Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ganske interessant aa se ICM og Hasegawa deler side om side - jeg laerer stadig noe nytt:)  En av problemene med ICM settet er at det er for "kvasst" over ryggen, og dermed vil ikke det bakre cockpitdekselet passe til Hasegawa som er riktere i formen.  Synes og at ICM sin windshield er litt kvass i frontglasset, men jeg har ikke sammenliknet saa noeye med bilder til at jeg kan vaere bastant i uttalelsen...

 

Falcon sitt canopy sett anbefales om man vil bygge mer enn en Spitfire, men Squadron har og canopies til ICM settet som er laget av nettopp Falcon.

 

Jens

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er tilbøylig til å være enig i vurderingene dine av canopidelene.

 

Jeg tenkte det skulle gå an å bruke vindskjermen og glassbakdelen fra Hasegawasettet og bare bytte ut bobledekselet med det fra ICM-settet.dersom Hasegawbyggesettet og bygge med åpen cockpit. Jeg har imidlertid ikke undersøkt passformen, fordi de fortsatt sitter fast på støperammene. Da forsvinner ikke delene så lett.

 

Det kan hende jeg ender opp med ettermarkedscanopy likevel, til slutt. Time will show.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ei sending fra Hannants med dekaler fra Tall ho, Xtradecals og Eagle cals er kommet i hus. Det kosta flesk, men med disse i tillegg til Bjørnar sine dekaler skulle det være et hav av muligheter til å bygge ulike varianter av spitfire og andre britiske fly.

RAF_dekaler_web.jpg.5454f04df16ba25b8bca45a600ff12b5.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott sammenlikning av de to settene Einar! og jeg følger med. Har nok selv prøvd å parre t disse to settene opp og ned, men du kommer med stadig nye åpenbaringer.. :)

 

Det kom en solid sending fra Ultracast med propeller og spinner/ boss, seter ,paneler, kanoner og alskens saker....her om dagen til min RAB.

 

Det enkleste syntes jeg per dato er å: ren pusse aeroclub sitt "riktige " skrog , justere inn Aires sitt interiør,  litt Eduard, Hasegawa vinger, Falcon canopy, Bjørnar decaler med fiks  og vips så er man ferdig :shifty:

 

snart da......

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk.

 

Rett fra eska blir ingen av disse byggesetta hundre prosent rett, men spørsmålet er hvor mye arbeid en er villig til å legge i modellene for å rette på feila. Faren med å grave seg for langt ned i detaljene, er at arbeidet til slutt stopper opp.  :(

 

Detaljeringssetta fra Ultracast og andre ettermarkedsfabrikanter letter korreksjonsarbeidet mye, viss en er villig til å betale ekstrakostnadene. Jeg er litt ute etter å finne hva en kan bruke eller ikke på de to antatt beste byggesetta. Tidligere har jeg forkasta ICM-setet og bytta det ut med ultracast sitt. Nå vurderer jeg å gjøre det samme med Hasegawasetet. På Hasegawasetet går pølsene i skinnryggen til setet helt ned, ned etter det jeg kan se på ettermarkedssett og bilder, går skinnryggen ikke helt ned. Jeg har tatt kniven fatt og skrapt vekk den nederste delen av skinnryggpølsene i Hasegawasetet og laga hol i ryggen på setet i flukt med nederkanten av skinnryggen. Setebelter gjenstår.

 

Bakelitt-setefargen miksa jeg av Humbrol 100 (rødbrun) og Humbrol 72 (lær). Det ene setet har jeg tenkt å ha svart skinnrygg på og det andre naturell lærfarge, for begge deler var visstnok i bruk.

 

Ultracastsetet så jeg straks var smalere enn Hasegawautgaven, men da jeg tok bilder av setene fra Ultracast og Hasegawa side om side, oppdaga jeg at Hasegawasetet i tillegg er grunnere i nederdelen enn Ultracast sitt. Det spiller ingen rolle i en lukka cockpit, men i en eventuelt åpen cockpit kan forskjellen bli synlig, så jeg vurderer å sette inn Ultracastsete også i Hasegawacockpiten. I så fall slipper jeg også å lage setebelter.

 

 

 

Ultracast_og_Hasegawasete.jpg.a62c8ffaa00ca0909937f839152a51b5.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

IPMS USA har lagt ut dette bildet av setet til Spitfire MK IX under restaurering. Metalldelene er umalte eller aluminiumsmalte her i stedet for grågrønn. Bildet viser noen detaljer på høyre side av setet som man ellers ikke ser på cockpitbilder.

spitfiresete_IPMS_USA.jpg.6a4fc1f3d952e5285aecdd6172848d20.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har vært minimalt med tid til hobbyen i det siste, men bittelitegrann har det blitt.

