Einar Sandvik Skrevet 23. september 2016 Forfatter Del Skrevet 23. september 2016 Saueskinnskompetansen i forumet er visst ikke på topp. I mangel av dokumentasjon på bruk av saueskinn i setene på forbildene mine, har jeg valgt å male setene med vanlige olivengrønne seteputer. Det gir litt mer farge i cockpiten. På det ene setet har jeg montert "Remove before Flight"-banner og oransje tøystykke festa over øvre del av setet, slik en ser på bilder av parkerte F-16. Hm, har visst slitt av litt av grønnmalinga på seteflaska under setevasken. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenneth Rørvik Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Finnedekslene på AMRAAMene, er det rett og slett for å beskytte menneskehoder? Merker meg at de bare peker nedover... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 23. september 2016 Forfatter Del Skrevet 23. september 2016 Sannsynligvis, spesielt ettersom dette er fly som står utstilt med adgang for publikum til å gå under vingene. Finnene på missilene er temmelig tynne og skarpe i kantene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Espen Andreas Hoff Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Dæsken Einar! Dette ble seter jeg godt kunne tenkt med å sitte i, de ble veldig delikate selv uten saueskinn...( har ikke anelse om det benyttes eller ei). EspenA Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 24. september 2016 Forfatter Del Skrevet 24. september 2016 Takk! Enseteren har fått "Remove before flight"-fotoetsbanner fra Eduard. I toseteren har jeg tenkt å prøve banner som dekaler fra Astra. Forøvrig har jeg fått melding fra Daco om at forsterkingsplatene er på vei fra Tyskland. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 26. september 2016 Forfatter Del Skrevet 26. september 2016 Nå har også Hannants fått inn forsterkningsplater i skala 1:72 i sortimentet: https://www.hannants.co.uk/product/OMV72001 Forsterkningsplater finnes også i skala 1:48 fra samme produsent. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Espen Andreas Hoff Skrevet 26. september 2016 Del Skrevet 26. september 2016 Daco sine inneholdt tre komplette sett, det kan se ut som om dette kun er ett. EspenA Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 26. september 2016 Forfatter Del Skrevet 26. september 2016 Du kan ha et poeng der, Espen. Tre sett plater for 10 Euro pr. pakke fra Daco, mot ett sett plater (?) for 3,08 pund pr. pakke fra Orion Models gjennom Hannants. Valutakurser, toll og frakt vil telle med i regnskapet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 28. september 2016 Forfatter Del Skrevet 28. september 2016 Litt oppdatering: "Remove befor flight"- bannere fra Astra decals og heimsnekra nakketøyduk er blitt montert på setene til toseteren med henholdsvis svart og hvit skrift og i litt ulikt dandert, for å skape litt variasjon i to ellers kliss like seter. I dag kom forsterkingsplatene fra Daco på plass på hobbybenken. Kjøpte to pakker i hver skala, så nå har jeg et lager i skala 1:72 og 1:48 som varer lenge, kanskje resten av levetida. Før jeg går igang med å knote platene på plass, tar jeg gjerne imot tips fra erfarne F-16MLU-forsterkningsplatemontører. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 28. september 2016 Forfatter Del Skrevet 28. september 2016 Når jeg sammenligner fotoetsbanner fra Eduard og dekalbanner fra Astra Decals, så synes jeg at dekalbannerne ser mest realistiske ut, i og med at de bukler seg naturlig i setet. Hvordan de vil ta seg ut i hengende tilstand rundt omkring, gjenstår å se. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 1. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2016 Jeg tok ei økt i går med maling av det svarte i cockpitinteriøra med Humbrol 67 tilsatt litt svart. Som et eksperiment sprøyta jeg på godt utblanda maling på resten av skroget og tørka det bort, slik at svartmalinga ble liggend igjen i panellinjene. Det gjenstår å se om denne preshadinga vil vises når jeg sprøytemaler flya i grått. Jeg behandla like god Hobby Boss-byggesettet med det samme. Det har vingene støpt fast i skroget i motsetning til Hasegawabyggesettet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 2. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2016 Det går ikke fort, men det går framover. Modern Hobbies sin F-16MLU-resincockpit i skala 1:72 malt før montering: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 2. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2016 Begge cockpitene er nå malt og montert i skroget: Enseteren med resincockpit fra Modern Hobbies og toseteren med resinseter fra Modern Hobbies satt inn i byggesettcockpiten fra Hasegawa med dekaler for instrumentene. Det er først og fremst det å bytte ut byggesettsetene med resinseter fra Modern Hobbies som gjør susen, synes jeg. De øvre delene av cockpiten i MLU-fly er svartmalte, mens setet og de nedre delene er grå, etter det jeg har lest og sett av bilder, men jeg er litt usikker på hvor mye svart det er rundt instrumentene. Det er stor variasjon i bilder jeg har funnet på nettet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 9. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2016 Bygginga går hånd i hånd med studier av forbildene. Enseterne har dette særnorske lyset nede på venstre side av nesen, men dette mangler i Hasegawa-byggesettet, så det må bores opp åpning og settes inn lys. I og med at lyset er plassert akkurat i skillet mellom nedre og øvre skroghalvdel, fant jeg ut at det var best å vente med å bore opp hull til etter sammenliminga av skroghalvdelene: Lyset er rett til venstre for trappa, viss noen, mot formodning, skulle lure på hvilket lys jeg tenker på. Dette bildet tok jeg på Tiger Meet Ørland 2013 av akkurat den enseteren jeg bygger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 9. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2016 Toseteren mangler derimot dette lyset på venstre side av nesen, så her trenger jeg ikke bruke tid på å lage lys. Dette bildet tok jeg på tigermøtet på Ørlandet i 2013 av forbildet for toseteren jeg bygger: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 23. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2016 Med det nydelige været vi har hatt i lang tid i Trøndelag nå, har det ikke blitt så mye tid ved byggebordet inne "hulen" min, som kona kaller det. Litt har det imidlertid, men lite å vise bilder av. Jeg har prøvd å sette inn den særnorske lampa nede på venstre side av nesepartiet. Jeg prøvde først å bore ut ei rund grop, stanse ut ei skive barmetallfolie og lime nedi, og bruke superlim som glass oppå. Etter å ha pussa det til, framsto det som en hvit prikk med mørk kant rundt. Så bora jeg ut ei grop på nytt og limte in en avrunda klarplastbit som var påmalt sølv i enden og pusa til. Det framstår også som en hvit prikk med mørk ring rundt, med en anelse sølvskjær, viss en legger godviljen til. Slik er forbildet. Bildet er tatt av undertegnede på Tiger Meet Ørland 2012 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 26. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2016 Forsterkningsplater fra Astra Decals er møysommelig limt på plass på begge flya. Det var flere enn jeg trodde på forhånd. I instruksene ble det anbefalt å bruke tape til å plassere dem. jeg prøvde, men endte med å bruke bladet på en skalpell som hovedredskap. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 26. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2016 Jeg er usikker på om riktig alle forsterkningsplatene skal brukes på norske F-16. Det er noen på undersida også, og det er plater under og foran lysa på hver side av luftinntakene som jeg ikke ser på bildene jeg har tatt av forbildet. De er markert med A, G og H på tegninga fra Astra Decals. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenneth Rørvik Skrevet 26. oktober 2016 Del Skrevet 26. oktober 2016 Har sett det samme, monterte nettopp samme settet selv, og jeg finner ingen tegn på at disse er brukt på de norske. Disse "scab" platene er satt på litt etter behov - det finnes også bilder av de norske som bare har enkelte av platene påmontert: Den bakerste her har for eksempel ikke plater foran haleroten, men den har under cockpit og ved vingerot. Vanskelig å se om den har på kroppen pga lys. Det er egentlig litt spillerom her. De har i alle fall fløyet i litt ulike konfigurasjoner - så ikke se på platene som absolutt sannhet med mindre du har referansebilde av maskinen som viser alle.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 26. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2016 Takk for innspill! Jeg har bare bilde fra oversida av tigerflyet som jeg ikke bygger. Det flyet har i alle fall påmontert på oversida alle platene jeg har plassert på modellene mine, men jeg må nok gjennomgå bildene jeg har av forbildene mine, skjønner jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 26. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2016 Jeg trooor de to forbildene mine har alle ryggplatene på plass og muuuligens platene ved vingerøttene, etter å ha sett på bildene jeg har. Jeg går for det. Jeg opplever i alle fall ikke F-16 som motstandsløs å bygge. Til det er det alt for mange variabler å kunne snuble i. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Håkon Brandal Skrevet 27. oktober 2016 Del Skrevet 27. oktober 2016 Platene paa oversiden av vingeroettene har vaert der lenge - til og med foer MLU, og de bak cockpit aa enseterne har vaert der enda lenger, saa der er du trygg. De som er merket A og H paa Daco settet kan jeg ikke huske aa ha sett paa norske F-16, men paa belgiske og nederlandske maskiner. Jens Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenneth Rørvik Skrevet 27. oktober 2016 Del Skrevet 27. oktober 2016 Flott bilde - fin detalj av canopyramma også. For de som har sett med posisjonerbare LEF (leading edge flaps), merk posisjonen på disse - på bakken er de normalt låst 2 grader opp. Mange sett synder her.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 27. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2016 Takk, det ble det beste av flere bilder som jeg tok av oversida av det flyet. Dette med forkantflapsen var jeg ikke klar over. Ser at det ikke er 100% korrekt på modellene mine. Så, over til undersida. Jeg ser heller ikke på bilder av norske F-16 noe til de to platene som er markert med D på undersida av luftinntaket på tegninga fra Daco, så jeg antar at de heller ikke skal være der. Hva med, jeg hadde nær sagt, hengerfestet under F-16? Finnes de to forsterkningsplatene markert Z på hver side av bremsekroken på norske F-16? Jeg besitter ingen bilder som er gode nok til å avgjøre det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenneth Rørvik Skrevet 27. oktober 2016 Del Skrevet 27. oktober 2016 D er nok ikke der, krøp oppunder nesehjulet på en maskin på Kjeller på flydagen, så ikke noe slikt. Kan hende du klarer skimte platene rundt hengerfestet her: Bildet er vel ca 2003 tenker jeg, Enduring Freedom, Afghanistan. Det er mange bilder på F-16.net som er gode. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.