Gå til innhold
  • Bli medlem

1/48 SAS Ju 52/3m LN-KAF "Askeladden"


Anbefalte innlegg

Nett utført pirkarbeid.  :) Det ser mer ut som hyller med nett enn byggesetthyllene, men jeg er litt usikker på hvor finmaska de bagasjehyllenetta var. For meg ser originalene litt mer finmaska ut enn dine, men det er vel tvilsomt om noen ser forskjellen når de er på plass inne i modellen og folk kikker inn gjennom døra eller vinduene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har tenkt det samme.  Nettet er nok mer finmaska på originalen men jeg fant ikke noe å bruke som var tettere.  Men med litt tykk maling, evnt noen flere strøk på nettet så blir iallefall maskeåpningene mindre og nettråden tykkere så det blir nok litt bedre.  Men uansett så tror jeg effekten når man ser inn i modellen er mer enn nok tilfredsstillende.  Dessuten er det vel de færreste som går rundt med et originalinteriørbilde av "Askeladden".  ;)

 

 

Trond Olaf Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vel, etter en lang stund er det på tide å poste noen oppdateringer.  Særlig nå når den opprinnelige fristen er her.  Nå er målet mitt at modellen skal stilles ut på LU og det er heldigvis en liten stund igjen og med ferie og det meste av hage- og utearbeid over så skal nok det gå fint.  Det har vist seg at "Askeladden" slik den fremsto så sent i sin karriere krevde mer ombygging enn jeg hadde regnet med i utgangspunktet.

 

Har jobbet litt ujevnt og trutt med modellen men skal vente med maling til selve plastsløydjobben er unnagjort.  Må dessuten kjøpe meg ny sprøyte så det blir vel en Hansa ganske snart, tipper jeg.  Kommer til å poste noen oppdateringer de nærmeste dagene med litt forskjellig innhold da jeg jobber med flere områder på flyet.

 

Slik ser takene ut som medfølger settene.  Taket til det militære settet øverst og den sivile underst.

IMG_2677.jpg

 

”Askeladden” på dette tidspunktet hadde flykroppen til en eks g-7 versjon og var dermed litt annerledes enn disse tidligere versjonene.  Den hadde det militære taket men uten den store lasteluken samt et deksel over MG-skytset.  I tillegg hadde den ikke panellinja som vises litt bak midten på taket.  Det er sikkert mange måter å gjøre dette på men jeg har gjort følgende:

 

Jeg kutter takene i to etter panellinja og benytter den bakerste delen av den militære versjonen og den forreste av den sivile.  Panellinja er veldig vanskelig å bli kvitt så jeg har bestemt meg for å la den være foreløpig.  For mye tull med korrugerte overflater kan skape problemer som er vanskelig å løse.  Da blir resultatet slik (delene er ikke limt sammen ennå):

351.jpg

 

Slik ser antennefestene på de to versjonene ut:

283.jpg

 

Atennefestet på ”Askeladden” skal være slik som på den militære versjonen så da har jeg skjært ut festet og limt den på ei fordypning på den sivile frontdelen.  Originalfestet i midten må da kuttes forsiktig ut og en del fra det tiloversblevne taket skjæres ut og settes inn i åpningen.

354.jpg

 

Jeg har kuttet til et deksel som skal over MG-skytset og så fylles hullene til vindskyddet igjen med Evergreen-strips.  Dekselet skal pusses til og så må bølgeblikket på endesidene få et skrånende ”look” slik som for- og bakkanten på åpningen til skytset.

348.jpg

 

I tillegg må det reproduseres et nytt innvendig tak til toalettet for slik kan det jo ikke se ut:

345.jpg

 

Her vises innsiden av de to versjonene.  Den militære øverst og den sivile nederst.

IMG_2681.jpg

 

Hvis man ser på det originale inventarbildet tidligere i tråden vil man legge merke til at taket, og veggene, hadde et trekk og så ikke ut som de originale inventarene.  Det betyr at jeg må fjerne inventaret på delene og legge et slikt trekk i taket med f.eks. en tynn Evergreen plastplate.