 

Setet på bildet ovafor har den seine typen seler, av Q-typen. Ultracastsetene mine har også denne typen, men sia jeg har tenkt på å lage en tidlig MK IXC av Hasegawa-byggesettet, fant jeg ut at jeg likevel skulle satse på hasegawasetet og lage sutton harness av den tidlige typen til det.

 

Selene ble lagd med illustrasjonen her som forbilde:

http://www.scalesoaring.co.uk/Articles/Articles/Razor2Sail-images/Sutton-Harness-1.jpg

 

Jeg laga selene av vinflaskefolie og stakk opp fem hol i ryggselene og to i seteselene fra baksida, slik at det ble en liten fohøyning rundt hvert hol. Det ble ikke perfekt, ser jeg av makrobildet, men det ser brukbart ut i virkeligheten, sjøl om den venstre ryggstroppa røk av og måtte limes sammen.

 

Etterpå ble selene malt med Humbrol 72, kaki drill og limt på med superlim. Jeg prøvde å henge den venstre stroppen litt skjødesløst over den ene enden av setet, som om den fulgte med flygeren når han gikk ut av flyet på venstre side. Den samme tankegangen gjaldt venstre setebelte. Hasegawasetet med heimesnekra tidlige seler i midten på det nederste bildet, med et Ultracastsete med Q-seler på hver side.

 

Metallmaling av spenner, et strøk Johnson, skyggevask, høylys og mattlakk gjenstår.

 

 

I følge illustrasjonene jeg har sett, ble setebeltene til tidlig sutton harness tredd gjennom et hol fremme på sida av setet (synlig på bildet ovafor av setet), i motsetning til setebeltene i den seinere Q-typen, der setebeltene ble festa på nederst på utsida av seteryggsida (slik som på bildet ovafor).

Seter_med_sutton_harness_og_Q-type_001web.jpg.88c27ebf190ef8f5637a840009e1b790.jpg

Seter_med_sutton_harness_og_Q-type_002web.jpg.bf06342aa41aede1859e8ef6f1f61d25.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har også jeg gjort det:

 

Skrogdelene ble surra sammen og snittstedet avgrensa med teip. Så fram med sagbladet, og aaaaargh.....  :pinch:

 

....nesen delt i to. Deretter rissing med kniv langs vingerota til fronten løsna.

 

Så var det å føye dette sammen igjen. Går det bra? Vi får se i morgen.  ???

Spitfireneseforlengelsesoperasjon_001web.jpg.a240632ec6a02f7c5f000cfd675ac0e2.jpg

Spitfireneseforlengelsesoperasjon_002_web.jpg.7a6ce4ce13169ba62daf922d8e9cafbb.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har bestemt meg for at det skal gå bra, men fikk ikke gjort så mye med modellen i går. Jeg har valg å forsøke samme sammensettingsmetoden som på halepartiet, altså å rulle sammen en bit plasticard og lime den fast til de innvendige veggene i skroget.

 

Etterpå skal jeg lime på et par lag tjukke 3 mm breie plastikardstrimler utenpå, i fugen, slik at at den kommer i flukt med skroget. Det vanskeligste blir å skjære til det som skal ligge an i fugen mot vingen. Nesen er limt sammen, men ikke skroget ennå, for jeg er ikke ferdig med interiøret.

 

Plastikken i Hasegawabyggesettet er mye tjukkere enn i ICM-byggesettet. Det kan være både en fordel og en ulempe når en skal konvertere.

Spitfireneseforlengelsesoperasjon_001.jpg.79095d5f11a4fb1eea4f51c62e3dd66f.jpg

Spitfireneseforlengelsesoperasjon_005web.jpg.d8b4b9931e16d86ba830ccdfb65fa7bb.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forsaavidt ingen dum ide aa legge plasticard inne i skroget - bare husk paa at naar du limer strips i glippen, saa kan det ta lenger tid foer delene er toerre om du bruker plastlim. Et kompromiss kan vaere aa kun bruke plaststrips for aa beholde konstant avstand lik at det er plastikken i skroget som tar kreftene og samtidig er "backing" for Milliput.  En tanke...

 

Jens

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kommer nok til å bruke 3 mm breie plaststrimler i fugen på tvers, for å sikre at det blir rett avstand, men jeg har ikke helt avgjort ennå hva jeg gjør med fugen over fremre del av vingen.

 

Einar

som har pause fra skraping av mose på hustaket akkurat nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Solskinn og 29 grader celsius i skyggen har en tendens til åvirke dempende på byggeaktiviteten, så nå går det smått framover. I går kveld la jeg på 3,5 mm breie plaststrimler i bakkant av kappet, både over nesen og på undersida foran vingerota. Stimlen på oversida måtte fores opp litt for å få til den rette profilen, fordi den sammenrulla plastebiten inne i nesen ikke la seg heilt ut i øverkant.

