Jan Erik Johansen Posted September 27, 2020 Share Posted September 27, 2020 (edited) de Havilland Vampire T.MK. 55 1/72. Denne er til monteren som skal inneholde alle flys som er benyttet av Luftforsvaret. Edited March 31, 2021 by Jan Erik Johansen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted September 29, 2020 Share Posted September 29, 2020 Jeg melder meg til å ta denne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Erik Johansen Posted September 29, 2020 Author Share Posted September 29, 2020 Flott! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted September 30, 2020 Share Posted September 30, 2020 Noen som vet fargekoder på den grønne og lyseblå fargen som ble brukt på T.55? @Nils Mathisrud, dette har du kanskje forsket på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted September 30, 2020 Share Posted September 30, 2020 Den grønne tror jeg er standard MAP Dark Green. For undersiden synes jeg FB.52 og T.55 har litt forskjellig farge. Jegerbomberne virker mer blålige mens treningsflyene er mer grålige. Mulig hhv. Arctic Blue og Medium Sea Grey. Men håndfaste bevis har jeg ikke. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted September 30, 2020 Share Posted September 30, 2020 Sjekk ut artikkelen jeg og Ole skrev for Flyhistorie da vi bygget hver vaar variant av Alleycat's 1:48 Vampire enseter. Tror jeg brukte Humbrol 65 paa undersiden. Oversiden malte jeg RAF Dark Green. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted October 22, 2020 Share Posted October 22, 2020 Det tok noen uker, men nå har omsider konverteringssettet fra High Plane Models ankommet fra Singapore. Har også fått fatt i en Airfix Vampire T.11. Så da er vi i gang! Dette er første gangen jeg har hatt i hendene et av den nye generasjonen sett fra Airfix. Førsteinntrykket er i all hovedsak positivt. Detaljeringsgraden er bra for å være 1/72, selv om overflatedetaljene kanskje er litt grovere enn "state of the art". Sikkert perfekt for dem som pleier å male med pensel! Detaljeringsettet består av nye halebommer, bøtteseter til cockpit, pitotrør i messing, et par vakuum-hetter samt dekalark. Halebommene var litt vindskeive, men de lot seg rette opp ved å varme dem i rennende varmt vann fra springen og bøye dem til. Overflaten var litt ruglete, så dette måtte fikses med sandpapir. Bøttesetene virker veldig små, så det er mulig jeg skifter dem ut. Vakuumhettene er laget av Falcon på New Zealand, og ser veldig bra ut. Når det gjelder dekalene så er det vel andre her som kan bedømme om de virker korrekte. Ellers har jeg lite bilder av norske T.55. Tar gjerne i mot hjelp rundt bemaling og merking, slik at dette blir noenlunde korrekt. Ragnar 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted October 22, 2020 Share Posted October 22, 2020 Jeg var ikke klar over at det konverteringssettet for å bygge norsk toseters Vampire fantes. Det var særlig mangelen på cockpithette som stansa prosjektet mitt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted October 23, 2020 Share Posted October 23, 2020 14 hours ago, Ragnar Eckhoff said: Når det gjelder dekalene så er det vel andre her som kan bedømme om de virker korrekte. Ikke helt gode de norske roundellene. Noe feil proporsjoner og litt ute av register. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arild Moland Posted October 23, 2020 Share Posted October 23, 2020 Sitat Bøttesetene virker veldig små, så det er mulig jeg skifter dem ut. Og de bøttesetene tror du noen som helst kommer til å se når modellen er på plass i monteret!? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted October 23, 2020 Share Posted October 23, 2020 8 timer siden, Arild Moland skrev: Og de bøttesetene tror du noen som helst kommer til å se når modellen er på plass i monteret!? Du har et poeng der. Bildet over viser fra venstre: utskytningssetet til Airfix, Airfix sin pilot, et bøttesete fra MPM's Douglas Model 8 og til sist HPM sitt resinsete. Tror Douglas-setet er mer korrekt i størrelse, men jeg kommer nok likevel til å gå for resinsetene fra HPM. Som Arild sier vil de være lite synlig på en liten modell langt inne i en stor glassmonter. Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arild Moland Posted October 23, 2020 Share Posted October 23, 2020 Det er jo bare å tape sammen skroget, sette canopy oppå, sette modellen på et bord og gå to meter vekk. Det du ikke ser da, trenger du jo ikke å bry deg om. Selv om jeg jo vet at du ikke får sove dersom det ikke er riktig fargesjattering i hjulbrønnene Men, det er vel god tid nok til å gjøre det som vanlig 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted October 24, 2020 Share Posted October 24, 2020 Så var det dette med rundellene, eller det heter kanskje rondeller? Er enig at proporsjonene ikke er helt gode, men jeg har en del alternativer i dekalbunken. Prøvde å måle på min 1/48 F.3 med Vingtor-dekaler, og kom til 900 mm for vingen, og 450 for halebommen (1/1). Kan det stemme, Nils? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted October 25, 2020 Share Posted October 25, 2020 Luftforsvaret har siden 1945 brukt skrivemåten roundeller i sine tekniske dokumenter. Standard størrelse var 900 og 600 mm. Men sistnevnte var det ikke plass til på halebommene på Vampire. Korrekt størrelse må jeg på en annen PC for å finne. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted October 25, 2020 Share Posted October 25, 2020 Har sjekket, og 450 mm er korrekt størrelse. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted October 25, 2020 Share Posted October 25, 2020 51 minutter siden, Nils Mathisrud skrev: Har sjekket, og 450 mm er korrekt størrelse. Ok. Ser at Vingtor 72003 inneholder dekaler for T.55. Men den er jo ut av produksjon for lenge siden. Jeg har flust av 900 mm roundeller (tilsvarer 600 mm i 1/48), men dårlig med 450 mm. De eneste er med hvit ring, fra et ark @Knut Erik Hagen fikk trykket opp for mange år siden. Ser at Xtradecal har et ark i 1/72 med dekaler for norsk FB.52... Men føler det blir litt overkill å skaffe det for dette prosjektet. Var tenkt å være easy-peasy dette her... Burde kanskje være streng med meg selv og bruke roundellene fra HPM, selv om proporsjonene er litt off. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted October 25, 2020 Share Posted October 25, 2020 40 minutes ago, Ragnar Eckhoff said: Burde kanskje være streng med meg selv og bruke roundellene fra HPM, selv om proporsjonene er litt off. Neeeiiii !! Du vil vel ikke være bekjent av å stå bak en modell med så synlige feil, til offentlig beskuelse.....? Det er mulig jeg har noen ekstra sett av 72-003 liggende. Jeg pleier å legge tilside en håndfull dekalark for eventuelle nødsituasjoner. Og dette må sies å være en slik situsjon. Men dette er blant de første dekalarkene jeg lagde, så det er uvisst hva jeg har. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted October 25, 2020 Share Posted October 25, 2020 Jeg har prøvd å trimme av den hvite kanten fra roundelene jeg kjøpte fra Knut Erik. Mulig det er disse som ble gitt ut av Flying Colors? Det ble ikke 100% perfekt, men satser på at det er bra nok. Disse dekalene er ikke like presise i trykken som feks Vingtor, men greie nok skulle jeg tro. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted October 25, 2020 Share Posted October 25, 2020 450 mm i 1/72, det blir samme størrelse som 300 mm i 1/48. Jeg har dermed par dekaler som du kan bruke - fra jubileumsmaskinen (F-16) fra 2012. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted October 25, 2020 Share Posted October 25, 2020 Et annet alternativ er aa kjoepe Special Hobby sin skandinaviske utgave av Vampire FB.5 og roundellene derifra. https://www.hannants.co.uk/product/SH72281?result-token=LrghH Settet kan deretter bygges som finsk eller svensk Vampire. Eller du kan selge det som er igjen og gjenvinne noen kroner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted October 25, 2020 Share Posted October 25, 2020 3 minutes ago, Jens Håkon Brandal said: Et annet alternativ er aa kjoepe Special Hobby sin skandinaviske utgave av Vampire FB.5 og roundellene derifra. Jeg har selvsagt det også liggende.... Men å bygge svensk eller finsk er uinteressant. Da er det vel bedre å legge en melding på f.eks. IPMS Stockholm forum og spørre om noen kan avse den norske delen. Send meg din adresse på PM, Ragnar, så kommer dekalene i postkassen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Averkvist Posted October 25, 2020 Share Posted October 25, 2020 Ragnar... Ser at jeg har ett komplett Vingtor-ark nr. 72-003 her som jeg kan bidra med gratis. Kan sende det til deg hvis du önsker... Jeg har dog ikke noen instruksjoner, men det kanskje du kan få av Nils...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted October 25, 2020 Share Posted October 25, 2020 5 minutes ago, Mats Averkvist said: Jeg har dog ikke noen instruksjoner, men det kanskje du kan få av Nils...? En PDF av instruksjonene skal jeg enkelt klare å oppdrive. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted October 25, 2020 Share Posted October 25, 2020 @Nils Mathisrud og @Mats Averkvist - tusen takk for generøse tilbud! Sier ja takk til Mats sitt tilbud, så får jeg bla med de røde "No Step" rammene som jeg ellers ville mangle. Har arket i skala 1/48 (48-003), så jeg instruksjonsarket har jeg allerede. Sender adresse som PM. Har funnet et fargebilde av norsk T.55 i WoN Newsletter 10.1 (side 32). Synes fargene kan stemme bra med Dark Green over og Medium Sea Grey under, selv om man jo skal være forsiktig med å tolke farger fra gamle fargebilder. Kan også så vidt skimte røde "No Step" rammer. Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted October 25, 2020 Share Posted October 25, 2020 Jeg må nevne at de første fire norske Mk.3 hadde stensiler på engelsk. Deretter fikk flyene stensiler på norsk. Dette vil neppe bli synlig på en modell "bak lås og slå". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts