Gå til innhold
  • Bli medlem

Suomen kerätä rakentaminen?


Anbefalte innlegg

  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Ja, har noen tenkt på å bygge et diorama med en finsk sauna som hovedmotiv?

 

Einar S

 

 

Huff og huff fikk flash back til 80 tallets NRK tv teater på tirsdager, som ga et sarte barne sinn noe å tenke over. Husker episoden med han som hugde av seg lillefingeren og sprang naken rundt i snøen godt, mens noen damer med vellutvikklede "hyller" og kjempe buskas der nede løp etter mens de joket... :o :o :o :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg nettopp bestilt en Tameo Ferrari F60 - skal bli Kimi Raikonnen sin, saa da kan man legge til en Formel 1 bil til Gruppebygg Perkele:)

 

Veldig bra Jens, ser ut til at spennvidden innenfor tema blir STOR.

 

 

Nyttig link, dersom det er no modellrelatert finsk man er på jakt etter - er sansynligvis dette stedet å lete.

 

Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sauna hører med i et opphold i Finland. En gang var jeg og en kollega på påskeferie ved Inaresjøen i Finland. Da var sauna, med dertil hørende koking av ryggtavla når finnene pøste vatn på ovnen, obligatorisk etter dagens skitur.

 

Vi pleide å gå noen kilometer på dagsturene. En finne spurte oss i saunaen om hvor mange mil vi hadde gått. "Mil?", sa kollegaen min, "Vi er på ferie."

 

Einar S :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har noen tenkt på å bygge et diorama med en finsk sauna som hovedmotiv?

 

Einar S

 

 

Huff og huff fikk flash back til 80 tallets NRK tv teater på tirsdager, som ga et sarte barne sinn noe å tenke over. Husker episoden med han som hugde av seg lillefingeren og sprang naken rundt i snøen godt, mens noen damer med vellutvikklede "hyller" og kjempe buskas der nede løp etter mens de joket... :o :o :o :o

 

ja det der virket kjent ja....jeg synes å huske at KLM i serien Fjærsynet hadde sin variant av finsk fjernsynsteater tidlig på 80-tallet. Handlingen gikk i saunaen eller med drikking på kjøkkenet. En fyr hugde av seg fingeren på huggstabben selvsagt, og den eneste replikken jeg kan erindre fra innslaget var "det er mitt frimerkealbum"....mulig jeg husker litt feil rundt den replikken men jeg var vel 8-10 år da serien gikk.

 

I modellstabelen tyter det over med finske saker så det er bare å velge dersom jeg skulle skryte på meg å ferdigstille noe for denne gruppebyggingen. Hasegawa sin Me109 postwar er et godt alternativ, men time will show.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

og den eneste replikken jeg kan erindre fra innslaget var "det er mitt frimerkealbum"....mulig jeg husker litt feil rundt den replikken men jeg var vel 8-10 år da serien gikk.

 

Joda, det stemmer det.  Bonden paa gaarden hoerte latter og skoey fra laaven, og der i hoeyet satt drengen og budeia og tittet i en bok.  Bonden stakk kniven i drengen og dro boken ut av hendene hans da han ytret nevnte replikk. 

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmm....

 

Kan kun vagt erindre fellesbastu under Nordisk Studentmesterskap i ishockey i Tampere sent 80-tall.... passet ypperlig at en av studentforeningene på spinnesiden syntes det var en god ide å legge sin fest og bastusesjon til samme tidspunkt!

 

Ser at jeg nok må ha utstrakt hjelp fra Atle Eriksen for å kunne lage et diorama basert på den opplevelsen.

 

Så det blir vel en Bf 109G....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å supplere historiene her,- og siden det er så sent på aften at alle små barn har lagt seg.  ;)

Det var det herrens år 1993 vi (noen "surrehoder fra Sør") tjenestgjorde ved BN2 Nord i forskjellige stillinger og kompanier ved forskjellige avdelinger, vi ikke skal dvele ved her......

