Gå til innhold
  • Bli medlem

Hasegawa F-16AM/BM 1:72 Tiger Meet 2010


Anbefalte innlegg

Saueskinnskompetansen i forumet er visst ikke på topp.  ;)

 

I mangel av dokumentasjon på bruk av saueskinn i setene på forbildene mine, har jeg valgt å male setene med vanlige olivengrønne seteputer. Det gir litt mer farge i cockpiten. På det ene setet har jeg montert "Remove before Flight"-banner og oransje tøystykke festa over øvre del av setet, slik en ser på bilder av parkerte F-16.

 

DSCF2898.jpg

Hm, har visst slitt av litt av grønnmalinga på seteflaska under setevasken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

Dæsken Einar! Dette ble seter jeg godt kunne tenkt med å sitte i, de ble veldig delikate selv uten saueskinn...( har ikke anelse om det benyttes eller ei).

EspenA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt oppdatering: "Remove befor flight"- bannere fra Astra decals og heimsnekra nakketøyduk er blitt montert på setene til toseteren med henholdsvis svart og hvit skrift og i litt ulikt dandert, for å skape litt variasjon i to ellers kliss like seter.

 

I dag kom forsterkingsplatene fra Daco på plass på hobbybenken. Kjøpte to pakker i hver skala, så nå har jeg et lager i skala 1:72 og 1:48 som varer lenge, kanskje resten av levetida. Før jeg går igang med å knote platene på plass, tar jeg gjerne imot tips fra erfarne F-16MLU-forsterkningsplatemontører.

 

DSCF2901.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok ei økt i går med maling av det svarte i cockpitinteriøra med Humbrol 67 tilsatt litt svart.

 

Som et eksperiment sprøyta jeg på godt utblanda maling på resten av skroget og tørka det bort, slik at svartmalinga ble liggend igjen i panellinjene. Det gjenstår å se om denne preshadinga vil vises når jeg sprøytemaler flya i grått.

 

Jeg behandla like god Hobby Boss-byggesettet med det samme. Det har vingene støpt fast i skroget i motsetning til Hasegawabyggesettet.

 

DSCF2902.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge cockpitene er nå malt og montert i skroget: Enseteren med resincockpit fra Modern Hobbies og toseteren med resinseter fra Modern Hobbies satt inn i byggesettcockpiten fra Hasegawa med dekaler for instrumentene. Det er først og fremst det å bytte ut byggesettsetene med resinseter fra Modern Hobbies som gjør susen, synes jeg.

 

De øvre delene av cockpiten i MLU-fly er svartmalte, mens setet og de nedre delene er grå, etter det jeg har lest og sett av bilder, men jeg er litt usikker på hvor mye svart det er rundt instrumentene. Det er stor variasjon i bilder jeg har funnet på nettet. 

DSCF2916.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygginga går hånd i hånd med studier av forbildene. Enseterne har dette særnorske lyset nede på venstre side av nesen, men dette mangler i Hasegawa-byggesettet, så det må bores opp åpning og settes inn lys. I og med at lyset er plassert akkurat i skillet mellom nedre og øvre skroghalvdel, fant jeg ut at det var best å vente med å bore opp hull til etter sammenliminga av skroghalvdelene:

 

DSCF2936.jpg

 

Tiger%20Meet%20paring%20Oslashrland%2022.%20juni%202013%20004%20sladda.jpg

 

Lyset er rett til venstre for trappa, viss noen, mot formodning, skulle lure på hvilket lys jeg tenker på. Dette bildet tok jeg på Tiger Meet Ørland 2013 av akkurat den enseteren jeg bygger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Med det nydelige været vi har hatt i lang tid i Trøndelag nå, har det ikke blitt så mye tid ved byggebordet inne "hulen" min, som kona kaller det. Litt har det imidlertid, men lite å vise bilder av. Jeg har prøvd å sette inn den særnorske lampa nede på venstre side av nesepartiet.

 

Jeg prøvde først å bore ut ei rund grop, stanse ut ei skive barmetallfolie og lime nedi, og bruke superlim som glass oppå. Etter å ha pussa det til, framsto det som en hvit prikk med mørk kant rundt.

 

Så bora jeg ut ei grop på nytt og limte in en avrunda klarplastbit som var påmalt sølv i enden og pusa til. Det framstår også som en hvit prikk med mørk ring rundt, med en anelse sølvskjær, viss en legger godviljen til.

 

DSCF2962.jpg

 

Slik er forbildet. Bildet er tatt av undertegnede på Tiger Meet Ørland 2012

0a938c47-c0a9-4738-98ce-0278e593dab2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett det samme, monterte nettopp samme settet selv, og jeg finner ingen tegn på at disse er brukt på de norske.

 

Disse "scab" platene er satt på litt etter behov - det finnes også bilder av de norske som bare har enkelte av platene påmontert:

 

281_002.jpg

 

Den bakerste her har for eksempel ikke plater foran haleroten, men den har under cockpit og ved vingerot. Vanskelig å se om den har på kroppen pga lys.

 

Det er egentlig litt spillerom her. De har i alle fall fløyet i litt ulike konfigurasjoner - så ikke se på platene som absolutt sannhet med mindre du har referansebilde av maskinen som viser alle.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det ble det beste av flere bilder som jeg tok av oversida av det flyet.

 

Dette med forkantflapsen var jeg ikke klar over. Ser at det ikke er 100% korrekt på modellene mine.  :pinch:

 

Så, over til undersida. Jeg ser heller ikke på bilder av norske F-16 noe til de to platene som er markert med D på undersida av luftinntaket på tegninga fra Daco, så jeg antar at de heller ikke skal være der.

 

Hva med, jeg hadde nær sagt, hengerfestet under F-16? Finnes de to forsterkningsplatene markert Z på hver side av bremsekroken på norske F-16? Jeg besitter ingen bilder som er gode nok til å avgjøre det.

 

DSCF2973.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.