Gå til innhold
  • Bli medlem

Bell 47D-1 (FERDIG Einar Sandvik)


Anbefalte innlegg

Jeg har søkt litt på fargekart fra Alf Bjercke sitt sortiment, men det nærmeste jeg har kommet, er dette, og det duger ikke:

Q0DU1CZ.jpg

 

Ellers ble det gjensyn med maleren til Bjercke, som var et kjent varemerke på 1950, -60 og -70-tallet. Jeg husker det var en del kinoreklame med denne figuren:

JciznF6.jpg

 

Alf Bjercke den yngre har også spilt en viss rolle i norsk flyhistorie utenom det å skaffe maling til fly :

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Alf_R._Bjercke

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Reidar Berg skrev:

Hvem husker ikke maleren til Bjercke med den barten og flippsjegget 😆

Man må ha vært født seinest i rundt 1970 for å huske maleren til Bjercke, tenker jeg. Firmaet fusjonerte med Jotun, hadde en katastrofal brann i 1976 og fabrikken ble nedlagt i 1978. Nå for tida reklamerer Alf Bjercke for kunstmalerkoster, så helt borte er de ikke, men forsyning av maling fra Alf Bjercke til forsvaret sine fly ble det kanskje slutt med fra midten av 1970-tallet. 

 

Maleren til Bjercke må ha vært forut for sin tid med hårmoten med langt hår.

1352406030.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halebommen er limt sammen. Det ble gjort i flere etapper med god tørketid mellom etappene. Instuksjonstegninga er temmelig tvetydig her, for ikke å si direkte feil, og da jeg godt og vel hadde fått på toppdelen, kom jeg til å se på bildet under og oppdaga at jeg hadde limt den på opp ned.

 

7DwMfM3.jpg

 

Dermed måtte den rives av og limes på rett veg. Den nye limskjøten ble sjølsagt ikke like bra som den første, og noen ribber ble litt bøyd. Buklete ribber har vist seg helt håpløst å rette opp skikkelig.

 

mnasGAW.jpg

 

I ettertid lurer jeg på om det hadde blitt et bedre resultat dersom jeg hadde lodda, men gjort er gjort.

 

 

Endret av Einar Sandvik
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble tydeligvis stadig endra oppsettet for utstyret på disse maskinene, for noe er forskjellig fra bilde til bilde av gamle Bell 47D-1, og det er forskjellig fra Pavla-byggesttet.

 

I byggesett-tegningene er boksene i halebommen samla i området der halebommen snevrer inn, markert med rød sirkel på tegninga....

gCroDLS.jpg

 

...mens i den norske konfigurasjonen er boksene plassert foran og bak dette området, markert med røde piler.

PYcKJvb.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Reidar Berg skrev:

 

Må du huske på å bøye opp lagerbukkene til drivakslingen til siderotoren...

Ja, jeg bøyde dem opprinnelig opp feil veg, før jeg monterte øverdelen av fotoetsen feil veg. Nå venter jeg i det lengste med å bøye dem opp, fordi fotoets har lett for å knekke når det blir bøyd flere ganger. En er alt knekt av. To andre skal limes på bakerst i følge tegningene.

 

Jeg har planer om å feste lage forsterkning av koppertråd for alle bukkene, slik at de vil ligne mer på bukkene på forbildet. Lagerbukkene til drivakslingen til halerotoren er tjukkere enn staga i halebommen, så flat fotoets vil fortone seg som for spinkelt der.

cPJvYyn.jpg

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bulkete stag i innsnevringsdelen på halebommen er blitt erstatta med nye stag av metalltråd.

 

Halerotorfestet kom også på plass i dag. Pavlabyggesettet inneholder en plastbom for siderotoren, mens bøylen rundt er i foto-ets. Bøylen ble lagd av koppertråd, med foto-etsbøylen som mal. En v-forma støtte rundt ble også lagd av en koppertrådbit.

