Jan Erik Johansen Posted September 27, 2020 Share Posted September 27, 2020 (edited) Arado Ar 196. Denne er til monteren som skal inneholde alle flys som er benyttet av Luftforsvaret. Edited March 31, 2021 by Jan Erik Johansen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted September 28, 2020 Share Posted September 28, 2020 Har ikke vært brukt av Luftforsvaret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted September 28, 2020 Share Posted September 28, 2020 (edited) Den som ble erobra i 1940, var jo i bruk før hærens og marinens flyvåpen ble samla til ett flyvåpen i 1944, men hva med den som dukker opp her i lenka under? Det var i 1946. https://polarcoordinate.wordpress.com/2018/03/16/rnoaf-i-miniatyr-italeri-byr-pa-en-norsk-arado/ Edited September 28, 2020 by Einar Sandvik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted September 28, 2020 Share Posted September 28, 2020 (edited) Jeg bygde den fra 1946 også samtidig med at jeg bygde den fra 1940, men den i norsk merking fikk et barnebarn, så den kan jeg vel ikke ta fra han og donere til Flysamlinga. Edited September 28, 2020 by Einar Sandvik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted September 28, 2020 Share Posted September 28, 2020 Det er nok Ar 196 som menes her. Den har såvidt vært innom Luftforsvaret, ja. Dog meget perifert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Erik Johansen Posted September 28, 2020 Author Share Posted September 28, 2020 Sjekker, på lista jeg har fått, står det 96. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted September 28, 2020 Share Posted September 28, 2020 Et ett-tall kan gjøre mye. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Erik Johansen Posted September 28, 2020 Author Share Posted September 28, 2020 Feilskrevet på mitt eksemplar, så da er denne endret til 196. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted September 28, 2020 Share Posted September 28, 2020 Jeg har tatt for gitt at det var Arado Ar 196 det var snakk om. Undertegnede har liggende et byggesett av Revell sin Arado Ar 196 A-2 med diverse resin og ets liggende oppe i skapet. Egentlig hadde jeg tenkt å bygge det som en maskin som var stasjonert på Tirpitz mens det lå i Fettenfjorden i Nord-Trøndelag under krigen, men jeg kan omdisponere byggesettet til et høyere formål og bygge en norsk maskin anno 1946 for monteren på Flysamlinga på Gardermoen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted October 24, 2020 Share Posted October 24, 2020 Prosjektet mitt tar altså utgangspunkt i dette byggesettet, kjøpt på e-bay. Jeg vet ikke om jeg gidder å knote med interiør-fotoets, som jeg begynte på i det forrige prosjektet mitt, og som er blitt litt ødelagt under lagring, eller om jeg bare skal bygge rett ut av eska. Modellen skal jo stå inne i en monter, der lite vil vises av interiøret. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted October 25, 2020 Share Posted October 25, 2020 Naar modellen staar i monteret og canopyen er lukket vil ingenting vil vises av interioeret Einar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted October 26, 2020 Share Posted October 26, 2020 Det er nok bedre å prioritere eksteriøret på modellen, ja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted October 30, 2020 Share Posted October 30, 2020 (edited) Ettersom jeg alt har satt sammen fotoetsen i forbindelse med forrige prosjekt og har enda et fotoets-sett liggende, fant jeg ut at jeg like godt kunne ta deler av det i bruk. Sammenlimt fotoets er ikke lett å oppbevare i en pose uten at det skades. Jeg får meg liksom ikke til å bygge det helt ut av eska når jeg ser det åpenbart ikke blir korrekt og det skal stilles ut på museum. De nedre delene av sideveggene vil åpenbart bli usynlige, så der dropper jeg å detaljere, tenker