Gå til innhold
  • Bli medlem

Hasegawa F-16AM/BM 1:72 Tiger Meet 2010


Anbefalte innlegg

Gjest Espen Andreas Hoff

Hei Einar, tror jeg har noen ekstra iriser liggende. Jeg kommer til å være bortreist stort sett alle klubbkveldene i det nye året, men kan prøve å få overlevert en til noen som skal..

Tigermestern hilser Godt Nytt År!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har joba med å montere sniper-poden på toseteren. Det følger med to ulike oppheng i settet fra Modern Hobbies. Det trengs varsomhet når delene skjæres løs og pusses til. Poden er kaaaanskje litt tjukk i forhold til opphenget, men ellers synes jeg settet virker veldig korrekt. 

 

For å forsterke opphenget, bora jeg et hull gjennom skrogside, oppheng og et stykke inn i sniper-poden. Jeg lagde også nytt lys, for jeg synes det som er i byggesettet ser helt feil ut.

 

DSCF3156.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opphenget fra Modern Hobbies virker litt smalt, men sett forfra fra denne vinkelen, ser det ikke så ille ut. Kanskje er det heller sniper-poden som er litt tjukk:

DSCF3164.jpg[/img]

 

Originalen til sammenligning. Den er rund under i fronten, ikke kantete som ei likkiste, slik Modern Hobbies sin sniper pod er:

29.09.07Tigermeet%20p%20rlandet%20029.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om søkeren roteres så vil den bli rund på toppen og flat under. Panteraen har en stowe posisjon som du vanligvis vil se den i på bakken. Jeg mener den er "opp ned" slik at mesteparten av glasset vender opp mot flykroppen. I den grad man kan si at noe er opp og ned på denne saken. Poden din ser ut til ha finfin posisjon for å titte på et mål på bakken, rett under eller et stykke foran flyet. Det hender også at stressa flygere glemmer bort den der stowe bryteren før landing og da kan den stå i alle slags rare vinkler 8)

 

LM har skrytevideo på youtube. Noen klipp der den roteres her.

 

Sverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fremover her, ja.

 

Men jeg må spørre om du har fiksa det som ser ut som en sprekk på oversida av luftinntaket? Jeg bygger Hasagawa sjøl for tida, og det er jo alltid noe herk å innpasse deres løse luftinntak. Den neste som omtaler passformen til Hasagawa som på linje med Tamiya, kvalifiserer til buksevann på neste Skala.  8)

 

Og er det et steg/glipe mellom over- og underkropp vi ser langs undersida av høyre vingen på det øverste bildet? Mistenker at lysvinkelen gjør mer ut av dette enn det er, dog.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

Ser hva du mener med tanke på opphenget Einar. Som jeg ser det er det største problemet at du nevnte det, for da vil alle legge merke til det. Hold det for deg selv, og ingen ser det.. ;D

Men jeg vet at du har sansen for detaljene, og fremdriften din er lysår foran min, så fortsett bare som du gjør så sikrer du deg en plass i TigerMeet's Hall of Fame!

Takk for nyttig info Sverre.

Tiger-Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om søkeren roteres så vil den bli rund på toppen og flat under. Panteraen har en stowe posisjon som du vanligvis vil se den i på bakken. Jeg mener den er "opp ned" slik at mesteparten av glasset vender opp mot flykroppen. I den grad man kan si at noe er opp og ned på denne saken. Poden din ser ut til ha finfin posisjon for å titte på et mål på bakken, rett under eller et stykke foran flyet. Det hender også at stressa flygere glemmer bort den der stowe bryteren før landing og da kan den stå i alle slags rare vinkler 8)

 

LM har skrytevideo på youtube. Noen klipp der den roteres her.

 

Sverre

 

"Det forandrer sagen", sa mannen, han saga i en spiker.

 

Takk for et oppklarende svar! Nesen på poden er altså i en posisjon som passer for fly på pinne, men ikke for et fly på bakken. Glasset er nok mindre utsatt for skitt og støv fra bakken dersom det er vendt oppover under start og landing.

 

HM, jeg burde kanskje sage av nesen og snu den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fremover her, ja.

 

Men jeg må spørre om du har fiksa det som ser ut som en sprekk på oversida av luftinntaket? Jeg bygger Hasagawa sjøl for tida, og det er jo alltid noe herk å innpasse deres løse luftinntak. Den neste som omtaler passformen til Hasagawa som på linje med Tamiya, kvalifiserer til buksevann på neste Skala.  8)

 

Og er det et steg/glipe mellom over- og underkropp vi ser langs undersida av høyre vingen på det øverste bildet? Mistenker at lysvinkelen gjør mer ut av dette enn det er, dog.

 

Arild :)

 

Takk for innspill. Jeg er enig i at passforma til det løse luftinntaket ikke er god.

Det gjenstår nok en et par pussejobber, som du nevner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser hva du mener med tanke på opphenget Einar. Som jeg ser det er det største problemet at du nevnte det, for da vil alle legge merke til det. Hold det for deg selv, og ingen ser det.. ;D

Tiger-Espen

 

He, he! Kona pleier å formane meg om ikke å plumpe ut med alt mulig som jeg burde holdt for meg sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuoperasjon av nesen på Sniper pod er foretatt. Kunne ikke godt la piloten på Tiger Meet få skam for en foglemmelse han beviselig ikke har gjort.

 

Jeg måtte skjære bort litt mer utsparing på udersida av opphenget og bore opp et nytt hull i sniper poden for å få den til å passe i snudd tilstand.

 

Det er igjen litt pussestøv etter pussing av oversida av luftinntaket, ser jeg.

DSCF3165.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos snuing av Sniper-pod-nesen: Da jeg lette etter bilder fra Tiger Meet 2010 for å finne ut hvilken bevæpning enseter-tigeren hadde der, kom jeg over et bilde av toseteren på bakken med nesen på Sniper-poden snudd på tvers.

 

Instruksene i Hasegawa-byggesettet angående bevæpninga under Tiger Meet 2010 er en smule upresise. Både enseteren og toseteren hadde Sniper pod, ikke sentertank under buken, og enseteren hadde Iris-T i stedet for SideWinder på nest ytterste stasjon under styrbord vinge og tom nest ytterste stasjon under babord vinge. Ellers er instruksene rette.

 

Vel, da kan jeg gå i gang med bevæpninga for enseteren. Det får bli 2010, konfigurasjon for enseteren, ettersom jeg ikke har funnet noen bilder av den fra Tigermøtene på Ørlandet 2007 og 2012, og fra 2013 var den under overhaling og fullstendig avvæpna på bildene jeg har av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.