 

dBpLPXI.jpg

  • Me like! 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at jeg lar drivakslingen og bukkene til halerotoren vente litt og gjør ferdig mer av de delene som skal males blå først. Den tverrstilte bensintanken av plast skal plasseres oppå to tynne fotoetsbukker. Uten mer feste enn lim på de bittesmå endene, blir dette en mildt vaklevoren løsning, så jeg limte metalltråder på innsidene av staga under som støtte for fotoetsbukkene til drivstofftanken.

 

På baksida av tanken skal det også være litt støtte, men det har Pavla-designeren oversett. Det får jeg lage senere, når tanken er limt på plass.

 

Tanken viste seg å være i minste laget, både i lengde og bredde, så jeg hadde på godt med superlim rundt tanken og vikla tynn plasticard rundt. Endene ble pussa til, slik at plast og superlim danna en graut. Passformen er ennå ikke helt god. Tanken må pusses litt rundere.

 

pITKQUY.jpg 

  • Me like! 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Det er et gammelt byggesett, fra 1990 i følge Scalemates. Hvor nøyaktig Esoteric-byggesettet er med hensyn til mål og proporsjoner, vet jeg ikke. Bell 47 ble jo bygd i en rekke sivile og militære versjoner med ulike motorer og ulike  tank-konfigurasjoner, og det ser ut til at proporsjonene varierte en del mellom de ulike versjonene.

 

Etter konfigurasjonen med de doble drivstofftankene å dømme, er Esoteric-byggesettet en Bell 47G. Italeri har plastbyggesett for Bell 47G som er mye enklere å bygge, og mer detaljert, enn multimediabyggesettet fra Esoteric, skulle jeg tru. Italeribyggesettet er i alle fall mye enklere å bygge enn Pavlabyggesettet. 

 

Grunnen til at jeg knoter med dette Pavlabyggesettet, er at det er et byggesett for Bell 47 D, og akkurat den versjonen har jeg ikke funnet noe annet byggesett av. Det har også vist seg å være ganske korrekt i mål og proporsjoner i forhold til kontrollmål fra eksemplaret på Gardermoen.

 

 

 

 

 

 

 

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Steinar Krogstad skrev:

Hei! Unnskyld at jeg blander meg inn på dette tidspunktet, men jeg lurer på om dette sette er noe å satse på?

 

Etter det jeg kan se av bildene av  Esoteric-byggesettet, så er fotoetsen til halebommen lagd i ett stykke. Det burde i så fall forenkle bygginga av halebommen ved at det bare trengs en limskjøt, og dermed gi mulighet til å lage en sterkere halebom enn den i Pavlabyggesettet, som er i tre deler. Dersom proporsjonenen stemmer, hadde det kanskje hadde vært mulig å kombinere Pavla-og Esoteric-byggesettet for å bygge en Bell 47D.

 

Pavla-byggesettet er ellers utsolgt fra produsenten nå. Da er alternativet å kjøpe til økt pris på E-bay.

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Steinar Krogstad skrev:

Ja, eller kanskje Italerisettet, som jeg har? For å få tynnere rammeverk ...

Ja, det kan også være en mulighet. Rammeverket i Italeri-byggesettet er jo for grovt til å være skalariktig. Tjukkelsen på rammeverket i 1:72-byggesettet hadde nok passa bedre for Italeri-byggesettet i skala 1:48.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halepartiet til Italeri-byggesettet bør konverteres litt dersom en ønsker å bygge modell av et norsk forbilde. Alle  fotografiene (og profilene) i heftet til Olve på nettet, viser at bøylen under halerotoren er festa på oversida av bommen til halerotoren på norske Bell 47 D og G, slik som på bildet under av en norsk Bell 47D fra brukstida i Norge:

7Gyljmb.jpg

 

 

Det bevarte Bell 47D-eksemplaret på flysamlinga på Gardermoen har derimot festet for bøylen i bakkant av bommen til halerotoren, slik som i Italleri-byggesettet. Antagelig fikk helikopteret på Gardermoen bytta ut en utslitt halebom på et seint tidspunkt under tjenestetida.

 

Agusta Bell 47J hadde halebøylen festa i bakkant, slik som her, men bøylen på Bell 47J er rundere og uten de knekkene i kurven på bøylen som bell 47 D og G hadde, så Bell 47D-eksemplaret på Gardermoen fikk neppe halerotorbom fra en Bell47J.

