Gå til innhold
  • Bli medlem

Suomen kerätä rakentaminen?


Anbefalte innlegg

  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Very, very bra Kyrre, jeg er med på denne.

 

Starter med Curtiss P-36 i skala 1:48

Dersom jeg får tid til overs blir det også en Fokker D.XXI i samme skala.

 

Cameron Davis er også med, satser på å ha ferdig 4 stk. (!) finske fly i skala 1:72 til SKALA 2011.

 

Ellers så bør det vel nevnes at vi aksepterer "alt", bare det er finsk.  Det vil si fly, panser, båt osv. - uansett skala.

 

Har forøvrig vært i kontakt med Kari Stenmann (finsk flyguru med stor G), dersom det er noen som trenger hjelp med referanser er han klar.  Han har forøvrig en serie med fantastisk bøker, se her:

http://www.kolumbus.fi/kari.stenman/

For tiden selger han ut masse bøker til halv pris, verdt hver en krone... bare ta kontakt med han for mere info.

 

Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg i utgangspunktet sagt en gang (eller fler) før, at det får holde med ett gruppebygg per forbildetype om gangen. Dvs, ett gruppebygg for hhv. fly, panser, bil osv, om gangen. Nå er kanskje dette finske greiene litt cross-over, siden det later til å være åpent for hva som helst bare det er finsk. I så fall er det greit. Om det er kun fly det er snakk om, hadde det jo vært ryddigst om man bestemte seg for dette over i avstemmingen over neste flygruppebygg...

 

Men, jeg har nå rydda i gruppebyggseksjonen, og det er ikke mange aktive gruppebygg igjen der nå, så det skal vel helst gå bra.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å bygge finsk UTEN å være med i Hakkapelliitta Oy-gruppa? 

Det er selvsagt ikke lov.

 

Når det gjelder evt gruppebygg så synes jeg det må være greit at hvis en gjeng har bestemt seg for å gjøre noe spesielt og at man har f.eks 5 separate tråder på samme emne, ja da må det jo være alles interesse å lage en samleplass.

Nå er jeg ikke lenger i styret så jeg kan si at jeg evt er uenig med Arild.  :P

 

Ikke det at jeg kjenner at det engasjerer meg så voldsomt. Jeg gleder meg til å se 5 tråder med finske greier ...  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å bygge finsk UTEN å være med i Hakkapelliitta Oy-gruppa? Dette blir virkelig altfor organisert for meg.

 

Det trenger ikke å være så organisert skal du tro.  Vi som bygger finsk, har mulighet til å legge ut bilder og tekst her.  Er det noe man lurer på, kan man stille spørsmål her (mao. ikke så forskjellig i fra slik det ellers gjøres).

De av oss som måtte bli ferdige til SKALA 2011 får forhåpentligvis mulighet til å stille ut alle de "finske" modellene på samme bord.  Så får vi bare håpe at vi blir mange...

 

Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe messig ble så inspirert av Reidar sin flotte P-40, at jeg måtte se litt over finske varebeholdningen her i lageret. Det som umidellbart dukket opp var dissehttp://i199.photobucket.com/albums/aa81/Peacekeeper_2007_bucket/PresidentBottolfavBongoenLimo005.jpg[/img]]PresidentBottolfavBongoenLimo005.jpg

Skulle være mulig å få ferdig alle sammen  :shifty: :shifty: til SKALA 2011, hvis det blir deadline :thumb:

Begynner på Lysanderen først, hva slags skjema skal du ha Torgeir, så bygger jeg det andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oysann André; var ikke klar over at AZmodel har en M.S.406 i sitt sortement.  Har selv Classic Airframes sitt byggesett i skala 1/48, gammelt og enkelt.  Hvordan er kvaliteten på settet til AZmodel ?  De har ihvertfall rette dekalene i eska...

 

Reidar

 

kvaliteten er meget bra, komplett sett med resin og fotoets. Nagler og panelinjer forsenket. Anbefalles.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen som har interesse av finsk jet?

 

Prøver å finne referanser angående Vampire FB.52 som Finland hadde 6 stk av. Det er ikke lett!!

MiG'er går greit, samme med Fouga, Gnat, Hawk og F-18. Har forespurt på IPMS Finland uten det helt store, men kanskje jeg får noen løsninger hvis jeg henvender meg til Kari Stenman.

 

Det som slår meg når det gjelder Finland og fly, forresten, er at det synes som det meste dreier seg om tiden FØR 1950, - bare se på utvalget av bøker hos Kari Stenman

Forøvrig, dere som kjenner ham, kan man skrive på norsk eller...?

 

Ellers har jeg nettopp avsluttet en finsk MiG-21 i 1/48 som har levd på skammen hylle en laaaang stund.

 

Bjørnar

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også bygge finland!  ;D Vet allerede hva jeg skal bygge. Må se å bestille så jeg har den i postkassa snart. :) man MÅ ha Haakapelittä for å stille. Hahahahahaha. Dessuten skal jeg lære dere alle å si "karhu" på skikkelig finsk. Sånn som nordmenn uttaler det, høres det vare pinglete ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke, regner med at dette er noe finske greier som har vært benyttet i vinterkrigen, event. i det finske forsvaret etter krigen (?).

Hadde det derimot vært snakk om en Scania R620 fra år 2010 med finske skilter, hadde jeg vært litt mere i tvil...

 

Reidar

Hadde ikke tenkt å bygge noe fra WW2 men jeg gjør meg umaken å finne et reelt forbilde og ikke bare bygge en bil og sette på skilter.

Finnene er forøvrig gjerrige og kjøper mye små motorer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sisu er vel det åpenbare valget?Er kanskje ikkje mulig å oppdrive sett av det?

 

Knut-H

Kommer muligens Sisu i resin men Volvo Scania og Mercedes er særdeles vanlig i Finland.

Så det er trolig det jeg satser på om det blir aktuellt

Lurer litt på denne

http://www.lkw-infos.eu/images/themengalerien/lkw-weltweit/finnland/teil-2/Finnland%20Teil%202/lkw-finnland-2.html

Fra denne siden

http://www.lkw-infos.eu/index.htm

Oooops edit dere må bla ned til bilde 30

Og så stjal vi et bilde på denne siden

http://www.scandipower.de/html/finland1.html

ScaniaFinland1.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.