Gå til innhold
  • Bli medlem

Arado Ar 196 (Ferdig Einar Sandvik)


Anbefalte innlegg

Jeg mener det er Bengt Stangvik som lagde profil- og plantegning  til nummeret av Flyhistorie som du refererer til, og som burde være langt bedre faktasjekket enn profilen som du viser til. Så det går an å forhøre seg med ham. Noen spesifikasjoner for Ar 196 fantes neppe. Men 600mm og 900mm var to standardmål som ble brukt på andre flytyper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Nils Mathisrud skrev:

Jeg mener det er Bengt Stangvik som lagde profil- og plantegning  til nummeret av Flyhistorie som du refererer til, og som burde være langt bedre faktasjekket enn profilen som du viser til. Så det går an å forhøre seg med ham. Noen spesifikasjoner for Ar 196 fantes neppe. Men 600mm og 900mm var to standardmål som ble brukt på andre flytyper.

Hm! Det vil i skala 1:72 tilsvare 83 mm for en 600 mm rondell og 12,5 mm for en 900 mm rondell. Det ser ut til at 900 mm rondeller stemmer best ut i fra mål på modellen sammenligna med størrelsen på rondellene på bildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ragnar Eckhoff skrev:

900 mm i 1/72 tilsvarer 600 mm i 1/48. Så det er godt mulig at du finner 12,5 mm roundeller på 1/48 ark. Hvis du har noen slike.

Takk for innspill! Jeg har et par dekalark med bare nasjonalitetsrondeller, og der fant jeg rett størrelse. Blåfargen der er litt lysere enn på Vingtordekalarka, men ikke alt for lyse, synes jeg.

 

På bildene av forbildet framstår blåfargen i rundellene som vesentlig lysere enn rødfargen, og Nils skrev tidligere i tråden her at det tyder på at det er brukt ortokromatisk film. Blåfargen på bildet framstår også som mye lysere enn den mørke grønnfargen på flyet, som har mye blått i seg. Med ortokromatisk film vil vel gult framstå som nesten svart, etter det jeg har lest. Grønt er jo, som kjent, en blanding av blått og gult.

 

Det jeg spør meg om, er om en mørk grønnfarge med blåskjær vil framstå som mørkere enn marineblått (som jo er nesten svartblå farge) på et svart-hvitt-bilde som er tatt med ortokromatisk film. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har plassert rondellene på modellen. Blåfargen på bildet, i alle fall på min Pc-skjerm, er litt lysere enn slik den framstår live, og er litt lysere enn på Vingtor-dekalene, men matcher inntrykket man får ut ifra svart-hvitt-bildene av forbildet ganske bra. Jeg er stadig i tvil om jeg skal bytte dem ut.

 

Bildet avslører også et problem jeg har med at malinga på vingekantene flasser av ved handtering av modellen. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har malt forkant og bakkant av vingene.

aXP2hGz.jpg

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ragnar Eckhoff skrev:

Jeg synes roundellene ser greie ut. Kjedelig at malingen flasser. Er det et generelt problem med denne typen AK maing? Grunnet du modellen før den ble malt?

Rondellene har rett proporsjoner og fargene er i register, så det eneste jeg er litt usikker på, er om blåfargen er mørk nok, men jeg tror jeg lar dem være.

 

Jeg grunna ikke modellen først, denne gangen, for jeg ville prøve å bevare noen veldig svakt rissa detaljer, så noe av hefteproblemet kan ligge der. Ellers har jo akrylfarger generelt lettere for å løsne enn oljemaling, som jeg er mest vant til å bruke. 

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nummeret 1006 på halefinna er temmelig utydelig på bildene, så det er vanskelig å se hvilken font som er brukt. Jeg fant størrelsen på tallene ved å måle modellen fra akterenden av cockpiten til rota av halefinna og forstørra det ene bildet av forbildet på PC-skjermen til samme størrelse. Da kunne jeg måle direkte på skjermbildet. Høyden på talla viste seg å være i overkant av 2 mm. På Vingtor-ark 48-102, altså det for norske trenings- og forsyningsfly 1946-1958 i skala 1:48 fant jeg tall i passe størrelse og trolig med rett font.

 

Det sedvanlige trøbbelet med å plassere ei rad tall etter hverandre, uteble, heldigvis. På bildene kan det se ut som talla er helt borti hverandre, men jeg lot det være litt avstand mellom dem, og den totale bredden av tallrekka stemte bra til slutt med det vi ser på bildene av flyet.

