Gå til innhold
  • Bli medlem

de Havilland Vampire T. Mk. 55 (ferdig Ragnar Eckhoff)


Anbefalte innlegg

9 timer siden, Einar Sandvik skrev:

Blankklakk før dekalering er nok best, ja. Hva slags blanklakk har du tenkt å bruke?

Min normale favoritt er Aqua Gloss, men jeg har så lite igjen at den sparer jeg til andre ting. Noen som vet hvor man kan få tak i 120 ml flasker? Så da blir det Microscale Micro Gloss. Eneste grunn er at jeg tilfeldigvis har en flaske, og at den funker greit nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Modellen ser bra ut, og fargene gir et "riktig" inntrykk ut fra hva jeg har sett av fargebilder.

 

Aqua Gloss har jeg kjøpt på Ensjø, mener jeg.

 

Microscale Micro Gloss, er ikke den emaljebasert? I så fall vil den gulne med tiden. Jeg mener jeg har en flaske stående, som har blitt gul og som jeg ikke tør å bruke lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Nils Mathisrud skrev:

Aqua Gloss har jeg kjøpt på Ensjø, mener jeg.

 

Microscale Micro Gloss, er ikke den emaljebasert?

De har Aqua Gloss på Ensjø, men kun små flasker. Micro Gloss var emaljebasert for ca 30 år siden. Men etter det kom de med en akrylbasert, vanntynnbar type. Melkehvit i flaska, og blir klar når den tørker. Tipper min flaske er 20+ år. Har brukt den på Mustangen jeg fikk ferdig i høst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Arild Moland skrev:

Er det ikke bare å kjøpe flere små, enn å sjangse på en klarlakk som etter det Nils antyder ikke egner seg for museumsformål?

Tror ikke du leste min siste post ordentlig, Arild. Lakken til Nils er et helt annet produkt enn den jeg har. Dessuten er de out of stock på Aqua Gloss hos HobbyM for tiden. Min Micro Gloss er litt mer tricky å legge på enn Aqua Gloss, men ellers helt utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, jeg fikk med meg det du sier om emaljebasert eller ei. Det virka bare ellers som at det ikke var mulig for deg å kjøre Aqua Gloss med mindre du fikk den på stor flaske, og at de uansett er utsolgt på Ensjø, stod det ingenting om.

 

Så lenge du får det resultatet du vil uten flere strafferunder enn normalt, er alt bare bra :D

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Jens Håkon Brandal skrev:

Siden du har brukt Tamiya lakk, saa burde Tamiya's blanke klarlakk fungere greit...?  Den blir ikke gul med tiden heller.

Jeg brukte Tamiya X-22 tynnet med Leveling Thinner på Spitfire 24 som jeg fikk ferdig nå i høst. Min erfaring var at den tørket svært seint. Fikk fingeravtrykk i lakken selv etter mange dager. Har andre hatt samme erfaring? Den ble lagt oppå Tamiya-maling tynnet med hvitkorttynner. En mulig forklaring på problemene mine kan være at jeg måtte legge på relativt tykt med X-22 fordi den underliggende malingen var litt "grov" i finishen. En annen mulighet kan være gammel X-22. Jeg har en boks ny X-22 i hus, så jeg kan evt gjøre et nytt forsøk. Har også gulkorktynner tilgjengelig - kanskje det funker bedre enn Leveling Thinner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med Tamiya maling er at den blir hardere av aa tynnes med Self-levelling thinner, men Tamiya gul-kork tynner skal og fungere.  Blank Tamiya-lakk tynnet med hvit kork tynner (alkohol-basert) er utsatt for fingermerker ja.  Den blir fort *toerr*, men den *herder* ikke skikkelig er min erfaring.  Alternativet er kanskje Tamiya's nye lacquer farger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Einar Sandvik skrev:

Presisjonsplasserin av dekaler med andre ord. Legger du på lakk over de hvite dekalene før du legger på de røde, for å sikre at de hvite holder seg på plass før du plasserer de røde?

Har lagt de røde rett oppå de hvite, og det fungerte greit. Rent bortsett fra at det var veldig vanskelig å få til 100% match. Fikk det rett og slett ikke helt til, så det synes en smal hvit stripe på noen av dekalene.

