Gå til innhold
  • Bli medlem

Arado Ar 196 (Ferdig Einar Sandvik)


Anbefalte innlegg

Jeg har tatt for gitt at det var Arado Ar 196 det var snakk om. Undertegnede har liggende et byggesett av Revell sin Arado Ar 196 A-2 med diverse resin og ets liggende oppe i skapet. Egentlig hadde jeg tenkt å bygge det som en maskin som var stasjonert på Tirpitz mens det lå i Fettenfjorden i Nord-Trøndelag under krigen, men jeg kan omdisponere byggesettet til et høyere formål og bygge en norsk maskin anno 1946 for monteren på Flysamlinga på Gardermoen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Jan Erik Johansen endret tittelen til Arado Ar 196 (tildelt Einar Sandvik)
  • 4 uker senere...

Prosjektet mitt tar altså utgangspunkt i dette byggesettet, kjøpt på e-bay. 

 

Jeg vet ikke om jeg gidder å knote med interiør-fotoets, som jeg begynte på i det forrige prosjektet mitt, og som er blitt litt ødelagt under lagring, eller om jeg bare skal bygge rett ut av eska. Modellen skal jo stå inne i en monter, der lite vil vises av interiøret. 

thumbnail_IMG_4948.jpg

thumbnail_IMG_4949.jpg

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg alt har satt sammen fotoetsen i forbindelse med forrige prosjekt og har enda et fotoets-sett liggende, fant jeg ut at jeg like godt kunne ta deler av det i bruk. Sammenlimt fotoets er ikke lett å oppbevare i en pose uten at det skades. 

 

Jeg får meg liksom ikke til å bygge det helt ut av eska når jeg ser det åpenbart ikke blir korrekt og det skal stilles ut på museum. De nedre delene av sideveggene vil åpenbart bli usynlige, så der dropper jeg å detaljere, tenker jeg. Setet for skytteren/navigatøren er ikke montert, og de siste detaljene oppå feltet bak flygersetet må ordnes etter at skroghalvdelene er limt sammen.

 

Jeg er usikker på om interiøret bør males RLM 02 eller RLM66. Jeg kjenner ikke til historia til dette eks-svenske eksemplaret.

 

 

 

H.jpg

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort historikk om Aradoen som jeg bygger: Det ble bygd i St. Nazaire i Frankrike i 1942, som det sjette av 21 der. Flyet ble brukt ved en sjøflyskole på Rügen. Det ble midlertidig flytta til København og 11. februar 1943 ble det tvunget til å lande da det kom inn i svensk territorium ved Karlshamn. Det hadde kodene  DH+ZF. 

 

På vårparten blir flyet solgt til private firma, får svensk registrering SE-AOU, og major John Turner (ved SIS) kjøper flyet til agentoppdrag. 26. mai 1945 blir flyet fløyet ulovlig til Norge. I Norge får det britisk merking. Turner får ordna det slik at 333 skvadron på Fornebu skal få bruke det. Da 333 skvadron flytter til Sola, følger det privateide Arado-flyet med og får norsk merking i desember 1945, med byggenummeret 1006 malt på halefinna. Turner finner en svensk kjøper og flyet forlater Sola 28. mai 1946 og får påmalt svenske (feil) registreringskoder, SE-ADU. Flyet har altså bare norsk merking et halvår og er i privat eie i hele denne perioden.

 

I Sverige får flyet ny merking, SE-AWY og skal fly for Ahrenbergflyg. På høsten 1946 blir det metallblankt med mørkeblå koder og motordeksel. Flyet blir hovedsalig brukt som målslepingsfly for det svenske flyvåpenet fra januar 1947. Den 19. august 1947 havarer det i skjærgården ved Karlskrona under landing og synker på 12 meters dyp. Der ligger det fremdeles.

 

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Mats Averkvist, som i dag morges sendte meg på e-post en kopi av artikkelen i Flyhistorie nr. 10 og annet stoff om franskproduserte Arado 196 A-3, nr. 1006, som var i tysk, svensk, britisk, norsk og svensk tjeneste. Nå har jeg etter hvert fått mange bilder av dette flyet, deriblant bilder av flyvraket slik det ser ut nå, på havbunnen. Kanskje blir det en gang mulighet til å se det på et svensk museum. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

58 minutter siden, Einar Sandvik skrev:

Takk til Mats Averkvist, som i dag morges sendte meg på e-post en kopi av artikkelen i Flyhistorie nr. 10 og annet stoff om franskproduserte Arado 196 A-3, nr. 1006, som var i tysk, svensk, britisk, norsk og svensk tjeneste. Nå har jeg etter hvert fått mange bilder av dette flyet, deriblant bilder av flyvraket slik det ser ut nå, på havbunnen. Kanskje blir det en gang mulighet til å se det på et svensk museum. :)

 

 

Bare hyggelig.

Nei det vil aldri bli hevet! Hvis du leser den avis-artikelen så har svenske staten besluttet at dette flyet nå er ett beskyttet (i lov) fornminne og må ikke røres på noen måte... Det første flyet som har fått denne statusen.

Endret av Mats Averkvist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke rukket å lese artiklene ennå. Ser fram til det. Det gir en ekstra dimensjon til bygginga å lese historia til forbildet jeg bygger modell av, synes jeg. Dessuten er det fint å ha bilder av forbildet, for å sikre et det blir mest mulig korrekt.

 

Dette  flyet har altså hatt fem - seks ulike merkinger og ulike maleskjema. Det kunne vært utgangspunkt for et gruppebygg alene. :) 

 

Einar

som ikke kommer til å investere i dykkerutstyr for å dykke i sjøen utenfor Karlskrona for å se etter flyvrak.

 

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den i Bulgaria har jeg sett en del bilder av, men bare eksteriørbilder, ikke interiørbilder. Bulgaria er dessverre litt langt unna. Jeg var faktisk en dagstur til Bulgaria i 1971,  under en russetur til Romania. Den gangen ante jeg ingenting om noen bulgarske Aradoen, og hadde vel heller ikke hatt mulighet til å se den om jeg hadde villet. Det var jo under den kalde krigen, og Bulgaria framsto som svært så russiskprega, både med hensyn til alfabet, uniformer og arkitektur. Den strenge passkontollen på begge sidene av grensa mellom Romania og Bulgaria, som begge var bak jernteppet, sitter spikra i minnet.

.

Flyvraket av en Arado 196 fra Blücher finnes på flymuseet på Sola, men det består vel bare av noen rør av skroget. I samme tilstand er vraket av Aradoen fra Karlskrona. Duken er tært bort.

 

Om det står noe bedre til med Aradoen på bunnen av Jonsvatnet, som jo har staus som krigsgrav, fordi mannskapet omkom, er ikke godt å si. Kan duken være bevart? Jonsvatnet er jo ferskvann, og ganske oksygenfattig og kaldt på bunnen. De tyske flyene som ble heva fra Jonsvatnet, var i forbausende god stand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.