Gå til innhold
  • Bli medlem

Hasegawa F-16AM/BM 1:72 Tiger Meet 2010


Anbefalte innlegg

Jeg er i gang med montering av våpenoppheng på enseteren, samt pussing. Det viste seg at litt ekstra puss på de delene av luftinntaket der det skal påføres lim, ga mye bedre passform på luftinntaket på enseteren enn det jeg limte på toseteren. Lite å vise bilder av.

 

I stedet legger jeg ut et bilde jeg tok på Ørlandet av undersida tatt bakfra. Her ser en Sniper poden bakfra. Dessuten ser en i forgrunnen forsterkingsplatene rundt kroken. Så vidt jeg kan se av bildene mine, er dette det eneste stedet det skal være forsterkingsplater på norske F-16 på undersida av flyene. Platene jeg limte på luftinntaket i tråd med instruksene til Astra Decals har jeg fjerna igjen.

 

29.09.07Tigermeet%20p%20rlandet%20028.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Dette prosjektet har vært satt på vent mens jeg bygde P-40 Flying Tiger. Med huset fullt av folk i påska, regner jeg med at det blir lite bygd i påskeuka, sjøl om det er fint modellbyggevær her for tida.

 

Jeg har imidlertid fått på plass nye sikteglass for de som har forsvunnet/ blitt ødelagt underveis i byggeprosessen. Jeg gjorde det enkelt ved å klippe til en passe brei strimmel av gjennomsiktig stiv innpakningsplast, bretta den i vinkel nederst, for å ha et limfeste, og klipte til små trekanta sidevegger, som ble limt på plass etter at "glasset" var limt i posisjon.

 

DSCF3571_2.JPG.7a8bc05d797e20ce965115e0d90ea483.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hadde huset fullt av gjester i påska, og hadde lite anledning til å drive med modellbygging, uten å være usosial. Men, så var gjestene ute av huset en dag, og jeg heiv med rundt med å maskere og male to stk. F-16. Hastverk er imidlertid lastverk: Jeg presterte å sote vinduene alt for mye.  :doh: Deretter malte jeg modellene. Humbrol-malinga la seg på som en drøm. Men, så oppdaga jeg at det var feil gråfarge.  :doh: To skritt tilbake!

 

Senere i påska fikk jeg benytta soskinnet til å pusse modellene for støv. Ingenting er som solskinn til den slags arbeid for en gamling med skrantende syn.

 

I dag fikk jeg påført modellene ny skyggelegging og et strøk med korrekt gråfarge. Ett skritt fram!

IMG_2352_2.JPG.14d60a85b6b5c8e61cbd68fb321ef447.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye cockpitglass? Enseteren er grei. Der hadde jeg liggende et Revell-byggesett med en ferdigfarga canophy som kan brukes til å bygge med deksel i åpen posisjon, fordi den ikke passer 100% i lukka posisjon. Ellers har jeg et F-16A-Hasegawa-byggesett med tilhørende blank hood. 

 

Toseteren er det verre med. Hobby Boss-toseter-byggesettet jeg har, inneholder en litt uklar cockpit-hette. Italeri-byggesettet jeg har liggende, passer ikke, fordi ramma er støpt som en integrert del i skroget. Dum løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

Huffda Einar, det var jo dumt. Lurer på hva Tigermesteren kommer til å gjøre med dette dersom han får nyss i det?

EspenA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Espen Andreas Hoff

Gi nå bengen i slurvete roundeller Nils!

Nyyt heller Tigeren på halen, det er DEN som teller!! TIGER-TIGER-TIGER?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

Einar, dette tegner til å bli en av Tigermesterens favoritter, han er imponert over resultatet så langt, med diskrete scabplates og lekker felin på halen. Keep up the good slow work? Men ikke glem å montere motor også da..

El Maestro del Tigros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det er blitt lenge mellom posteringene. Det står litt i stampe med pussing på flere forskjellige prosjekter for tida. Og så er det de små uhellene, da, som på denne ferdig-dekalerte tanken. Ei flaske med flytende lim velta, og dynka denne buktanken. Jeg tørka bort limet og trodde skaden var unngått, men det hadde nok trengt inn en del lim i sprekken ved finna, og da jeg fant den fram noen dager senere, så den slik ut:

IMG_2840 (2).JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ er å bygge modellen uten noe som helst hengende på vingene. Faktisk er det den eneste konfigurasjonen jeg har sett forbildet mitt i under de tre tigermøtene jeg har overvært på Ørlandet. Jeg har ingen bilder av dette flyet fra Tiger Meet på Ørlandet i 2007 og 2012, og lurer på om den deltok der, men i 2013 var den utstilt mens den var under vedlikehold. Imidlertid synes jeg det ser litt stusslig ut å stille den ut slik:

5ad33853cc75e_TigerMeetprland22.juni2013007.thumb.jpg.0696f468a7d983fbaf3c676fcc1aea3f.jpg

Tiger Meet på Ørland 22. juni 2013 015.jpg

Tiger Meet på Ørland 22. juni 2013 003.jpg

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Det som ofte skjer når man holder lenge på med en modell, er at deler forsvinner eller blir ødelagt, og så mister man motivasjonen. Jeg tenkte jeg skulle prøve å få ferdig modellene likevel, som en hyllest til Espen.

 

Status for F-16 AM-modellen så langt, er at finishen er litt ujevn, og panellinjene er ganske gjenfylt av maling etter gjentatte repareringsforsøk. Problemet har vært penselpåført Johnson Klear som har tørka for fort, slik at det ble penselstreker. Har pussa en god del i det siste. Jeg får finne en halvblank lakk og sprøytemale den som toppstrøk.

 

Hooden ser noenlunde brukbar ut nå, etter iherdig pussing, og jeg har tenkt å montere den i åpen posiajon. Hadde et tilklippingsuhell med ettermarkedshooden jeg kjøpte.

 

Den ene vingetanken må erstattes, dersom jeg skal ha "Dolly"-konfigurasjon. Ettermarkedssett er innkjøpt, men kan også bruke fra et annet Hasegawabyggesett. Litt usikker på dekaler. Har Vingtordekaler på den som ikke ble ødelagt.

 

Den ene hovedhjulsluka er forsvunnet. Får vel ta den også fra et annet Hasegawabyggesett. 

 

Et par våpenstasjoner på undersida har falt av under pussing. Må limes på igjen. I det hele tatt er det en del å gjøre med en modell som var nesten ferdig for to år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.