jeg. Setet for skytteren/navigatøren er ikke montert, og de siste detaljene oppå feltet bak flygersetet må ordnes etter at skroghalvdelene er limt sammen. Jeg er usikker på om interiøret bør males RLM 02 eller RLM66. Jeg kjenner ikke til historia til dette eks-svenske eksemplaret. Edited October 30, 2020 by Einar Sandvik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted October 30, 2020 Share Posted October 30, 2020 4 hours ago, Einar Sandvik said: Jeg kjenner ikke til historia til dette eks-svenske eksemplaret. Den står i Flyhistorie - et eller annet nummer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted October 30, 2020 Share Posted October 30, 2020 (edited) Hm, jeg får ta en titt i samlinga mi av Flyhistorie. Det svenske flyet er visstnok det øverste av de på illustrasjonen under. Horten 1941 står det ved flyet med norsk merking. Akk, ja.... Edit: Alle tre illustrasjonene viser det samme flyet. Edited October 30, 2020 by Einar Sandvik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted October 30, 2020 Share Posted October 30, 2020 2 timer siden, Nils Mathisrud skrev: Den står i Flyhistorie - et eller annet nummer. I følge opplysning fra Mats i byggetråden min om Arado 196 i Second hand-gruppebygget, så stod en artikkel om Arado 196 i Flyhistorie nr. 10. Det nummeret har jeg ikke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted October 30, 2020 Share Posted October 30, 2020 (edited) På Svenskt Flyghistorisk Forum har jeg funnet info om SE-AOU Arado 196 A-3 nr. 1006. Det ble bygd i 1942 i Frankrike. Siden tyskerne skal ha gått over fra RLM 02 til RLM 66 i november 1941, velger jeg å male interiøret i modellen RLM 66. Edited October 30, 2020 by Einar Sandvik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted October 30, 2020 Share Posted October 30, 2020 (edited) Kort historikk om Aradoen som jeg bygger: Det ble bygd i St. Nazaire i Frankrike i 1942, som det sjette av 21 der. Flyet ble brukt ved en sjøflyskole på Rügen. Det ble midlertidig flytta til København og 11. februar 1943 ble det tvunget til å lande da det kom inn i svensk territorium ved Karlshamn. Det hadde kodene DH+ZF. På vårparten blir flyet solgt til private firma, får svensk registrering SE-AOU, og major John Turner (ved SIS) kjøper flyet til agentoppdrag. 26. mai 1945 blir flyet fløyet ulovlig til Norge. I Norge får det britisk merking. Turner får ordna det slik at 333 skvadron på Fornebu skal få bruke det. Da 333 skvadron flytter til Sola, følger det privateide Arado-flyet med og får norsk merking i desember 1945, med byggenummeret 1006 malt på halefinna. Turner finner en svensk kjøper og flyet forlater Sola 28. mai 1946 og får påmalt svenske (feil) registreringskoder, SE-ADU. Flyet har altså bare norsk merking et halvår og er i privat eie i hele denne perioden. I Sverige får flyet ny merking, SE-AWY og skal fly for Ahrenbergflyg. På høsten 1946 blir det metallblankt med mørkeblå koder og motordeksel. Flyet blir hovedsalig brukt som målslepingsfly for det svenske flyvåpenet fra januar 1947. Den 19. august 1947 havarer det i skjærgården ved Karlskrona under landing og synker på 12 meters dyp. Der ligger det fremdeles. Edited October 31, 2020 by Einar Sandvik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted October 30, 2020 Share Posted October 30, 2020 For spesielt interesserte, finnes hele den kronglete historia her: https://lae.blogg.se/2007/september/flygplanet-i-den-mystiska-stjarnan-arado-ar-196-1.html Flyet er funnet, så det snakkes om å heve det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted October 31, 2020 Share Posted October 31, 2020 Takk til Mats Averkvist, som i dag morges sendte meg på e-post en kopi av artikkelen i Flyhistorie nr. 10 og annet stoff om franskproduserte Arado 196 A-3, nr. 1006, som