Gå til innhold
  • Bli medlem

Arado Ar 196 (Ferdig Einar Sandvik)


Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere skrevet at jeg ville male interiøret RLM 66, fordi flyet var produsert i 1942, etter innføringa av RLM 66 som av avløser for RLM 02 i november 1941. Når jeg ser på bildet under, så blir jeg i tvil.

 

Etter at Sverige internerte den tyske Arado 196 DH+ZF etter at det kom inn på svensk territorum, så ble flyet demontert og satt på lager. Dette er et utsnitt av et bilde som ble tatt av flyet mens det stod lagra, og er det beste bildet jeg har sett av flyet, som altså senere kom til Norge og fikk norsk militærmerking. 

 

Radioene bak setet ser mørke ut, og var nok malt RLM 66, men setet ser veldig lyst ut. Jeg har en sterk misstanke om at setet er malt RLM 02. Jeg synes også deler av bakveggen i cockpiten, bak setet til skytteren, ser ganske lys ut. Var cockpiten malt RLM 02 likevel? Flyet ble jo produsert i Frankrike.

 

wwb_img5848 Arado 196-3 internert i sverige (3).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det setet er lyst, ja. Kan det være umalt aluminium? Dette kan jeg lite om. Du kan evt prøve å legge spørsmålet ut på facebook-siden. Det er jo ikke så mange som kikker innom forumet, så jeg vil tro at det er større sannsynlighet at du vil få napp hos Luftwaffe-ekspertisen der.

 

Ellers følger byggingen din med stor interesse. Du overlater som vanlig lite til tilfeldighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill, begge to!

 

Jeg har tenkt tanken at setet kan være umalt aluminium, men tror mest på RLM 02. Sjøl om interiørdetaljer ikke vil vises inne i monteren, så vil fargene kunne vises, og her er det ganske stor forskjell på alternativene.

 

Ja, jeg har vurdert å legge ut spørsmålet på fjesbok-forumet. Internasjonale fora har jeg faktisk ikke tenkt på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la ut spørsmål på forumet til IPMS Stockholm, det siste med tanke på at flyet har tilknytning til Sverige, men ingen respons så langt. På IPMS Norway-forumet har jeg fått noen innspill. Jeg tror jeg satser på at interiøret var malt RLM 02 med RLM 66 på radiopaneler og dashbord. Man valgte nok å bruke opp malinga man hadde før man gikk over til ny maling i ei tid da det var knapphet på ressurser, tenker jeg.

 

Det er mulig at det kan ligge ei lys ryggpute i setet. I malingsanvisninga for Revellbyggesettet er det foreslått en okergul rygg i setet, men ellers er malingsforslaget til Revell en mørkere gråfarge på setet enn resten av interiøret, og det blir jo helt feil i forhold til det vi ser på bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke funnet kopi av instruksjonstegningene, men i galleriet med ferdigbygde modeller av byggesettet har alle malt setet RLM 02, uten noen pute i setet. Jeg går for det, tenker jeg. 

 

Nå vil jo ikke interiøret vises noe særlig når modellen står i monteret, men hovedfargen i interiøret vil nok vises, og ettersom det er ganske stor forskjell på RLM02 og RLM 66, synes jeg det er et poeng å få det rett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Einar Sandvik said:

Jeg la ut spørsmål på forumet til IPMS Stockholm...

Da jeg foreslo internasjonale fora, så tenkte jeg på de store foraene med mange og kunnskapsrike medlemmer. F.eks. Britmodeller. IPMS Stockholm forum er ikke større enn IPMS Norge, i volum.

 

Alle fora har sine tullinger. Men de må man bare overse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Einar Sandvik skrev:

Ja, jeg tenkte nok du mente slike fora som Britmodeller. Da jeg forhørte meg med IPMS Stockholm, så tenkte jeg på at noen kanskje hadde nedtegnelser fra folk som hadde sett og undersøkt dette flyet, og kanskje hadde flere bilder, sjøl om jeg anser muligheten som temmelig liten.

 

Hei Einar

 

Skulle tro at jeg er nok den som har flest bilder av denne fuglen. Dessverre så er det ikke noen bilder av interiöret, kun instrumentpanelet. Jeg har også flyhandboken for Ar 196A-3 som har en bra skisse på pilotsetet. Sender det til deg på e-post. Det står dog ikke noe om farger i denne. 