Det var slik at vi tok en "halv sivil" bustur gjennom Finnland. Ikke før hadde vi pasert Kilpisjavri før vi følte oss som sivilister, det var bunkret godt opp med "karusellbrus" så turen i endesløs ødemark (det var i mai) gikk greit ned til  Muonio  (ikke noe bemerkelseverdig å huske derifra) videre økte stemningen ned mot Kolari ( der har jeg blitt fortalt at det var en babes som "flashet sakene" på en bensin stasjon , før vi forlot stedet .... :D;D:D vi nærmer oss Juoksengi og det er flere som er klare for "frisk luft " og så der, geografisk opptatt som jeg er kan jeg fortelle at vi ikke er langt fra Kuusivaara , det glimter til i øynene fra en kar fra Stovner der , håp  :'( ser jeg der langt inne)...... :(. Inn i bussen og karunki  og Tornie lukter vi sjøvann og et liten overnatting, har hatt den mest fantastiske kano turen der noen sinne  :cheers: opp øverst i Bottenviken (det var faktisk isflak ennå sent i mai)

Damene i baren ble bare fagrere og lysere og mere finske jo senere på kvelden det gikk,-Sorry Anna  kommer nok aldri tilbake for å ro kano ... som jeg lovet en gang.... (hvorfor i per... e gjorde jeg ikke det  :D;D:D)

 

Brå retur oppover til Rovaniemi (der nissen bor ) og der har jeg blitt fortalt ,- at vi var i flere dager på luksus hotell, som tilfeldigvis hadde fagseminar for sykepleiersker og jeg har aldri vært så syk , etter at Lt  Hordvik kastet en helflaske på ovnen i saunanen og truet i meg resten av innholdet... :pinch::doh: :doh: :-X. Noen har tydligvis syntes synd på meg for jeg våknet opp på kjøkkenet dagen etter.... Med bekymrede sykepleiersker all over wOOt , og ei skive brunost :pinch: holdt frem for av ei særdeles barmfager ei, med litt snodig oppstoppernese. Hun påsto at jeg hadde sagt og gjort ting med henne som hadde behaget henne meget tidlig på morgenen, det kan jeg ikke stå inne for den dag i dag, men jeg lurer på hva jeg gikk glipp av..... Har fortsatt  rare koblinger mot brunost..... Det neste jeg husker er Inarisjøen og snart  var vi "hjemme "ved Tana bru.

 

Militært utbytte noen fotografier av div ødemark, T-72M1, BTR 60 med snodige antenner, MT-LB i fri utfoldelse, og noen tror de så i hvertfall en Finsk "femtekollonist" :D;D:D

Sivilt utbytte, nok til at hele gjengen fortsatt har "Lakki moltelikør " igjen i barskapet den dag i dag...

 

Finland I will be back......

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idé!!

 

Hvorfor ikke legge hele gruppebyggingssesjonen til et egnet sted i Finland med rikelig tilgang til karusellbrus, badstu, bjørkeris og andre tilliggende herligheter.... hadde vi leid sjappa til Hannu Valtonen som byggelokale (les museet i Tikkakoski) hadde ihvertfall jeg blitt inspirert...!!!!!!

 

Road Trip!!!!!!!!!!!!!

 

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

André.

 

Jeg gjorde akkurat samme turen som deg et par uker senere. Over ved kilpis og ned til Oulu. 4 stykker, sov i min Fiat Uno. Ikke det at vi sov så mye. Tror det er en av de artigste heisaturene jeg har hatt, finnene er noe for seg sjøl ...

 

Det blir nok en Ju88 på meg ja. Må bare finne noen dekaler.

 

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnene forteller meg at de har sin LU på senhøsten. Og i slutten av november har de jaggu noe de kaller Nordic Challenge. Tror det var ca 20 november, og hvor sjakktrekk er det å ha det nesten likt med SMW?

Og ja: Finnene er noe helt for seg selv. Min hittil eneste heisatur til Suomi foregikk cirka 1996 via Rovaniemi videre til Russland og hadde omtrent de samme ingrediensene minus sauna. Livsfarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.