I tillegg har jeg fullstendig forkastet bagasjehyllene jeg laget tidligere og skal lage rørkonstruksjoner i metall med nett slik som originalene på flyet.

 

 

Trond Olaf Larsen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mye imponerende arbeid. Men i mine øyne er endel av det bortkastet fordi man ikke vil se et fnugg av det etter at modellen er bygget. Taket i dassen f.eks., det er ikke synlig gjennom den lille glugga. Hvis du ikke skal åpne døra inn til dassen da, men da stenger du samtidig for innsynet gjennom kabindøra.

 

Nei, da ville jeg heller brydd meg om panellinja på tvers av taket, den blir virkelig synlig på den ferdige modellen. Med dine ferdigheter fikser du utvilsomt dette.

 

Nils  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taket i dassen f.eks., det er ikke synlig gjennom den lille glugga. Hvis du ikke skal åpne døra inn til dassen da, men da stenger du samtidig for innsynet gjennom kabindøra.

 

Jeg har allerede åpnet døra til toalettet.  Men siden jeg sperrer en del innsyn fra kabindøra da vil jeg kanskje ha døra avskrudd utenfor flyet på et bord til "reparasjon".  På LU har jeg planer om å stille ut flyet, ikke noe mer.  Men siden skal flyet plasseres i et diorama der venstre motor er i ferd med å skiftes ut med ei kran. Da passer det for så vidt at andre småreparasjoner gjøres samtidig, som f.eks. reparasjon av ei toalettdør.

 

Nei, da ville jeg heller brydd meg om panellinja på tvers av taket, den blir virkelig synlig på den ferdige modellen. Med dine ferdigheter fikser du utvilsomt dette.

 

Jeg regner nok med at jeg gjør noe med denne.  Som sagt så hadde jeg jo bare bestemt meg for å la den være foreløpig.

 

 

Trond Olaf Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ting å si på ambisjonsnivået her nei! Hvis du kommer i mål med dette prosjektet til LU blir jeg virkelig imponert. Skal bli spennende å følge progresjonen videre.

 

Dessuten virker det som at du kan din Askeladd. Kjekt å vite hvor jeg kan få konsulenthjelp dersom jeg skulle finne på å bygge en norsk Ju 52 en eller annen gang ;).

 

Ragnar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg bare hatt tid til å se litt på undersiden og her var det ikke mye jobb.  Bare et par småting å gjøre.

 

Slik ser undersiden til den militære (øverst) og den sivile versjonen (nederst) ut:

344.jpg

 

”Askeladden” hadde den militære undersiden.  Den sivile hadde flere bagasjeluker, men disse var bare i bruk på landfly.  Sjøflyene hadde luker i dørken inni flyet og disse kommer jeg tilbake til.

 

Lukene på de militære Ju 52 ble mest brukt før krigen, bl.a. i Spania og besto av luker til bombekasser samt MG-skyts under flyet.  Skytset ble tidlig fjernet og siden Ju 52 ikke ble benyttet til bombing under krigen ble de gjenværende bombekassene som var i noen få av flyene sporadisk benyttet til proviant- og utstyrskasser til fallskjermsoldater.  Det merkelige er at disse ubrukte lukene forble uendret tom på de franskproduserte AAC1 etter krigen.

 

På dette bildet av ”Askeladden” ser vi noe som stikker ut under flyet.

LN-KAF_Askeladden_SAS2.jpg

 

Dette ser vi også på den sivile undersidedelen.  Jeg trodde lenge at dette i tillegg til inntaket oppå flyet var en slags inn-/utlufting inntil jeg kom over denne tegningen:

Toalett.jpg

 

Det ser ut som om det kan være en slags overløp til toalettet.  Ikke morsomt med et tett toalett som begynner å renne inni flyet.

