Gå til innhold
  • Bli medlem

Hasegawa F-16AM/BM 1:72 Tiger Meet 2010


Anbefalte innlegg

Jeg må legge til at byggesettet inneholder deler og dekaler til å bygge to norske F-16 i tigerdrakt, både en enseter og en toseter.

 

Diverse ekstrastasj er for lengst anskaffa, så Tiger Meet-gruppebygget er den ekstra inspirasjonen jeg har trengt for å la det rykke fremst i køen av ubygde byggesett og komme i gang.

 

DSCF2355.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hobby Boss-byggesettet ser greit ut i posene, litt enklere enn Hasegawa-byggesettet, men jeg vet jo ikke noe om hvor godt delene passer sammen.

 

"Fugle-kutter"-antennene på nesen foran cockpiter mangler, så det er nok et F-16A, ikke F-16A MLU. De må vel lages for at det ikke skal bli anakronistisk å bruke tigerdekalene på halen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg har begynt bakfra med disse modellene, det vil si utblåsningsrøra.

 

I utgangspunktet hadde jeg to detaljeringssett liggende. Det ene er i fotoets, fra Jadar Models, der røret rulles sammen. Jeg var meget skeptisk, med hensyn til at det ville bli en markant skjøt, men tenkte jeg fikk gi det en sjanse. Skjøten viste seg å bli ganske usynlig da jeg fikk limt den på plass inne i plastrøret fra byggesettet, og fikk væra det. Resultatet ble mye bedre enn utgangspunktet i alle fall.

Her er byggesettrøra med og uten fotoets:

 

DSCF2859.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

Himmel! At dette er i 1/72 sier mye om hvilken utvikling vi har vært så heldige å få oppleve når jeg tenker tilbake på posesettene vi var tilgodesett med på 70-tallet.

Nydelig "byggesett i byggesettet" Einar, og du har gjort en veldig bra jobb med det :thumb:

EspenA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Espen Andreas Hoff

Skynd deg! Daco har nydelige forsterkningsplater i vinylplast, og han har 20% rabatt i disse dager. Suveren dekalvæske fører han også, løp og kjøp!

EspenA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette begynte som et prosjekt som skulle være tett ut av eska, men er i ferd med å bli en ettermarkedsfest. Tidligere i denne uka ankom en pakke med skala 1:72-resin fra Modern Hobbies i Kanada med Sniper targeting-poder (Jeg kan avhende et par av dem på neste klubbmøte på Ranheim), en AN/ALQ-131 ECM-pod, et par Aces II-seter og en komplett F-16C-cockpit.

 

Etter det jeg har lest, og ser på bilder, så ligner cockpiten på oppgraderte norske F-16A MLU på cockpiten i F-16C. Modern Hobbies-cockpiten blir en solid forbedring fra Hasegawa-byggesettet med hensyn til detaljer:

 

DSCF2895.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

Sniper? Ja takk, gjerne begge tre!!

Forbedring av cockpit sa du? Men det er ikke lett å vite da du ikke har oppgitt hva som er settet og hva som er Modern Hobbies versjon på bildet...

EspenA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å male cockpiter og seter. Gulv, sidevegger og seter er fortsatt grå, etter det jeg vet, så disse er malt med Italeris FS36231 Dark Gull Gray, mens jeg har malt de øvre delene av cockpiten svart i tråd med MLU-oppgraderingene. Etter det jeg kan se, har horna på hodestøtta forsvunnet på setene nå, og det er kommet et svart trekk over hodestøtta. Ellers ser setene ganske uendra ut.

 

Dette er det nærmeste jeg har kommet til å få et bilde av interiøret på akkurat den enseterstigeren jeg bygger. Bildet er tatt på Tiger Meet på Ørlandet 2013:

Tiger%20Meet%20paring%20Oslashrland%2022.%20juni%202013%20015%20b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Tiger Meet på Ørlandet året før, tok jeg dette bildet av setet i den andre enseterstigeren (664?), den jeg ikke bygger. Det oransje trekket øverst er en detalj å få med seg.

 

Jeg har lest at F-16-setene nå gjerne er forsynt med svart saueskinn i stedet for (eller oppå?) olivengrønne puter. Er det noen som sitter med dokumentasjon på hvorvidt setene i de to F-16-tigrene jeg bygger har saueskinn i setene?

 

2.%20juni%202012%20Tiger%20Meet%20Oslashrlandet%20158.jpg

 

Jeg tar likegodt med et bilde av resten av dette flyet. Kanskje enda tøffere tigerdekor på denne enn på den jeg bygger, men denne har jeg ikke dekaler til:

2.%20juni%202012%20Tiger%20Meet%20Oslashrlandet%20143.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.