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har søkt på Britmodeller, men fant ikke annet enn at Ar 196 cockpit sannsynligvis var malt RLM 02, med noen komponenter i 66. Gjetter på at det er få, om noen, som vet dette sikkert. Min erfaring er at det kan være vanskelig å få definitive svar når det gjelder historiske forbilder, og at muligheten for at modellen blir feil absolutt er til stedet. Typisk dukker det ofte opp info når modellen er ferdig... Personlig er dette ting jeg lever fint med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Ragnar Eckhoff skrev:

Har søkt på Britmodeller, men fant ikke annet enn at Ar 196 cockpit sannsynligvis var malt RLM 02, med noen komponenter i 66. Gjetter på at det er få, om noen, som vet dette sikkert. Min erfaring er at det kan være vanskelig å få definitive svar når det gjelder historiske forbilder, og at muligheten for at modellen blir feil absolutt er til stedet. Typisk dukker det ofte opp info når modellen er ferdig... Personlig er dette ting jeg lever fint med.

Takk for at du har undersøkt. Jeg tenkte å poste bildet med spørsmål på Britmodeller, men har ikke bruker der, og det tar tid å få det, ser det ut til. 

 

Det er vanskelig å bli klok på foto av originaler og bilder av modeller folk har bygd, for det er store variasjoner. Det skjedde tydeligvis en del endringer underveis i krigsåra, men jeg mangler oversikt over dem. I mitt tilfelle gjelder det et fly fra en fabrikk i Frankrike som bygde noen få fly, og de kan ha hatt noen særegenheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mats Averkvist skrev:

Hei Einar

 

Skulle tro at jeg er nok den som har flest bilder av denne fuglen. Dessverre så er det ikke noen bilder av interiöret, kun instrumentpanelet. Jeg har også flyhandboken for Ar 196A-3 som har en bra skisse på pilotsetet. Sender det til deg på e-post. Det står dog ikke noe om farger i denne. 

Takk for kopien av flyhandboka! Den ga meg forklaring på noen detaljer. Tegningene av nakkestøtta var spesielt nyttig. Det er jo en del som kan vises gjennom glasset i cockpiten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en del om og men fikk jeg posta spørsmål og bilde på Britmodeller, men har ikke fått noen kommentarer til interiøret så langt. Jeg føler meg imidlertid såpass sikker på at interiøret var malt omtrent slik jeg har malt på modellen, at jeg går videre, men lar være å sette på cockpitglass foreløbig, for sikkerhets skyld.

 

Cockpitglassa i Revellbyggesettet er veldig tynne, så tynne at de ser ganske realistiske ut, men det største glasset  har et par små buler nederst ved ramma på den ene sida. Bulene kan pusses litt ned, men ikke fullstendig vekk. 

 

thumbnail_IMG_5002.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å se på motoren. I følge byggeansvisninger skal motoren være gråmalt, i alle fall den fremste delen. Bilder av motoren på eksemplarer av Arado 196 viser stort sett det samme, en lys grå farge. Men, bildet av dette franskbygde flyet som jeg bygger, ser ut til å ha svartmalt motor. Motoren framstår i alle fall som mye mørkere en den temmelig mørke kamoen på flyet.

 

Innsida av motorhuset er vesentlig lysere enn motoren. I følge byggesettanvisninga, skal det være RLM 02.

 

 

wwb_img5848 Arado 196-3 internert i sverige (4).jpg

Endret av Einar Sandvik
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at sylinderne var umalte for aa ha mest mulig varmeledningsevne til luftstroemmen.  Reduksjonsgiret og veivhuset kan males - mange amerikanske flymotorer var graa, men svart er jo en farge som er grei aa bruke for aa skjule olje og skitt.  En primer paa innsiden av cowlingen virker sannsynlig, og da er RLM02 et fornuftig valg.

 

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom ingen kraftige motangrep mot teorien min om svart motor, så den ble malt med svart Alclad og behandla med en blyant for å få fram metallskinn på sylindrene. Et manglende rør ble poda inn i form av strukket svart plast. I fotoetsen finnes det en del med det synlige gitteret som vi finner på bildet i forrige postering. Det trenger nok litt mer bearbeiding og maling.

 

thumbnail_IMG_5019 red.jpg

Endret av Einar Sandvik
  • Me like! 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.