var i tysk, svensk, britisk, norsk og svensk tjeneste. Nå har jeg etter hvert fått mange bilder av dette flyet, deriblant bilder av flyvraket slik det ser ut nå, på havbunnen. Kanskje blir det en gang mulighet til å se det på et svensk museum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Averkvist Posted October 31, 2020 Share Posted October 31, 2020 (edited) 58 minutter siden, Einar Sandvik skrev: Takk til Mats Averkvist, som i dag morges sendte meg på e-post en kopi av artikkelen i Flyhistorie nr. 10 og annet stoff om franskproduserte Arado 196 A-3, nr. 1006, som var i tysk, svensk, britisk, norsk og svensk tjeneste. Nå har jeg etter hvert fått mange bilder av dette flyet, deriblant bilder av flyvraket slik det ser ut nå, på havbunnen. Kanskje blir det en gang mulighet til å se det på et svensk museum. Bare hyggelig. Nei det vil aldri bli hevet! Hvis du leser den avis-artikelen så har svenske staten besluttet at dette flyet nå er ett beskyttet (i lov) fornminne og må ikke røres på noen måte... Det første flyet som har fått denne statusen. Edited October 31, 2020 by Mats Averkvist Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted October 31, 2020 Share Posted October 31, 2020 (edited) Jeg har ikke rukket å lese artiklene ennå. Ser fram til det. Det gir en ekstra dimensjon til bygginga å lese historia til forbildet jeg bygger modell av, synes jeg. Dessuten er det fint å ha bilder av forbildet, for å sikre et det blir mest mulig korrekt. Dette flyet har altså hatt fem - seks ulike merkinger og ulike maleskjema. Det kunne vært utgangspunkt for et gruppebygg alene. Einar som ikke kommer til å investere i dykkerutstyr for å dykke i sjøen utenfor Karlskrona for å se etter flyvrak. Edited November 1, 2020 by Einar Sandvik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted November 1, 2020 Share Posted November 1, 2020 (edited) Det ville ha vært en ganske omfattende restaureringsjobb å skulle restaurere flyet ut i fra skjellettet av skroget og en vinge. Flottørene og den ene vingen som ble berga og undersøkt etter havariet gikk vel på skrapdungen, antar jeg. Edited November 1, 2020 by Einar Sandvik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geir Hogga Posted November 1, 2020 Share Posted November 1, 2020 Skal dere se en Ar 196 i levende live er vel Bulgaria nærmeste lokasjon. https://www.asisbiz.com/il2/Ar-196/Arado-Ar-196/pages/Arado-Ar-196-preserved-01.html Det ligger vel også en på bunnen av Jonsvannet, men den er vel erklært som krigsgrav og er dermed fredet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted November 1, 2020 Share Posted November 1, 2020 Ja, den i Bulgaria har jeg sett en del bilder av, men bare eksteriørbilder, ikke interiørbilder. Bulgaria er dessverre litt langt unna. Jeg var faktisk en dagstur til Bulgaria i 1971, under en russetur til Romania. Den gangen ante jeg ingenting om noen bulgarske Aradoen, og hadde vel heller ikke hatt mulighet til å se den om jeg hadde villet. Det var jo under den kalde krigen, og Bulgaria framsto som svært så russiskprega, både med hensyn til alfabet, uniformer og arkitektur. Den strenge passkontollen på begge sidene av grensa mellom Romania og Bulgaria, som begge var bak jernteppet, sitter spikra i minnet. . Flyvraket av en Arado 196 fra Blücher finnes på flymuseet på Sola, men det består vel bare av noen rør av skroget. I samme tilstand er vraket av Aradoen fra Karlskrona. Duken er tært bort. Om det står noe bedre til med Aradoen på bunnen av Jonsvatnet, som jo har staus som krigsgrav, fordi mannskapet omkom, er ikke godt å si. Kan duken være bevart? Jonsvatnet er jo ferskvann, og ganske oksygenfattig og kaldt på bunnen. De tyske flyene som ble heva fra Jonsvatnet, var i forbausende god stand. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.