Jump to content

Arado Ar 196 (Ferdig Einar Sandvik)


Recommended Posts

Jeg har tatt for gitt at det var Arado Ar 196 det var snakk om. Undertegnede har liggende et byggesett av Revell sin Arado Ar 196 A-2 med diverse resin og ets liggende oppe i skapet. Egentlig hadde jeg tenkt å bygge det som en maskin som var stasjonert på Tirpitz mens det lå i Fettenfjorden i Nord-Trøndelag under krigen, men jeg kan omdisponere byggesettet til et høyere formål og bygge en norsk maskin anno 1946 for monteren på Flysamlinga på Gardermoen. 

Link to comment
Share on other sites

  • Jan Erik Johansen changed the title to Arado Ar 196 (tildelt Einar Sandvik)
  • 4 weeks later...

Prosjektet mitt tar altså utgangspunkt i dette byggesettet, kjøpt på e-bay. 

 

Jeg vet ikke om jeg gidder å knote med interiør-fotoets, som jeg begynte på i det forrige prosjektet mitt, og som er blitt litt ødelagt under lagring, eller om jeg bare skal bygge rett ut av eska. Modellen skal jo stå inne i en monter, der lite vil vises av interiøret. 

thumbnail_IMG_4948.jpg

thumbnail_IMG_4949.jpg

  • Me like! 1
Link to comment
Share on other sites

Ettersom jeg alt har satt sammen fotoetsen i forbindelse med forrige prosjekt og har enda et fotoets-sett liggende, fant jeg ut at jeg like godt kunne ta deler av det i bruk. Sammenlimt fotoets er ikke lett å oppbevare i en pose uten at det skades. 

 

Jeg får meg liksom ikke til å bygge det helt ut av eska når jeg ser det åpenbart ikke blir korrekt og det skal stilles ut på museum. De nedre delene av sideveggene vil åpenbart bli usynlige, så der dropper jeg å detaljere, tenker jeg. Setet for skytteren/navigatøren er ikke montert, og de siste detaljene oppå feltet bak flygersetet må ordnes etter at skroghalvdelene er limt sammen.

 

Jeg er usikker på om interiøret bør males RLM 02 eller RLM66. Jeg kjenner ikke til historia til dette eks-svenske eksemplaret.

 

 

 

H.jpg

Edited by Einar Sandvik
Link to comment
Share on other sites

Kort historikk om Aradoen som jeg bygger: Det ble bygd i St. Nazaire i Frankrike i 1942, som det sjette av 21 der. Flyet ble brukt ved en sjøflyskole på Rügen. Det ble midlertidig flytta til København og 11. februar 1943 ble det tvunget til å lande da det kom inn i svensk territorium ved Karlshamn. Det hadde kodene  DH+ZF. 

 

På vårparten blir flyet solgt til private firma, får svensk registrering SE-AOU, og major John Turner (ved SIS) kjøper flyet til agentoppdrag. 26. mai 1945 blir flyet fløyet ulovlig til Norge. I Norge får det britisk merking. Turner får ordna det slik at 333 skvadron på Fornebu skal få bruke det. Da 333 skvadron flytter til Sola, følger det privateide Arado-flyet med og får norsk merking i desember 1945, med byggenummeret 1006 malt på halefinna. Turner finner en svensk kjøper og flyet forlater Sola 28. mai 1946 og får påmalt svenske (feil) registreringskoder, SE-ADU. Flyet har altså bare norsk merking et halvår og er i privat eie i hele denne perioden.

 

I Sverige får flyet ny merking, SE-AWY og skal fly for Ahrenbergflyg. På høsten 1946 blir det metallblankt med mørkeblå koder og motordeksel. Flyet blir hovedsalig brukt som målslepingsfly for det svenske flyvåpenet fra januar 1947. Den 19. august 1947 havarer det i skjærgården ved Karlskrona under landing og synker på 12 meters dyp. Der ligger det fremdeles.

 

 

Edited by Einar Sandvik
Link to comment
Share on other sites

Takk til Mats Averkvist, som i dag morges sendte meg på e-post en kopi av artikkelen i Flyhistorie nr. 10 og annet stoff om franskproduserte Arado 196 A-3, nr. 1006, som var i tysk, svensk, britisk, norsk og svensk tjeneste. Nå har jeg etter hvert fått mange bilder av dette flyet, deriblant bilder av flyvraket slik det ser ut nå, på havbunnen. Kanskje blir det en gang mulighet til å se det på et svensk museum. :)

 

Link to comment
Share on other sites

 

58 minutter siden, Einar Sandvik skrev:

Takk til Mats Averkvist, som i dag morges sendte meg på e-post en kopi av artikkelen i Flyhistorie nr. 10 og annet stoff om franskproduserte Arado 196 A-3, nr. 1006, som var i tysk, svensk, britisk, norsk og svensk tjeneste. Nå har jeg etter hvert fått mange bilder av dette flyet, deriblant bilder av flyvraket slik det ser ut nå, på havbunnen. Kanskje blir det en gang mulighet til å se det på et svensk museum. :)

 

 

Bare hyggelig.

Nei det vil aldri bli hevet! Hvis du leser den avis-artikelen så har svenske staten besluttet at dette flyet nå er ett beskyttet (i lov) fornminne og må ikke røres på noen måte... Det første flyet som har fått denne statusen.

Edited by Mats Averkvist
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke rukket å lese artiklene ennå. Ser fram til det. Det gir en ekstra dimensjon til bygginga å lese historia til forbildet jeg bygger modell av, synes jeg. Dessuten er det fint å ha bilder av forbildet, for å sikre et det blir mest mulig korrekt.

 

Dette  flyet har altså hatt fem - seks ulike merkinger og ulike maleskjema. Det kunne vært utgangspunkt for et gruppebygg alene. :) 

 

Einar

som ikke kommer til å investere i dykkerutstyr for å dykke i sjøen utenfor Karlskrona for å se etter flyvrak.

 

 

Edited by Einar Sandvik
Link to comment
Share on other sites

Ja, den i Bulgaria har jeg sett en del bilder av, men bare eksteriørbilder, ikke interiørbilder. Bulgaria er dessverre litt langt unna. Jeg var faktisk en dagstur til Bulgaria i 1971,  under en russetur til Romania. Den gangen ante jeg ingenting om noen bulgarske Aradoen, og hadde vel heller ikke hatt mulighet til å se den om jeg hadde villet. Det var jo under den kalde krigen, og Bulgaria framsto som svært så russiskprega, både med hensyn til alfabet, uniformer og arkitektur. Den strenge passkontollen på begge sidene av grensa mellom Romania og Bulgaria, som begge var bak jernteppet, sitter spikra i minnet.

.

Flyvraket av en Arado 196 fra Blücher finnes på flymuseet på Sola, men det består vel bare av noen rør av skroget. I samme tilstand er vraket av Aradoen fra Karlskrona. Duken er tært bort.

 

Om det står noe bedre til med Aradoen på bunnen av Jonsvatnet, som jo har staus som krigsgrav, fordi mannskapet omkom, er ikke godt å si. Kan duken være bevart? Jonsvatnet er jo ferskvann, og ganske oksygenfattig og kaldt på bunnen. De tyske flyene som ble heva fra Jonsvatnet, var i forbausende god stand.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...

Important Information

By visiting and/or register an account our forum you agree to our terms and privacy policy. Terms of Use.