Gå til innhold
  • Bli medlem

Arado Ar 196 (Ferdig Einar Sandvik)


Anbefalte innlegg

Produsenten poengterer i instruksen at det må sprøytes tynt på. Det rådet fulgte jeg. Hadde bare på akkurat nok til å dekke skikkelig.

 

Ulike typer maling kan sikkert gi ulikt resultat. Jeg brukte AK akrylmaling, og den satt veldig bra på dekalfilmen, uten å sprekke eller flises opp. Det er nok viktig med en skarp kniv når en kutter til strimlene.

 

Dekalstripene ble egentlig ganske myke og føyelige, synes jeg. Manglende lim gjorde at Jeg, som nevnt, brukte både Micro set og Micro sol for å få dem til å sitte skikkelig.

 

Det er egentlig mindre med synlig kant der stripene krysser hverandre enn jeg frykta at det kunne bli.

 

Dette er nok en metode jeg kommer til å prøve seinere også.

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Ragnar Eckhoff skrev:

Takk for info, Einar! Brukte maskering på Vampiren, og sleit der med at malingen lett løsnet fra vakuumhetta. Godt mulig resultatet hadde blitt bedre med striper av malt dekalfilm.

Jeg synes du fikk til et bra resultat ut i fra det jeg kunne se på bildene, men ja, det er mulig maling har vanskeligere for å sitte på bøyelige vacumhetter enn på vanlige stive plasthetter. Jeg sleit med å maskere vacumhetta for maling, så derfor bestemte jeg meg for å prøve dekalfilm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Einar Sandvik skrev:

Jeg synes du fikk til et bra resultat ut i fra det jeg kunne se på bildene, ...

 

Det var nødvendig med touch-up med pensel, og resultat ble OK til slutt. Men bruker man lupe kan man se ujevne kanter her og der. Ikke fullt så skarpt og fint som på testcanopyen din.

Endret av Ragnar Eckhoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Nils Mathisrud skrev:

Det enkleste er vel å maskere stripene - deretter male innsidefargene, og så utsidefargene.

 

Skistevner på fjernsyn kan man se på når som helst..... 😀

Det er litt hipp som happ. Maskering av vacuumcanopy i skala 1:72 er temmelig tidkrevende nøyaktighetsarbeid, og med dekalstripemetoden slipper en jo å male innsidefargen.

 

Jeg pleier ellers å se lite på sport og foretrekker heller å ta en trimtur i skogen sjøl. Om sommeren må en for øvrig finne på noe annet enn å se på skistevner. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestemt meg for å prøve å bruke vacu-hetta fra Falcon, ettersom det har vist seg at ble litt for trangt for plasthetta etter at jeg satte på bøyler i området mellom mannskapet. Bøylene er skrapt ned nederst på sidene, men likevel er det for trangt. Vacu-hetta er mer fleksibel og kan festes med littegrann overtalelse.

vorMPuh.jpg

 

Spiss antenne lagde jeg av ei nål, bora opp hull i hetta og festa den med superlim både på innsida og utsida. Jeg var veldig påpasselig med fri luftpassasje oppover, for å unngå frosting av gasser fra superlimet, og det gikk bra. 

ToygPKf.jpg

 

 

Bilder av forbildet ble brukt for å få noenlunde rett lengde og vinkel på antenna.

dVVLoPV.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar, som jeg nevnte tidligere, imot i bøylen jeg plasserte rundt radioutstyret. Den bøylen mangler i byggesettet, men skal være der i virkeligheten. Byggesett-canopyen er tilpassa at det ikke er noen bøyle. I etterpåklokskap ser jeg at jeg burde ha tatt litt av kantene på radioutstyret for å gi plass til bøylen utenfor, men bøylen er faktisk innafor cockpitveggene, og enda er det for trangt for cockpitglasset. Årsaken er vel at cockpitglasset skråner ganske mye innover mot toppen.

 

 Jo mer jeg har skrapt av bøylen i nederkant, desto bedre passer hetta. Men, nå kan det ikke skrapes av særlig mye mer av bøylen. Passformen på hetta er ganske bra, hele veien, sjøl om jeg tok i overkant mye av hetta i nederkant på styrbord side. Med et lett trykk oppå, sitter hetta helt på plass, så det skal gå bra dersom jeg får limt den godt fast.

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vacu-hetta fra Falcon ble limt på plass i går kveld. Normalt ville jeg brukt hvitlim, men her trengte jeg et sterkt lim som tørka fort, så jeg tok sjansen på superlim. Jeg limte først fast cockpithetta på venstresida og holdt hetta på plass i flere minutter med modellen vendt slik at avgasser fra superlimet kunne gå fritt oppover uten å froste "glasset". Deretter hadde jeg på lim langs kanten av høyresida av hetta og holdt modellen på skrå igjen, motsatt vei. Det gikk bra. På høyresida ble det ei minimal glipe der jeg hadde klipt litt vel mye av kanten tidligere. Den  fylte jeg med superlim og RLM02 i går kveld.

 

Nå skal overgangen mellom skrog og cockpithette glattes litt ut.  og så skal jeg legge dekalstrimler langs nederkanten av cockpithetta.

 

JzBmLTI.jpg

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Ragnar Eckhoff skrev:

Risky business med superlim på cockpithetter - bra det gikk fint. Har hørt at det skal hjelpe å dyppe canopyen i gulvpolish først for å unngå «fogging».

Så lenge limgassene får fri passasje på utsida helt til limet har tørka, så ser det ut til å gå fint å lime med superlim. Det er ikke første gangen jeg har prøvd det.

 

Johnson gulpolish har jeg også hørt om som middel mot frosting, men jeg har aldri prøvd det. Nå er det forresten lenge siden jeg fikk kjøpt ei flaske av gulvolishen til Johson, så jeg har lite igjen av det stoffet. Æraen med Future, eller Johnson, er visst slutt. En eller annen produsent har visst analysert og kopiert gulvpolishen og selger det sjøl som klarlakk, men jeg husker ikke hvilken produsent det er.

Endret av Einar Sandvik
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nederkanten av ramma er på plass. Litt finpuss av ujevnheter etter utjevning av overgang trengs. Ei erfaring jeg har gjort med AK-malinga er at Micro Set og Micro tærer på den og bleiker og matter den en smule.

reXQyUc.jpg

 

Jeg brukte hovedsakelig dette bildet som referanse, og prøvde å få med detaljen med at ramma nederst er høyere enn ellers mellom de to nest bakerste vertikale sprossene.

 

eIrdq4L.jpg

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Reidar Berg skrev:

Micro Set er ikke så gærn mot lakk - Micro Sol derimot tærer på mange lakktyper, til og med på Johnson Klar. Så det er bare å være forsiktig å ikke få så mye utenfor dekaler så går det på ett vis 😬

Ja, det kan jeg godt tru. Da jeg skulle få vekk litt overflødig Micro Sol med en q-tip, ble den farga grønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Reidar Berg skrev:

Kanskje du må prøve med Tamiya maling neste gang 😎

Ja, eller Mr. Hobby eller Gunze.....

 

Grunnen til at jeg har brukt Ak nå, er at jeg har to AK-esker med åtte Luftwaffe-kamuflasjefarger i hver eske, altså 16 farger. Det måtte jo prøves.

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildene og profiltegninga viser at rundellene på skroget er større enn på vingene. Det går an å måle seg fram til omtrent hvor store de var, men er det noen som kjenner til eksakte mål ut i fra spesifikasjonene.

 

Mats henviste i den forrige byggetråden min om Arado til en artikkel i Flyhistorie nr. 10, men det tidligste nummeret jeg har, er nr. 12, dessverre.

 

bew8ruf.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke brydd meg som mye om den profilen. Den er nok basert på de samme bildene, og man kan se steder der tegneren har "bomma" litt. Hvordan ser du at roundellene på skroget er større enn på vingene? De ser omtrent like ut for meg. Det vanskelig å måle direkte på bildet pga perspektiv etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ragnar Eckhoff skrev:

Jeg ville ikke brydd meg som mye om den profilen. Den er nok basert på de samme bildene, og man kan se steder der tegneren har "bomma" litt. Hvordan ser du at rondellene på skroget er større enn på vingene? De ser omtrent like ut for meg. Det vanskelig å måle direkte på bildet pga perspektiv etc.

Takk for innspill! 

 

Ja, profiltegneren har bomma litt: Skytset i akterrommet i cockpiten skal ikke være der, blåfargen i rondellen på skroget virker for lys og rondellen under vingen ser mindre ut på profiltegninga enn på det øverste fotografiet. Jeg stoler mer på fotografier av forbildet enn profiltegninger.

 

Når du sier det, så ble jeg litt i tvil om rondellstørrelsen. Ut i fra øyemål syntes jeg rondellen under vingen på det øverste bildet måtte være mindre enn på skroget, ettersom de to rondellene så like store ut, og den under vingen var nærmere.

 

Nå har jeg målt begge rondellene på PC-skjermen min med en lineal, og fant ut at skrogrondellen var 10 mm og vingerondellen var 13 mm. Ettersom rondellen under vingen er nærmere enn den på skroget, kan måleresultatene mine tyde på at du har rett, altså at rondellene er like store. 

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.