 

Nå gjenstår det å fore etter i området over forkanten av vingen.

Spitfireneseforlengelse_II_002web.jpg.ba4a310a1b111f853b22a6e836eb18ae.jpg

Spitfireneseforlengelse_II_003web.jpg.fe994d08f83906b0b580620cd8728233.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foringa av fugen over vingeforkanten må vente til skroget er limt sammen, og det igjen må vente til interiøret er ferdig. Slik ser interiørene ut for øyeblikket, Icm med Ultracastsete til venstre og Hasegawa med sjøllaga eldre type sutton harness, samt nakkepute til høyre. Jeg har lagt på et par lag Johnson, men mangler vask, høylys og mattlakk ennå.

 

ICM har cockpit uten golv, så den kan bli litt vanskeligere å få på plass enn Hasegawacockpiten. Imidlertid må Hasegawacockpiten forlenges en millimeter forover, så instrumentbordet bør vel forskyves tilsvarende forover der.

ICM-_og_Hasegawacockpiter_red.jpg.25b17d6551cb17332a3d3b260c7bd78d.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm....det ser ut som om nesen er flyttet frem OG opp - glippen mellom den buede snittlinjen  i nedkant av cowling og vingeroten virker foruroligende stor.  Nesen skal bare flyttes rett frem og ikke opp.  Dette ville jeg definitivt sjekket foer du limer den fast med superlim, epoxy og plastlim...

 

Jens

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har heilt rett i det,Jens Håkon, og jeg kommer til å gjøre noe med det.

 

Da jeg prøvesatte sammen nese og skrog, beit jeg meg merke i at den langsgående nederkanten av panelet over bensintanken foran cockpiten er en smule høyere enn den samme linja på skrogdelen, bak skjøten.

 

Problemet løses enkelt ved å snitte opp og bøye oppover den nedre delen av foringa, som presser skroget bak nedover. Jeg bruker nederkanten av bensintankpanelet foran og bak skjøten som siktelinje for å sikre rett høyde når jeg limer delene sammen.

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sommeren preges av andre prioriteringer enn modellbygging, men litt modellbygging blir det innimellom. Nå er omsider skroget til Hasegawa-spitfirebyggesettet limt sammen. Her sammenlikna med ICM sitt spitfireskrog. Nå er de blitt noenlunde like lange. Det gjerstår en del pussing og ny rissing av panellinjer.

To_skrog_web.jpg.1308abf7cd2f7d64827cbece1284abcc.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da får vi håpe at de er like lange på de samme stedene ....

 

Er du sikker på at det ikke er lettere å bare bruke ICM enn å legge ned så mye arbeid på Hasegawa?

 

Nils

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hasegawa settet har en langt bedre cockpit enn ICM, saa man sparer endel arbeide der, og selv om ICM settet har bedre propoprsjoner i profil, saa har det og andre problemer.  Tror i det store og hele at arbeidsmengden er lik, men det er forskjellige omraader som det fokuseres paa.

 

Jens

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da får vi håpe at de er like lange på de samme stedene ....

 

Er du sikker på at det ikke er lettere å bare bruke ICM enn å legge ned så mye arbeid på Hasegawa?

 

Nils

 

Det ser ut til at de skroga ble omtrent like lange på de samme stedene, ja.

 

Poenget med å parallelkjøre byggesetta, er jo å finne ut hva som er det enkleste utgangspunktet. Arbeidsmengden vil nok avhenge av ambisjonsnivået og hvorvidt en vil benytte seg av ettermarkedsdetaljeringssett. Som Jens Håkon sier, så er det ulike områder som må prioriteres på de to byggesetta. Sjøl synes jeg nok at modifiseringene som kreves for Hasegawabyggesettet er hakket mer krevende enn for ICM-settet. Gjør en feil, så blir tabbene mer synlige på Hasegawamodellen. Mislykka modifiseringer inne i cockpit og hjulbrønner blir ikke like skrikende som en skeivhet i skroget.

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I går stod pussing på programmet. Tamiyaputty ble brukt til å jevne ut overgangen mellom flatene i utforingene og skroget rundt. I ettertid ser jeg at det hadde vært bedre å lime på en strimmel plast til i skjøten og pusse den ned, i stedet for å søle med putty.

 

Over bensintanken var det ei tjukk panserplate som skulle beskytte den. Dette ga en synlig høydeforskjell på platene, og dette etterlikna jeg ved å lime på ei tynn plastplate. Det kamuflerte samtidig forlengelsesutforinga på oversida.

Bensintankpanser_001web.jpg.6b00232588c2665ef95b3e91f8cdc3ed.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne panserplaten skal være veeeeldig tynn. Tynnere enn det Hasegawa gjengir på sitt byggesett.

 

Jeg tror jeg ville prøvd meg med aluminium fra en ølboks.

 

Nils

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.