Gå til innhold
  • Bli medlem

de Havilland Vampire T. Mk. 55 (ferdig Ragnar Eckhoff)


Anbefalte innlegg

  • Jan Erik Johansen endret tittelen til de Havilland Vampire T. Mk. 55 (tildelt Ragnar Eckhoff)
  • 4 uker senere...

Det tok noen uker, men nå har omsider konverteringssettet fra High Plane Models ankommet fra Singapore. Har også fått fatt i en Airfix Vampire T.11. Så da er vi i gang!

 

ACtC-3eekD7cBy7uS5cCecfflhQW2iWTbK6hN4Y1

 

Dette er første gangen jeg har hatt i hendene et av den nye generasjonen sett fra Airfix. Førsteinntrykket er i all hovedsak positivt. Detaljeringsgraden er bra for å være 1/72, selv om overflatedetaljene kanskje er litt grovere enn "state of the art". Sikkert perfekt for dem som pleier å male med pensel!

 

ACtC-3dL1cNMRmNB7W-3MB6BnpQawEva3BZa2PEY

 

Detaljeringsettet består av nye halebommer, bøtteseter til cockpit, pitotrør i messing, et par vakuum-hetter samt dekalark.

 

ACtC-3eKVoMPjBaeHI_NqqaAmAnuuVMpjUfqbSof

 

Halebommene var litt vindskeive, men de lot seg rette opp ved å varme dem i rennende varmt vann fra springen og bøye dem til. Overflaten var litt ruglete, så dette måtte fikses med sandpapir. Bøttesetene virker veldig små, så det er mulig jeg skifter dem ut. Vakuumhettene er laget av Falcon på New Zealand, og ser veldig bra ut. Når det gjelder dekalene så er det vel andre her som kan bedømme om de virker korrekte.

 

Ellers har jeg lite bilder av norske T.55. Tar gjerne i mot hjelp rundt bemaling og merking, slik at dette blir noenlunde korrekt.

 

Ragnar 🙂

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Arild Moland skrev:

Og de bøttesetene tror du noen som helst kommer til å se når modellen er på plass i monteret!? wOOt

 

Du har et poeng der.

 

ACtC-3enDJDQfpF77uY9bv5xK4CAYvjs6OGMpoS9

 

Bildet over viser fra venstre: utskytningssetet til Airfix, Airfix sin pilot, et bøttesete fra MPM's Douglas Model 8 og til sist HPM sitt resinsete. Tror Douglas-setet er mer korrekt i størrelse, men jeg kommer nok likevel til å gå for resinsetene fra HPM. Som Arild sier vil de være lite synlig på en liten modell langt inne i en stor glassmonter.


Ragnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å tape sammen skroget, sette canopy oppå, sette modellen på et bord og gå to meter vekk. Det du ikke ser da, trenger du jo ikke å bry deg om.

 

Selv om jeg jo vet at du ikke får sove dersom det ikke er riktig fargesjattering i hjulbrønnene ;)

 

Men, det er vel god tid nok til å gjøre det som vanlig :)

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Nils Mathisrud skrev:

Har sjekket, og 450 mm er korrekt størrelse.

Ok. Ser at Vingtor 72003 inneholder dekaler for T.55. Men den er jo ut av produksjon for lenge siden.

 

Jeg har flust av 900 mm roundeller (tilsvarer 600 mm i 1/48), men dårlig med 450 mm. De eneste er med hvit ring, fra et ark @Knut Erik Hagen fikk trykket opp for mange år siden.

 

Ser at Xtradecal har et ark i 1/72 med dekaler for norsk FB.52... Men føler det blir litt overkill å skaffe det for dette prosjektet. Var tenkt å være easy-peasy dette her... Burde kanskje være streng med meg selv og bruke roundellene fra HPM, selv om proporsjonene er litt off.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutes ago, Ragnar Eckhoff said:

Burde kanskje være streng med meg selv og bruke roundellene fra HPM, selv om proporsjonene er litt off.

 

Neeeiiii !! Du vil vel ikke være bekjent av å stå bak en modell med så synlige feil, til offentlig beskuelse.....?

 

Det er mulig jeg har noen ekstra sett av 72-003 liggende. Jeg pleier å legge tilside en håndfull dekalark for eventuelle nødsituasjoner. Og dette må sies å være en slik situsjon. Men dette er blant de første dekalarkene jeg lagde, så det er uvisst hva jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Jens Håkon Brandal said:

Et annet alternativ er aa kjoepe Special Hobby sin skandinaviske utgave av Vampire FB.5 og roundellene derifra.

 

Jeg har selvsagt det også liggende.... Men å bygge svensk eller finsk er uinteressant. Da er det vel bedre å legge en melding på f.eks. IPMS Stockholm forum og spørre om noen kan avse den norske delen.

 

Send meg din adresse på PM, Ragnar, så kommer dekalene i postkassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Nils Mathisrud og @Mats Averkvist - tusen takk for generøse tilbud! Sier ja takk til Mats sitt tilbud, så får jeg bla med de røde "No Step" rammene som jeg ellers ville mangle. Har arket i skala 1/48 (48-003), så jeg instruksjonsarket har jeg allerede. Sender adresse som PM.

 

Har funnet et fargebilde av norsk T.55 i WoN Newsletter 10.1 (side 32). Synes fargene kan stemme bra med Dark Green over og Medium Sea Grey under, selv om man jo skal være forsiktig med å tolke farger fra gamle fargebilder. Kan også så vidt skimte røde "No Step" rammer.

 

Ragnar 🙂

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.