Jump to content

Pastapadde. Breda 65 special hobby 1/48


Recommended Posts

Ok, før krigen er jeg usikker på. Om maskina var ommalt innvendig etter krigsutbruddet kan man spekulere i. Vet at amerikanerne malte om interiør i cockpit fra sølv til grønt etter at det ble snakk om konflikt. Hvilken grønnfarge det var er jeg usikker på, men FS 34272 er oppgitt som referanse. Den er ganske lik RAF sin interiørfarge. Mulig den japanske er hakket nærmere - Tamiya  XF-71 (Nei, den er ikke RAF sin interiørfarge, men den japanske marine sin). Xtracrylics sin RAF interiørfarge er den beste i mine øyne. Den er mye dusere.

 

Når det er sagt, så har jeg den siste tiden observert at man har begynt å bruke US interior green i RAF-fly, fordi det står interior green på tegninga og på Vallejo-flaska :shifty: Så mye for å sjekke referanser.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 110
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det står i teksten som Rune linket til at Re 2000 var ett av unntakene som hadde grått interiør. Og når jeg tidligere har bygget Fiat CR 42 het det i instruksjonene og på bilder jeg kikket på at interiøret var sølvmalt. Men jeg føler meg relativt trygg på at Stormo har peiling når de oppgir grønt som hovedregel.

 

I løpet av WW2 ja, men Breda 65 begynte å leveres allerede i 1937!

Og hvor grønnt var det... grå med ett hint av grønnt eller krafig grønn farge...

...men det er klart, du kan male alle dine fly med RAF interior green... det blir jo vakkert. :P

Har du noen kilder for denne skråsikkerheten? Jeg ser bare at det finnes byggeartikler av folk som burde ha peiling hvor breda-kontoret er grønt.

Og det er for ordens skyld heller ikke RAF-grønt du ser, men snarere israelsk kfir-grønt.

Link to comment
Share on other sites

402bcebe39c40b12f9b145023e309290.jpg

En spesiell takk til verktøyfreak Ole Kjensmo for å ha fått meg til å kjøpe plastfil fra Tamiya. Endelig noe som virkelig funker til å tynne Special Hobbys svært tjukke vingebakkanter.

 

Du hørte på rådet...!

Til andre også, anbefales! Tamiya slurver sjelden med sine produkter.

Forøvrig godkjent jobb så langt, cockpitinterøret har jeg jo allerede sett live.

 

Ole :)

Link to comment
Share on other sites

Det som kan være avgjørende for symmetri når man bruker Kyrremetoden er om man har vært for ivrig med å lime cockpit-skottene fast i skrogsidene. Det hender man må ha noe wiggle-rom for å få undervingene til å sitte beint. Det kan hende skrogsidene dras litt fra hverandre når man skal få vingetupper og -forkant til å sitte godt.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Denne illustrasjonen har jeg tjuvlånt fra Ali d'Italia heftet om  Breda BA.65 det er vel noe i den retning de hevder interiørfargen skal være, dog ikke et bevis...

Takk. Fellende bevis er det vel så langt smått  med. På den grønne siden har vi enkelte indisier. På sølvsiden en bombastisk svenske. Men gøy med fargediskusjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

ca4eb74cc3a487433ede16817e16fc8f.jpg

Sakte framover. Dette er bare en mock up så vi kan begynne å ane omfanget av konstruksjonens fulle estetikk. Som man ser gikk jeg likevel for tårn. Mangelen på linjer som dette gir var ikke til å motstå.

Til min overraskelse passer motoren dessuten i cowlingen, og panellinjer over og under forkant av vingen matcher helt flott.

Jeg har fylt en del sprekker og skjøter med plast smeltet i en krukke lim. Resultatene er så langt lovende, så jeg sikter mot sølv. Langs ryggen går det jo også heldigvis en panellinje.

Link to comment
Share on other sites

Holdt på å si "vakkert!", men det blir jo helt feil i dette tilfellet.

 

Ellers er jeg superskeptisk til sånn plast-oppløst-i-lim-sparkel. Er ikke det oppskriften på noe som aldri vil tørke, og som vil fortsette å synke sammen til evig tid? Har prøvd det én gang for en mannsalder siden, og det fristet ikke til gjentakelse. Men det er mulig at jeg tar helt feil her?

 

Ragnar ;)

 

Link to comment
Share on other sites

Holdt på å si "vakkert!", men det blir jo helt feil i dette tilfellet.

 

Ellers er jeg superskeptisk til sånn plast-oppløst-i-lim-sparkel. Er ikke det oppskriften på noe som aldri vil tørke, og som vil fortsette å synke sammen til evig tid? Har prøvd det én gang for en mannsalder siden, og det fristet ikke til gjentakelse. Men det er mulig at jeg tar helt feil her?

 

Ragnar ;)

 

 

Jeg har også vært svært skeptisk av samme grunn som deg. Men nå prøver jeg likevel fordi det kommer fra så mange og til dels også antatt etterrettelige hold at dette virker.  Selv om det egentlig ikke er logisk at det gjør det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...

Important Information

By visiting and/or register an account our forum you agree to our terms and privacy policy. Terms of Use.