 

ACtC-3ckNLbWKNMu9lpdzCF8UuBjcZ0oJtTIhTAu

 

En annen observasjon er at panellinjene på settet ikke helt matcher tegningene i byggeveiledningen til dekalene. Og dekalene passet ikke helt alle steder. Jeg har ikke sjekket opp mot bilder, så jeg vet ikke hvor "feilen" ligger. For alt jeg vet kan det være forskjeller på vingen på DH 100 og DH 115. Det er uansett ikke noe jeg har tenkt å gjøre noe med.

 

Ragnar

Endret av Ragnar Eckhoff
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Einar Sandvik skrev:

Det ligger an til touch up med rødt eller grønt, med andre ord.

Som @Jens Håkon Brandal antyder, så er det ikke spesielt synlig på litt avstand. Tror ikke jeg er stødig nok på hånden til å rette dette opp med pensel. En mulighet er touch up med rød dekalfilm. Får tenke på det. Mulig jeg lar ting være som de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ragnar Eckhoff skrev:

Som @Jens Håkon Brandal antyder, så er det ikke spesielt synlig på litt avstand. Tror ikke jeg er stødig nok på hånden til å rette dette opp med pensel. En mulighet er touch up med rød dekalfilm. Får tenke på det. Mulig jeg lar ting være som de er.

Ja, makrobilder har en tendens til å avsløre detaljer som knapt er synlige med det blotte øyet.

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Ragnar Eckhoff said:

Har lagt de røde rett oppå de hvite, og det fungerte greit. Rent bortsett fra at det var veldig vanskelig å få til 100% match. Fikk det rett og slett ikke helt til, så det synes en smal hvit stripe på noen av dekalene.

 

En annen observasjon er at panellinjene på settet ikke helt matcher tegningene i byggeveiledningen til dekalene. Og dekalene passet ikke helt alle steder. Jeg har ikke sjekket opp mot bilder, så jeg vet ikke hvor "feilen" ligger. For alt jeg vet kan det være forskjeller på vingen på DH 100 og DH 115. Det er uansett ikke noe jeg har tenkt å gjøre noe med.

 

Dette er et av de tidligste dekalarkene jeg laget, og de ble vel trykket hos Microscale mener jeg å huske. Etterhvert har jeg gått over til å legge et lag hvit "backing" under dekaler som kan få gjennomslag, og hvor det er en tynn klaring så det hvite ikke skal bli synlig.

 

Mine skalategninger av Vampire ble laget med god input fra John Adams (Aeroclub), også kjent som "Mr. de Havilland". Når han godkjente dem, så regner jeg med at de er gode nok. Hva Airfix har brukt som grunnlag skal jeg ikke si noe om.

  • Me like! 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, Jens Håkon Brandal said:

Trodde de foerste dekalene dine ble trykket av Cartograf?

De aller første (halenumre) var trykket av Tally Ho. Så ble FN-dekalene (UH-1B og Otter) trykket av Microscale. Vampire var de første som ble trykket av Cartograf, ser jeg nå. Jeg har lært mye om dekalproduksjon siden den tid..... 🙂

 

Men nå sporer dette virkelig av.

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har bommet litt på plassering av roundeller på vingene. Jeg forsøkte å følge instruksjonsarket for plassering på overvingen. Da jeg skulle legge roundeller på undervingen måtte jeg plassere dem lenger inn for ikke å få konflikt med landingslyset. Jeg begynte å sjekke bilder, og har vel kommet til at de skulle vært nærmere landingslyset enn jeg har plassert dem, og at plassering på oversiden nok skal være den samme. Måtte sjekke min 1/48 Vampire Mk III, og har nok der stolt på instruksjonene og plassert roundellene for langt ut. På Vampirene til Ole K og Jens HB som ble presentert i Flyhistorie for noen år siden ser roundellene ut til å være plassert korrekt.

 

Så nå teller jeg på knappene om jeg skal "høvle" roundellene av og legge på nye på mer korrekt plass.

 

ACtC-3feC_NP_hnwHpFMk6uGIQSxxYeWAEEwBEgo

 

ACtC-3dx6dvBSFGtMHwUQxtQRSQnggj3sB22a2aX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Jens Håkon Brandal skrev:

Jeg synes posisjonen paa rundellene paa oversiden av vingen stemmer godt med tegningen, saa jeg ville latt det passere.

Men jeg tror tegningen er feil. (Håper ikke Nils skyter meg nå...) Dette baserer jeg på studier av bilder. Se f.eks. WoN Newsletter 10.1 s. 29 (Mk III).

 

Ragnar

 

Endret av Ragnar Eckhoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.