Gå til innhold
  • Bli medlem

Arado Ar 196 (Ferdig Einar Sandvik)


Anbefalte innlegg

Sitat

 

Det er vel ikke noen dårlig erstatning, disse rora.

 

Pass på at de sitter godt. Fotoets har lett for å brekke av, og det kan bli røff behandling når "fremmede" skal håndtere modellen.

 

Nils

 

 

Den vertikale stolpen foran hvert ror har to framstikkende ender som er limt fast i hull som jeg bora opp i bakkanten av hver flottør, så de sitter godt fast, ja. Fotoetsen i den vertikale stolpen og utløperne forover er forøvrig bretta dobbelt, og det gir jo litt ekstra styrke.

 

Tverrsnittet på stolpen framstår som kvadratisk, mens stolpen i byggesettet er rund. Jeg prøve å legge på litt trelim for å gjøre den mer rund, men det ble ujevnt, så jeg fjerna det igjen. 

 

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Turen har kommet til propell og spinner. Arado 196-versjonen som de tyske invasjonsstyrkene brukte i 1940, og som jeg bygde sist jeg bygde erobra norsk Arado 196, hadde ikke spinner, men denne, som var i norsk tjeneste etter krigen, hadde spinner.

 

Her har brukt et ettermarkedssett med mal for å få til rett vinkel på propellbladene.

QbpSNdz.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metallringene bak motoren ble malt mattsvarte etter at bildet ble tatt, for å kamuflere litt, for cowlingen på Arado 196 er vesentlig videre enn nesepartiet bak, slik at interiøret i cowlingen blir ganske synlig sett bakfra. Akkurat det blir vel ikke noe problem når modellen blir plassert i monteret på Flysamlinga på Gardermoen. 

 

Jeg antar at den store glipa var for å gi god luftpassasje på innsida av cowlingen for å avkjøle motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt mye håndtering av cowling og propell, pga. at jeg presterte å knekke skaftet til spinneren. og det har vært flere runder med touch up-maling, med både q-tips og sprøyte. Omsider har jeg fått limt cowlingen på plass. De to metallpinnene som jeg hadde satt på for å feste cowlingen, viste seg å være veldig nyttige. Ved hjelp av tokomponentlim, sitter den nå godt fast i to hull som jeg bora opp i fronten av nesen bak cowlingen.

 

Eksosrør mangler i Revellbyggesettet, men jeg hadde på forhånd kjøpt resineksosutløp fra Quickboost. De ble malt Alclad Exhaust Manifold. Egentlig går det en collector-ring for eksosanlegget i bakkant av motoren. Den mangler også i byggesettet. Jeg malte den bakerste av metall-ringene jeg hadde lagt inn bak motoren med den samme Alclad-fargen for å gi litt inntrykk av at det er collector-ringen, men strengt tatt er den for langt inne.  Jeg burde vel lagt en ring til bakerst der, men det er for seint nå, og ingen vil se det når modellen er i monteret på Flysamlinga.

 

 

Arado Ar 196 A-2-t3-hh-2 BOFLGr 196 Lofoten 1944 (2).jpg

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flottørunderstellet har egentlig vært ganske klart for å limes på ganske lenge, nå, men jeg har venta fordi jeg trur lakkering og væring kan være enklere å få til så lenge understell og fly er separate. En annen grunn til at jeg har venta, er en liten detalj oppå flottørene. Hvilken farge kan det være på det firkanta feltet som pila peker mot oppå flottørene: Blank eller hvit?

zml0X0D.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke peiling - men kvalifisert gjetning heller til hvit ut fra bilde. Disse markeringene er vel for å synliggjøre hvor propell spinner, vanligvis er vel disse røde (?) - om de er der.

Hvit da disse ser veeeldig lyse ut på bilde, alu. farget ville vel resultert i korrosjon...?

 

Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill! På tyske fly var det røde striper på samme sted, så at dette var markering av propellblad-passering, virker rimelig, ja. Jeg så for meg at man kanskje hadde bytte ut et deksel med umalt et, men det virker absolutt mer sannsynlig at dette er en norsk variant av varselsmarkering for propellen, da var nok fargen hvit, ja.

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Reidar Berg skrev:

Har ikke peiling - men kvalifisert gjetning heller til hvit ut fra bilde. Disse markeringene er vel for å synliggjøre hvor propell spinner, vanligvis er vel disse røde (?) - om de er der.

Hvit da disse ser veeeldig lyse ut på bilde, alu. farget ville vel resultert i korrosjon...?

 

Reidar

Hva med gul?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mats Averkvist skrev:

Hva med gul?

Tja, det ser jo like lyst ut som snøen og det hvite i rondellen, men det kan kanskje være et synsbedrag, på grunn av blank maling eller fordi lyset faller rett ovenfra. Som varselsfarge er gult mer allment brukt enn hvitt.

 

Takk for innspill, Mats!

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat fra Mats: "Einar,

Denne Aradoen hadde ikke denne typen av eksosrör som du har montert... uten mer liknende flamedempere.

På slutten av karriären hade den et rett rör ut bare uten spesifikk avslutt.

Hvet ikke hvordan det så ut da flyet var i Norge."

Ar08s.JPG

 

Fordømt, nå som jeg trudde jeg var i havn med eksosrøret! Aradoen hadde nok det samme eksosrøret  mens den var i norsk militærtjeneste.

styaQ6Z.jpg

 

Jeg syntes nok at eksosrøret hang litt mye, men når jeg ser nærmere etter, så er det en annen fasong på eksosrøret enn den jeg har montert. Det har mer trekanta fasong enn Quickboost-esosrøret.

 

Jeg stussa over det jeg så bak cowlingen da jeg studerte bildet som var tatt av flyet mens det var på lager i Sverige og antok at eksosrøret var demontert, men nå ser jeg at den greia vi ser her, faktisk er eksosrøret. Fransk avantgarde-kunst? Var det derfor tyskerne ikke ville godkjenne flyet til frontlinjetjeneste? Dette er håpløst å gjenskape i skala 1:72. Det må bli en forenkling. 

RUPlpUB.png

 

 

Endret av Einar Sandvik
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Nils Mathisrud skrev:

Bildet ser ut til å være tatt med ortokromatisk film, ut fra at blå fremstår mye lysere i roundellen enn rød. I så fall ville gult også bli mye mørkere. Hvitt, derimot, forblir lyst.

Det er ikke alltid som blå og gul skifter nyanse på svart-vitt-bilder. Det er også avhengig av hvor på maskinen fargene finnes, om hva slag farge som er brukt og hva type materiale det er malt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutes ago, Mats Averkvist said:

Det er ikke alltid som blå og gul skifter nyanse på svart-vitt-bilder. Det er også avhengig av hvor på maskinen fargene finnes, om hva slag farge som er brukt og hva type materiale det er malt på.

Jeg snakker om forskjell mellom pankromatisk film (som er det vanligste) og ortokromatisk film. Alle farger får forskjellig nyanse på forskjellig filmtype, avhengig av fargetemperatur. Noen mye, andre lite. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det endte med at jeg valgte å male varselsfeltet for propellen hvitt. Brukte Mr. Hobby blank hvit, som jeg hadde i sortimentet mitt. Paneldetaljene i det hvite området vises ikke på bildet på grunn av refleks fra den blanke hvitmalinga. Dette vil bli matta ned når jeg får på sluttlaget med silkematt lakk.

 

aLto2fD.jpg

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksosrøra ble sprøytemalt med Alclad Exhaust Manifold i morges og ble forsøkt limt fast. Det var lettere sagt enn gjort på grunn av at limrester etter liming av forrige eksosanlegg gjorde det vanskelig å få rett plassering og vinkel på eksosrøra. Fasit etter en liten halvtime var at det ene hadde knekt rør og det andre var borte.

 

Eksosanlegget med knekt rør kom omsider på plass i noenlunde rettvinkel. Det andre går (les: kryper) jeg manngard etter sånn innimellom andre gjøremål, som blant annet består i å bytte ut 11 sett dørhandtak i huset. 

 

Beklager uklart bilde av det ene som er på plass.

 

ioZLau5.jpg

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha fått på plass 11 dørvridere, har jeg en teori om at den som fant opp patenten for å skru på plass dørvridere, må ha vært ond.

 

Søket etter et mørkt eksosrør på et glatt og lyst Pergogolv har vært forgjeves. En jobb for Åndenes makt? 

 

Det var sjølsagt det eksosrøret som jeg var mest fornøyd med som ble borte. Nå får jeg vel lage et nytt. Sånn går nu dagan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Einar Sandvik said:

Etter å ha fått på plass 11 dørvridere, har jeg en teori om at den som fant opp patenten for å skru på plass dørvridere, må ha vært ond.

 

Selv har jeg kastet ut flere dører hjemme, og byttet ut dørkarmen med flate lister. Når en dør ikke har blitt lukket på 10-15 år, hva skal man da med den....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Nils Mathisrud skrev:

 

Selv har jeg kastet ut flere dører hjemme, og byttet ut dørkarmen med flate lister. Når en dør ikke har blitt lukket på 10-15 år, hva skal man da med den....?

Sant nok, vi har fjerna døra til kjellerstua, men fire soverom, to bad/toalett, boder og hobbyrom bør helst ha dør, da.

 

Hobbyromsdøra pleier jeg å lukke når jeg sprøytemaler med illeluktende remedier, og jeg låser den døra når jeg har klåfingra barnebarn på besøk. De slippes kun inn i følge med undertegnede, gjerne når vi skal finne byggesett som kan ofres i rekrutteringsøymed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.