Gå til innhold
  • Bli medlem

Par i spitfire


Anbefalte innlegg

Jeg grubla litt på hvordan jeg skulle lage blister, og endte opp med følgende metode:

 

Man tager hjørnet av en ICM-støperamme med omtrent samme profil som blisterne i Hasegawabyggesettet og pusser vekk støpeflass fra den.

 

Deretter snitter man av en passe stor bit av støperammehjørnet med en skarp kniv, og voila, man har en blister.

 

En dråpe superlim legges i vingerota, og blisteren limes på plass. Det hele tar bare et øyeblikk. :)

30.mai_09_Spitfirevingerotblister_1_web.jpg.19438e0810b7bd59c4c4dd44e9f40cc4.jpg

30.mai_09_Spitfirevingerotblister_2_web.jpg.c4f28f20bb0b6b50d3fdb875e99cb9ba.jpg

30.mai_09_Spitfirevingerotblistere_3_web.jpg.9e209ccec2464ebd1346e6aa37ced934.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 306
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Interiøret i Hasegawabyggesettet og i ICM-byggesettet stemmer ikke overens. Setet i ICM-byggesettet er for bredt og mangler den karakteristiske kantete gropa i botnen. Det blir bytta ut med et Ultracastsete.

 

Jeg kommer til å skjære bort nakkeputa på ICM-byggesettet, i og med at det skal bli en sein spitfire fra våren 1945.

Spitfire_ICM-_og_Hasegawa-seter_red.jpg.3b19ba50eaefef9e0a32e19e1eedc253.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avviket i instrumenteringa er enda større på høyre sidevegg enn på venstre. Interiøret i ICM-byggesettet stemmer godt overens med bilder på nettet av den utstilte MK-nieren i museet på Malta.

 

Interiøret i Hasegawaspitfiren stemmer best med bilder av en Mk IX ombygd fra en MK V som jeg fant på en walkaround på nettet.

 

Den store understellskontrollen som befinner seg nederst og fremst på høyre side, er mye større i Hasegawasettet enn i ICM-settet. Jeg har funnet samme type som i ICM-settet på Malta-nieren og på bilder fra en MK XIV, mens jeg har funnet liknende type som i Hasegawaspitfiren både på bilder av MK IX , MK V, MK II og på Mk I.

 

Jeg drister meg derfor til å tippe at interiøret i ICM-spitfiren er av en seinere type enn i Hasegawaspitfiren, men at ingen av dem er feil for en MK IX. Jeg ser ellers, vel og merke, ikke bort fra at det kan mangle instrumenter i disse museumsspitfirene.

 

Edit: Den grå flaska i ICM-interiøret er ikke med i byggesettet, så den har jeg skratsjbygd.

Understellskontrollen er opp ned på bildet av ICM-byggesettet, men det har jeg retta opp nå.

 

5acf720fe8786_30.mai_09_Spitfireinterir_002.jpg.542688b5d2d7d24e0837c56dfc7b047b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett litt på skroglengden på Hasegawaen i forhold til ICM-en. Som Jens Håkon har påpekt, så er Hasegawaespitfiren et par millimeter for kort, målt fra bakkant av cockpiten og forover. Målt fra forkant av cockpiten og forover, mangler det omtrent en millimeter. Cockpitarealet er for kort, med andre ord på Hasegawa-spitfiren.

 

Målt fra bakkant av cockpiten og bakover mangler det også et par millimeter, ja, her er forskjellen kanskje enda større enn foran cockpiten.

1._juni_09_lengde_002_web.jpg.c184df1015587c803f3f414aa9c1e25a.jpg

1._juni_09_lengde_004_web.jpg.bb806ffba4b37fa9ff1128468b494ccf.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, bare hyggelig. Det er alltid fruktbart å sammenlikne, for det er da en best ser forskjeller og begynner å gruble over hva som er rett.

 

Med tanke på lengdeproblemene med Hasegawaskroget, kunne en kanskje tru det kunne være en god idé å kombinere ICM-skroget med Hasegawavingene. Det er det ikke, med mindre en elsker å spakle vingesprekker.

 

Passforma med skroget bak vingen er skrekkelig. En måtte eventuelt kutte rett bak vingen og bruke den tilsvarende fremre delen av bakskroget fra det andre byggesettet.....med fare for å få feil vinkel.

