstruksjonen kom fra samme land som Leonardo, Rafael og Botticelli. Estetisk forfall? Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted June 24, 2016 Author Share Posted June 24, 2016 Det er et tankekors at konstruksjonen kom fra samme land som Leonardo, Rafael og Botticelli. Estetisk forfall? Einar S Hva mener du? Dette ER jo vanvittig flott! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted June 24, 2016 Share Posted June 24, 2016 Jo da, dersom de fikk fienden til å dø av latter før han kom på skuddhold, ville de spare mye ammunisjon. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted June 24, 2016 Author Share Posted June 24, 2016 Med denne greia her ble vel heller fienden så slått av dens skjønnhet at de glemte at det var krig. Italienerne brukte den med hell mot de røde i Spania. Mot britene gikk det ikke fullt så bra, men de har jo generelt lav kunstforståelse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.