 

KyBOf5z.jpg

 

Endret av Einar Sandvik
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært opptatt med byggeprosjekt i skala 1:1 de siste dagene, så det har bare blitt satt på ei lita haleantenne av metall, som mangler i byggesettet, samt utført panelvask med svart oljemaling på tube, tynna med terpentin. 

 

Nå gjenstår å sette på antenneledning, få på plass ei antenne under buken, gi modellen et lag klar mattlakk og sette på lyskupler på vingetuppene.

 

0NZbhYP.jpg

  • Me like! 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Geir Hogga skrev:

Er ikke det ganske dristig å legge på mattlakken etter du har montert en umaskert canopy?

Ja, jeg er enig i det, så derfor har jeg planlagt å dekke til cockpithetta med noe, mens jeg sprøyter på mattlakk. Jeg kan ikke bruke teip å maskere med, for da røsker jeg sannsynligvis vekk dekalstripene jeg har brukt til rammer, når jeg skal fjerne teipen, så jeg må lage ei hette av noe slag og ha den tredd over canopyen mens jeg maler. Hetta kan teipes eller klipes fast ved åpninga i bakkant av cockpithetta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før påføring av mattlakk måtte antenna som stikker ned under buken på plass. Den vises både på bilder av flyet like etter interneringa i Sverige og mens det var malt i norsk militærmerking. Denne antenna er ikke med i Revell-byggesettet, men er tegna inn på fargeskjemategningene. Jeg kappa til antenne av en metallbit fra ei lita klemme.

 

På bildet av modellen vises den grove dukstrukturen på akterskroget i byggesettet, som jeg bare delvis har pussa ned.

 

XsxStq9.jpg

 

OmCFCGe.jpg

Endret av Einar Sandvik
  • Me like! 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Ragnar Eckhoff skrev:

Hvordan synes du sånn Klear Kote fungerer? Har en flaske stående på hobbyrommet, men har aldri prøvd den. Er vel lakkbasert? Tørker seint muligens?

Ja, jeg trur den er lakkbasert. Den trenger ikke å tynnes ut, i likhet med resten av Alclad-produktene. Tørketida er er ganske kort, synes jeg, før modellen er håndterbar etter å ha fått et lag Klear Kote. Alclad Klear Kote finnes både som blank, halvblank, silkematt og matt. Jeg har brukt forskjellige typer Alclad Klear Kote på ulike modeller, der det har vært brukt forskjellige typer maling under, og hittil har jeg ikke hatt noen problemer, så jeg kommer nok til å fortsette med dette produktet.  

 

Tidligere brukte jeg Tamiya Flat Base utspedd i Johnson, og det funka ganske greit, men problemet der var at det var vanskelig å blande til nøyaktig samme matthetsgrad på lakken igjen dersom det var noe som måtte lakkes på nytt. Det problemet slipper jeg når jeg bruker Alclad Klear Kote, siden jeg slipper å blande til lakken.

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Nils! 

 

Det kan jo diskuteres om et privateid fly (eid av en brite, til og med) var med i Luftforsvaret, men det skal i alle fall ha blitt fløyet noen turer av norske flyvåpenmannskaper et halvårs tid i denne norske militære drakten.

 

Ved flysamlinga på Gardermoen ønsker man seg en modell av dette flyet, og det ønsket har jeg prøvd å oppfylle. Modellen ble ikke så strøken som jeg hadde tenkt den skulle bli, men den vil sikkert se grei ut inne i monteren.

 

For meg har det vært et lærerikt bygg. Takk til alle som har kommet med innspill underveis i byggeprosessen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt ferdig likevel?

 

Mens jeg har sett på modellen, har det slått deg meg at propelladvarselsmerkinga på flottørene var vesentlig hvitere enn det hvite i rondellene.

 

Jeg har innsett at jeg burde ha tatt høyde for dårlig dekkevne for det hvite i dekalene og hatt en hvit runding som underlag der rondellene skulle plasseres. Det får settes på kontoen for manglende kunnskap på forhånd om eksakt plassering av vingerondellene og dårlig planlegging. Men, det er litt seint å gjøre noe med det nå. 

 

I stedet har jeg dempa det hvite i varselmerkinga en smule ved å ha på Alclad silkematt klarlakk med ørlite Alclad blanksvart grunning oppi, slik at lakken ble veldig lyst brungrå. Det har dempa forskjellen i hvitfargen i varselmerking og rondeller en smule. Dette fungerte også litt som en ekstra panelvask.

 

Ha ei fortsatt god påske!

 

nCaQ2OE.jpg

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.