02_06.09_Vinger_004_web.jpg.a9c77cc439f23e480797b59e41e6e17d.jpg

02_06.09_Vinger_005_web.jpg.d3da863359fb56fe0d0bebb654f2aa0b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det samme vi er inne på vinger: Ultracast har erstatningsvingetupper for ICM, og skriver i omtalen at ICM-vingetuppene er alt for tynne. Det stemmer. Imidlertid lurer jeg på om det kanskje heller er ICM-vingen som er for tjukk ytterst.

 

Sammenlikner vi med Hasegawa-vingen, ser vi at den smalner litt mer av utover enn ICM-vingen. ICM-vingetuppene passer faktisk bedre til Hasegawa-vingen enn til ICM-vingen.

 

Det beste boterådet for ICM-vingen hadde nok vært å pusse av litt på innsideflatene av den ytre delen av vingen før den ble limt sammen. Det er for seint for min del, så jeg må enten pusse av litt på utsida av vingetuppen eller kjøpe Ultracast-vingetupper. Jeg trur jeg prøver det førstnevnte.

 

På bildet har jeg bare satt tuppene løst på, uten å lime dem fast.

02_06.09_Vinger_002_web.jpg.a567b87ffbcb01ceca616b3f8b2c2165.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du sammenlikner bildeserien min om Hasegawa skroget, saa vil du se at det er i grunnen kun en mm for kort bak cockpit, og det er i omraadet mellom cockpit og antennemast - lenger bak passer panellinjene meget bra.  Farlig aa bruke et annet byggesett som referanse for aa korrigere det andre..... 

 

Interessante sammenlikninger mellom modellene er det dog...

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var en betimelig påminnelse, Jens Håkon. Den største forskjellen mellom skroga i de to byggesetta finner i cockpitområdet, det er helt åpenbart, men det er akkurat der det er vanskeligst å gjøre noe med det.

 

Jeg har tenkt litt på at det beste kanskje hadde vært å sage opp og forlenge cockpitområdet i Hasegawabyggesettet, og så erstatta cocpiten med et ettermarkedssett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste komplette aftermarket cockpit jeg vet om til Hasegawa settet er fra Aires, og den er naturlig nok laget til aa passe, og vil ikke forlenge cockpit noe som helst.  Saannsynligvis har resinen litt krymp, saa den vil vaere kortere enn byggesettet og...  Om du foelger oppskriften fra den rosa saa ser du en loesning paa problemet med aa forlenge cockpit - nemlig foran setet.  Det bakre cockpitglasset er noenlunde korrekt - problemet er like bak det.  Om du forlenger akterskroget uten aa gjoere noe med nesen, saa forsterker du i grunnen proporsjonalitetsproblemene med Hasegawa settet - det at nesen og cowlingen er for kort.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle en bytte ut cockpiten i Hasegawabyggesettet, måtte en bruke et sett som var laga for et byggesett med mer korekt lengde på cockpiten, som ICM-byggesettet.

 

Dersom Hasegawabyggesettet er bare 1 mm for kort bak cockpiten i følge de korrekte tegningene, så må ICM-byggesettet være 1 mm for langt bak cockpit, for ICM-settet er 2 mm lengre enn Hasegawasettet bak cockpit.

???

 

Her skulle vi ha fått kontollmålt med målebånd på en museumsspitfire for å ha vært på den sikre sida. Jeg må kjøre 60-70 mil nordover eller sørover for å få gjort det på nærmeste museum med spitfire,så........

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Hasegawa spitfire IX-korreksjonstråden fant Jens Håkon ut at Hasegawa Hasegawa er 4 mm for kort. ICM-skroget er 4 mm lengre enn Hasegava-skroget, så ICM-skroget skulle da være rett i totallengden.

 

Jeg sammenlikna de to byggesetta fra bakkant av cockpiten på de to byggesetta og fant ut at ICM var to mm lengre. Den ene millimetern i forskjell skyldes at Hasegawacockpiten er 1 mm for langt bak, slik at det gjenstår 1 mm i lengdeforskjell, og den forskjellen ligger mellom bakkanten av cockpit og halefinna, mener jeg å se.

 

I kveld har jeg lagt inn en mm forlengelse. Jeg krølla en bit plasticard og stakk inn i haleåpninga for å sikre at halen blir rett, og rulla så en 1 mm brei plaststrimmel rundt. Skjøten fant jeg ut var best å legge i øverkant, fordi skroget er spissest der. På bildet er det ei glippe, men den er borte nå, ved hjelp av press fra ei klesklype.