 

Jeg fikk noen fantastiske bilder av bl.a. ”Askeladden” tilsendt av Kim som jeg ikke kjente til fra før og disse viste noen små inntak under fronten på flyet.  Det så ut som eksosrør vendt feil vei men er nok mest sannsynlig en eller annen form for luftinntak.  Disse har jeg ikke sett på tidligere bilder av "Askeladden" og de er ikke der lenger på bilder av flyet i Equador et par år etter det ble solgt dit.  Jeg har reprodusert disse med to Moskit eksosrør til Douglas Dauntless.  Mulig de er akkurat pittelitt for store men jeg lar det passere.  (hullene er ikke pusset ennå)

343.jpg

 

Og vips, så var undersiden allerede ferdig.  Overløp av Evergreen plastrør til toalettet er limt på og dessuten er festene for oljekjølerne fjernet da det vil komme et CMK-motorsett her.  Revell-logoen er og pusset bort.  Øverst slik den kommer i byggesettet og nederst etter at jobben er ferdig.

342.jpg

 

 

Trond Olaf Larsen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metodisk og bra. Og artig lesing.

 

Støttes til det fulle. Herved oppfordres IPMS' styre til å kåre den beste byggetråden på forumet i løpet av et kalenderår. Og jeg krever at Trond Olafs Junkers er blant de nominerte.

 

Forøvrig var det ikke dassutløpet som jeg bet meg mest merke i på dette bildet ....  wOOt

 

LN-KAF_Askeladden_SAS2.jpg

 

Nils  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herved oppfordres IPMS' styre til å kåre den beste byggetråden på forumet i løpet av et kalenderår. Og jeg krever at Trond Olafs Junkers er blant de nominerte.

 

Nå nå, gutter.

 

Tråden er jo ikke mer enn en litt for detaljert beskrivelse av liten progresjon.........

 

Forøvrig var det ikke dassutløpet som jeg bet meg mest merke i på dette bildet ....  wOOt

 

Hmm....nei tro hva det kan være?  Det må kanskje være at bare 25% av de tilstedeværende brukte hatt, selv på tidlig 50-tall.

 

 

 

Trond Olaf Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herved oppfordres IPMS' styre til å kåre den beste byggetråden på forumet i løpet av et kalenderår. Og jeg krever at Trond Olafs Junkers er blant de nominerte.

 

Nå nå, gutter.

 

Tråden er jo ikke mer enn en litt for detaljert beskrivelse av liten progresjon.........

 

Tilsvarende hører Einars Fokker-avhandling hjemme i samme kategori, iallefall blant flybyggere. Dette er byggetråder som ikke bare beskriver en modells progresjon, men som både gir detaljerte tekniske løsninger og ikke minst inneholder en god del historieforskning og gir referanser til forbildet og dets omgivelser.  :thumb:

 

 

Hmm....nei tro hva det kan være?  Det må kanskje være at bare 25% av de tilstedeværende brukte hatt, selv på tidlig 50-tall.

 

Du får iallefall en utfordring hvis du skal gjenskape denne scenen i et diorama ...

 

Nils  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ram jet innsug på toi"lettet" er jo spessielt... :pinch: . Tror jeg hadde kviet meg for å sette  meg på den ramma i stup. Enskjønt kjerra gjør vel ikke over 200 km/t i fritt fall. Her kan det nok lett bli luftig i stumpen.

 

Eller så er det fornøyelig og nøyaktig tråd. Ikke flyhistoriens smekkreste svale denne "bøljeblikk propell møllen" i mine øyne, sammenliknet med feks DC-3.

 

Fine blider og omstendelighet gjør det nok til en lang og interessant tråd :thumb:.

 

Ingen dum idee å kåre beste bygge tråd. Her må ting som antall svar, besøkende, demo av teknikker, forfatteriske evner, fine bilder og kreativitet -være rettesnorer for sensorer. Denne tråden kan vel sies å være en god kandidat...

 

Tror heller ikke det er nødvendig å skille mellom katogoriene, det er også mange spennede  panser, figur, båt , motorsykkel  tråder her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ram jet innsug på toi"lettet" er jo spessielt... :pinch: . Tror jeg hadde kviet meg for å sette  meg på den ramma i stup. Enskjønt kjerra gjør vel ikke over 200 km/t i fritt fall. Her kan det nok lett bli luftig i stumpen.

 

 

Nå er det jo sånn at når luft blåser forbi åpninga på et rør så blir det undertrykk i røret...  det som skulle ut av toalettet forsvant nok så fort tenker jeg!  wOOt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg fortsatt jobber med taket har jeg begynt så smått å arbeide med sidene på flykroppen.  Her er det litt mer jobb.

 

Siden "Askeladden" på dette tidspunkt hadde flykroppen til en senere variant av den militære Ju 52 er det noen detaljer som må omarbeides.  Revell/Monograms sivile og militære sett leveres begge med luker på venstre side bak inngangsdøra, den sivile med ei lita luke som jeg ikke vet hva ble brukt til mens den militære hadde magasiner til MG i takskyts innenfor disse lukene

IMG_2687-1.jpg

 

"Askeladden" hadde ingen av disse lukene.  Å pusse disse bort for så å lage nytt bølgeblikk av strukket plast eller Evergreen strips funker nok bare i 1/72 mens i denne skalaen blir det ikke overbevisende.  Derfor gjør jeg følgende:  den markerte delen på den nederste militære versjonen skjæres ut og settes inn i den øverste sivile skrogdelen

IMG_2688-1.jpg

 

slik:

325.jpg

 

Kroppen til "Askeladden" hadde originalt ikke det lille runde vinduet slik tidligere militære samt sivile versjoner men et større vindu med MG-skyts.  Da flyet ble ombygd ble det satt inn ei plate her med et lite rundt toalettvindu.  Sjablonger av oppskalerte tegninger av et slikt MG-vindu blir her brukt for å markere og skjære til dette vinduet:

093.jpg

 

Resultatet blir slik med ei Evergreen plastplate (stigefestet for landversjonen er pusset bort og skal fylles):

100-1.jpg

 

Interiøret på delen som skal brukes har nå militær innredning

092.jpg

 

og må derfor få dette pusset bort og laget nytt som er riktig for toalettet (vinduet kan sees ut som det er plassert for langt frem men det er målt veldig nøye opp ut fra mange bilder så det er riktig for dette flyet)

098-1.jpg

 

Da ser venstre skrogdel foreløpig slik ut (øverst original og nederst omarbeidet) Tre inspeksjonsluker er dessuten  åpnet under cockpit, forreste del er fjernet (her kommer CMK motorsettet) og sideroret er løsnet for å settes på i en litt annen vinkel.

104-1.jpg

 

Skjøten skal pusses, så få et lag med originalfarge som grunning for å se hva som må gjøres videre men jeg regner med jeg må gå over den et par ganger med litt fin sparkel og pussing.

 

Trond Olaf Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke si at du er syk i hodet som gjør denne jobben, for du er vel bare mer enn gjennomsnittet interessert i forbildet, og slike folk er det mange av her inne. Men at du fant det for godt å delta med dette i sjøflygruppebygget med de frister som gjaldt, det kvalifiserer vel til premien for Årets optimist  :D

 

Fascinerende plastsløyd.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg prøvd å gjøre taket delvis ferdig utvendig.  Det skal være en antenne samt en radom på taket men de limer jeg først på når modellen begynner å bli ferdig.

106-1.jpg

 

Jeg brukte unormalt mange timer på dekselet over MG-skytset med "dryfit", pussing etc og til slutt var det nærmest "flush" med resten av bølgeblikket.  Da jeg hadde limt det på fikk jeg den "lure" idèen å holde det på plass med ei pittelita plastskrustikke for at den ikke skulle bevege seg mens limet tørket.  Resultatet ble at den bakerste delen skråner litt ned samt at litt lim krøp opp av skjøten og la seg oppå deler av dekselet.  Jeg skal se om jeg kan få fikset det.  Hvis ikke gjør jeg hele jobben på nytt.  Hadde jeg bare latt den være helt i fred ville den vært perfekt.... >:(:(

