Jørgen Tangerud Posted June 24, 2016 Share Posted June 24, 2016 Holdt på å si "vakkert!", men det blir jo helt feil i dette tilfellet. Ellers er jeg superskeptisk til sånn plast-oppløst-i-lim-sparkel. Er ikke det oppskriften på noe som aldri vil tørke, og som vil fortsette å synke sammen til evig tid? Har prøvd det én gang for en mannsalder siden, og det fristet ikke til gjentakelse. Men det er mulig at jeg tar helt feil her? Ragnar Mine erfaringer tilsier at det nesten tørker FOR fort, om man legger på i små mengder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted June 27, 2016 Author Share Posted June 27, 2016 Motoren til padda var fransk av merket Gnome-Rhone (Gnom-Råne) og produsert på lisens i Italia. Jeg har satt på støtstenger, hvis det er det push rods heter på norsk. Videre skal jeg bombe den med svart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted June 27, 2016 Share Posted June 27, 2016 Den Tamiya-filen, er det noe de har på Hobbyland? Nei. Amundsen hobby. Kom "plutselig" til å tenke på denne igjen. Ser at Tamiya har flere typer filer. Hvilken er det snakk om her? Har den noe produktnavn eller nummer? Er redd for å ende opp med feil fil... Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arild Moland Posted June 27, 2016 Share Posted June 27, 2016 Du finner oversikten her, Ragnar. Vet ikke nøyaktig hvilken Torgeir bruker, men du kan ikke dumme deg ut med noen av Tamiyas filer. Har selv en av de flate (øverste rad) og en av de runde lenger ned, og det er godsaker. http://www.tamiya.com/english/products/74069plastic/index.htm Arild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted June 27, 2016 Author Share Posted June 27, 2016 Jeg har vel den øverste til høyre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted July 1, 2016 Author Share Posted July 1, 2016 Passformen på frontruta er mer suboptimal enn ønskelig. Dette skal liksom flukte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted July 1, 2016 Author Share Posted July 1, 2016 Limte på litt plastkort. Skal pusse og raspe når limet er tørt, så blir nok snart denne ferdig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted July 2, 2016 Author Share Posted July 2, 2016 Grovraspa og klint rundt med flytende plast. Blir bare finere og finere. Det skal være vindu også i den nederste delen av den klare delen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reidar Berg Posted July 2, 2016 Share Posted July 2, 2016 Ser typisk "Spesial Hodebry" ut dette, før eller siden dukker det opp noen koselige overraskelser på disse byggesetta. Ser uansett ut til at du har funnet en vei rundt problemet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Erik Johansen Posted July 2, 2016 Share Posted July 2, 2016 Er jo helt utrolig at du får dette pent, ser jo ut som noe alvorlig søl. Men vi vet jo alle at du lander dette. Janse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted July 4, 2016 Author Share Posted July 4, 2016 Er jo helt utrolig at du får dette pent, Litt tidlig å si hvor pent dette kommer til å bli. Begynner å angre på at jeg gikk for sølvfinish. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geir Hogga Posted July 4, 2016 Share Posted July 4, 2016 Litt tidlig å si hvor pent dette kommer til å bli. Begynner å angre på at jeg gikk for sølvfinish. Er det for sent å angre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted July 4, 2016 Author Share Posted July 4, 2016 Litt tidlig å si hvor pent dette kommer til å bli. Begynner å angre på at jeg gikk for sølvfinish. Er det for sent å angre? Jeg kan alltids bygge den grønn og portugisisk. Eller jeg kan rive av plastbiten med åpning for tårn og erstatte den med resin-alternativet for den italienske varianten uten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted July 4, 2016 Share Posted July 4, 2016 Vil du snyte oss for designets fulle estetikk? Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted July 17, 2016 Author Share Posted July 17, 2016 Det begynner å komme seg rundt frontruta. Tapte panellinjer er også gjenvunnet. Meanwhile skjer det rare ting på undersida. De fire hullene er utgang for bomber, og dette gir mening i enseterversjonen. I det byggesettet er det nemlig et bomberack innenfor, mens her ser vi rett inn på bensintanken! Jeg har ikke klart å oppdrive noen referansebilder som gir noen forklaring på dette. Det kunne være fristende å bare tette dem med sirkelkuttet plastkort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reidar Berg Posted July 17, 2016 Share Posted July 17, 2016 Tror ikke du gjør mye gærnt om du tetter hullene med runde plater av plasticard der ytterkanter er markert som panellinjer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted July 17, 2016 Share Posted July 17, 2016 Du har lagt ned en del jobb rundt den frontruta skulle jeg tro. Ser bra ut så langt. Den delen av glasset som går i flukt med kroppen, dvs nedenfor knekken, skal den være vindu eller males over?? Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted July 17, 2016 Author Share Posted July 17, 2016 Du har lagt ned en del jobb rundt den frontruta skulle jeg tro. Ser bra ut så langt. Den delen av glasset som går i flukt med kroppen, dvs nedenfor knekken, skal den være vindu eller males over?? Ragnar Det skal være vindu! Og jeg tror nok ramma skal maskeres litt innenfor kanten på den klare biten... Nå har jeg lirka på plass siktet, som dere kanskje ser svevende på en tynn etsabit som henger i ramma på frontruta. Klarte det allerede på niende forsøk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted July 17, 2016 Author Share Posted July 17, 2016 Tror ikke du gjør mye gærnt om du tetter hullene med runde plater av plasticard der ytterkanter er markert som panellinjer OK. Hullene er 5,2 mm, og hulljernene fra Biltema har bare hele millimetre. For smått for sirkelkutteren. Løste det med å kline godt med femminuttepoxy rundt kantene og bare slippe plastskivene oppi. Stuevinduet til dørken passa fint. Rune Haugen bes merke seg at ja, det er limt med Tamiya-lim. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted July 17, 2016 Share Posted July 17, 2016 Fin løsning på disse merksnodige "bombehullene", og sikte på plass etter bare ni forsøk - slikt står det respekt av. Ser ut som om det skal gå greit dette Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted July 17, 2016 Share Posted July 17, 2016 Ser bra ut Har merket meg ruteliming med tamiyalim. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted August 21, 2016 Author Share Posted August 21, 2016 Hu hei hvor det går. Nå har vi fått på litt blank svart som grunning så man kan få et inntrykk av sjansene for en levelig sølvfinish. Det ser ikke verre ut enn at det kan gå. Må bare la det herde og pusse og polere litt til. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted August 21, 2016 Share Posted August 21, 2016 Tjo hei, hvor det går! Altså intet å utsi på håndtverket. Men FOR en skapning! Nå begynner det jo virkelig å ta form. Og for en form da. Jeg vet ikke om det i det hele tatt er mulig å benytte ordet estetikk i sammenheng med denne kreasjonen. Men tøft er det, på et vis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted August 21, 2016 Author Share Posted August 21, 2016 Dersom du ennå ikke synes den ser helt idiotisk ut kan dette endre seg når den til slutt kommer opp å stå på det stolprete understellet. Dette har delvis vært montert stikkende ut av hjulbrønnene, men det har underveis knekket av og ligger nå i stumper og stykker i eska.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted August 21, 2016 Author Share Posted August 21, 2016 12,7 mm i vingeforkanten er klippet av og erstattet med pipe av plastrod kledd med etsa kjølekappe. Tenker jeg venter til etter lakkering med å lime den fast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts