Gå til innhold
  • Bli medlem

Par i spitfire


Anbefalte innlegg

Jeg har kasta meg på spitfirekjøret igjen, denne gangen i skala 1:48. Det har vært mye snakk om hvilket spitfire MK-IX-byggesett som er best, ICm eller Hasegawa sitt. Den beste måten å finne det ut på, er å bygge dem begge samtidig. Det har jeg gått i gang med. Her må det skytes inn at Hasegawa sitt byggesett er for en Mk IXC, mens ICM-byggesettet tydeligvis er tenkt som utgangspunkt for å bygge både C-og E-varianten, og er i tillegg utstyrt med både avkorta, normal og forlenga vingespisser.

 

Spitfire_ICM_og_Hasegawa_001.jpg.d5f47864328e5283fe8dc016b12b0e7a.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 306
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Kult at du parallellbygger disse Einar :thumb:

 

Vanligvis er Hasegawa flinke til aa melke formene sine, men naar det gjelder Spitfire, saa har ICM utnyttet mulighetene langt bedre.

 

Mangelen på varianter er jo påfallende her. Man kunne bli forledet til å tro at Hasegawa ble vettskremt av all kritikken for sin Spitfire, og ikke gadd å gi ut en IXe og andre varianter de lett kunne laget fra formene sine ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Trond Olaf sier, saa har de gitt ut IXe - Allied Air Force utgaven er en e-vinge, og kanonene med 12.7 "stub" sitter paa stoeperammen du faar med i alle settene - det eneste som ikke kommer med er kanonblisterne paa utsiden for e-vingen, men den kan mekkes til med det du faar i settet, eller kjoepe fra Ultracast.  De har og gitt ut en VII og VIII.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett litt på alle de små blærene, eller blisterne, på undersida av vingene. ICM har gjort dem små og mandelforma, mens Hasegawa har lagd dem store og dråpeforma. Det er vanskelig å finne bilder som viser det skikkelig, men ut i fra det jeg kan se av bilder av bilder av spitfire, synes jeg blisterne virker litt for store i Hasegawabyggesettet. Formen er det nesten umulig å ha noen formening om, ut i fra bildene jeg har.

 

Hasegawa har fått fram de parvise kantene på ribbene i hjulbrønnene, i motsetning til ICM, så det skal jeg i alle fall rette opp på ICM-byggesettet.

 

Edit: Hjulbrønnen er noe større og litt oval i Hasegawabyggesettet. Hva som er rett, vet jeg ikke.

Spitfire_ICM-_og_Hasegawa-_blistere_red.jpg.0f9f6252ad5a0647c3ae2ff8eda76205.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ICM-byggesettet mangler blisteren ved vingerota, men Hasegawa har den.

 

Har flyet som du skal bygge modell av, den ?

 

Nils

 

Ja, jeg trur det. Jeg har tenkt å bygge flyet på dette bildet, men i det siste fargeskjemaet, med standard fargeskjema og svart spinner.

 

Jeg synes jeg ser vingerotblisteren her.

SPITFIREIXEPV181RAB_4_red.jpg.572b4d1c58607dca82abc1cacb34ac98.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Trond Olaf sier, saa har de gitt ut IXe - Allied Air Force utgaven er en e-vinge, og kanonene med 12.7 "stub" sitter paa stoeperammen du faar med i alle settene - det eneste som ikke kommer med er kanonblisterne paa utsiden for e-vingen, men den kan mekkes til med det du faar i settet, eller kjoepe fra Ultracast.  De har og gitt ut en VII og VIII.

 

Jens

 

Hm! Dette var nytt for meg. Det er vel snakk om limited run med annerledes dekaler da? Litt rart at de gir ut en IXe uten at alle delene følger med for å lage en?

 

Einar: Har du testet Ultracast sine deksler med blistere på settet til Hasegawa og sjekket passformen? Mine var for små både i tykkelse og størrelse, så det måtte en del sparkling og oppbygging til.

 

Mvh

:) Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Ultracastdekselet som jeg kjøpte for muligens å bygge Hasegawa-spitfiren om til e-konfigurasjon er breiere og kortere enn åpninga i vingen på vingene i Hasegawa-byggesettet. Da spørs det om jeg heller bygger den som en tidlig nier med c-bevæpning i stedet for en etterkrigsspitfire med e-bevæpning. ???

 

ICM-spitfiren får i alle fall Ultracastdeksel. ICM-vingen til høyre på bildet.

Spitfire_ICM-_og_Hasegawa-edeksler_red.jpg.9d748e96895753c2ea3cd95ad03094b5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Ultracastdekselet som jeg kjøpte for muligens å bygge Hasegawa-spitfiren om til e-konfigurasjon er breiere og kortere enn åpninga i vingen på vingene i Hasegawa-byggesettet.

 

Spørs om du ikke kjøpte dekselet til ICM-settet da.  Ultracast lager flere sett, noen som passer Hasegawa og noen som passer ICM.

 

 

Trond Olaf Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trond Olaf: Det er mulig at dekselet bare var tiltenkt ICM-byggesettet. I utgangspunktet var det mest det byggesettet jeg så etter Ultracastdeler for.

 

 

Anton: Ja da, jeg har gjort verre konverteringer enn dette på byggesett før.  :)

 

En eventuell neseforlengelse på Hasegawaspitfiren er en mye større operasjon.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekka opp ultracastsidene. Du har rett, Trond OLaf, Ultracast har produsert egne Hasegawadeksler. :doh:

 

En positiv side ved Ultracast er at de er raske til å levere bestilte varer. :)

 

Ser ut til at du er på aftermarket galleien nå Einar, som alle oss andre. Jeg driver som kjent med min MKIXe og har bestilt en rekke ting fra Ultracast nå, da får vi se hvor fort det kommer i posten. Fin gjennomgang av de to settene og du har fått med deg etpar detaljer jeg ikke har sett. Selv får jeg ikke lukket skroget før seter med Q-type harness er i boks.

 

Mener fortsatt at en korrigert Hasegawa gir en best modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å bygge flyet på dette bildet, men i det siste fargeskjemaet, med standard fargeskjema og svart spinner.

 

Vokt deg for alle feilaktige tegninger av PV181. Bjørnar sine, som nylig er lagt ut på The Spitfire Site er nok det mest korrekte du kan få. Mulig markering av overmaling av gammel merking er litt vel markant.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at Bjørnar ikke har tegna inn vingerotblistere i tegningene sine. Det er mulig jeg dropper dem, sia jeg faktisk ikke er helt sikker på at de skal være der på dette flyet. Vi får se.  :shifty:

 

Hardtunderlags-blisteren over understellet på Hasegawabyggesettet har jeg pussa bort. ICM har ikke noen slik blister på oversida av vingen, som det framgår av det siste bildet jeg la ut lengre opp på sida.

 

Rora på vingene har André kommentert i sin tråd om RAB-spitfiren han bygger, så dem legger jeg ikke ut bilder av her. Her er ICM hakket bedre enn Hasegawa, i og med løst ror og svungen ytre del av roret, samt at Hasegawa har ei panellinje som må fylles igjen ytterst.

 

Halerora i Hasegawabyggesettet er klart overlegne i forhold til ICM sine med hensyn til detaljering. Forskjellen mellom dem med hensyn til fasongen, er ikke så stor som på bildet. Det skyldes nok kameravinkelen. Men, ICM-roret skrår en tanke mer nederst og er litt spissere øverst enn Hasegawaroret. Jeg trur jeg kommer til å bruke det spisse Hasegawaroret på ICM-spitfiren og det runde Hasegawaroret på Hasegawa-spitfiren.

Spitfire_ICM-_og_Hasegawa-ror.jpg.d5bd4ccdcaae3032b67fbc9ecd3cb122.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.