109.jpg

 

Ellers har jeg begynt å se litt på inventaret.  Hvis man ser på inventarbildet av "Askeladden"

Ju_52_interior_AH.jpg

 

og så på innsiden av taket slik den kommer i byggesettet

IMG_2681.jpg

 

vil man raskt se at de ikke ligner på hverandre.  "Askeladden" hadde jo på dette tidspunkt kroppen til en gammel militær Ju 52/3m og fikk et taktrekk i passasjerkabinen og toalettet samt trekk på sidene av kabinen også.  Derfor fjernet jeg alle detaljer på innsiden av taket og la et taktrekk av ei Evergreen plastplate.  Jeg tok den tynneste jeg hadde for at den skulle forme seg fint men det angret jeg fort på.  Ettervert som limet virket smeltet den plasten litt slik at den krøllet seg noen plasser.  Derfor ble det frem med Milliput og sparkle og pusse hele innsiden av taket.  Det ser kanskje ikke så pent ut på bildet men det er helt glatt nå og vil se bra ut under et strøk maling.  Jeg må fremdeles pusse kantene av trekket foran og på sidene.

112.jpg

 

Jeg skal lage noen "panellinjer" der trekket er delt opp samt sette på taklysene etterhvert.  "Askeladden" hadde kleshengerne men ikke noen friskluftdyser så disse slipper jeg å reprodusere.  Mine første forsøk på nye bagasjehyller har jeg totalt forkastet og holder nå på å lodde nye av metallstenger med lett bulende nett.

 

 

Trond Olaf Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fundert en stund på bagasjeluker.  Landfly ble levert med bagasjeluker under skroget slik de er representert på den sivile versjonen samt bagasjedør på høyre utside bak vindusrekka.

Ju52_baggasjeluker_1.jpg

 

Sjøfly fikk ikke brukt disse men hadde istedenfor luker i dørken mellom passasjersetene inni flyet.  Man kom også til bakre bagasjerom gjennom toalettet.  I tillegg hadde man luker i Junkers-flottørerene.

Ju52_baggasjeluker_2.jpg

 

Ifølge teksten på denne tegningen ble sjøfly kun levert med de innvendige lukene og ikke de under skroget men siden mange utenlandske fly skiftet mellom land- og sjøkonfigurasjon tror jeg alle flyene ble levert med muligheter for begge variantene.

Ju52_baggasjeluker_3.jpg

 

Nok en gang skiller "Askeladden" seg ut.  Siden den hadde den militære undersiden med lukene opprinnelig ment til bombekasser samt MG-skyts (som den likevel ikke hadde) ville den normalt se slik ut innvendig

Ju52_baggasjeluker_4.jpg

 

Da flyet ble ombygd til DNL regner jeg med at man bygde dørken om til den sivile varianten evnt brukte dørken til den opprinnelige "Askeladden" og jeg har derfor laget nye luker i dørken etter den sivile sjøflyvarianten.  En liten ved fremre dør samt 4 i midten.  Det hadde vært morsomt å åpne opp til bakre bagasjerom gjennom toalettet men der mangler jeg god dokumentasjon.

Lukene skal få håndtak i forsenkningene.  Jeg tror ikke Heinkel-flottørene "Askeladden" var utstyrt med hadde luker.  I tillegg har jeg sparklet og pusset de store synkemerkene i dørken samt fyllt igjen hullene til skråstilte stoler som jeg ikke bruker samt flere andre synkemerker.  En plass var det så mange synkemerker at det var lettere å bare dekke det med en plastplate.  Over bakre dobbeltsete har jeg fjernet detaljene og laget til de som var på originalbildet av "Askeladden".  Selve setet ser kanskje litt slitt ut men det er for at jeg fjernet første forsøk på setetrekk.  På bildet hadde setene setetrekk og jeg har så vidt startet å trekke opp setene.

130.jpg

 

133.jpg

 

 

Trond Olaf Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.