Gå til innhold
  • Bli medlem

Hasegawa F-16AM/BM 1:72 Tiger Meet 2010


Anbefalte innlegg

Gjest Espen Andreas Hoff

 

Jeg merker meg ellers skitt fra bakken bak understellsdekslene.

Og nymalt nesehjulsluke. I lysegrått.

Forøvrig ganske opplysende informasjon som har kommet frem her, var endel jeg ikke var klar over!

EspenA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert at det er nymalte hjuldører. Det er veldig mye letter for Crew Chief å vaske av dritten som er på understellslukene enn under buken når en tar imot eller klargjør maskinen. Husker selv at når vi drenerte tankene for mulig vann på pre-flight så brukte vi fuelen til å tøke over der det var oljestriper. Ikke helt etter dagens HMS regler, men veldig effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

IMG_0957_zpstyvthylo.jpg

Jeg anbefaler sterkt denne!

 

IMG_0956_zpsc3pwliud.jpg

Sitter bedre enn tamiyatape og er blitt uvurdelig på canopy og som her, inntak med skarp demarkasjon, F/A-18 Tiger såklart?.

EspenA

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interiøret i den forreste, separate delen luftinntaket i byggesettet er malt hvitt. Bakveggen av luftinntaket i denne byggesettdelen er pussa bort. Der skal det jo være åpning.

 

Luftinntaket er ikke limt på plass ennå, og det er heller ikke stanga inne i luftinntaket, slik at jeg kan komme til både innenfra og utenfra til å få knota på plass teip til å dekke over det som skal være hvitt før jeg sprøyter på gråmaling. Jeg tenkte å bruke smale remser Tamiya-teip (av 2 mm og 3 mm bredde) ytterst, for å lage kanten mot det grå, og så dekke over med breiere remser innafor. Deretter maler og limer jeg stanga fast og limer så luftinntaket på plass. Det er planen.

 

Takk for teip-tips, Espen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativt, mal en bit klar dekalfilm graatt og la toerke.  Skjaer til en smal stripe og legg den i luftinntaket.  En smal stripe er lettere aa legge pent enn en bred paa dobbeltkrumme flater, og dekalfilmens posisjon kan justeres.  Naar dekalet er toert kan man male resten av luftinntaket med samme graafarge - dekalet danner bare en skarp avgrensing mellom det graa og hvite.  Legg gjerne paa to stroek og bruk litt micromesh for aa ta eventuelle nivaaforskjeller mellom dekal og maling.  Det har jeg gjort paa mine F-16, og det fungerer for meg.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk et nytt skalpellblad til aa skjaere i dekalet, og bruk kun nok trykk paa skapellen til at du skjaerer gjennom dekalfilmen, men ikke papiret.  Naar du har snittet dekalet kan du ta et parallellt kutt 1-2 mm fra kuttet og skjaere gjennom papiret.  Det er naar du proever aa kutte gjennom papiret at papiret deformeres og malingen sprekker.  Naar det er sagt, saa kan spesielt gammel dekalfilm vaere sproe.  Jeg har et ark med Microscale soelvfarget dekalfilm som var helt haaploes - den sprakk naar den ble kuttet og sprakk naar den kom i vann.  Et nyere ark loeste begge problemer.    Et annet problem kan vaere at lakken har faatt herde eller er for tykt paafoert.  Proev aa kutte dekalfilmen naar lakken er beroeringstoerr, men ikke herdet.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det er ei stund sia siste postering her, men det er ikke ensbetydende med at det ikke har skjedd noe som helst, sjøl om modellbygging ikke har hatt topp-prioritet i det siste.

 

Etter litt telling på knappene om jeg skulle gå for dekal-eller maskeringsalternativet på luftinntaka, endte jeg med at jeg bestemte meg for å prøve maskerings- og malingsmetoden først. Interiøret ble først sprøytemalt hvitt og så fulgte en ganske plundrete maskering med teip og Tack it. Jeg tok, for sikkerhets skyld, en ekstra runde med hvitt etter at jeg hadde maskert. Maling med grått gikk ganske greit, og etter litt touch up, ble jeg rimelig fornøyd.

 

Maling av Alclad steel oppå Tamiya Nato Black på stanga som skulle stå inni, gikk ikke greit og medførte omkamp. men, nå sier jeg meg endelig ferdig med denne lille detaljen.

 

DSCF3017.jpg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

Ser meget bra ut luftinntakjobben din, Einar :thumb: Vi får holde Tiger-fortet vi mens Espen er ute å flyr... :shifty:

Åneida! Driver og sparkler jeg. Vindusrammer.. 1/1 skala... :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Over  en måned sia forrige postering, men så har det heller ikke vært mye byggeaktivitet her i gården på grunn av en kombinasjon av travelhet på jobb og privat. Med pauser i bygginga følger det dalende motivasjon, også kalt krenkelse, ser jeg.

 

Nå vel, endelig ble det litt roligere, og tid til å bygge videre. Våpenstasjonene gjenstår. I tråd med byggesettanvisninga har jeg sagd av stasjonene på vingetuppene og erstatta dem med nye som følger med i byggesettet. Jeg har venta med dette, med tanke på at de kunne være lette å rive av under bygginga videre, men nå kunne jeg ikke vente lenger.

 

DSCF3152.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom de to forbildene mine har deltatt på flere tigermøter, har jeg ulike konfigurasjoner å velge mellom, men jeg har fortrinnsvis tenkt å bygge toseteren i Tiger Meet Ørland 2007-konfigurasjon, det vil si med Sniper-pod, Dolly-tanker, tomme vingetuppstasjoner, Flight profile recorder på nest ytterste stasjon under styrbord vinge og noe jeg ikke vet hva er på nest ytterste stasjon på babord vinge.

 

Hva er det vi ser hengende på nest ytterste våpenstasjon på bildet under? Jeg har tre ulike USA-våpensett fra Hasegawa, men den finnes ikke i noen av dem, så her må jeg nok snekre til noe sjøl.

 

6314453d-6c6f-4de6-9bab-e7b4d3f83027.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.