Gå til innhold
  • Bli medlem

de Havilland Vampire T. Mk. 55 (ferdig Ragnar Eckhoff)


Anbefalte innlegg

Artig liten sak, dette Airfix-byggsettet. Byggsettet er delt opp ganske ukonvensjonelt, men delene passer bra sammen. Her er cockpit før og etter sammenliming av kropp.

 

ACtC-3djh6Y1xz9lBb0-04LsduC-cdi17NGDfmLQ

 

ACtC-3eOv1tBY6PPiixEadEZ9PiKpObpHzOXlA5b

 

Vi får komplett luftinntakskanal til motoren, inkludert krompressorvifte. Lite av dette blir dog synlig på den ferdige modellen. Jeg grunnet delene med Ammo One Shot Black grunning, og la deretter på Vallejo Metal Color aluminium. (Jada, jeg bruker Vallejo innimellom...)

 

ACtC-3cl5EvfaIGbbxJ1jQOiEVzDlx5Xa07n82_R

 

ACtC-3evd_H6DH8LYCxjIwYmEEVJ4DxyR16gYzZE

 

Ragnar

 

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.10.2020 den 8.59, Nils Mathisrud skrev:

Selve luftinntaksdelene er vel malt i kamuflasjefarger? Men hvor langt inn?

Enig med deg der. Det finnes kanskje noen bilder som viser hvor langt inn kamoen går. Vi kan vel anta at FB.52 og T.55 var noenlunde likt malt, eller?? Min største "bekymring" er dog hvordan jeg skal maskere luftinntakene uten at maskeringen blir værende igjen inne i luftkanalen... Mulig løsningen blir "safe" maskering, og tuch-up med pensel etterpå. Vi får se!

Endret av Ragnar Eckhoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i gang med halebommene. De som følger med i byggesettet skal kappes like bak vingene, og resindelene limes på. Det var ikke enkelt å få det beint, og ved testmontering sammen med vingene viste det seg at hallefinnen på begge bommene helte litt til ene siden. Jeg har derfor demontert halebommene inntil videre, og limt framdelene fast til vingene. Mer om dette etter hvert...

 

ACtC-3cObHFNkFNndnTeP1zL6HUXwKV-I0vvZvfs

Endret av Ragnar Eckhoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snekret sammen en enkel jigg i et forsøk på å få bommene parallelle og beine langs alle akser. Her er de limt sammen med den horisontale haleflaten.

 

ACtC-3fKlD-d5CpXhH_LIy50yrG9So0uXCebEz9D

 

Resinen bommene er støpt i er av den flesible typen, noe som er en utfordring. Det betyr at når bommene teipes til jiggen, så er det fort at resinen bøyes i stedet for at delene vris i forhold til hverandre i limskjøten. Da jeg fjernet "stjerten" fra jiggen viste det seg at halefinnene ikke ble helt i vinkel likevel. Så det blir en runde til med justeringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk rettet opp halefinnene sånn noenlunde ved å løsne forsiktig på skjøten ved haleflaten, vri bommen litt og lime fast igjen med superlim.

 

Airfix has lagt opp til et sinnrikt system der understellsleggene limes til bommene, før disse limes til haleflaten. Dette + framkroppen "sandwiches" så mellom over- og undervingen. Jeg har valgt å modifisere understellsleggene slik at de kan monteres senere. Undervingen ble også modifisert litt slik at over- og undervingene kunne limes sammen uten kroppen.

 

Her er halebommene montert sammen med vingen.

 

ACtC-3dJEJ4ix7qq0RU5u4J9Vx5TL35H5auOeHaQ

Endret av Ragnar Eckhoff
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidkrevende pirkearbeid dette her. Det er veldig mye kriker og kroker på en sånn Vampire, så det har vært en stor jobb å pusse ned all sparkelen. Selv om modellen er liten. Det at den er liten gjøre det egentlig bare mer knotete å komme til alle steder.

 

Holder nå med å rekonstruere overflatedetaljer som har forsvunnet med i dragsuget. Om noe av dette kommer til å være synlig på modellen når den står i monteren på Gardermoen? Neppe ...

 

ACtC-3fKtWRFAbM1cKV9D-g20nwMWj2eQ1knlicd

 

Ragnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vakuum-canopy på plass. Det var som ventet en del jobb å få tilpasset denne. Den ble først klippet ut med saks med romslig margin, og så trimmet forsiktig med et fersk blad i skalpellen til den passet. Passformen er generelt bra, synes jeg. Fasongen er kanskje ikke 100% korrekt sammenlignet med bilder, men "close enough".

 

Canopy ble limt på med Canopy Glue - som seg hør og bør. "Canopy Glue" er en type hvit lim (ala trelim) som jeg kjøpte hos Norwegian Modellers (tror jeg) for lenge siden. Tipper den er ment for radiostyrte fly, men den funker fint på plastmodeller også. 

 

ACtC-3cC9QaKevHgDkSHx0qEu7tbnWJb5v_ls3MZ

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2020 den 22.11, Jens Håkon Brandal skrev:

Ville vurdert aa bruke malt dekalfilm for rammene til canopyen paa denne.

 

Absolutt en ting å vurdere. Selv om jeg er mer fortrolig med "gammeldags" maskering. Vi får se.

 

Jeg følger min vanlige praksis med å sparkle overgangen til canopy. Jeg lakkerte først med sort, før jeg la i Milliput i overgangen. Kanksje ikke enkleste vei til målet, men et opplegg som jeg har kjørt mange ganger før og vet at funker.

 

ACtC-3exxGZz1Bwa2jjITSZ6HPUZK1VCWV5807Ez

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det pleier å bli en del iterasjoner med pussing, lakkering, sparkling, pussing etc for å få en sånn vacumm-canopy ordentlig integrert. Så også denne gangen. Men det nærmer seg. Har nå også fått på et lag med grå grunning over hele modellen. Ting ser stort sett greit ut, men en del småfiksing her og der er nok nødvendig.

 

ACtC-3cZUi4wYXntSwtMnUEBMJK08pwlPVWuF38P

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i mål med "grovlakkering". Det var nødvendig med litt tuch-up etterpå, og det ble i hovedsak gjort med pensel. Et par steder må jeg fram med lakksprøyten igjen.

 

ACtC-3fpzPAu5eBQaVejt2qxfh92a-S4Vbtdgpd_

 

ACtC-3f7hJdKoIUE9SNxoW3CSysBQrdZO022jveL

 

Jeg har brukt Tamiya farger - Dark Green og Medium Sea Grey, pluss hvit. Brukte denne gang Mr. Hobby Leveling Thinner, og det funket greit. Om det var revelusjonerende bedre enn Tamiyas egen hvitkorktynner er jeg imidlertid usikker på.

 

Da er det ikke lenge til jeg kan begynne å legge på dekaler. Har hørt at mange legger dekaler rett på Tamiya-maling, men det "tør" jeg ikke. Har i alle år lagt på et lag blank klarlakk før dekaler, og det blir det nok denne gangen også.

 

- Ragnar 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.