Einar Sandvik Posted May 28, 2016 Share Posted May 28, 2016 Dette byggesettet har ligget til modning ei stund, og nå er tida inne til å starte med det. Skulle det gå skeis med dekalene, så har jeg delalene i Hobby Boss-byggesettet liggende. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted May 28, 2016 Author Share Posted May 28, 2016 Jeg må legge til at byggesettet inneholder deler og dekaler til å bygge to norske F-16 i tigerdrakt, både en enseter og en toseter. Diverse ekstrastasj er for lengst anskaffa, så Tiger Meet-gruppebygget er den ekstra inspirasjonen jeg har trengt for å la det rykke fremst i køen av ubygde byggesett og komme i gang. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Erik Johansen Posted May 28, 2016 Share Posted May 28, 2016 Tøft! Hvordan er Hobbyboss settet? Janse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted May 28, 2016 Author Share Posted May 28, 2016 Hobby Boss-byggesettet ser greit ut i posene, litt enklere enn Hasegawa-byggesettet, men jeg vet jo ikke noe om hvor godt delene passer sammen. "Fugle-kutter"-antennene på nesen foran cockpiter mangler, så det er nok et F-16A, ikke F-16A MLU. De må vel lages for at det ikke skal bli anakronistisk å bruke tigerdekalene på halen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted May 29, 2016 Author Share Posted May 29, 2016 Bare for å vise at jeg har begynt: Utblåsningsrøra på F-16-tigrene er malt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted September 3, 2016 Author Share Posted September 3, 2016 Jeg har begynt bakfra med disse modellene, det vil si utblåsningsrøra. I utgangspunktet hadde jeg to detaljeringssett liggende. Det ene er i fotoets, fra Jadar Models, der røret rulles sammen. Jeg var meget skeptisk, med hensyn til at det ville bli en markant skjøt, men tenkte jeg fikk gi det en sjanse. Skjøten viste seg å bli ganske usynlig da jeg fikk limt den på plass inne i plastrøret fra byggesettet, og fikk væra det. Resultatet ble mye bedre enn utgangspunktet i alle fall. Her er byggesettrøra med og uten fotoets: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted September 3, 2016 Author Share Posted September 3, 2016 Det andre utblåsningsrøret er i fem resindeler pluss et fotoetsgitter. Oppdelinga i deler, slik som i virkeligheten, gjør det mer overbevisende samtidig som at en sparer seg maskeringsarbeid. Dette settet fra Aires ble jeg så begeistra for at jeg har bestilt et par ekstra til framtidige prosjekt jeg har liggende. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted September 3, 2016 Share Posted September 3, 2016 Aires sin F100 dyse er meget bra den. Det beste er at du kan lime paa "doughnut panel", sparkle og pusse lakke, og saa kan du lime paa den ferdig lakkede dysen helt til slutt. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted September 3, 2016 Author Share Posted September 3, 2016 Ja, her er delene i Aires-settet delvis malt: Og her er de prøvemontert sammen: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted September 3, 2016 Share Posted September 3, 2016 Ser meget bta ut dette, Einar Liker Airesdysene jeg også. Sent from my iPad using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Andreas Hoff Posted September 4, 2016 Share Posted September 4, 2016 Himmel! At dette er i 1/72 sier mye om hvilken utvikling vi har vært så heldige å få oppleve når jeg tenker tilbake på posesettene vi var tilgodesett med på 70-tallet. Nydelig "byggesett i byggesettet" Einar, og du har gjort en veldig bra jobb med det EspenA Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted September 4, 2016 Author Share Posted September 4, 2016 Takk! Ja, disse detaljeringssetta er snadder. Det er detaljer som er så fine at en knapt ser dem med det blotte øyet her. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted September 4, 2016 Author Share Posted September 4, 2016 Ingen byggetråd uten referansebilder. Jeg brukte dette bildet, som jeg tok under Tiger Meet på Ørlandet i 2012 som referanse under malinga: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted September 4, 2016 Share Posted September 4, 2016 Du legger listen høyt her, Einar. Blir spennende å følge med på fortsettelsen. Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted September 14, 2016 Author Share Posted September 14, 2016 Norske F-16 har jo fått påmontert forsterkingsplater (scab plates) på skroget. Jeg ser at det ikke er slike forsterkingsplater på skroget på Hasegawas F-16-byggesett. Jeg vet at Tamiya har lagd detaljeringssett med slike i skala 1:48, men er det noen som vet om det finnes detaljeringssett i skala 1:72? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Andreas Hoff Posted September 14, 2016 Share Posted September 14, 2016 Skynd deg! Daco har nydelige forsterkningsplater i vinylplast, og han har 20% rabatt i disse dager. Suveren dekalvæske fører han også, løp og kjøp! EspenA Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted September 14, 2016 Author Share Posted September 14, 2016 Done! Takk for tipset! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Andreas Hoff Posted September 14, 2016 Share Posted September 14, 2016 Og dere, han har mange flotte TIGER-MEET decaler! Mange!!!!! TIGER-TIGER-TIGER!!! EspenA Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth Rørvik Posted September 15, 2016 Share Posted September 15, 2016 Daco er jo en seriøls liten gullgruve - takk for referansen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted September 17, 2016 Author Share Posted September 17, 2016 Dette begynte som et prosjekt som skulle være tett ut av eska, men er i ferd med å bli en ettermarkedsfest. Tidligere i denne uka ankom en pakke med skala 1:72-resin fra Modern Hobbies i Kanada med Sniper targeting-poder (Jeg kan avhende et par av dem på neste klubbmøte på Ranheim), en AN/ALQ-131 ECM-pod, et par Aces II-seter og en komplett F-16C-cockpit. Etter det jeg har lest, og ser på bilder, så ligner cockpiten på oppgraderte norske F-16A MLU på cockpiten i F-16C. Modern Hobbies-cockpiten blir en solid forbedring fra Hasegawa-byggesettet med hensyn til detaljer: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Andreas Hoff Posted September 17, 2016 Share Posted September 17, 2016 Sniper? Ja takk, gjerne begge tre!! Forbedring av cockpit sa du? Men det er ikke lett å vite da du ikke har oppgitt hva som er settet og hva som er Modern Hobbies versjon på bildet... EspenA Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted September 17, 2016 Share Posted September 17, 2016 Men det er ikke lett å vite da du ikke har oppgitt hva som er settet og hva som er Modern Hobbies versjon på bildet... Fargen på plasten og fargen på resinen sier vel sitt. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted September 17, 2016 Author Share Posted September 17, 2016 I det spøkefulle hjørnet, Espen? Modern Hobbies har forresten skifta farge på resinen fra lys grågul til mellomgrå, siden forrige leveranse derfra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted September 18, 2016 Author Share Posted September 18, 2016 Jeg har begynt å male cockpiter og seter. Gulv, sidevegger og seter er fortsatt grå, etter det jeg vet, så disse er malt med Italeris FS36231 Dark Gull Gray, mens jeg har malt de øvre delene av cockpiten svart i tråd med MLU-oppgraderingene. Etter det jeg kan se, har horna på hodestøtta forsvunnet på setene nå, og det er kommet et svart trekk over hodestøtta. Ellers ser setene ganske uendra ut. Dette er det nærmeste jeg har kommet til å få et bilde av interiøret på akkurat den enseterstigeren jeg bygger. Bildet er tatt på Tiger Meet på Ørlandet 2013: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted September 18, 2016 Author Share Posted September 18, 2016 På Tiger Meet på Ørlandet året før, tok jeg dette bildet av setet i den andre enseterstigeren (664?), den jeg ikke bygger. Det oransje trekket øverst er en detalj å få med seg. Jeg har lest at F-16-setene nå gjerne er forsynt med svart saueskinn i stedet for (eller oppå?) olivengrønne puter. Er det noen som sitter med dokumentasjon på hvorvidt setene i de to F-16-tigrene jeg bygger har saueskinn i setene? Jeg tar likegodt med et bilde av resten av dette flyet. Kanskje enda tøffere tigerdekor på denne enn på den jeg bygger, men denne har jeg ikke dekaler til: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts