Gå til innhold
  • Bli medlem

Arado Ar 196 (Ferdig Einar Sandvik)


Anbefalte innlegg

Jeg har fått inn et par kommentarer på Britmodeller også etter hvert. De går i retning av at det var en gradvis overgang ved overgang til ny interiørfarge i tyske fly, altså at interiørfargen godt kunne være RLM 02 såpass seint.

 

En person kommenterer også at setet neppe var umalt aluminium, ettersom man var ekstra nøye med å beskytte alle delene på sjøfly, også deler som ikke kom i direkte kontakt med vann. Samtidig var dette så tidlig i krigen at tyskerne ikke var begynt å slutte å bry seg, slik de kunne gjøre helt på slutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på om overgangen til norsk merking førte til ny maling på hele flyet, eller om det kun ble flikka med maling for å dekke over gammel merking. På nettsida under påstås det at hele oversida ble malt norsk grønn FS 34092. Undersida sies det ikke noe om.

 

Jeg har satsa på at propellbladene ikke ble malt om og har malt dem RLM 70 svartgrønn.

 

https://polarcoordinate.wordpress.com/2018/03/16/rnoaf-i-miniatyr-italeri-byr-pa-en-norsk-arado/

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildene fra Horten viser en jevn mørk farge, ikke tifarget splinter slik de tyske flyene var. Step-merkingen på flykroppen ser også veldig nymalt ut.

 

Luftforsvaret brukte maling fra Bengalac etter krigen. Fargeprøver fra en norskmalt Spitfire viser at denne matcher FS 34096. Om undersiden er lys blå eller lys grå blir umulig å se ut fra bildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forbindelse med second hand-temabygget, kjøpte jeg inn litt resin-stasj for å oppgradere byggesetta, men brukte ikke så mye, ettersom jeg fikk tak i Sword-byggesettet, som var godt detaljert. Jeg tenker jeg bruker det nå på dette Revell-byggesettet. Det vil nok både gi et bedre resultat og spare meg en del arbeid, i alle fall med cowlingen. Sword-byggesettet inneholdt en slik resin-cowling som Quick boost selger.

thumbnail_IMG_5051.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Vi prata litt forbi hverandre her, Nils. Jeg lurte på om du hadde bilder av bedre kvalitet enn jeg har av Aradoen.

 

Jeg har lurt litt på hvordan jeg skulle lage rist foran luftinntaket til motoren. I skala 1:72 er det jo ganske fåfengt å skulle prøve å perforere ei plastplate så mye som det som trengs her, så jeg fant ut at jeg skulle prøve å stanse ut et par passe store plastskiver av gjennomsiktig innpakningsplast i stedet og lime dem på med superlim, som har en tendens til å froste klare deler. Det ble moderat frosting, men med litt sandpapir fikk jeg til en brukbar effekt, synes jeg.

thumbnail_IMG_5063.jpg

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Einar Sandvik said:

Ok. Vi prata litt forbi hverandre her, Nils. Jeg lurte på om du hadde bilder av bedre kvalitet enn jeg har av Aradoen.

Nei, du nevnte ikke Aradoen i spørsmålet. Du spurte først om farger på Samsjø-spitten. Som jeg svarte på. Og hvor du igjen spurte om jeg hadde bedre bilder. Som jeg svarte på.... 😃

 

Vil risten i luftinntaket i det hele tatt synes på en 1/72 modell inne i monteret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.11.2020 den 8.35, Nils Mathisrud skrev:

Bildene fra Horten viser en jevn mørk farge, ikke tifarget splinter slik de tyske flyene var. Step-merkingen på flykroppen ser også veldig nymalt ut.

 

Luftforsvaret brukte maling fra Bengalac etter krigen. Fargeprøver fra en norskmalt Spitfire viser at denne matcher FS 34096. Om undersiden er lys blå eller lys grå blir umulig å se ut fra bildene.

Jeg ser på ei nettside at Martin Waligorski med opplisting av FS-nummer som tilsvarer RLM-farger, at han har satt RLM 73 Seegrün lik FS 34092 eller 34159. Med andre ord skal den lyseste av de to oversidegrønnfargene på sjøfly noenlunde matche oversidegrønnfargen på norsk etterkrigs-Spitfire.

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette byggesettet ha reiste panellinjer. Jeg har holdt på med litt panelrissing der jeg trur det var metallplater, det vil si fronten av flyet. Vingene og skroget bak førersetet var tydeligvis dukkledd. Bilder av vraket av dette flyet på 15 meters dyp, der alt av duk er tært bort, viser det ganske klart. Her er et bilde av den høyre vingen. 

 

Det er interessant å sammenligne med bilder av en Arado 196 som ble tatt opp i trål fra 480 meter dyp i Egeerhavet. Der er mye av duken på vingen bevart. https://www.ww2wrecks.com/portfolio/arado-196/

 

Jeg innbiller meg at reiste linjer ikke er helt borte vekk på en dukkledd modell, der linjene vel representerer duk-sømmer.

thumbnail_SFT 2-2009_2 (2) høgre vinge.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vingen til 1006. Ser ikke akkurat ut som duk dette vel... 🤣

 

http://www.flygloster.com/images/archive/Ar03s.JPG

 

Du er helt riktig ute Ragnar. Flyet var kledt med aluminium, som sannsynligvis inneholdt magnesium. Dette blir helt borte i saltvann... Spant og rörskjelett i kroppen var av stål.

 

Endret av Mats Averkvist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.