 

ABLWtt2.jpg

 

Jeg gikk fem på og festa halebøylen slik som på det nederste bildet. Jeg greide ikke å rette opp fadesen ved å trekke ut bøylen fra hullet som den var limt fast i bakerst på bommen, så jeg resignerte og limte på en bit metalltråd oppå bommen, som et kompromiss.

 

Halebøylen i Italeri-byggesettet er likedan som på det nederste bildet og bør følgelig konverteres til å ligne den på det øverste bildet viss man vil bygge en norsk Bell 47 G.

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestemte meg for å forsøke å gjøre festet til halerotorbølen litt mer autentisk likevel. Det resulterte etter hvert i at plastbommen i byggesettet knakk. Jeg erstatta det med et aluminiumsrør, som nok er en tanke for tjukt, men det er jo for så vidt hele halebommen, så jeg lot det passere. En tynn koppertråd festa inni røret fungerte som forankring forrest. Bakerst bora jeg opp hull til halerotorfestet og tredde en nålespiss igjennom. Til slutt vikla jeg litt tynn koppertråd rundt bakenden av røret og limte bøylen fast oppå. Resultatet er her sammenligna med et bilde av forbildet på PC-skjermen.

 

yRR23sl.jpg

  • Me like! 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er interessant å sammenligne halebommene til Pavla sin Bell 47 D og Italeri sin Bell 47. 

 

Bell 47D-1-eksemplaret på Gardermoen er altså 8,33 m langt, og rotordiameteren er 10,72 i tråd med dimensjonene i Pavla-byggesettet.

 

Oppgitt lengde på Bell 47G er 9,59-9,62 og rotordiameteren 12,62-11,32 i følge henholdsvis Italeri og ei tegning jeg fant på nettet. De sistnevnte måla samsvarer bra med mål som blir oppgitt på Wikipedia og et par andre nettsteder for Bell 47G-3B: lengde 9,63 m og rotor 11,33 m. 

 

Trolig dreier forskjellen mellom oppgitte mål fra Italeri og de andre det seg om ulike varianter av Bell 47G.

 

Bell 47G var tydeligvis en storebror til Bell 47D, sia den var ca. 1,3m lengre og hadde en rotordiameter som var minst 0,5 m større. Forskjellen mellom de Bell 47D-1 og Bell 47 G-3 dreide seg ikke bare om en tverrstilt tank på D-modellen og to tanker i lengderetninga for G-modellen. 

 

Dessverre har vi, så vidt jeg vet, ingen bevart norsk Bell 47 G-3. Luftfartsmuseet har en Bell 47 G, men det er en ombygd Bell 47D-1 og er neppe helt representativ for Bell 47G-3.

 

Byggesetta til Italeri og Pavla viser lengdeforskjellen tydelig når de blir plassert side ved side.

 

HV78d0Y.jpg

 

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Ragnar Eckhoff skrev:

Flott research du gjør, Einar! Hva er det lengden på Bell 47 angir? Er det medregnet rotorene? Vet du hvor den forskjellen mellom D og G er?

Lengden som oppgis, er slik som på tegninga av Bell 47G nedenfor: Lengden er målt fra forkant av cockpitbobla til bakerst på halerotorbommen. Rotordiameteren oppgis separat. De tilsvarende lengde- og rotormåla for Bell 47 D-1 er altså 8,33m og 10,72 m.

 

ZzXHFkz.jpg

 

Totallengde inkludert rotoren ville blitt betydelig lengre.

 

Eksemplaret som henger i taket på Luftfartsmuseet i Bodø er ombygd fra Bell 47D-1 til G, men for dette helikopteret er de oppgitte lengde og rotormåla de samme som før ombygginga, så ombygginga har vel stort sett bare dreid seg om bytte fra en til to tanker og ikke vært noen større ombygning. Der stemmer følgelig utsagnet: " Data som for Bell 47D".

 

De opprinnelige tre norske Bell 47G-3 lar det seg dessverre ikke lenger gjøre å kontrollmåle, siden alle totalhavarerte.

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.