 

De manglende 3 mm foran cockpit får jeg ta seinere.  :pinch:

Spitfire_ICM_og_Hasegawa_haleforlengelse_web.jpg.8cbc97228253b18528eb7419a5e5a44a.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) hei Einar  :)

 

Jeg kjøpte for en stund siden Revell 1/48 skala spitfire .

Hvordan er den , har jeg kjøpt katta i sekken  :D???

 

ICM og Hasegawa går for å være de to beste byggesetta av Spitfire MK IX i skala 1:48, så derfor har jeg kjøpt dem. Revell-byggesetta av Mk I og V er blitt kritisert for en del unøyaktigheter, særlig for å mangle måkevingprofilen ved vingerøttene på undersida, vet jeg. Jeg har imidlertid ikke noe Revellbyggesett sjøl, så jeg er ikke den rette til å uttale meg.

 

Det spørs litt på hvor nøye du er på at alt skal stemme. Det kan godt hende at du kan bygge en fin modell av revellbyggesettet, og at ingen legger merke til noen feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er akkurat den metoden CMK har brukt for å "korrigere" Hasegawa Spit`en:

 

http://www.cmkkits.com/res/data/011/001186.jpg?seek=1

 

 

Trond Olaf Larsen

 

Men igjen, saa gjoer ikke dette med det som jeg mener er det *stoerste* problemet...  At skroget bak er en mm for kort kan jeg leve med, men at spinneren kommer 3 mm for langt bak og er overdimensjonert for aa kompensere finner jeg vanskelig aa svelge.

 

Revell har gitt ut Hasegawa settet i sin egen eske og med egne dekaler - denne er markedsfoert som en Spitfire IXc/XVI.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er akkurat den metoden CMK har brukt for å "korrigere" Hasegawa Spit`en:

 

http://www.cmkkits.com/res/data/011/001186.jpg?seek=1

 

 

Trond Olaf Larsen

 

Men igjen, saa gjoer ikke dette med det som jeg mener er det *stoerste* problemet...  At skroget bak er en mm for kort kan jeg leve med, men at spinneren kommer 3 mm for langt bak og er overdimensjonert for aa kompensere finner jeg vanskelig aa svelge.

 

Revell har gitt ut Hasegawa settet i sin egen eske og med egne dekaler - denne er markedsfoert som en Spitfire IXc/XVI.

 

Jens

 

Er Revell sin Spitfire MK IX egentlig en Hasegawa, så er det ikke noe dårlig sett.

 

Neseforlengelsen kommer nok på min Hasegawaspitfire. Nå har jeg jo allerede ødelagt settet. wOOt

 

Jeg tar med et bilde til for å vise poenget med plasticardrullen inni skroget.

Spitfire_ICM_og_Hasegawa_haleforlengelse_2_web.jpg.1a65ecf568861d78f097b2e58d48bfa0.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På grunn av at halvparten av lengdefeilen i Hasegawabyggesettet er konsentrert i cockpitområdet, må det nødvendigvis være forskjell på canopiene i Hasegawa- og ICM-byggesettet, slik at en korrigert spitfire må ha ny canopy.

 

Jeg kunne alltids anskaffe meg et vakum-ettermarkedssett fra Aeroclub, men jeg var litt nysgjerrig på om jeg kunne bruke noen deler fra de to byggesetta jeg har til rådighet.

 

Det kan jeg: Både vindskjermen og den bakre delen er nesten identiske i de to byggesetta, bortsett fra at vindshielden hos ICM også omfatter litt av skroget under. Den bakre delen i Hasegawabyggesettet virker nesten en anelse større enn den ICM har. Det er den skyvbare boblehetta som utgjør hele forskjellen. Boblehetta i Hasegawabyggesettet blir en dverg i sammenlikning med den i ICM-byggesettet. ICM har en vindskjerm, men har to utgaver av resten for å gi valg mellom å bygge med åpen eller lukka cockpit. Dermed kan jeg bruke boblehetta fra ICM-byggesettet til Hasegawamodellen.

 

Aberet med ICM-cocpitglassa er at de er mer grumsete enn de Hasegawa tilbyr. Vindskjermen har dessuten ei støpeflasslinje tvers over fronten, som må slipes vekk.

 

 

Spitfire_ICM_og_Hasegawa_cockpitglass_web.jpg.fa089c3f19f22b5de0e3e63b19bbe916.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.